שתף קטע נבחר

הבהרה: זה לא קטע סאטירי על היסטריית הנפט והגז

ממש לא. זה בסך הכל מדריך מקוצר לפעולה חוקית לגמרי שיכולים לבצע הבעלים של כל חברה נסחרת: הרצת מניות ספקולטיבית. אתם רואים, שום קשר לשום סוג של קידוחים

בואו נחשוב מה צריך לעשות משקיע כדי להרוויח הון בבורסה. להתמקצע ולהתפתח, לבנות על טיימינג מדויק ולקוות לטיפת מזל? אפשרי, אבל לא הכרחי. להשתמש במידע פנימי כדי לרכוש מניות רגע לפני פריצתן? אפשרי, אבל לא חוקי. הרצת מניות ספקולטיבית על ידי הבעלים? גם אפשרי, גם חוקי, וגם מתכון אמיתי להתעשרות מהירה בשוק ההון.

 

חברות קטנות מסוימות שנסחרות בבורסה מגדילות את רווחיהן באמצעות המסחר בשוק ההון, ולא מפעילות שוטפת. במקרים קיצוניים החברה לא פעילה בכלל, וקיימת רק על הנייר. זה משתלם לבעלים, שמחזיקים כמות גדולה של מניות שנרכשו במחיר אפסי; הם מנפחים את שווי החברה, מעלים את מחיר המניה, ומוכרים אותה ברווח עצום. כאמור, זה חוקי. וזה קורה כל הזמן מתחת לאף של הרשות לניירות ערך. למען האמת, כמעט כל אחד יכול לגרוף הון עתק בצורה כזאת; כל הסיפור הוא ליישם את שמונת השלבים שלהלן. זה, ולהשיג שניים־שלושה מיליון שקל כהון ראשוני. הרי שום דבר לא טוב לא בא בחינם.


"עכשיו תנחיתו את הסיר הענקי של החמין"

צילום: אימג' בנק / Getty Images

 

 

1) רכשו חברה ציבורית לא סחירה. במילים אחרות, שלד בורסאי. זה מונח שמתאר חברה ציבורית שמניותיה נסחרו בעבר, וכיום אין לה פעילות עסקית. רכישת השלד הבורסאי תעלה לכם כמה מיליוני שקלים, לא עסק זול כלל וכלל, אבל זאת הדרך המהירה והיעילה ביותר להפוך לבעלים של חברה בורסאית.

 

2) הקפידו על שווי מניה נמוך. במקרים מסוימים, המניות של החברה שרכשתם עדיין נסחרות בערכים נמוכים עד אפסיים. זה בדיוק מה שאתם רוצים: מניות זולות שניתן למכור ביוקר כשהתנאים יבשילו. אם אין לכם מניות סחירות, הקצו מניות חדשות והנפיקו אותן לפני שתיווצר התעניינות ציבורית בחברה. במצב ההתחלתי שבו אתם נמצאים תיסחר המניה במחיר הנמוך ביותר האפשרי, אגורות ספורות בלבד; גם זה בדיוק מה שאתם רוצים.

 

3) חכו עם ההנפקה לרגע הנכון. באופן עקרוני, הנפקה מוצלחת תבוא רק בתקופה של גאות במשק - כשהריבית מגיעה לקרקעית והאופטימיות לפסגה. בתקופה כזאת מחפש הציבור השקעות אלטרנטיבות שיניבו ריבית גבוהה מזאת שמציעים הבנקים, ובהיעדר חלופות ראויות לוקחים המשקיעים סיכונים מחושבים ורוכשים גם מניות של חברות לא מוכרות.

 

כדי להכריע בשאלת הטיימינג צריך בעיקר לעקוב אחר היקף ההנפקות לציבור. הכלל פשוט: ככל שההנפקות רבות וגדולות יותר, ברור שהחברות מעריכות שיצליחו לגייס משקיעים רבים יותר. החודשים האחרונים הם דוגמה מצוינת: הריבית בשפל היסטורי, הבורסה בשיא של כל הזמנים, קצב ההנפקות גדול מתמיד - והכסף פשוט רודף אחרי ההשקעות, גם בשוק ההון וגם בנדל"ן. וגם אם התקופה לא מתאימה, חכו בסבלנות: הבורסה מתנהלת במחזורים. בסוף כל משבר מגיעה תקופת גאות.

 

4) בחרו את תחום העיסוק שלכם. בהתנהלות נורמלית זה צריך להיות הסעיף הראשון. במקרה הזה, רק אחרי שביצעתם את הפעולות הקודמות הגיע הזמן להפוך את החברה הלא פעילה שרכשתם לכזאת שממש עוסקת במשהו - לפחות

 על הנייר. לא צריך לשבור את הראש ולהמציא תחום פעילות חדש; מספיק לאתר את הענף שסביבו מתבצעות העסקאות בהיקף הגדול ביותר. איך? פשוט שוטטו בין האתרים הכלכליים ובדקו איזה תחום מושך את מרב הכותרות.

 

מתקשים בהבנת הנקרא? בכל אתר כלכלי יש לשונית הנושאת את הכותרת "המניות הנצפות ביותר". זאת אינדיקציה טובה לנושאים שמעניינים את הציבור, כמו למשל ענף חיפושי הנפט והגז, שחולש לאחרונה על הכותרות הכלכליות. כל חברה שהצמידה לתיאור הפעילות שלה את מילות הקוד "נפט", "גז", "קידוח" ו/או "חיפוש" הזניקה בשנתיים האחרונות את מניותיה לשמיים - וזה כשאף טיפה של נפט לא נראתה מעל או מתחת לפני הקרקע.

 

5) צרו באז תמידי סביב פעילות החברה שלכם. את זה עושים באמצעות הודעות בורסה, הדרך החוקית היחידה לפרסם מידע בורסאי. ככל שתפרסמו הודעות רבות יותר, כך תתפסו כותרות רבות יותר ותחשפו את המניה בפני ציבור גדול יותר של משקיעים. האפקט המצטבר יעורר תחושה שהחברה שלכם עומדת בפני פעילות דרמטית, ושאסור לפספס את ההצלחה המתקרבת. כך בדיוק פעלה "גבעות עולם", החברה הישראלית לחיפושי נפט, ששיחררה עשרות הודעות בורסה: אלה הובילו אותה למומנטום אדיר עם זינוק של מאות אחוזים במחיר המניה, ולמחזור המסחר הגבוה ביותר.

 

הטריק הכי בסיסי בספר הוא לפצל הודעה אחת אמיתית ולקונית לעשרות הודעות שמתארות פעילות דרמטית. במקום לפרסם "רכשנו מקדח לחיפוש נפט, העבודות יחלו בתחילת נובמבר", עשו את הספתח עם "פתחנו במשא ומתן עם חברה אמריקאית לרכישת מקדח". מכאן המשיכו ל"המו"מ נחתם בהצלחה והמקדח נרכש", "המקדח יגיע לארץ תוך שבועיים", "חל עיכוב של כחודש בהגעת המקדח" (תמיד טוב ליצור קצת דרמה, זה ישמש אותנו בהמשך), "המקדח נחת בארץ", "המקדח הובא לנקודת הקידוח", "המקדח הורכב ומוכן לתחילת עבודה", וכך הלאה.

 

6) פזרו הבטחות בלי כיסוי. "אני מאמין כי לקידוח הקרוב יש פוטנציאל להיות תגלית הנפט הגדולה ביותר בתולדות ישראל". כה אמר יצחק תשובה לגבי קידוח "תמר 1", וגרם לזינוק במניות חברת דלק שבבעלותו. גם לטוביה לוסקין, הגיאולוג של גבעות עולם, היה מה להגיד לגבי הקידוח שביצעה החברה: "לעניות דעתי האישית, הפוטנציאל הוא פי חמישה ממה שחושבים". אז נכון שאסור להוציא מידע מהותי שלא באמצעות הודעת בורסה, אבל אפשר ורצוי לצעוד בגבול האפור ולהפוך ראיון אישי להודעה שתשלהב את הציבור. למען הסר ספק לגבי כוונותיכם, הרבו להשתמש במילים "לדעתי", "אני מאמין", "אם", "אפשרי" ו"ייתכן". זכרו, אמונה היא עניין סובייקטיבי. גם אם יתברר שטעיתם, עדיין יצאתם עשירים.

 

7) צרו קשרים ושיתופי פעולה. זה אולי הסעיף הכי יצירתי בסיפור, וכנראה גם היחיד שבאמת מצריך עבודה. המטרה שלכם היא להגיע למצב שבו חברה בינלאומית גדולה, רצוי מארצות הברית, מודעת לקיומכם. תחשבו על האפקט: מנכ"ל חברה ישראלית יוצא לפגישה עם נציג וול־מארט? מייסד סטארט־אפ קטן טס לפגישה בהולה עם נציג מייקרוסופט? בין אם מדובר בהודעת בורסה, רמיזה בראיון או הדלפה לעיתונות - וברור שאתם תהיו המדליפים, הרי עדיין אין לכם מקורבים - הספקולציות בשוק יחגגו. מאחר שהמניה שלכם ממילא נסחרת באגורות בודדות, המשקיעים יעשו את החשבון ששווה לקחת סיכון ולהשקיע בכם כסף.

 

הקונץ כאן הוא פשוט להיכנס דרך הדלת הקדמית: פנו לחברת ענק ונסו לתאם פגישה. המזכירה של המנכ"ל תסנן אתכם ותעביר את השיחה למזכירה של הסמנכ"ל, שאחרי שעה של תחינות באנגלית רצוצה תעביר לכם את המספר של אחד ממנהלי המחלקות; סביר להניח שגם לו לא יהיה זמן להיפגש עם מישהו מישראל, וכך תרדו בשרשרת המזון עד שתיפלו על מנהל זוטר שיש לו יותר מדי זמן פנוי. עכשיו קבעו איתו פגישה ורוצו לספר לכולם.

 

8) הפילו מדי פעם את מניית החברה. אין אושר ועושר גדול יותר מלהעלות את ערך המניה מאגורה אחת ל־20, אבל למה להסתפק בזה כשאלוהי הבורסה נתן לנו את מה שנקרא "סיבובים"? הרעיון כאן הוא לרכוש פעם אחר פעם את המניה שלכם בערך נמוך ואז למכור במחיר גבוה, תוך כדי שאתם מאכזבים את המשקיעים התמימים. וזה לא מסובך, כי חדשות רעות מכל הסוגים - מעיכובים במועד המתוכנן של השד יודע מה ועד שינויים של הרגע האחרון בלמי אכפת מה - יובילו לירידה חדה בשער המניה. כל שעליכם לעשות הוא למכור את המניות שברשותכם, לחכות יום־יומיים, ואז לשחרר ידיעה מרה על אודות העסק שלכם. כשהמניות יצנחו רכשו שוב כמות גדולה מהן, חכו כמה ימים, והוציאו הודעה אופטימית ומתקנת שתעלה מחדש את ערך המניה שלכם. עשו כך פעם אחר פעם, עד שלמשקיעים יימאס או שהתקופה תיעשה שוב לא אטרקטיבית. כבר אמרנו, הבורסה פועלת במחזוריות. אתם יכולים להעלות את ההצגה מחדש בעוד כמה שנים, בפני קהל שונה. אחרי הכל, גם משקיעים רק מתחלפים.

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים