שתף קטע נבחר

"שלושת המוסקטרים": להב שנון ומשונן

פול וו.ס. אנדרסון ניסה לשוות ל"שלושת המוסקטרים" לבוש חדש ומעודכן בתלת ממד והצליח בכך. השילוב של השחזור ההיסטורי עם מוטיבים של מדע בדיוני ונגיעות הומור, יוצר עיבוד מהנה לסיפור הקלאסי של דיומא, שלא דומה למקור בכלל

הציפייה שעיבוד נוסף ל"שלושת המוסקטרים" של אלכסנדר דיומא ישמור בהקפדה יתרה על אירועי הספר הינה חסרת תוחלת. אפילו העיבודים המוכרים ביותר – השובב ומלא החן של ריצ'רד לסטר (1973), והפקת דיסני השטחית עם שחקני הדור הצעיר של הוליווד (1993), חרגו במידה ניכרת מהמקור. יחד עם זאת, באף עיבוד קודם לא נעשה שימוש בספינות המשייטות באוויר בעודן מנהלות קרב תותחים זו עם זו בתלת ממד.

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

כל זה עד שהגיע לזירה הבמאי פול וו.ס. אנדרסון, המזוהה עם סרטי אקשן-מד"ב ירודים כמו "הנוסע השמיני נגד הטורף" או סדרת "האויב שבפנים" בכיכובה של אשתו היפה מילה יובוביץ'. חטאיו הקולנועיים של אנדרסון רבים וקשים, אבל יש להודות כי "שלושת המוסקטרים" ("The Three Musketeers 3D") הוא סרטו הטוב ביותר עד היום.

 

שאיפתו הברורה היא לעבד את ספרו של דיומא בהשראת שניים מלהיטי הרטרו-מעודכן העכשוויים של הוליווד – הקרבות הימיים הגרנדיוזיים והטון הקומי בסדרת "שודדי הקריביים", ונגיעות הסטימפאנק ב"שרלוק הולמס" של גאי ריצ'י. מה שימנע מסרט זה הצלחה דומה למקורות השראה אלו הוא בעיקר המחסור בנוכחות דומיננטית של שחקן בקליבר של ג'וני דפ או רוברט דאוני ג'וניור.

 

שלושה בסירה אחת

את שלושת המוסקטרים – המנהיג חמור הסבר אתוס (מת'יו מקפאדן), הכומר לשעבר אראמיס (לוק אוונס) ופורתוס החסון והעליז (ריי סטיבנסון) - אנו פוגשים בסצנת הפתיחה של הסרט בעודם פורצים לכספת הסודית של ליאונרדו דה וינצ'י. המטרה היא גניבת תרשימים שיאפשרו את בניית נשק המלחמה האולטימטיבי – הספינה המרחפת שתהיה כה חשובה להמשך הסרט.

שלושת המוסקטרים + דארטנייאן ()
שלושת המוסקטרים + דארטנייאן

 

אל החבורה מצטרפת בת זוגו של אתוס, מיליידי דה וינטר (יובוביץ') - "פאם פאטאל" ערמומית ואתלטית, שתבגוד בחבורה ותעביר את התרשימים לאויב צרפת - הדוכס הנבזי מבקינגהאם (אורלנדו בלום).

 

סצנת פתיחה זו קובעת את הטון של הסרט כולו – אנכרוניזם טכנולוגי (המתורץ בגאונותו של דה וינצ'י), המשתלב בהעצמה הסגנונית המוכרת בעידן הפוסט-מטריקסי: אקרובאטיקה פיזית בלתי אפשרית, הילוכים איטיים, מטחי יריות החולפים בסמיכות לגיבורים.

 

שנה לאחר מכן עושה דארטנייאן הצעיר (לוגאן לרמן) את דרכו לפריז על מנת להגשים את חלומו להפוך למוסקטר. העימות המתרחש בדרך בין הצעיר הרברבן עם הנפש ההרפתקנית ואנשיו של רושפור (מאדס מיקלסן), יובילו למפגש-עימות הראשון שיתרחש בפריז בין הגיבור ושלושת המוסקטרים.

 

יש גם חרבות, לא כואבות. מתוך "שלושת המוסקטרים" ()
יש גם חרבות, לא כואבות. מתוך "שלושת המוסקטרים"

 

בהתאמה לקהל הצעיר, סצנות הפעולה מרובות משתתפים, וכוללות הכרעה של יריבים רבים באמצעות דקירת חרבות, אולם אלו אינן גוררות קריאות כאב, או מותירות כל סימן נראה לעין לשפיכות דמים. מרכיב סגנוני עכשווי של אקשן דיגיטלי, גדוש וסטרילי, המיושם על צרפת של המאה ה-17.

 

רושפור נשלט על ידי הקרדינל רישלייה (כריסטוף וולץ), התחבולן הערמומי (הוא משחק שחמט), המושך בחוטים בחצר המלוכה ומנסה לגרור את מדינתו למלחמה עם אנגליה. המלך הצעיר לואי ה-13 (פרדי פוקס המשעשע) עסוק יותר בשאלות של התאמת בגדיו לצו האופנה הלונדוני, וליכולתו להביע את אהבתו בפני מלכתו הצעירה אן (ג'ונו טמפל).

 

הקרדינל שרוצה לתקוע טריז בין המלך למלכתו בכדי שיוכל להשתלט על כס המלכות, רוקם מזימה שבה תופלל המלכה בקשר אהבים עם הדוכס מבקינגהאם. לשם כך הוא מפעיל את מיליידי המתגלה כסוכנת כפולה.

 

מילה יובוביץ' כמיליידי. סוכנת כפולה ()
מילה יובוביץ' כמיליידי. סוכנת כפולה

 

מהצד השני נמצאים שלושת המוסקטרים עם שותפם הצעיר, הנלחמים לא רק "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם", אלא גם למען האהבה. דארטנייאן נושא עיניים מאוהבות לקונסטנס (גבריאלה וויילד) היפיפייה, בת הלוויה הצעירה של המלכה, והופך להיות מי שמשיא עצות בענייני חיזורים למלך לואי.

 

הומור דוקרני

הסרט מכיל מידה לא מבוטלת של ניסיונות להומור – מאלמנטים גסים של ציפורים מלשלשות על פניו של משרת, עד עיסוק מעט ביזארי בעיצוב בגדים (עבודה מאוד מרשימה של מעצבי התלבושות), ובניואנסים רומנטיים. אנדרסון, במאי שהפגין עד היום עניין מינימלי בהומור, שנינות ורומנטיקה של ארמונות מלוכה,

מצליח לעשות עבודה מתקבלת על הדעת, בוודאי עבור קהל היעד הצעיר והמחוספס של הסרט.

 

ההפקה האמריקאית-בריטית-צרפתית-גרמנית מרשימה, וניכרת לא רק בארמונות הפאר המצולמים ובעושר הבגדים והתפאורה, אלא גם בסצנות הלחימה הגדולות בחלקו השני של הסרט. אך הקרב האמיתי בסרט ניטש בין שני התסריטאים – אנדרו דיוויס, תסריטאי ותיק ומכובד שאחראי לעיבודי דיקינס ואוסטן לטלוויזיה הבריטית, ואלכס ליטבק התסריטאי שניסיונו המקצועי מסתכם בסרט האימה-מדע בדיוני "הטורפים" (2010).

 

בקרב זה מנצח ליטבק בעזרתו של אנדרסון, אך מה שיש מעבודתו של דיוויס מאפשר להותיר חן גם בסרט עם מוסקטרים המרחפים בין שמים וארץ על ספינות מלחמה מעופפות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"שלושת המוסקטרים". בניחוח עתידני
מדאס מיקלסן כרושפור
לאתר ההטבות
מומלצים