שתף קטע נבחר

חברת נמלי ישראל הורשעה: השליכה פסולת לים

המחוזי בחיפה קיבל את ערעור המדינה על פסק דין קודם, והרשיע את החברה בהטלת פסולת שלא כדין. עוד נקבע כי החברה תשלם קנס של 100 אלף שקל. השופטים מתחו ביקורת קשה על הסדר הטיעון במסגרתו נמחק האישום נגד מנהלי החברה: פגיעה באינטרס הציבורי

בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע היום (ב') את חברת נמלי ישראל בעוון השלכת פסולת לים בפתח נמל חיפה בשנת 2008, תקופה בה עסקה בהקמת פרויקט נמל כרמל א'. העבודות כללו ייבוש שטח ים לצורך הקמת רציף מכולות תוך העמקת קרקעית הים לעומק הנדרש. במסגרת הפרויקט ניתן לה היתר להטלת פסולת בים, אך היא חרגה מהסייגים להיתר.

 

 

ההרשעה במחוזי בחיפה ניתנה בעקבות ערעור שהגישה המדינה על החלטת בית משפט השלום בחיפה, מחודש מרס השנה, אשר נמנע מהרשעת החברה. בית משפט השלום הסתפק בכך שהטיל על חברת נמלי ישראל תשלום פיצוי (ולא קנס) בסך 100 אלף שקל, וכן התחייבות להימנע מעבירה בסכום של 185 אלף שקל במשך שנה.

 

בכתב האישום, שהגיש המשרד להגנת הסביבה, נכתב כי הטלת הפסולת נעשתה שלא כדין, וכי "הגוררת 'תמר', שביצעה את פינוי הפסולת מאתר הפרוייקט עבור הנאשמת נראתה פורקת את חומרי החפירה כמאה מטרים מזרחית למצוף הכניסה בשובר הגלים חיפה וזאת בעת שנשבה רוח מזרחית עזה וחזקה מזו המותרת בעת הפלגה להטלת פסולת". הטלת הפסולת באופן האמור, גרמה, להיווצרות כתם גדול במי הים, בסמוך למקום ההטלה בפועל ולהפרעה כפולה ומיותרת לסביבה הימית.

 

אחריות מנהלי התאגיד למחדלים

חברת נמלי ישראל הינה תאגיד - חברה פרטית ממשלתית, המופקדת על פיתוח תשתיות נמלי ישראל (בחיפה, באשדוד ובאילת), על ניהול הנכסים בתחומם, והאחראית על ניהול הנכסים והמקרקעין בתחום הנמלים, בים וביבשה.

 

כתב האישום המקורי הוגש תחילה כנגד החברה ושלושה ממנהליה, המנכ"ל שלמה ברימן, סמנכ"ל התפעול והתכנון האסטרטגי דב פרולינגר, ואחראי איכות הסביבה רמי קלינגר. עם זאת, עוד לפני שמיעת ראיות התביעה, אישר בית משפט השלום הסדר טיעון לפיו יימחקו המנהלים מהתביעה, והנאשמת היחידה תישאר חברת נמלי ישראל, אשר תודה בעבירות שייוחסו לה.

 

המדינה ערערה על החלטת בית משפט השלום, בטענה כי "משהודה אדם בביצוע עבירה, הכלל הוא שיש להרשיעו, כך לגבי אדם וכך לגבי תאגיד". החברה טענה, לעומת זאת, בתשובתה לערעור כי הרשעתה בפלילים "תפגע בציבור בכללו", והיא עלולה "לפגוע בהגשת מועמדותה למכרזים בינלאומיים, סיכון דרוגה הפיננסי ופגיעה ביכולתה לגייס אשראי, ופגיעה בחברותה בארגונים בינלאומיים".

בית המשפט המחוזי, כאמור, קיבל את הערעור והחליט להרשיע את החברה. בנוסף קבע המחוזי כי הסכום בו היא חוייבה יוטל עליה כקנס. השופטים גם מתחו ביקורת קשה על החלטת הערכאה הקודמת למחוק מכתב האישום את מנהלי החברה וכתבו, כי "אין תוחלת הרתעתית בהעמדה לדין של התאגיד בלבד תוך הימנעות מברור אחריותו של נושא המשרה בתאגיד כאשר בסופו של יום, לא יהא לנושא המשרה כל מורא מפני הפרת החוק של התאגיד.

 

"מדיניות זו, של מחיקת מנהלי התאגיד כדבר שבשגרה וכמעשה של יום יום בבתי המשפט, פוגעת באינטרס הציבורי המתחייב כי מנהליו של תאגיד יפקחו על מעשיו, וייטלו על עצמם את האחריות על המעשים או המחדלים המיוחסים להם".

 

באופן אירוני, באתר חברת נמלי ישראל, מוקדש פרק שלם לחזון החברה בעניין שמירת הים והסביבה. "החברה רואה בשמירה על הסביבה ערך מרכזי ומשלבת בכל תוכניות הפיתוח שלה שיקולים סביבתיים וחשיבה ירוקה" נכתב בקטגוריית "איכות הסביבה" באתר וכן "החברה שומרת בקפדנות על החוקים והתקנות הנהוגים בישראל ובאמנות בינלאומיות".

 

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "אנו סבורים שהחברה הורשעה שלא בצדק ונערכים להגשת ערעור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל חיפה
צילום: אריאל ורהפטיג
מומלצים