שתף קטע נבחר

גאווה בצפון: נמל חיפה מצטרף לליגת העל

האונייה הראשונה נכנסה לרציף הכרמל ובישרה את סיומן של 5 שנות עבודה מאומצת בהשקעה של 1.8 מיליארד שקל, שהכפילה את נפח המכולות שיעברו בנמל כולו. העובדים מצדם מבטיחים שקט תעשייתי, ונותר רק להיות אופטימיים ולחכות לשלום אזורי שיהפוך את נמל חיפה לשער ימי למדינות ערב

האוניה צים קינגסטון הפנתה את אחוריה אל הכרמל, צפרה שלוש פעמים ושתי הגוררות החלו להצמיד אותה אל הרציף. ההתרגשות פשטה בקרב הממתינים על הרציף: אחרי 5 שנות עבודה והשקעה של 1.8 מיליארד שקל, עגנה האוניה הראשונה ברציף הכרמל בנמל חיפה.

 

 

העבודות להקמת הרציף ארכו כחמש שנים במהלכן יובשו 250 דונם ים ונסללו רציפים, האחד באורך 700 מטר והשני באורך 250. מדובר ברציפי מים עמוקים, עומק המים לצידם מגיע ל-15.5 מטרים ובמקום יכולות לעגון בו זמנית 2 "מגה אוניות" הנושאות 8,500 מכולות כל אחת, וכן אוניה שלישית קטנה יותר. בתום הכנת התשתיות ויציקת הרציף ניבנו עליו 6 מנופי גשר המשמשים לפריקת האוניות ו-12 מנופי "שער" המשנעים את המכולות למקומן באזור ההחסנה שברציף.

 

למסוף החדש פוטנציאל לאחסון של כ-5,000 מכולות בו זמנית כאשר כל "מגדל" מכיל 5 מכולות בגובה. מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, אמר הבוקר (ב') ל-ynet כי כאשר יופעל המסוף במלוא התפוקה, כמעט ויוכפל נפח המכולות החולפות מדי שנה בנמל. זלצמן, ציין כי "כיום מטפל הנמל ב-1.1 מיליון מכולות בשנה ובמסוף החדש נוכל לטפל בעוד כמיליון, ונציב את נמל חיפה כשווה לנמלים הגדולים בעולם".

 

המנכ"ל ציין בין השאר את מחויבותם של עובדי הנמל ואת שיתוף הפעולה עימם כמפתח להצלחת המסוף החדש. ואכן יו"ר ועד העובדים בנמל, מאיר תורג'מן, אישר כי להנהלת נמל חיפה צפויה תקופה של שקט תעשייתי מצד העובדים. "כל הבעיות נפתרו, כל הסכמי העבודה החדשים נחתמו, ואנחנו מתכוונים לפעול יחד עם הנהלת הנמל כדי להבטיח את תפעול מסוף הכרמל", אמר, "הצלחת מסוף הכרמל תהיה גם הצלחת הנמל שהינה גם הצלחה של העובדים".

 

מנכ"ל השיווק של נמל חיפה, אייל דונסקי, אמר עם תחילת פריקת המכולות כי עיקר התנועה של המכולות בנמל בשלב הראשון תהיה בין אוניות. "יגיעו לכאן אוניות ענק שיפרקו מכולות ואלה יועברו מספינות קטנות יותר שיובילו אותם לנמלים לאורך חופי הים התיכון", אמר.

 

דונסקי הוסיף כי חברות הענק העוסקות בשינוע המכולות מקדמות בברכה את הפעלת המסוף החדש. לשאלת ynet אמר, כי בעתיד הרחוק, בימים של שלום אזורי, יוכל נמל חיפה לשמש כנמל שער למדינות ערב השכנות.

 

"באקלים פוליטי אחר קיימת תשתית יבשתית למדינות אחרת שלהן אין מוצא ימי. צריך גם לזכור שהדבר יוזיל בצורה משמעותית את מחיר הסחורות, היות ומעבר בתעלת סואץ עולה מאות אלפי דולרים לכל אוניה", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כניסת האונייה הראשונה לנמל
צילום: אבישג שאר-ישוב
דף חדש. זלצמן (ימין) ותורג'מן
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים