שתף קטע נבחר

מסתמן: סיכום על שבועיים בלי שביתה ברכבת

אחרי שזומנו בבהילות, עיני וכץ כונסו בלשכת שופטת בית הדין לעבודה. הצדדים מנהלים מגעים לסיכום לפיו יישום ההסכם על תחזוקה חיצונית של הקרונות החדשים יידחה בשבועיים, ובינתיים יתנהל מו"מ שבו ישתתף יו"ר ההסתדרות

ועידת הפסגה הולידה שקט זמני? יו"ר ההסתדרות עופר עיני ושר התחבורה ישראל כץ כונסו במשך שעות מהצהריים  (יום ב') בלשכת שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. מסתמן כי הצדדים הגיעו להבנות שלפיהן לא תיפתח שוב שביתה ברכבת, לפחות בשבועיים הקרובים.

 

העובדים ביקשו בבוקר מבית הדין להתיר להם לשבות, במחאה על ההסכם שאושר עם חברה חיצונית לתחזוקת 132 קרונות חדשים. עיני וכץ זומנו בבהילות לדיון, ויו"ר ההסתדרות האשים עם כניסתו שוב את השר ב"מהלכים חד-צדדיים". 

 

לפי הסיכום המתגבש, יישום ההסכם עם חברת בומברדייה יידחה בשבועיים, פרק זמן שבמהלכו שני הצדדים ייכנסו למשא ומתן אינטנסיבי בראשות יו"ר ההסתדרות - ולא בניהול יו"ר הוועד הלוחנית, גילה אדרעי.

 

אם שני הצדדים לא יגיעו להסכמה בתוך שבועיים, יקבלו העובדים את זכות השביתה - אך ייתכן שגם היא תוגבל. בנוסף, לא ברור עדיין מה יהיה על ההליכים המשמעתיים שנוקטת הרכבת נגד כמה מהעובדים, שחלקם התנפלו באלימות על המנכ"ל. 

 

"השופטת זימנה גם אותי וגם את השר לדיון אצלה בלשכה", אמר עיני מוקדם יותר. "לטעמי היה אפשר לייתר את כל ההליך הזה אם ביום חמישי שר התחבורה היה נמנע מלעשות את הצעד החד-צדדי, יושב למשא ומתן והיינו מתקדמים בהגינות ומנסים לייצר רכבת טובה יותר תוך כדי שמירה על זכויות העובדים. אני מקווה שאת הפלטפורמה הזו תייצר השופטת כדי ששר התחבורה יקפיא את כל המהלכים החד-צדדיים וננסה לעשות טוב למען עם ישראל".

 

בתחילת הדיון טענה השופטת אפרת לקסר כי בית הדין הארצי לעבודה קבע בעבר כי ההנהלה לא הייתה צריכה לחתום על הסכם עם חברת בומברדייה בעת המשא ומתן עם העובדים. מנגד, טענו בהנהלת הרכבת כי ההסתדרות והעובדים הפרו את תנאי המשא ומתן כשלא התריעו 48 שעות לפני השביתות האחרונות. לכן, מבחינת ההנהלה, תם המשא ומתן וניתן היה לחתום הסכם עם בומברדייה.

 

יו"ר הוועד גילה אדרעי בבית הדין, בחוץ הפגינו העובדים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
יו"ר הוועד גילה אדרעי בבית הדין, בחוץ הפגינו העובדים(צילום: מוטי קמחי)

 

 

מחוץ לבית הדין הפגינו עשרות מעובדי הרכבת. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב "העם דורש רכבת ציבורית", "עובדי קבלן זה פשע מאורגן" וגם "רכבת הקבלן של ישראל כץ".

  

עם ההחלטה שקיבל דירקטוריון הרכבת להוציא למיקור חוץ את תחזוקת הקרונות החדשים בידי היצרנית בומברדייה, תקף שר התחבורה את התנהלות ועד העובדים. בראיון לערוץ 1 הוא אמר כי לציבור "נמאס כבר מהכוחנות הזו, מההתעלמות מהזכויות של הציבור שנוסע ברכבת, מהרצון למנוע מהרכבת להתפתח, למלא את תפקידה".

  

כץ הסביר כי הציבור מוקיע את עובדי הרכבת, שאיבדו כל תמיכה ציבורית: "כולם עוד מאיצים בי לעשות עוד הרבה יותר דברים". הוא האשים את הוועד בהפרת צווים של בתי דין, "כנראה מתוך רצון של מישהי או מישהו להראות מי שולט ברכבת". לדברי כץ, "יש כאן ויכוח מי מנהל את הרכבת".


פורסם לראשונה 20/02/2012 12:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיני. הגיע להעיד
צילום: גיל יוחנן
כץ. זומן לבית הדין
צילום: יואב מלכה
מפגינים מחוץ לבית הדין
צילום: מוטי קמחי
יו"ר ועד עובדי הרכבת, אדרעי
צילום: מוטי קמחי
מומלצים