שתף קטע נבחר
צילום: דלית שחם

אז איך באמת עוברים חברת סלולר?

האביב הסלולרי מוציא את עם ישראל לחפש את הדיל הכי משתלם. רגע לפני החתימה על החוזה, קחו נשימה וזכרו שלא כל הנוצץ זהב. מדריך לצרכן שמחפש עסקה אטרקטיבית

טירוף הסלולר שחזינו בו השבוע הטריף את השוק, ולכאורה טרף את כל הקלפים המוכרים לנו. צרכני סלולר רבים מתחילים לפזול הצידה, ושוקלים לעבור לאחת מהחברות החדשות. רגע לפני, יצאנו לבדוק - אז איך עושים את זה נכון?

 

 

תיעוד שיחת המכירה

התיישבתם בעמדת המכירה, ואתם מקבלים הצעה. איך מוודאים שהחברה תעמוד בהצעה? נתחיל מכך שבאפשרותכם לתעד את כל שיחת המכירה, מתחילתה ועד סופה. התיעוד יכול להתבצע הן בכתב יד, והן באמצעות הקלטה. כדאי ליידע את הנציג שיושב מולכם כי השיחה מוקלטת, זה בהחלט חוקי להקליט שיחה שאתם משתתפים בה, והאפקט של ההקלטה יגרום לנציג להפחית בהבטחות לא מבוססות או לא בדוקות.

 

עודד אברלינג'י מחברת PAY4LESS ממליץ בעניין זה ללקוח החדש הפוטנציאלי לבדוק מראש את אלו:

 

1. מהם נתוני השימוש הנוכחיים שלו: דהיינו כמה דקות שיחה הוא מוציא בחודש, כמה הודעות, איזו כמות גלישה הוא צורך. את המידע ניתן לקבל מנציג החברה הנוכחית, וכך ניתן לתפור חבילה שתפורה למידותיכם בעת המעבר לחברה החדשה.

 

2. שירותים נוספים: בדקו האם החברה החדשה מבטיחה שירותים נוספים כגון מודם סלולר, שירות שליחויות, נקודות שירות, אחריות על המכשיר, והכי חשוב: קליטה באיזור מגוריכם.

 

הסכם מודפס ופירוט עיקרי התכנית 

כשאתם יושבים מול הנציג התייחסו לשיחה כאל שיחת מכירה לכל דבר ועניין, ממש כאילו ניגשתם לחנות החשמל על מנת לבחור מקרר חדש, או לסוכן הנסיעות על מנת לברר על חופשה מפנקת בחו"ל.

 

לאור מחירה הכולל של העסקה, אל תקלו ראש, ודרשו לקבל את כל ההבטחות והמצגים שניתנים לכם, בכתב. בעניין זה, לעולם אל תסכימו לחתום על המסך בחתימה אלקטרונית לפני שקיבלתם העתק מודפס של ההסכם המלא שאתם מתבקשים לחתום עליו באופן אלקטרוני.

 

עברו על כל הפרטים העיקריים שחשובים לכם, ובראשם:

 

• מחיר לדקת שיחה;

• מחיר להודעת SMS ו- MMS;

• עלות שירותי תוכן שאתם צורכים;

• מחיר המכשיר;

• חלוקת התשלומים בגינו;

• תנאי יציאה מההסכם (במידה וקיימת התחייבות).

 

חשבו את הסכום של כל התשלומים שאתם צריכים לשלם לפני זיכויים, ולגבי הזיכויים, במידה ומובטחים, בדקו את תנאיהם המדוייקים.

 

נכון שההסכם מכיל המון עמודים, אבל חשוב שתשאלו את הנציג איפה מופיעה כל הבטחה שניתנה לכם. שימו לב שעל הנציג לתת לכם גם את עמוד "פירוט עיקרי התכנית", עמוד מקוצר וברור ובו מופיעים הפרטים העיקריים שחור על גבי לבן. עברו עליו בשבע עיניים, ושמרו לכם העתק כמובן.

 

שאלות נוספות שבוודאי יעניינו אתכם הן פרטי חבילת הגלישה (האם היא באמת "ללא הגבלה" כפי שפרסמו?), מהירות הגלישה במכשיר, שירות תיקונים - האם נכלל? עלותו? וכיו"ב. שאלו הכל ורשמו את התשובה מול עיני הנציג.

 

קנסות יציאה

התקנות החדשות של משרד התקשורת ביטלו את קנסות היציאה, ולכן כיום, כשאתם מתקשרים בעסקת סלולר חדשה, אסור לחייב אתכם לשלם קנסות יציאה ממנה בעתיד. בדקו שבהסכם שאתם חותמים עליו אין חיוב שכזה, ואם יש - דרשו לבטלו.

ומה לגבי החברה שאתם עוזבים?

 

אם התקשרתם עם החברה הנוכחית החל מיום 01.11.11 והלאה - אינכם חייבים בקנסות יציאה כאמור, אך אם התקשרתם עם החברה לפני כן, אזי עדיין יחול עליכם קנס בגובה של 8% מהחשבון החודשי הממוצע שלכם מתחילת ההסכם, כפול מספר החודשים שנותרו לכם עד תום תקופת ההתחייבות.

 

כמובן שכל אותן מגבלות על קנסות יציאה לא מונעות מהחברה להמשיך לגבות מכם את התשלומים שאתם חייבים לה עבור המכשירים ויתר הציוד (לפטופ וכיו"ב), או חובות עבר כמובן. לגבי חוב עבור מכשיר, אתם זכאים להמשיך ולשלמו בתשלומים חודשיים לנוחותכם.

 

שדרוג 

ומה לגבי שדרוג מכשיר באותה חברה? גם אם אתם נשארים בחברה ורק משדרגים את המכשיר, לאור ההטבות החדשות שהוצעו לכם, עדיין אל תהיו שאננים: בדקו היטב את פרטי ההסכם החדש. גם כאן אין לחתום בלי לקבל את עיקרי הפרטים בכתב, ובמיוחד שימו לב שכתוב בהסכם השדרוג שאינכם ממשיכים לשלם על המכשיר הישן שאתם מחזירים לחברה.

 

ניתוק זיקה

כיום עדיין מוכרים חבילות של תכנית + מכשיר. לפני שאתם מסכימים לקבל מכשיר מהחברה, הכירו את "חוק ניתוק זיקה", המחייב את החברה לזכות אתכם כספית על מכשיר, גם אם רכשתם אותו בחוץ, בעמדת מכירה פרטית. לא תמיד זה בהכרח משתלם, וכדאי לבדוק מראש וטרם ההתקשרות - היכן עדיף לכם לרכוש את המכשיר הספציפי.

 

לפי תחשיב זה למשל, הרכישה "בחוץ" עדיפה:

 

ברכישה מהחברה:

משלמים על המכשיר 100 שקל לחודש כפול 36 חודש = 3,600 שקל סה"כ.

מקבלים החזר בגין המכשיר של 90 שקל לחודש כפול 36 חודש = 3,240 שקל סה"כ.

= סה"כ שילמתם 360 שקל.

 

ברכישה פרטית:

משלמים בחנות על המכשיר 1,800 שקל.

מקבלים החזר מחברת הסלולר של 90 שקל לחודש כפול 36 חודש = 3,240 שקל.

= סה"כ הרווחתם 1,440 שקל.

 

זו הייתה דוגמא בלבד. בפועל עליכם לקרוא את כל האותיות הקטנות ולהבין היטב במה מותנה ההחזר הכספי - בד"כ במינימום שימושים מסויים שלא בטוח שתעמדו בו. חברות הסלולר מעמידות רף לא נמוך לזכאות, ולכן יש לבדוק את כל המשמעויות לפני הרכישה.

 

כמו כן, לעתים החברות קוראות לזיכוי בגין המכשיר: "הטבה על דמי המנוי של התוכנית ברכישת מכשיר", אך מתחמקות מחובת ההחזר - בדקו היטב אם אתם מקבלים אותו.

 

עודד אברלינג'י מחברת PAY4LESS מדגיש שאם החברה החדשה לא מוכרת מכשירים, היא לא מחויבת לתת זיכוי, ובמקרה זה תיאלצו להמשיך לשלם לחברה הישנה על המכשיר ולחברה החדשה על חבילת הגלישה.

 

ולסיכום

העצה שלי היא לקחת נשימה ולחכות רגע. לא כל הנוצץ זהב, ולפעמים שווה להמתין להתפתחויות, לשמוע קצת בקורת מלקוחות אחרים, ולוודא שהציפיות הגדולות אכן מתגשמות. 

 

דריה כנף היא עורכת דין בתחום המסחרי והחוזים ומחברת הספר "המדריך המשפטי שכל אחד צריך בבית" בהוצאת ידיעות אחרונות. יובהר כי האמור במדור אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

למאגר פסקי-הדין המלא - www.lawdata.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים