שתף קטע נבחר

פירות החג: המחיר לחקלאי ירד המחיר לצרכן עלה

בגלל שפע הפרי, החקלאים מוכרים רימונים ותפוחים ב-3-2.5 שקלים לק"ג, אך הצרכן משלם פי 4. באוגוסט, מכרו ברשתות תאנים ותמרים ב-32-13 שקל לק"ג, אך השבוע, מחירם ל-45-22 שקל. זאת למרות שהחקלאים מקבלים את אותו המחיר: 10 שקלים. "הציבור היה אמור ליהנות מכפול פירות במחיר נמוך"

הקיץ הנוכחי שפע פרי והשווקים מוצפים, אך משום מה, הצרכנים עדיין לא רואים את זה במחירי פירות מסוימים, בין היתר בפירות שנהוג לאכול בראש השנה: רימונים, תפוחים, תאנים ותמרים. הפערים בין המחיר לחקלאי למחיר לצרכן בפירות הללו - מגיעים ל-200%-300% ומחירי חלק מהפירות אפילו עלו בספטמבר לעומת אוגוסט, למרות שהחקלאים לא ייקרו אותם, אלא שמרו על מחיר קבוע ונמוך מאוד לעומת קיץ אשתקד. אז איך זה שמוכרים תפוחים ב-9.99 שקלים כשהחקלאי מוכר אותם מאוגוסט ב-3-2.5 שקלים?

 

  • בעקבות יוניליוור: חברות נוספות יעלו מחירים?

 

 

רימונים סוג ב' בסופר: 3 שקלים לק"ג לחקלאי על סוג א' - 9.99-8.99 שקל לצרכן על סוג ב' ()
רימונים סוג ב' בסופר: 3 שקלים לק"ג לחקלאי על סוג א' - 9.99-8.99 שקל לצרכן על סוג ב'

 

לדוגמא, מחיר תמר מג'הול לחקלאי עמד באוגוסט (תחילת העונה) על 10 שקלים לקילו, אולם מחיר ק"ג תמר מג'הול לצרכן נע אז בין 25.5 ל-32.5 שקל לק"ג. בספטמבר, המצב לא השתנה אלא אף החמיר: למרות שהמחיר לחקלאי נותר 10 שקלים גם בספטמבר ומחירם של תמרים לצרכן אמור לרדת לקראת ראש השנה, המחיר לצרכן רק עלה ל-42 שקל לק"ג: עלייה של כמעט 30%, והפער בין המחיר לחקלאי למחיר לצרכן התרחב ל-300%. 

 

מחיר רימונים לחקלאי עמד על 3 שקלים באוגוסט והמחיר לצרכן על 11 שקל. בספטמבר המחיר לצרכן עומד על 8-13 שקל. בחלק מהרשתות המחיר ירד מעט, בחלקן המחיר ירד מאוד על ל-5 שקלים, אך בחלקן המחיר בכלל עלה. כך או כך, המחיר לצרכן גבוה בכ-200% מהמחיר שמשלמות הרשתות לחקלאים. אם תתבוננו היטב תבחינו שהרימונים ברשתות נראים סוג ב', למרות שלפי החקלאים הם נמכרים במחיר של סוג א'.


רימונים תפוחים - מחיר לקג בסוף אוגוסט לעומת תחילת ספטמבר

מחיר לק"ג בסוף אוגוסט לעומת תחילת ספטמבר (בשקלים)
פרי המחיר לחקלאי באוגוסט המחיר לחקלאי בספטמבר המחיר לסיטונאי באוגוסט המחיר לסיטונאי בספטמבר המחיר הקמעונאי לצרכן באוגוסט המחיר הקמעונאי לצרכן בספטמבר
רימונים 3 3 5.15 4.80 9-8 13,12,9,5
תפו"ע זהוב 2.5 2.5 3.75 3.60 8 10-7
תפו"ע יונתן 3-2.5 3-2.5 3.70 3.60 10,9 11,10,4.5
תאנים 6-5.50 6 12 11 22-13 25,23,22
תמר מג'הול 10 10 18 18 32.5-25.5 24.97 (רמי לוי), 42.47 (שופרסל דיל, מגה בול) 44.9(חצי חינם)

הבדיקה נעשתה בחנויות מגה בול, שופרסל דיל בת"א, חצי חינם בראשל"צ ורמי לוי בבני ברק.

 

גם בתפוח, נציג נוסף וחגיגי של ראש השנה, פערי התיווך גבוהים: המחיר שהרשתות משלמות על תפוח יונתן עומד של 3 שקלים לק"ג בעוד שמחירו ברשתות עומד על 9.99 שקלים לק"ג . בינתיים, התפוח הזה לא הוזל, זאת בניגוד לתפוח מוזהב שהוזל לקראת החג, בין היתר ברשת שופרסל מ-9.99 שקלים לק"ג ל-6.99 שקלים לק"ג  - עדיין מחיר הגבוה ב-133% מהמחיר המשולם לחקלאי.

 

תאנים עלו באוגוסט 6-5.50 שקלים לק"ג בעוד שהמחיר לצרכן עמד על 21.99-12.99 שקל. בספטמבר, המחיר לחקלאי עמד על 6 שקלים והמחיר לצרכן התיישר כלפי מעלה על 21.99 שקל. מדובר בפער תיווך של כ-266%. 

 

התוצאה: הצרכנים עדיין משלמים מחיר גבוה מדי, ממעטים בקנייה והחקלאים נתקעים עם סחורה באיכות טובה לדבריהם.

רוב הרשתות עובדות מול המגדלים ובתי האריזה, לא מול השוק הסיטונאי, לכן לא ברור מדוע הפערים כה גבוהים. הם פונים לסיטונאים רק עבור השלמות ומהמחיר הסיטונאי ניתן ללמוד שעיקר הרווח בפירות הולך לרשתות. ברשתות טוענים לעומת זאת, שמדובר בכיסוי על הובלה ורקב וכן שהמחירים אכן יורדים לקראת החגים.

 

"עלי אי אפשר לעבוד, המחיר צריך לרדת"

יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי אמר ל-ynet: "יש שפע של פירות הקיץ. אני מגדל מאוד גדול של תפוחים, עלי אי אפשר לעבוד - המחיר צריך לרדת. בימים אלו, כשבועיים לפני ראש השנה, בשער בית האריזה, אני מקבל לא יותר מ-3 שקלים על פירות איכותיים סוג א'. כשאני מנקה מכך את הוצאות השיווק שלי, מיון, אריזה, שילוח, הובלה וקרטונים יוצא לי לקבל נטו לפני הוצאות גידול בין שקל ל-1.30 ש'.

 

"כלומר לפני הוצאות הגידול, לחקלאי יש רק שקל לק"ג. הרשת משלמת לחקלאי 3 שקלים ומוכרת תפוח יונתן ב-9.99 שקלים. הפער הזה לא הגיוני, כי הפער הזה והמחיר הגבוה מקטינים את הדרישה וכל זאת בשנה בה יש הזדמנות לחקלאים למכור יותר ולציבור הצרכנים ליהנות מכמות כפולה של פירות במחיר נמוך. כמות התפוחים גדלה השנה ב-35%, אך השפע לא בא לידי ביטוי במחירים לצרכן.

  

"אני מודה שאני אינטרסנט. אני אינטרסנט של החקלאים שיש להם היום עודפי פרי ולא יכולים למכור את כל הפרי שלהם כתוצאה ממחירים גבוהים. לכן אני מאוד לוחץ בכל הגזרות להעלות את הדרישה של הצרכנים לפרי על ידי הורדת מחירים. אם כל בית בישראל יוכל לקנות ק"ג תפוחים ב-6-3 שקלים, הצרכנים יקנו 3 ק"ג לחג ולא 1 ק"ג. ואותו דבר ברימונים ובתמרים. זו הזדמנות בלתי רגילה בענף הפירות, גם איכותית וגם כמותית, שכולנו מפספסים. 

 

איך קרה שבחלק מהפירות, המחיר עלה בספטמבר לעומת אוגוסט?

 

"המחיר של החקלאי לא השתנה מאוגוסט לספטמבר, כי יש כמויות בלתי רגילות ויופי של פרי. ועם זאת אנחנו רואים שהמחיר לצרכן עלה. אין לנו הסבר לזה. אני חושב שהם מורידים מחירים במוצרים שכיחים ומעלים במקומות אחרים. זו שנת שפע והצרכן צריך ליהנות ממנה. החקלאי מפסיד אז צריך להוריד את המחירים לצרכן כדי להעלות את הדרישה".

 

ומה כן אפשר לקנות בזול? מחירי אפרסקים ונקטרינות ירדו מאוד מ-14 שקל לק"ג ל-6-5 שקלים לק"ג. גם ענבים הוזלו השבוע ומחירם ירד מ-14-12 לק"ג ל-6-5 שקלים לק"ג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
תאנים: 25-22 שקל לצרכן, 6 שקלים לרשתות
תפוחים ב-9.99 שקלים? החקלאי מכר אותם ב-3-2.5 שקלים
מומלצים