שתף קטע נבחר

האם שופרסל תמנע עליית מחירים אחרי החגים?

לפי קמעונאי המזון בישראל, גורל ההתייקרויות נמצא בידיים של שופרסל. אם היא תאשר ליצרנים ולייבואנים להעלות מחירים - הרשתות האחרות ינהגו כמוה. האם תעצור את הסחף? מנכ"ל שופרסל מעריך: "הספקים יבקשו להעלות מחירים ב-3%-7% וכל מקרה יידון לגופו". על התחרות אמר: "סיימנו להיות שחקנים ביציע"

"מחירי מוצרי המזון יעלו אחרי החגים", כך מאיימים לאחרונה יצרנים ויבואנים. לפי הערכות, הספקים מתכננים עליות מחירים של 3%-7%. יוניליוור אף הודיעה באופן רשמי על העלאת מחירים של כ-6% אחרי החגים, אך ההעלאה הזאת עדיין תלויה באישור רשתות המזון הגדולות. האם יתנו לכך יד?

 

  • המע"מ עלה ב-1% - באלו תחומים נרגיש את זה?

 

למעלה משנה הצליחו בשוק המזון למנוע את רוב עליות המחירים המתוכננות, לא בשל איפוק וצניעות, אלא בזכות מחאת מחירי המזון שהובילו איציק אלרוב ואנשי "ישראל יקרה לנו". ספקי המזון "התאפקו", אך אין ספק כי קרדיט יש לתת גם לשופרסל, הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל שהתנגדה לעליות המחירים - ככל הנראה מתוך פחד מזעם הצרכנים.

 

גם בשאר הרשתות סירבו לכל העלאה, אולם ברשתות הקטנות יותר מודים שאם יהיו עליות מחירים - שופרסל היא זו שתוביל את הדרך, ממש כמו שסירובה של שופרסל להעלות מחירים, הוא זה שתדלק את הקיפאון עד כה. אם שופרסל תשלוף את האצבע מהסכר, שאר הרשתות יחרו יחזיקו אחריה. האם שופרסל תיענה לספקים אחרי החגים?

 

"לא קיבלנו שום מסמך פורמלי מיוניליוור"

"מי אמר שנאפשר עליות מחירים אחרי החגים"? אמר ל-ynet מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, "אף אחד לא בא אלי באופן פורמלי עם שום נייר וביקש לייקר מוצרים. חלו התייקרויות בחומרי גלם ובתשומות והחברות מתכננות להעלות מחירים, אבל מבחינתי, לא נוביל העלאת מחירים. אם יבואו אחרי החג - נדבר איתם ונראה".

 

קיבלתם בקשה כזאת מיוניליוור. תיעתרו לה?

 

"לא קיבלנו מהם שום מסמך פורמלי, מסודר עם דרישות מסודרות ומפורטות לגבי אלו מוצרים הם מבקשים לייקר. על הודעה כללית לא עושים משא ומתן".

 

בכמה להערכתך יעלו המחירים?

 

"אני לא יכול לקבוע מסמרות, כל ספק לגופו וכל קטגוריה לגופה. ההערכות, לאור עליית חומרי הגלם והתשומות, הן שבקשות הספקים יהיו לעליות בדלתא של בין 3% ל-7%. אנחנו מקווים שאם יהיו עליות מחירים, שהן יהיו לא משמעותיות".

 

לכאורה, מוטלת עליכם אחריות גדולה. אם אתם תסכימו לעליית מחירים – תהיה עליית מחירים בכל השוק.

 

"זו זכות גדולה להיות חברה מובילה. עד כה הראינו בגרות, אנחנו לא חוששים ואנחנו לא פופוליסטים. הממשלה החליטה להעלות מע"מ – אז העלינו מע"מ. את העלאת מחירי הלחם בפיקוח דחינו עד ערב ראש השנה".

 

"תוך שניים שלושה רבעונים נתייצב"

יצרניות המזון אולי ספגו הכי הרבה זעם מהמוחים, אך רובן לא נפגעו קשות מהמחאה. הרווח התפעולי של אסם, לשם הדגמה, גדל ב-4.2% ברבעון האחרון, בעוד ששופרסל עדיין מלקקת את פצעיה: הרווח התפעולי של החברה ירד ב-34% ברבעון השני של 2012. עם זאת, מדובר בהתאוששות: 99 מיליון שקל שהם 3.4% מהמחזור, לעומת שפל של 2.5% מהמחזור ברבעון השלישי ב-2011. שופרסל אף דיווחה על ירידה של 5.8% בהכנסות מחנויות זהות.

 

בגלל התחרות, המחאה וגורמים נוספים: מצבה של מגה קשה עוד יותר וגם הרשתות האחרות: בין היתר, רמי לוי, מחסני כמעט וויקטורי, לא רדו דבש לאחרונה.

 

לפי אברכהן, "תוך שניים שלושה רבעונים נחזור להתייצב". לדבריו, "הדו"חות מבטאים שינוי מגמה: שיפור במערכת היחסים עם הלקוחות והתמודדות נכונה יותר עם התחרות, לצד התייעלות והתאמת שיטות הפעולה שלנו".

 

"לא כולם אוהבים את ההובלה שלנו"

כדי להתאושש, שופרסל נוקטת במדיניות תחרותית אגרסיבית ביותר במתחמים בבית שמש, אשדוד, ב"ש ומעלה אדומים, במסגרתה היא מורידה מחירים במטרה לרסק את המתחרים, עד כדי כך שמתחריה באזורים הללו טוענים למכירה במחירי הפסד. "סיימנו להיות שחקנים ביציע", אמר אברכהן.

 

"אנחנו מובילים, יוזמים. שופרסל חוזרת להוביל וליזום לא מתכוונת לוותר על ההובלה שלה. אני מבין שלא כולם אוהבים את זה. אבל אנחנו רואים את התוצאות".

 

בעקבות המחאה החברתית שופרסל נחשבו גדולים ויקרנים. ובמשך שנים, המחירים ברשת היו בסקאלה הבינונית-גבוהה. התחרות מצד הרשתות המוזלות עשתה את שלה והמחאה - היכתה ברשת בעוצה. כחלק מ"ההתייעלות", 60 אנשי מטה פוטרו ו-600 עובדים פרשו מרצון. 6 סניפים נסגרו אך סניפים חדשים ייפתחו השנה.

 

קיוו ששופרסל תלך ותדרדר ותתכווץ

"המגמה בשבועות האחרונים מרנינה", טוען אברכהן, "התוצאות משתפרות, אנחנו סוגרים פערים בחנויות הזהות לעומת החנויות שנפתחו. אצלנו לא תמצאי עוף ועגבניה בשקל כשאתה לא מוצא לא את העגבניה ולא את העוף בחנות".

 

רמי לוי מעצבן אתכם?

 

"אין שום שחקן ספציפי ששמים עליו מטרה ומכוונים את החץ. המטרה שלנו היא לשמר את ההובלה של שופרסל כמובילה בקמעונאות, כשכל השחקנים האחרים שקיוו ששופרסל תלך ותדרדר ותתכווץ. רק עכשיו חלק מהשחקנים מתחילים להבין שלא כולם מחללים לפי הקצב שלהם".

 

עד מתי תמשיכו למכור במחירי הפסד בבית שמש, אשדוד, מעלה אדומים, ב"ש?

 

"אף פעם לא אמרתי ששופרסל מוכרת במחירי הפסד. אמרתי ששופרסל מוכרת במחירי תחרות. עד מתי נמשיך בזה? עד הודעה חדשה. כל עוד שהסביבה תהיה תחרותית דבר לא ישתנה, עד שנחליט אחרת". 

 

זול שם מסניפים אחרים.

 

"אז שהמתחרים יפתחו במקומות אחרים בסביבה. אנחנו בפריפריה, לא ראיתי את המתחרים שלנו נמצאים בפריפרייה כמונו. המתחרים מוכרים במחירי נמוכים ולנו אסור? אנחנו מתמחרים בהתאם להתנהגות התחרות".

  

האם הסל לחג של שופרסל זול כמו הסל לפסח או של ראש השנה בשנה שעברה?

 

"שופרסל לא תיקח חלק במשחק של הורדת המחירים באופן שמייצר משבר אמון עם הלקוח. הסל לחג הוא זול מאוד, סל שעונה על הצרכנים של משפחה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: סיוון פרג'
אברכהן. המתחרים קיוו ששופרסל תתכווץ
צילום: סיוון פרג'
מומלצים