שתף קטע נבחר

מתחת לאדמה - נפרצה מנהרת הרכבת הארוכה בארץ

המנהרה השלישית והארוכה ביותר בקו הרכבת המהירה בין המרכז לירושלים, נפרצה בנוכחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אחרי דחייה של כ-10 שנים ותקציב שהתנפח במאות אחוזים, עומד הלו"ז המעודכן לנסיעה ראשונה על שנת 2018

בעמק הארזים נערך הבוקר (ב') טקס פריצת המנהרה השלישית - והארוכה בארץ - בקו הרכבת המהיר בין המרכז וירושלים. הטקס נערך עמוק מתחת לפני הקרקע, במנהרה שאורכה 11.6 קילומטר, והשתתפו בו לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם בכירי משרד התחבורה לרבות השר ישראל כץ. לאחר דחיות חוזרות ונשנות שהאריכו את הפרויקט בכעשור שנים וייקרו אותו במאות אחוזים, צפוי הקו להתחיל לפעול ב-2018, ולקצר את זמן הנסיעה ל-28 דקות בלבד.

 

היסטוריית פרויקט הקו המהיר

 

ראש הממשלה, שר התחבורה ומנכ"ל הרכבת (חיים צח, לע"מ) (חיים צח, לע
ראש הממשלה, שר התחבורה ומנכ"ל הרכבת(חיים צח, לע"מ)

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס: "אני נרגש משום שבוער בי חזון של חיבור של כל חלקי מדינת ישראל בכבישים ורכבות, על-מנת לבטל מרחקים ולהזניק אותנו. פריצת המנהרה היא פריצת דרך ומבטאת את היכולת לדבוק בחזון רב-שנים ולהגשימו. זו מהפכה תחבורתית אדירה שתזניק את ירושלים, ותקל על אפשרויות המגורים לאורך כל הציר שמוביל מירושלים לתל אביב. מעל הכל יש בטקס ללמד שהחלום של בניית הארץ חי וקיים. באנו ארצה לבנות ולהיבנות בה. אנו מגנים עליה כפי שראינו בקיץ האחרון ומפתחים אותה מבלי הפסקה תוך כדי המערכות כי זו מערכת חיינו". עוד אמר ראש הממשלה: "היעד הסופי הוא לאפשר נסיעה רצופה ובטוחה מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום. המדינה קטנה והיכולת לחבר את כל חלקי הארץ משנה את הכל".

 

שר התחבורה ישראל כץ, אמר באירוע: "אנו חשים סיפוק. מדובר בפרויקט הנדסי מורכב כמו תינוק שעומד על רגליו ומתחיל ללכת. חייבים לחבר את מדינת ישראל ברשת רכבות וכבישים מהירים. זו מהפכה לאומית, חברתית וכלכלית. אי אפשר שלא לחשוב על המנהרות שבנו אויבנו והושמדו במבצע צוק איתן. זה ההבדל בינינו לבינם - הם חופרים מנהרות הרס ומוות, ואנחנו חופרים מנהרות שגשוג וצמיחה. הנחיתי לקדם תכנון מסלול תת-קרקעי של הרכבת מבנייני האומה אל הכותל ואל הר הבית".

 

פרויקט ענק

קו הרכבת המהיר לירושלים הוא הפרויקט הגדול ביותר כיום בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, ואחד הגדולים שהתבצעו במדינה מיום הקמתה. הוא צפוי לחבר את השפלה עם עיר הבירה ולקצר את זמן הנסיעה ביניהן לפחות מחצי שעה, תוך שהוא מאפשר לאלפי אנשים מדי יום לגור בירושלים ולעבוד במרכז ולהיפך, ובאותה הזדמנות גם לצמצם את מספר כלי הרכב העושים דרכם בין ירושלים לתל אביב.

 

הקו המהיר יהיה גם קו רכבת חשמלי ראשון במדינה, ויאפשר נסיעה בין תחנת ההגנה בתל אביב ותחנת הרכבת החדשה המוקמת בירושלים בסמוך לבנייני האומה. לדברי הרכבת, מהירות הנסיעה תגיע ל-160 קמ"ש בקטעים מסוימים, בתוואי הכולל גם חמש מנהרות באורך כולל של כ-37 קילומטרים, ושמונה גשרים באורך כולל של כ-6.5 קילומטרים. בשנה הראשונה מתוכננות לפעול בשעות השיא ארבע רכבות בשעה לכל כיוון ומספר הנוסעים בקווים צפוי לעמוד על כארבעה מיליון בשנה.

 

פריצת המנהרה האחרונה מהווה שלב חשוב לקראת סיום עבודות הכרייה לאורך כל הקו, ותחילת הנחת מסילות ומערכות אלקטרו-מכאניות שונות. יש לזכור כי למעשה מדובר בשתי מנהרות - אחת לכל כיוון, שכרייתן לאורך 11.6 ק"מ ארכה חמש שנים. המנהרות נכרו בקצב של 20 מטר ביממה ללא הפסקה, בעומק שנע בין 70 ל-170 מטר מתחת לאדמה. ממוקמים בה פתחי חירום במרחק של 250 מטרים האחד מהאחר.  אורך כל מכונת כרייה - שעלותה כ-100 מיליון שקלים - עומד על כ-150 מטר משקלה כ-1,500 טון וקוטרה כ-10 מטרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיים צח, לע"מ
מכונת הכרייה האימתנית - 100 מיליון שקלים
חיים צח, לע"מ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים