שתף קטע נבחר

קו הרכבת המהיר: יפתח באיחור של 8 שנים בלבד

ראש הממשלה ביטל ברגע האחרון, אך שר התחבורה ומנכ"ל רכבת ישראל נותרו אופטימיים ובישרו: קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים יפתח כנראה שנה לפני המועד, ב-2016. הם רק שכחו להזכיר כי המועד המקורי היה 2008

קו הרכבת המהיר לירושלים - חוגגים את המשך העבודות ללא ראש הממשלה. על פי התכנון, נתניהו היה אמור להיות אורח הכבוד בטקס - אך בסופו של דבר התקיים הארוע רק בנוכחות שר התחבורה, מנכ"ל הרכבת ובכירים נוספים. בשעות הבוקר התכנסו היום (ג') כל האחראים לפרויקט הגדול, והבטיחו כי הקו המהיר בין המרכז לבירה יקום ויהיה, למרות העיכובים והבעיות. שר התחבורה ישראל כץ: "זה לא סוד שהפרויקט היה תקוע שנים. זה פרויקט לאומי חשוב, במיוחד כאשר יש מי שמנסה לערער על מעמדה של ירושלים כבירת ישראל". מנכ"ל הרכבת הבטיח כי "העבודה עתידה להסתיים ב2017, אך היעד הוא לקצר אותה לפחות בשנה".

 

 


שר התחבורה ישראל כץ: מדובר בפרויקט לאומי חשוב (תצלום: אוהד צויגנברג)

 

קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים הוא אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שתוכננו בישראל אי פעם. במקביל הוא גם אחד הפרויקטים שזכו לביקורת קשה - הן ציבורית והן מקצועית, כולל במספר דו"חות קשים ביותר של מבקר המדינה בשנתיים האחרונות. הפרויקט שהחל דרכו בתקציב של מעט יותר משלושה מיליארד שקלים, יותר מהוכפל בינתיים, ועלות העבודות בו מוערכת נכון לרגע זה על כשבעה מיליארד. יש גם להניח כי עד סיום הפרויקט, התקציב יגדל עוד יותר.

 

גם בכל הנוגע ללוחות הזמנים של פרויקט הרכבת הקלה, התגלו סטיות חמורות. הפרויקט עליו הוחלט לראשונה ב-2001, ואשר יצא מעשית לדרכו ב-2003, אמור היה להסתיים כבר לפני שנתיים, ב-2008. כבר אשתקד ברור היה כי העבודות לא יסתיימו לפני 2016, ואילו כעת מדברים ברכבת כבר על שנה אחת נוספת. בהתחשב בנתון זה, ההבטחה לקצר את מועד סיום הפרויקט בשנה אחת, ל-2016, נראית מוזרה מעט.

 


מנכ"ל הרכבת: הפרויקט יסתיים שנה לפני המתוכנן, ושמונה אחרי (תצלום: אוהד צויגנברג)

 

עם סיומו המתוכנן של הפרויקט בעוד מספר שנים, אמורה הנסיעה בין המרכז לבירה לעמוד על חצי שעה בלבד. בינתיים אגב, הושלמו כבר 27 ק"מ מהתוואי המלא, והדרך עד לעיר מודיעין, זמינה זה מכבר לנוסעים. הפרויקט הגרנדיוזי כולל גם את המנהרה הארוכה ביותר בארץ (11.6 קילומטר) והגשר הארוך בארץ (1,250 מטרים).

 

במהלך הטקס החגיגי הבטיח מנכ"ל הרכבת, יצחק (חאקי) הראל, כי בניית הגשרים והמנהרות מתוכננים להסתיים ב-2014, ואילו בניית תחנת בנייני האומה תסתיים ב-2015. "בשנה האחרונה אנו עדים להשתפרות נרחבת בשימוש ברכבות ובפתיחה של עשרות פרויקטים חדשים. הפרויקט עליו אנו מדברים היום יצא לדרך לפני עשור, אך רק בחודשים האחרונים חזר במלוא הקצב. העבודה בו נעשית באופן אינטנסיבי, ועתידה להסתיים ב-2017, אך היעד שלנו הוא לקצר את העבודה לפחות בשנה".

 


אזור תחנת הרכבת בבנייני האומה, 80 מטרים מתחת לאדמה (תצלום: אוהד צויגנברג)

 

גם שר התחבורה, ישראל כץ, הפגין אופטימיות באשר למועד סיום העבודות. "זה לא סוד שהפרויקט היה תקוע שנים, וזה פרויקט לאומי חשוב, במיוחד כאשר יש מי שמנסה לערער על מעמדה של ירושלים כבירת ישראל ומרכז עסקי. בהקשר לאיכות הסביבה, ישנו פיקוח כפי שסוכם בשטח. ראיתי סלעים שהועתקו ממקומם, ויוחזרו למקומם המדויק לאחר תום העבודות. כל הביצוע יהיה מהיר, מדויק, ותוך שמירה על איכות הסביבה. הדבר המרשים ביותר הוא לראות מה קרה בתקופה הקצרה של החודשים בהם הפרויקט חזר לעבוד. אני מתכוון לדאוג שהפרויקט יסתיים בזמן המהיר ביותר האפשרי. חלק מהקו עובר ביהודה ושומרון, וחלק מהרעיון הוא לחבר את הקו בעתיד עם רשת רכבות ליהודה ושומרון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה: "לא סוד שהפרויקט היה תקוע זה שנים"
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים