שתף קטע נבחר

הקמעונאים: יהיו עלויות לשקיפות המחירים

חובת השקיפות "תכביד בעיקר על הרשתות הבינוניות והקטנות ולא תועיל לתחרות", אמר מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי בדיון בוועדת הכלכלה בחוק המזון. הממונה על ההגבלים העסקיים: "החוק נועד להגן על הצרכנים מהכשלים החמורים בשוק המזון ונאכוף אותו באדיקות"

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופסור דיוויד גילה, התחייב היום (ג') בכנסת "לאכוף באדיקות את חוק המזון שנועד להגן על הצרכנים מהכשלים החמורים הקיימים בשוק המזון". גילה תבע מהקמעונאים "לסגור הסכמי סחר ולהתעקש על המחיר הסיטונאי הנמוך ביותר" בתגובה לטענתם ש"אנחנו לא מסוגלים לסגור את ההסכמים מרוב בלגאן שיש בשוק".

 

נתקלתם בעבודה בעיניים בסופר? כיתבו לנו

 

 

לתקנות שקיפות המחירים ליחצו כאן >>

 

הממונה הופיע בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה, שהוקמה לפקח על היערכות השוק לקראת יישומו של החוק לקידום התחרות בענף המזון. בראשות הוועדה עומד ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), לשעבר ראש עיריית בני-ברק, שקרא "לא להטיל על הצדדים בשוק עלויות מיותרות שניתן לגלגל אותן על הצרכנים". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), גלגל את הכדור לממונה גילה ואמר: "מה שישפיע על מחירי המזון יותר מכל זה הטלת פיקוח על מחירי הגז הטבעי".

 

ח"כ אשר ציין שהוועדה השאירה לממונה שיקול דעת רב בחקיקה, שמבחנו יהיה במחירי השוק. "אם תהיה שקיפות אמיתית של המחירים היא תיתן לצרכנים כוח שיכול להביא לירידת המחירים, ולכן אנחנו מצדנו נעשה הכול כדי שהחוק לא ייכשל".

 

האיסורים ייכנסו לפועל בעוד חודשיים

הממונה פרט צעדים שפרסמה הרשות לקראת יישומו הקרוב של החוק: הרשות תאפשר לקמעונאי, שיותר ממחצית מכירותיו מבוססת על מוצרים של ספקים קטנים, להמשיך לקבל מהספקים שירותי סדרנות של המוצרים על המדפים; הרשות גם תתיר לספק להמליץ לקמעונאי לתת הנחות במחירי מוצרים, אבל בדרך שניתן לבטל אותן מיד אם יתגלה שמנצלים אותן לרעה.

 

כל ההנחיות יובהרו לספקים ולקמעונאים בכנס שהממונה מארגן לפני כניסת החוק לתוקף. הוא חזר והדגיש כי ב-15 בינואר, בעוד כחודשיים, כשיכנסו לתוקף האיסורים המוטלים בחוק על ספקים וקמעונאים, הרשות תהייה ערוכה לאכוף את אותם באדיקות.

 

ראש אגף חקירות ברשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, אניטה יצחק, אמרה כי רק אתמול (ב') נשלחו לפרסום ברשומות התקנות להסדרת פרסום המחירים לפי פרק השקיפות שבחוק. לדבריה, התקנות נכתבו בסיוע מומחה בתחום המחשבים והן מורכבות למדי. היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה טירי, התנצלה שהתקנות התעכבו קצת יותר מחודש. ח"כ אשר אמר כי בינתיים התקנות מופיעות רק בפייסבוק של השרים, ו"אין לי ספק שהפרסום ערב כינוס הוועדה נבע משיקול פוליטי לחלוטין".

 

"כמו לבנות חללית כדי להגיע לחיפה" 

נציגי הקמעונאים התלוננו שלא התייעצו איתם לגבי תקנות שקיפות המחירים. מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר כי יש אי וודאות כללית של העוסקים בענף, וציין כי העוסקים לא מסוגלים לסגור הסכמי סחר בתקופה שבה הורגלו לחתום על ההסכמים לשנה הבאה. באשר לשקיפות המחירים, אמר הגלילי, כי "היישום יהיה כמו לבנות חללית בשביל להגיע מתל אביב לחיפה. הוא יכביד בעיקר על הרשתות הבינוניות והקטנות ולא יועיל לתחרות".

 

המנכ"ל והבעלים של רשת שיווק השקמה, רמי לוי, הזהיר כי "הוצאות הקמעונאים על תפעול החוק יהיה גבוהות ומחירי המוצרים יעלו בהתאם".

 

הממונה גילה הגיב: "זה טבעי שיש בלבול בתקופת מעבר עד שהחוק ישנה באופן טוטאלי את כללי המשחק". הוא הזמין את העוסקים לפנות אליו בכל שאלה ואמר כי הרשות תעשה הכול להבהיר את הדברים, ובלבד שהקמעונאים ימהרו לסגור את הסכמי הסחר עם הספקים ויתעקשו על מחיר סיטונאי כמה שיותר נמוך.

 

יו"ר הוועדה, אשר, קרא בסיכום לרשות להגנת הצרכן לשקול הטלת אחריות מסוימת לעדכון נתוני המחירים גם על מפתחי האפליקציות הסלולריות לעניין זה. כמו כן הוא קרא לבחון שוב את טענות הקמעונאים, לגבי העלויות להפעלת החוק, כדי לא לגרום להם להוצאה מיותרת שבסוף הצרכן ישלם אותה. הוא הודיע שהוועדה תקיים ישיבות מעקב תקופתיות אחר יישום החוק בתקווה שרוב הבעיות ייפתרו לקראת הישיבה הבאה.

 

שקיפות מחירים: רק עוד חצי שנה

השבוע חתמו שרי הכלכלה והאוצר על תקנות לקידום התחרות, בענף המזון (שקיפות מחירים) המחייבות 19 קמעונאים גדולים לפרסם באינטרנט את מחירי כל מוצריהם, בכל רגע נתון. מטרת חובת השקיפות, שהיא חלק מחוק המזון, היא לאפשר לצרכנים להשוות מחירים. התקנות יפורסמו ברשומות עוד 3 שבועות וייכנסו לתוקף רק עוד חצי שנה.

 

כיוון שהרשתות יצטרכו לעדכן מחירים פר סניף, כלומר, יצטרכו להשקיע לא מעט בתמחור, יתכן שברשתות מסוימות יאחידו מחירים ברוב הסניפים, כך שלכאורה לא יהיו סניפים זולים יותר באזורי תחרות וסניפים יקרים באזורים בהם אין תחרות. שופרסל כבר הודיעה שתאחיד מחירים במידה רבה, בסניפי תת הרשתות שלה.

  

לפי התקנות, הקמעונאי יפרסם קובץ של חנויות הרשת שלו וכן יפרסם בנפרד, לגבי כל אחת מחנויותיו, את המחיר הכולל העדכני של כל מצרך שהוא מוכר בחנויותיו. עקב כך, יפורסמו שלושה קבצים עיקריים: קובץ חנויות, קובץ מצרכים ומחירים וקובץ מבצעים לכל אחת מחנויותיו בנפרד.

 

הקבצים יכללו בין היתר שם המוצר, ברקוד המוצר מחירו הכולל, מחיר ליחידת מידה ומחיר מבצע. תדירות עדכון המחירים יתבצע לא יאוחר משעה מרגע העדכון בחנות. אתר האינטרנט יהיה זמין לציבור ברמה של 99.5%.

 

שמות הקבצים יכללו קידומת קבועה המורכבת מקוד רשת, קוד תת רשת ומספר חנות. כמו כן, כל שם קובץ יכלול חתימת זמן (TIME STAMP) הכולל את מועד ושעת משלוח הקובץ. הם יהיו במבנה אחיד והצרכנים יוכלו להוריד קבצי מחירים במבנה XML, אקסל, Gzip ו-Deflate וכן תתאפשר הדפסתם. בעצם כל גולש יוכל לשלוף כל קובץ באופן שוטף. לצורך כך, תסופק קיבולת מספקת של משאבי המחשב לצורך רישום, אחסון ושליפת הקבצים. כל זאת כדי להקל על צרכנים להשוות מחירים, באמצעות הדפסה או אפליקציות ייעודיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים