שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    החוקים שנפלו בין הכיסאות: מה ממתין לשרים
    מיליארדי שקלים לחיזוק יישובי הדרום ובמגזר הדרוזי, שילוב לקויי למידה במוסדות על-תיכוניים, ומה עם יישום התוכנית להפחתת התמותה ממחלות לב? אלו הם ההחלטות והחוקים החשובים שאושרו – אך טרם יושמו וממתינים לממשלה החדשה
    באחרונה הושבעה ממשלה חדשה - השלישית בשש השנים האחרונות. חילופי השלטון התכופים במדינת ישראל מביאים לשינויים תזזיתיים בסדר העדיפויות ובתוכניות העבודה של משרדי הממשלה. מדי כשנתיים מגיע שר חדש, ממנה מנכ"ל חדש ומודיע על סדר יום חדש. בין המעברים נשכחות לא פעם תוכניות שאישרו ממשלות קודמות, הנזנחות לטובת תוכניות חדשות - עד לחילופי השרים הבאים.

     

    לכתבות נוספות בערוץ כלכלה :

     

    כל שר מקבל מכתב "תזכורת"

    לכך מצטרפת התופעה שזכתה לכינוי "האות המתה". כינוי זה מתייחס למקרים שבהם ממשלות בוחרות להתמודד עם אתגרים ציבוריים באמצעות העברת החלטות ממשלה ואימוץ מסקנות של ועדות בדיקה, תוך הבלטת אימוץ ההחלטות באמצעות התקשורת ואמצעי תעמולה, כאשר כעבור כמה שנים מתברר שההחלטות הללו לא יושמו כלל.

     

    לרגל כינונה של הממשלה החדשה החליטו במרכז להעצמת האזרח לתקוף את הנושא על ידי שליחת מכתבים לכל שר בממשלה החדשה. בכל מכתב מפורטות ההחלטות והחוקים שנמצאים בתחום אחריותו של השר הנמען ולא יושמו, או נמצאים בתהליכי יישום. "עם הקמת הממשלה החדשה יש הזדמנות לסייע לה לא רק לקבל החלטות, אלא גם ליישם את ההחלטות והחוקים שהיא מקבלת ולוודא כי אלו אינם נותרים כאות מתה", אומר ל-ynet מנכ"ל המרכז תומר לוטן.

     

    "חילופי השלטון התכופים בישראל, ותחלופת השרים הגבוהה במשרדי הממשלה מייצרת חוסר רציפות וקיטוע במימוש החלטות ותוכניות ממשלתיות. במקרים רבים, החלטות וחוקים שהתקבלו על מנת להיטיב עם הציבור אינם מגיעים לכדי מימוש, והנפגעים העיקריים כתוצאה מכך הם האזרחים עצמם. העיסוק ביישום החלטות וחוקים נובע מהצורך לחזק את יחסי האמון שבין הציבור לבין המערכת השלטונית. יש בו פוטנציאל לתרום תרומה ממשית להגברת הביצועים מצד הממשלה, וכן לקדם שיח אזרחי ופוליטי בישראל".

    חילופי שרים במשרד הכלכלה. לכך מצטרפת התופעה שזכתה לכינוי "האות המתה" (צילום: בראל אפרים)
    חילופי שרים במשרד הכלכלה. לכך מצטרפת התופעה שזכתה לכינוי "האות המתה"(צילום: בראל אפרים)
     

    רשימת החוקים וההחלטות שמופיעה במכתבים ארוכה, וכוללת שורה של החלטות וחוקים בעלי חשיבות עליונה לציבור, שזכו לאישור הממשלה או הכנסת ומחייבים את גופי הביצוע. עוד ב-2006, למשל, נקבע כי עד ל-15 בדצמבר 2006 יותקנו הוראות בדבר החובה להחזיק במוסד רפואי ובכל מקום שקבע השר אמצעים טכנולוגיים לטיפול רפואי מחזורי, להארכת חיים. התקנות הללו טרם הותקנו. אולי עכשיו יטפל בכך סגן שר הבריאות החדש-ישן יעקב ליצמן.

     

    אלא שגם בלי התקנות האבודות הללו מצפה לו עבודה רבה: ארבע החלטות שקיבלה הממשלה בזמן כהונתו הקודמת כסגן השר, בשנים 2009-2013, לא יושמו עדיין. מדובר בהחלטות כמו קציבת כהונתם של מנהלי מחלקות בבתי חולים; יישומה של תוכנית לאומית להפחתת רמת התחלואה והתמותה הנובעות ממחלות לב, השמנה, כלי דם וסוכרת; הרחבת מערך האשפוז הציבורי; ותוכנית ממשלתית למלחמה בעישון ונזקיו.

     

    אם שר החינוך החדש, נפתלי בנט, אינו יודע עדיין, אז המרכז להעצמת האזרח יספר לו כעת כי מאז 2008 מחכים בוועדת החינוך של הכנסת לתקנות שאמור משרדו להביא לאישורן. תקנות אלו אמורות לקבוע הוראות לשילוב אנשים עם לקות למידה במוסדות על-תיכוניים, לרבות התאמות למועמדים, פעילות תומכת, הקמת מרכזי תמיכה והוראות בנושא המבחנים. הן היו אמורות להיות מוגשות לוועדה עד ינואר 2009, אך לאחר שלא הוגשו קיבל המשרד דחייה עד לסוף שנת 2014. עוד לפני המועד הזה התפזרה הכנסת והלכה לבחירות חדשות.

     

    שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור החדש, משה כחלון, קיבל לידיו גם את רשות מקרקעי ישראל, והוא מתכוון לערוך רפורמה מקיפה בתכנון הבנייה וניהול קרקעות המדינה. יש להזכיר לו כי לפני שמתחייבים על רפורמות חדשות, כדאי לתת את הדעת על רפורמות שכבר אושרו ומאז לא ברור האם קודמו וכיצד.

    השר סילבן שלום נפרד ממשרד האנרגיה. במשרד הפנים ממתינה לו הצעת חוק הדורשת התקנת תקנות (צילום: דוברות משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים)
    השר סילבן שלום נפרד ממשרד האנרגיה. במשרד הפנים ממתינה לו הצעת חוק הדורשת התקנת תקנות(צילום: דוברות משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים)
     

    למשל, החלטת הממשלה כי יש לעודד תכנון אדריכלי במתחמים שבהם אין ניצול מלא של כמות הדירות המותרת לבנייה; או ההחלטה שקובעת כי יש להקים צוות שיעסוק בשיפור יכולות איסוף המידע של הממשלה בנוגע למחירי הדירות. או ההחלטה שקובעת כי יש לקיים עבודת מטה לשיפור מצב זכויותיהם המשפטיות שוכרים.

     

    לשר הפנים הנכנס, סילבן שלום, ממתינה הצעת חוק אחת הדורשת התקנת תקנות. מדובר בנוסח חדש לפקודת העיריות שקובע כי שר הפנים יקבע תקנים לעובדי מחלקת הביקורת בעיריות, שיאוישו על ידי ראש העיר ומבקר העירייה. עד כה, אף שר פנים לא מצא לנכון לקבוע את התקנים הללו.

     

    הבטיחו לדרום? אז הבטיחו

    הממשלה הקודמת קיבלה, קצת לפני פיזורה, כמה מגה-החלטות, דרמטיות ועתירות תקציב. האחת נוגעת להשקעה של מיליארדי שקלים בשנים הקרובות בחיזוק יישובי הדרום. החלטה נוספת נוגעת להשקעה של מיליארדים במגזר הדרוזי. עוד החלטה נוגעת גם היא לדרום הארץ, ועוסקת בהיערכות לקראת מעבר צה"ל לנגב.

     

    רבים ממשרדי הממשלה לא הספיקו עדיין לבצע את המשימות שהוטלו עליהם במסגרת ההחלטות הללו. משרד הפנים לא גיבש עדיין תכנית הכוללת עקרונות וכלי מדיניות לעניין הגדלת ההכנסות העצמיות של רשויות ממגזר המיעוטים, ולא הקצה תקציבי פיתוח ייעודיים בהיקף כולל של 250 מיליון שקל ליישובי הדרום; משרד התרבות לא סיים עדיין להכין את תכנית ההפעלה הרב שנתית להרחבת פעילות תרבותית לצעירים ביישובי הדרום.

     

    השרים החדשים רוצים, מן הסתם, להשאיר את חותמם על המשרד שהופקד בידיהם. עליהם לזכור כי היחס שהם יעניקו להחלטות קודמיהם, הוא היחס שיעניקו הבאים בתור אחריהם להחלטותיהם שלהם. אם לא יישמר רצף העבודה במשרדי הממשלה, ואם החלטות יהיו בעלות ערך רק כל עוד הממשלה שקיבלה אותן מכהנת, אז גם התוכניות הגרנדיוזיות שנרקמות כעת יהפכו לאות מתה. הן לא יהיו יותר מאשר נושא לכתבת מעקב לאחר הבחירות הבאות. כתבה שהשורה התחתונה שלה תהיה: הממשלה החליטה, ההחלטה לא בוצעה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "החוקים שנפלו בין הכיסאות: מה ממתין לשרים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: קובי גדעון, לע"מ
    הממשלה החדשה - תמונה קבוצתית
    צילום: קובי גדעון, לע"מ
    צילום: אלכס קולומויסקי
    סגן שר הבריאות הנכנס, יעקב ליצמן. יקדם את החוקים שנתקעו אחרי שעזב ב-2013?
    צילום: אלכס קולומויסקי
    תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח
    מוגש מטעם: מוצר השנה
    מומלצים