שתף קטע נבחר

ההימור הראשוני של רוכשי הסוסים

מסע בממלכת הסוסים, כתבה רביעית בסדרה: הצצה לבית המכירות הגדול באירופה. עוד לפני שהאוהדים שמגיעים למרוצים שמים כסף על הסוס המנצח בעיניהם, בעלי ההון משקיעים מיליונים במכירות הפומביות, בהן הם קונים את הסוסים שאמורים לייצר להם הכנסות בעתיד

בשיתוף רייסר

 

בכתבות הקודמות בסדרת "המסע לממלכת הסוסים" כבר סיפרנו לכם על העיירה ניומרקט, מקום בו הסוסים הם חזות הכל, ביקרנו במוזיאון המקומי וספגנו אווירה שכולה מהירות ואלגנטיות.

 

  • כתבה ראשונה בסדרה: פסטיבל גראנד נשיונל
  • כתבה שנייה בסדרה: הרוכבת שפרצה גבולות

     

    הרי הרחוב הראשי מרוצף במחווה לשמות הגדולים של הענף, ואי אפשר לפספס את הפסל המפואר של הייפריון כשעוברים בו. הייפריון מי, תשאלו? אחד הסוסים האגדיים בענף, נענה, שהפך למיתוס בזכות ההישגים העצומים אליהם הגיע. אולי במרכזי ערים אחרות תראו גנרלים למיניהם, כאן סוס הוא זה שתופס את העין.

     

    הפסל של הייפריון (צילום: יאיר קטן) (צילום: יאיר קטן)
    הפסל של הייפריון(צילום: יאיר קטן)

     

    אבל בהמשך המסע שלנו, הגיע הזמן ללכת מאחורי הקלעים ולראות את השלבים הראשונים, את הצעדים שלפני המרוצים עצמם. כי באותה ניומרקט שוכן בית המכירות הפומביות "טטרסולס", הגדול ביותר באירופה, בו בעלי ממון מחפשים את הסופרסטאר הבא של הענף ומוכנים לשלם עליו סכומים עצומים כדי שיביא להם תהילה ויחזיר את ההשקעה.

     

    המקום יכול היה לארח בכיף אירועי ספורט אם המשטח בו היה מעט יותר רחב. מאות מקומות נוחים, לוח אלקטרוני ענק בו אפשר לעקוב אחרי המתרחש - וכמובן, עמדה דומיננטית הראויה לכרוז ששולט ומנהל את העניינים.

     

    מבט מבפנים על בית המכירות (צילום: יאיר קטן) (צילום: יאיר קטן)
    מבט מבפנים על בית המכירות(צילום: יאיר קטן)

     (צילום: יאיר קטן) (צילום: יאיר קטן)
    (צילום: יאיר קטן)

     

    המכירות הפומביות הן ממש אתר מורשת בתוך קהילה שכולה מוקדשת לשמירה על מסורת הענף. בית המכירות "טטרסולס", לדוגמה, הוקם כבר ב-1766 וממשיך להיות רלוונטי ומוביל עד היום (עורך תשע מכירות בשנה, ובסך הכל כ-15 יחד עם השלוחה בדבלין). אותה מסורת קנאית מתבטאת בנוסף בשמירה על המונח הכספי הישן "גיני". המטבע הבריטי העתיק הוחלף כבר לפני דורות ע"י הליש"ט, אבל סכומי המכירות עדיין נספרים בגינים (גיני אחד שווה כ-1.05 ליש"ט של היום).

     

    בגלל שמתמטיקה זה לא הצד החזק שלנו, ניתן לכם אתגר קטן. אם גיני שווה כ-1.05 ליש"ט, וליש"ט שווה בערך 5.5 שקלים, אז כמה זה 263.4 מיליון גיני? את התשובות אתם מוזמנים לשלוח בסמס לחבריכם - פרסים לא תקבלו - אבל הסכום הזה הוא שיא המכירות של "טטרסולס", שנקבע לפני שנתיים, רק כדי לתת לכם מושג כללי בנוגע לכסף הגדול שמגלגל הפן הזה של התעשייה.

     

     (צילום: יאיר קטן) (צילום: יאיר קטן)
    (צילום: יאיר קטן)

     

    כמו העיצוב של בית המכירות, גם תימחור הסוסים הוא אמנות של ממש. יועצים וסוכנים שונים פועלים בשוק ויודעים להמליץ לרוכשים על איזה סוס להמר (בדרך כלל זו מטאפורה, אבל לא במקרה הזה), והמחיר שנקבע (אי אפשר לרכוש את הסוס בפחות ממנו) תלוי בשושלת ממנה מגיע הסוס, בגילו ובמרכיבים רבים שנלקחים בחשבון. מאחר שמדובר במקרים רבים בסייחים, אכן מדובר בהימור, כפי שציינו קודם, בגלל שרוכש מתבסס על הפוטנציאל - לפי מבנה הגוף של הסייח והישגיהם של הוריו, למשל - ולא יודע אם בטעות ייצא לו סוס בשק.   

     

    אבל בעצם, בתעשייה שחלק גדול ממנה מתבסס על הימורים, זה חלק מהקסם. אתה לא יודע מי יהיה האלוף הבא, גם רגע לפני הזינוק. וסביר להניח שבשביל העשירים המופלגים באמת הלב לא נשבר אם הסוס שרכשו לא מתפתח כפי שציפו. הרי המכירה הפומבית עצמה נותנת פרץ אדרנלין שהוא חלק מהחוויה עבורם.


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יאיר קטן
    בית המכירות "טטרסולס"
    צילום: יאיר קטן
    מומלצים