שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    "כל יום תאונה": 88 הרוגים בכביש המוות בצפון
    הפיתולים הרבים והיעדר גדרות הפרדה הופכים את כביש 65 לסכנת נפשות. עשרות רבים נהרגו בכביש מאז 2002, מרביתם בקטע דרך מסוכן במיוחד שאורכו פחות מ-20 קילומטרים. אב שבתו נהרגה בתאונה: "לא משנה כמה הפגנו - לא רואים שינוי". משרד התחבורה: "שדרוג הכביש מקודם"

     

    כביש המוות. כביש 65    (צילום: עידו ארז, עריכה: תמר אברהם)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    1,500 תאונות דרכים ב-14 השנים האחרונות - בכביש אחד. אלה הנתונים המחרידים של כביש 65 בצפון. 88 בני אדם קיפחו את חייהם בכביש, מתוכם 49 במקטע של פחות מ-20 קילומטרים בין מחלף גולני לעפולה. 347 בני אדם נפצעו באורח קשה ועוד 4,945 נפצעו באורח קל. כך לפי עמותת אור ירוק.

     

    הכבישים המדממים בישראל - סדרת כתבות:

     

     

    כשתושבי הגליל התחתון נוסעים בכביש 65, הם לא רק מתוסכלים מהסיכון שהוא מהווה, אלא גם מקנאים. קילומטרים ספורים צפונה ונסיעה קצרה דרומה, הכול נראה אחרת. שם המדינה הכניסה את היד לכיס, ובתוך שנים ספורות הפכה את הקערה על פיה: נסללו כבישים רחבים, בעלי ארבעה נתיבים ויותר, נבנו הפרדות בטיחותיות בין המסלולים, גשרים ומחלפים. כך בקטע שבין קדרים למחלף גולני, ובין עפולה ודרומה, בואכה מגידו ואדי ערה. אך מרגע שעוברים את מחלף גולני, נכנסים לצוואר הבקבוק הקטלני. פחות מ-20 קילומטרים של כביש צר, מפותל, לא בטיחותי. בכביש אין גדרות ביטחון או מפרדות והוא מלא פיתולים, כניסות ויציאות מיישובים כפריים ושטחים חקלאיים, עליות וירידות ושדה ראייה ירוד. 

     (google maps)
    (google maps)

    הפגנת עמותת אור ירוק: "65 - הכביש הזה הורג אותנו" (צילום: רועי פלצמן)
    הפגנת עמותת אור ירוק: "65 - הכביש הזה הורג אותנו"(צילום: רועי פלצמן)

    הנתונים מזעזעים, ומאחורי כל פצוע והרוג עומדות משפחות שעולמן נחרב בשנייה. אחת ההרוגות בכביש הייתה יערה מאיר, רקדנית מחוננת ששירתה כמדריכת כושר גופני בצה"ל ועמדה בפני קורס קצינים. בל"ג בעומר בשנת 2003, הייתה בדרכה מבסיסה לביתה ביישוב כפר תבור. במרחק של שני קילומטרים מהבית, פגע ברכבה רכב שיצא לעקיפה בדרך לא פנויה. "זו הייתה נהגת עייפה שמיהרה לחזור לביתה", מספר ישי, אביה של יערה. "היא נסעה אחרי שתי משאיות ויצאה לעקיפה למרות שיש קו לבן. היא הגבירה את המהירות כדי להספיק ולעקוף".

     

    במסלול הנגדי, מדרום, הגיעה באותה העת יערה, עם אחיה יפתח ששהה אף הוא ברכב. יערה ניסתה להתחמק אך ספגה את מלוא הפגיעה בהתנגשות, כשרכבה הועף לתעלה בצד הדרך. היא חולצה מהרכב במצב אנוש, פונתה לבית החולים רמב"ם בחיפה, ושם מתה מפצעיה לאחר שעות ספורות.

     

    לפי אביה של יערה, ישי, התנהגות הנהגים הוא גורם משמעותי בתאונות. "יש נהגים שגם קו לבן לא עוצר אותם. זו תרבות נהיגה גרועה, התנהגות פושעת". מדי יום עוברים ישי ורעייתו בנקודה שבה אירעה התאונה הנוראית. הם זוכרים את בתם שהייתה יפת תואר, רקדנית שאהבה את החיים. ישי נודד ברחבי הארץ ומספר את סיפורה. הוא מנסה להיאבק על הרחבת הכביש המסוכן. "זה תקוע כבר שנים. לא משנה כמה הפגנות עשינו, לא רואים את השינוי. בינתיים כל יום יש פה תאונה או כמעט תאונה".

    תאונה קטלנית בכביש בחודש מרס (צילום: כבאות צפון)
    תאונה קטלנית בכביש בחודש מרס(צילום: כבאות צפון)

     (צילום: כבאות צפון)
    (צילום: כבאות צפון)

    "זה הכול עניין של כסף. 500 מיליון שקלים היו הופכים את הכביש הזה למשהו אחר לחלוטין, בסטנדרטים אחרים לגמרי", אומרת ד"ר גילה אלברט, מהנדסת תושבת הצפון, המתנדבת בעמותת אור ירוק. "כל הרוג בתאונה עולה למדינה 6 מיליון שקלים, אז תעשה את החישוב בעצמך. מתי זה יפסיק להשתלם". בנסיעה לאורך הכביש מצביעה ד"ר אלברט על שפע המפגעים המצויים בכל קילומטר בכביש: היעדר שדה ראייה, היעדר הפרדה, היעדר תאורה, כניסות ויציאות מהיישובים ללא נתיבי האטה והאצה, ללא מעברי חצייה. כניסות ויציאות לא מוסדרות לשטחים חקלאיים ועוד. "כל חצייה של קו האמצע נגמרת בתאונה, זו פשוט סכנת נפשות. גם אם אתה מדבר על נהג נורמטיבי, הטעות הכי קטנה שהוא עושה, והוא נתון לחסדי הכביש. ובמקרה הזה הוא בצרות אמיתיות. זה קטע של 19-18 קילומטרים שחייבים לטפל בהם ולהביא אותם למצב שכביש בינעירוני צריך להיות".

     

    מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כביש 65 הוא עורק תחבורה מרכזי לצפון הארץ שגבה את חייהם של עשרות בני אדם בשנים האחרונות. כמעט בכל יום מתרחשת בכביש תאונה כשהתשתית הישנה והיעדר ההפרדה בין הנתיבים גורמים לכך שכמעט כל טעות קטנה יכולה להסתיים בתאונה קטלנית. הכי קל תמיד להאשים את הנהג, אבל גם למדינה יש אחריות והיא חייבת להתאים את התשתית כך שכשנהג טועה היא תספוג את התאונה ותציל אותו ממוות".

    תאונה קטלנית בכביש ב-2013, שני אחים נהרגו (צילום: דוברות מד"א)
    תאונה קטלנית בכביש ב-2013, שני אחים נהרגו(צילום: דוברות מד"א)
      

    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות פרויקטים תחבורתיים, בטיחותיים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. מעולם לא

    טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בשבע וחצי השנים האחרונות. חלק ממוקדי הסיכון מטופלים באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי של מאות מיליוני שקלים המוקצה לכך מדי שנה וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטי פיתוח של משרד התחבורה, המקודמים כיום בכל חלקי הארץ.

     

    "בנוגע לכביש 65 - שדרוג הכביש מקודם במסגרת תוכנית החומש של חברת נתיבי ישראל. עבודות השדרוג כוללות את הפיכת הכביש לדרך דו מסלולית בעלת שני נתיבים לכל כיוון עם גדר הפרדה בין המסלולים. שדרוג קטע הכביש מגולני ועד עמיעד בוצע באופן מלא. שדרוג קטע הכביש מעפולה לגולני תוקצב ביותר ממיליארד שקלים. העבודות יחלו מיד עם סיום התכנון המפורט של הכביש".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ""כל יום תאונה": 88 הרוגים בכביש המוות בצפון"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: כבאות צפון
    תאונת דרכים קטלנית בכביש 65 בחודש מרס
    צילום: כבאות צפון
    מומלצים