שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מאוטוסטרדה לימי הביניים: כביש 31, כביש דמים
    בלי שוליים, בלי גדר הפרדה: הכביש המוביל לים המלח שודרג ברובו, אבל חלקו נשאר מסוכן מאוד. "מכוניות נכנסות מכל עבר, תרבות הנהיגה פרועה", אומר ראש העיר ערד. אילן ששכל את אשתו ומגדל לבד 4 ילדים: "כביש 31 עצר הכול"

     

    כביש 31, כביש מוות    (צילום: רועי עידן וניצן דרור, עריכה: תמר אברהם)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    מהאוטוסטרדה של כביש 6 מגיעים לימי הביניים: כך מתאר ראש העיר ערד את כביש 31, שנחשב בשנים האחרונות לאחד הכבישים המסוכנים בישראל. ב-14 השנים האחרונות רק בחלק ממנו, בקטע שבין צומת שוקת לערד, אירעו 440 תאונות, שבהן נפגעו יותר מ-1,200 איש ונהרגו 84 בני אדם. אחת מה-84 היא גלי מנטש

     

    בחג שמחת תורה לפני ארבע שנים נסעו לערד בני משפחת מנטש - ההורים גלי ואילן וארבעת ילדיהם. בכניסה לכביש 31 התנגשה ברכב המשפחה מכונית פרטית שנסעה ככל הנראה במהירות מופרזת. האם גלי נהרגה במקום, וארבעת הילדים נפצעו. בנוסף, נפגעו עוד ארבעה בני אדם בתאונה.

    נתונים: אור ירוק
    נתונים: אור ירוק

    הקטע המסוכן בכביש 31. רובו שודרג לאחרונה
    הקטע המסוכן בכביש 31. רובו שודרג לאחרונה

    אילן מנטש, ששכל את אשתו בתאונה בכביש הדמים, משחזר: "נסענו לערד, היה יום יפה. לפתע הרכב במסלול השני חצה קו הפרדה במהירות מופרזת ותוך מאית השנייה נכנס בנו בעוצמה".

     

    "האוטו זרוק, אנחנו זרוקים. כל המשפחה נפגעה. אני מסתכל על אשתי ורואה שהיא מעולפת", ממשיך ומספר האב אילן. "לא הצלחתי לצאת מהדלת, הרגשתי שגוררים אותי. חיפשתי את הילדים, הם היו פצועים ברכב. ניסיתי לדבר איתם. בבית החולים לאחר שיצאתי מהניתוח סיפרו לי את הבשורה הקשה. כביש 31 הוא מה שעצר את הכול".

     

    כביש 31 מתחיל במחלף לקיה שנפתח רק ב-2016, חולף דרך יישובי הפזורה הבדואית והעיר ערד ומסתיים בצומת זוהר, בסמוך לים המלח. סלילת הכביש החלה בשנת 1961, והפערים בגבהים (הפרש של 1,000 מטר בין ערד לים המלח) יצרו קשיי תכנון רבים. בשנים האחרונות, יותר מחצי מאה אחרי שנחנך, הכביש נחשב לאחד מכבישי המוות בארץ.

    התאונה שבה נהרגה גלי מנטש (צילום: הרצל יוסף)
    התאונה שבה נהרגה גלי מנטש(צילום: הרצל יוסף)

     (צילום: הרצל יוסף)
    (צילום: הרצל יוסף)

    בתחילת 2016: שלושה הרוגים ליד חורה (צילום: הרצל יוסף)
    בתחילת 2016: שלושה הרוגים ליד חורה(צילום: הרצל יוסף)

    תאונת אוטובוס הנשים בכביש 31 (צילום: הרצל יוסף)
    תאונת אוטובוס הנשים בכביש 31(צילום: הרצל יוסף)

    בתקופה האחרונה הכביש שודרג משמעותית, אבל גם ב-2016 התאונות הקטלניות לא פסקו. בסוף אוקטובר נהרגו עמאד ובסאם אבו סבית, תאומים בני 22, כשרכבם התנגש באוטובוס בקטע הכביש האחרון בין שוקת לערד שטרם שודרג - בשישה קילומטרים בין מחלף מולדה לשוקת. לפי חברת "נתיבי ישראל", במהלך השנה ישודרג גם קטע זה, שלדבריהם שדרוגו התעכב בשל צורך בהפקעת קרקעות לסלילתו.

     

    בתחילת דצמבר נהרג בכביש בן 26 ליד חורה, ושבוע לאחר מכן נהרג צעיר בירידות לים המלח, בקטע אחר שאינו שודרג. בפברואר נהרגו שלושה גברים בהתנגשות חזיתית ליד צומת שוקת, שנה בדיוק אחרי תאונת הנשים - שבה נהרגו שמונה נשים שהיו באוטובוס ו-29 נפצעו. בסך הכול, ב-2016 נהרגו בכביש תשעה בני אדם.

     

    ראש העיר ערד, ניסן בן חמו, טוען כי הבעיות בכביש המוביל לעירו ידועות לרשויות כבר שנים: "אתה מגיע מהאוטוסטרדה של כביש 6, כביש מהיר ורב מסלולי, אל צומת שוקת ומגיע לימי הביניים - אין שוליים, אנשים מהלכים בצדי הכבישים, מכוניות ואנשים יוצאים לכביש מכל כיוון. גן חיות".

     

    המהנדס עבדאללה מוחארב, שמתנדב בעמותת "אור ירוק", מסביר על הכשלים בכביש 31: "מצומת שוקת עד חורה אין בכביש גדר הפרדה. הולכי הרגל נאלצים לחצות את הכביש בריצה. עם ישראל מהמר על חייו כשהוא משתמש בכביש הזה". לדבריו, "יש לשפץ את הקטע החוצה את יישובי הפזורה, להוסיף גדר הפרדה, לבנות שוליים מסודרים ולהתקין תאורת לילה".

    תאונת התאומים, בסוף אוקטובר (צילום: דוברות כבאות והצלה נגב)
    תאונת התאומים, בסוף אוקטובר(צילום: דוברות כבאות והצלה נגב)

    התאונה הקטלנית ליד חורה, בדצמבר (צילום: דוברות מד"א)
    התאונה הקטלנית ליד חורה, בדצמבר(צילום: דוברות מד"א)

    צעיר נהרג בירידות לים המלח (צילום דוברות מד"א)
    צעיר נהרג בירידות לים המלח(צילום דוברות מד"א)
      

    ראש העיר ערד מוסיף כי לבעיות התשתית הרבות מצטרף גם הגורם האנושי: "יש כאן תרבות נהיגה פרועה. בהמון מקומות עולים מצד הכביש לתוך הכביש, אלו עבירות תנועה שגורמות לתאונות קטלניות. צריכה להתבצע כאן אכיפה מוגברת".

     

    שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק, ציין כי "כבר לפני שנים היו חייבים לשפר את התשתית בכביש 31, ולא לחכות שייהרגו בו כל כך הרבה בני אדם ורק אז לתקן. משרד התחבורה חייב להפוך את כל הכביש, כולל החלק מערד לים המלח, לדו-נתיבי עם הפרדה קשיחה שתמנע תאונות חזיתיות, כשבמקביל חייבים להסדיר את הכניסות והיציאות מהישובים".

     

    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כביש 31 מצומת שוקת ועד ערד משודרג בימים אלה בעלות של יותר ממיליארד שקלים. מדובר בכביש רחב, מהיר ובטוח, שיספק פתרון אמיתי לבעיות הבטיחות שהיו קיימות בכביש במשך עשרות שנים. שדרוג כביש 31 החדש כלל את הרחבתו מדרך חד-מסלולית לדרך דו-מסלולית, בעלת שני נתיבים לכל כיוון, וכן הקמת מחלפים, מפרידנים ומעגלי תנועה. עם השלמתו יואר הכביש לכל אורכו.

     

    "הכביש נבנה בסטנדרטים גבוהים ומודרניים, וכולל הקמת מעקות בטיחות ותאורה לכל אורכו. במסגרת שדרוג הכביש מוסדרת הנגישות לאוכלוסיה הבדואית המתגוררת באזור. הכביש ייתן מענה לנפחי תנועה גדולים, הצפויים בעקבות תכניות הפיתוח המתוכננות באזור. עד כה הושלמו ונפתחו לתנועה כל קטעי הכביש עד ערד, למעט קטע אחד בין מחלף מולדה לשוקת, המשודרג בימים אלה ושדרוגו צפוי להסתיים בשנה הבאה. שדרוג קטע זה התעכב בשל בג"צים והפקעות שנדרשו לצורך סלילת הכביש".

     

    הפקה: ספיר ליטני, קונספט וריכוז: נועה גליקשטיין-קרן

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מאוטוסטרדה לימי הביניים: כביש 31, כביש דמים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים