שתף קטע נבחר

ו' הכספים אישרה תקנות לחוק דירה שלישית

בתום דיון סוער, הוחלט כי סכום המענק למי שימכור את דירתו השלישית יעלה מ-75 אלף שקל ל-85 אלף שקל. עוד נקבע כי אדם שמכר דירה להשקעה וקיבל מענק, לא יוכל לקנות דירה נוספת במשך 4 שנים במקום 5 שנים

תקנות חדשות במס ריבוי הדירות: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ה'), בנוסח חפוז ושנוי במחלוקת, תקנות שמסדירות את מתן המענק המובטח לעידוד מוכרי דירה שלישית. זאת לאחר כניסת חוק המיסוי בראשית השבוע. הוועדה גם אישרה נוסח זמני של הצו, המסדיר את הערכת שווי הדירות החייבות במס, לפי מיקומן הגיאוגרפי ורמת החיים הסוציו-אקונומית (על פי סולם הלמ"ס).

 

באוצר לא יודעים כמה יעלה מס דירה שלישית

הבעלות על שתי דירות ומעלה זינקה פי ארבעה

 

נוסחת החישוב החדשה מחליפה את זו שנכללה תחילה בחוק. אבל רשות המסים נדרשה לבדוק ולדווח לוועדה תוך שבוע, אם נכונה הטענה שעלתה בדיון לפיה ערך הדירות בנוסחה החדשה גבוה יותר, כך שסיכויי המיסוי יגדלו. הבדיקה נדרשה להתבצע בהשוואה לערך הדירות בשוק במקומות השונים. אם יתברר כי הנוסחה שגויה, יובא לאישור הוועדה נוסח מעודכן וריאלי של הצו.

 

 

שינוי נוסף קבע כי מקבל המענק יצטרך להתחייב בהצהרה כי אינו מתכוון לרכוש דירה נוספת במשך ארבע שנים מיום קבלת המענק, ולא חמש שנים כפי שהיה בנוסח התקנות המקורי שהגישו האוצר ורשות המסים. בנוסף הוחלט כי מוכר שיקבל תצהיר של הקונה, שהוא מחוסר דיור או שהוא משפר דיור ובגין זה יזכה במענק, יידע את רשות המסים על דבר ההצהרה - וזו תבדוק אם הקונה אכן עונה על ההגדרות הללו.

 

אם לא, כלומר הקונה הצהיר הצהרת שקר בין בזדון ובין בשגגה, רשות המסים תטיל עליו את החבות בהחזר כספי המענק. לפי הנוסח המקורי של התקנות, היה על המוכר שמוכר את דירתו השלישית לוודא את טיב הקונה, אם הוא משקיע או מחוסר דיור או משפר דיור, דבר שהיה מקשה עליו מאוד בביצוע העסקה וכן היה יוצר סרבול על עסקאות נדל"ן במקרים אלו.

 

עדיין רב הנסתר על הגלוי: דיון סוער, מבלבל ומבולבל

הדיון בוועדת הכספים היה סוער, מבלבל ומבולבל, בעיקר בגלל הנוסח הלא ברור והשאלות הרבות שעלו ממנו - שעבורן לא היו תשובות מספקות במהלך הדיון. הנוסח אושר בדוחק ובלחץ שר האוצר, וכעת עדיין רב הנסתר מהגלוי - בעיקר לציבור שיידרש להתמודד אתן.

 

אישור הוועדה התקבל בקולות ארבעה נציגי הקואליציה בלבד (מתוך 17 חברי הוועדה), בהיעדרם המופגן של נציגי סיעות האופוזיציה. האחרונים החרימו את הדיון, במחאה על כך שנוסח התקנות והצו הובא לידיעתם רק אמש, יחד עם כינוס פתע של הוועדה ברגע האחרון.

 

נציגי סיעת המחנה הציוני ביקשו מיו"ר הכנסת, יואל אדלשטיין, לבטל את הדיון בגלל "שזומנה במחטף" כדבריהם, כמו שנערך הדיון בחוק - שנגד חוקיותו הם עתרו לבג"ץ; ואמש טענו כי לא ניתן לכנס את הוועדה כל זמן שבקשתם לפסול את הדיון בחוק תלויה בבית המשפט.

 

את ההצבעה החרים ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), והתקנות אושרו רק בקולות של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה); יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד); רכז הקואליציה בוועדה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד); ורחל עזריה (כולנו) מסיעתו של שר האוצר, משה כחלון.

ועדת הכספים. ארכיון (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ועדת הכספים. ארכיון(צילום: גיל יוחנן)

פורר, שנכח רק בתחילת הדיון, הסביר את היעדרותו הצפויה: "אנחנו רואים פה עוד חקיקת מיסוי שנכתבה באגף התקציבים. כשטיפלנו בחוק המיסוי חשבתי שהחוק דפוק וביקשתי מרופא הכנסת כדור נגד בחילות. עכשיו אני רואה בתקנות משהו עוד יותר דפוק, בתקנות שמכתיבות למוכרי הדירות למי ימכרו.

 

"אתם רציניים? כשאני מוכר דירה, אני אבקש מהקונה תצהיר על כמה דירות יש לו? ירדתם לגמרי מהפסים! אנחנו חיים במשק חופשי. המוכר לא יכול להיות בלש, אם זה מה שאתם רוצים. אני לא יכול לתמוך בתקנות כאלה. לא במקרה נמצאת ישראל במקום ה-96 בעולם במדד פשטות המסים".

 

"הולך עם הצו ישר לצפון קוריאה"

ליו"ר גפני היתה בטן מלאה עוד מהליכי קבלת חוק המיסוי, שנכפו עליו נגד רצונו ואילצו אותו להיכנע ללחץ שר האוצר. "נפשי נקעה מכל זה", אמר בהקדמה לדיון, "אין מלים טובות להגיד על התהליך, בממשלה שהמשיכה להתווכח על החוק לאחר שהגיע לוועדה בזמן הקצר ביותר שאני זוכר בכנסת.

 

"התהליך היה חוקי - אבל בעייתי כשנמשך לאורך כל הלילה. ככה לא צריכה להיות בכנסת חקיקה שנוגעת למאות אלפי בתים בישראל. רוצים הליך מסודר? בבקשה, בתנאי שהכנסת לא תהיה מכונת חקיקה ולא חותמת גומי של הממשלה. זה היה חוק ההסדרים במלוא כיעורו, שצריך לעבור מהעולם. אצלכם באוצר הליך כזה נמשך שנתיים, כשמאיתנו אתם דורשים אישור תוך חצי יום".

 

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ערן ניצן, הגיב על הדברים: "הדחיפות לאישור התקנות הייתה בגלל שהחוק כבר בתוקף והמס הולך ומצטבר, וחסרים רק כללים לאישור מענק השבח". ואכן, לגפני לא הייתה ברירה אלא להודות שבנסיבות הקיימות - ככל שהליך החקיקה היה פגום, הוא היה חוקי. "בנסיבות כאלה, כחבר בכיר בקואליציה לא רציתי לעמוד נגד שר האוצר בגלל פרוצדורה, למרות שזו לא הייתה אג'נדה שאני מאמין בה, ולא חושב שזה הדבר הנכון", אמר.

 

גפני התעקש עד לרגע האחרון, כשלא ויתר לאוצר ולרשות המסים על דרישתו לבדוק אם לא ראוי לחזור לוועדה תוך שבוע עם נוסחה חדשה וריאלית יותר לחישוב ערך הדירה למיסוי. הוא הטיח בהם: "אם אתם מכריחים אותי להסתפק בצו שהבאתם היום, אני לא אתן לבצע אותו כאן. אני הולך אתו ישר לצפון קוריאה - שהנשיא שלהם יבצע אותו אצלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוברות ועדת הכספים
יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ משה גפני
דוברות ועדת הכספים
מומלצים