שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ספירולינה – עד כמה היא באמת יעילה לבריאות?
    הספירולינה, אצת אגמים שהפופולריות שלה כתוסף תזונה הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות, משווקת כ"מזון על" עמוס ויטמינים ומינרלים שמשפר מדדי בריאות ועוזר להפחית נזקי חמצון. אבל מבט נוסף על המחקרים, שמציע דיאטן הספורט ליאור גל, מעלה תהיות באשר ליתרון האמיתי של האצה על פני ירקות ומזונות אחרים שזולים ממנה בהרבה

    הפופולריות של הספירולינה, אצה כחולה ירוקה שגדלה באגמים של מים מתוקים ומלוחים, עלתה בשנים האחרונות פלאים. בעולם תוספי התזונה היא משווקת כמקור מזון איכותי ופונקציונלי ולמקור טוב לחלבון, ויטמינים ומינרלים מה שמעניק לה את סגולת הפחתת נזקי החמצון.

     

    בשנים האחרונות מתפרסמים עשרות מחקרים שבודקים את השפעת תוספי תזונה של הספירולינה על מדדי בריאות שונים. היא נחשבת תוסף תזונה פופולרי במיוחד בקרב שוחרי בריאות, ומשווקת בצורת אבקות, משקאות וכדורים.

     

    שאלות ותשובות על ספירולינה:

     

    האם אנחנו באמת זקוקים לספירולינה כתוסף תזונה?

    בפרסומות, הספירולינה משווקת כ"מזון על" המכיל ריכוז גבוה של נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים ביחס למזונות אחרים. ייתכן שההצהרות הללו נכונות כשמדובר בערכים תזונתיים עבור 100 גרם תוסף. לאחר השוואה בין מנת הגשה ממוצעת של בין 2 כפיות לכף ספירולינה, לבין מנת ירק כמו גזר או פלפל אדום, לא נמצא יתרון כלשהו לספירולינה על פני הירקות. ברוב המקרים, תכולת הוויטמינים והמינרלים בירקות ופירות גדולה ביחס לכמות הקיימת במנה לתוסף.

     

    משפרת ביצועים ספורטיביים? לא בטוח (צילום: sutterstock)
    משפרת ביצועים ספורטיביים? לא בטוח(צילום: sutterstock)

     

    האם ספירולינה יעילה כתוסף תזונה לספורטאים?

    מתאמנים וספורטאים רבים סבורים כי לתוספי הספירולינה יש השפעה ארגוגנית (משפרת ביצועים ספורטיביים). בפרסומות מיוחסות לה הצהרות בנוסח "עשירה בנוגדי חמצון ומסייעת לשיפור ביצועים והתאוששות מהירה לאחר מאמץ גופני".

     

    בהתבסס על מחקרים ראשוניים, נמצא כי לספירולינה יש יכולת להפחית נזקי חמצון על ידי נטרול רדיקלים חופשיים הנוצרים בזמן מאמץ גופני, אך יעילותה כתוסף ארגוגני שנויה במחלוקת מאחר שרוב המחקרים נעשו על חיות מעבדה ורק מחקרים ספורים בוצעו בבני אדם, ומהם עולה כי לספירולינה תרומה מתונה בלבד לשיפור ביצועים ספורטיביים וקיצור משך זמן ההתאוששות. נכון להיום, אין הוכחה מחקרית מבוססת באשר ליעילותה של ספירולינה כתוסף ארגוגני ולכן מוקדם מדי להמליץ עליה ככזו.

     

    בנוסף, בפרסומות המשווקות את תוספי הספירולינה מדגישים את היותה "עשירה בחלבון איכותי ומלא" המסייע לשיפור כוח השריר וסיוע להחלמה מפציעות. ואכן, הספירולינה עשירה בחלבון המהווה בין 57% ל-60% ממשקלה. אך בפועל, כמות החלבון במנת ספירולינה היא זניחה ביחס לכמות הדרושה לבנייה יעילה של חלבוני שריר ומכילה כ-4-3 גרם בלבד.

     

    בנוסף, בהשוואה למקורות מזון זולים ונגישים יותר המכילים כמות חלבון זהה, כמו כף וחצי גבינה לבנה או כף סלט חומוס, לא נראה כי לספירולינה יש יתרון משמעותי כלשהו כמקור חלבון במינונים אלה. יש לציין שקיימים הבדלים בכמות ובאיכות חלבון הספירולינה כתלות בזן האצה, במועד הקציר ובתנאי הגידול שלה.

     

    האם לספירולינה יש יתרונות בריאותיים נוספים ?

    ישנם מחקרים המייחסים לצריכת ספירולינה יתרונות בריאותיים פוטנציאליים, לדוגמא:

     יכולת להפחית את רמות הכולסטרול – מספר מחקרים שנערכו בבעלי חיים, הראו כי צריכת תוסף ספירולינה הדגים יכולת

    להפחית את רמות ה-LDL, הידוע כ"כולסטרול הרע", ולהעלות את רמת ה-HDL, הנחשב כ"כולסטרול הטוב".

     

    פעילות אנטי דלקתית –מחקר מצא כי לתמציות חומרים מספירולינה יש פוטנציאל להפחתת מצבי דלקת.

     

    אולי עדיף לצרוך מזון עשיר בחלבונים על פני תוסף תזונה? (צילום: shutterstock)
    אולי עדיף לצרוך מזון עשיר בחלבונים על פני תוסף תזונה?(צילום: shutterstock)

     

    תרומה להפחתת לחץ הדם – מספר מחקרים בנושא מצאו כי לחומרים שהופקו מספירולינה יש יכולת להפחית לחץ דם. מחקר אחר הראה כי צריכה יומית של תוסף ספירולינה במשך 90 יום תרמה להפחתת לחץ הדם במבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם, מחקר נוסף בעכברים הסובלים מיתר לחץ דם העלה ממצאים דומים.

     

    לעומת זאת, ישנם מחקרים שהגיעו לממצאים שונים ולא מצאו הבדלים בין קבוצות שצרכו ספירולינה לבין קבוצות שטופלו בתוספי דמה, ולכן לא ניתן לייחס לספירולינה השפעות בריאותיות של ממש.

     

    ההמלצה שנויה במחלוקת

    נכון להיום, אין די ראיות מחקריות המאפשרות לקבוע שלספירולינה יש יתרונות כלשהם כתוסף תזונה המשפר מדדי בריאות.

     

    המחקרים שבדקו את השפעות הספירולינה בוצעו ברובם על בעלי חיים או מחוץ לגוף החי, וישנם מחקרים מעטים בלבד על בני אדם.

     

    כמו כן, אופן ההשפעה של החומרים הפעילים באצה על גוף האדם לא ברור במלואו ובשל כך ההמלצה עליה כתוסף תזונה עדיין שנויה במחלוקת. כאשר משווים בין הערכים התזונתיים במנת ספירולינה לבין מוצרי מזון אחרים, נראה כי למזונות רבים יש ערכים תזונתיים גבוהים יותר.

     

    בנוסף, תוספי ספירולינה אינם זולים ולכן יש לקחת בחשבון את נושא העלות מול התועלת ולבדוק אם יש הצדקה לשימוש במוצר כמזון בריאות ככלל וכתוסף תזונה לספורטאים בפרט.

     

    הכותב הוא דיאטן ספורט קליני ומאמן כושר אישי וירצה בכנס השנתי השלישי למאמץ גופני, תזונה ואימון , שיתקיים ב-29 במרס 2017 בקרית אונו

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ספירולינה – עד כמה היא באמת יעילה לבריאות?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מוקדם מדי להמליץ עליה כתוסף ארגוגני. ספירולינה
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מומלצים