שתף קטע נבחר

הפתרון לפקקים: תעבדו מהבית

במקום להתמודד עם עובדים סחוטים אחרי שעות על הכביש, מעסיקים חייבים לשקול את הגברת ה"חיבור מרחוק". המילניאלז יזרמו עם זה

 

פקקים בכביש איילון (צילום: ניר בן זקן )
(צילום: ניר בן זקן )

בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומית וה-OECD קבעו לאחרונה שהגודש בכבישים הוא הבעיה החמורה ביותר של ישראל ביחס למדינות מפותחות אחרות. על פי הערכות של משרד האוצר, הנזק השנתי למשק כתוצאה מהגודש בכבישים עומד על כ-35 מיליארד שקל. עובדים רבים מגיעים למשרדים מותשים וסחוטים גופנית ונפשית בגלל העמידה הארוכה בכביש. רבים מהם גם הורים, שאמונים לפני היציאה לעבודה גם על הסעת ילדיהם למוסדות החינוך, או החזרתם מהם לפני שובם הביתה.

 

 

העומס הבלתי נסבל מחייב את המעסיקים לשקול פתרונות מעשיים עבור עובדיהם, ואלה נעוצים בתפישת הסדרי העבודה הגמישים. הפתרונות הטכנולוגיים הרי ממילא כבר קיימים, ויהיה זה עוול לא ליישם אותם במצב המשברי הנוכחי. יש תועלות כלכליות מגוונות בהסדרי עבודה גמישים, בעיקר עבור מועסקים שרבים מהם מילניאלז, שרואים בכך התפתחות טבעית לעידן שבו צמחו.

 

למימוש התפישה יש צורך לבנות דו-שיח בין המעסיק לבין כל עובד שחווה עיכובים משמעותיים בדרכו לעבודה ובחזרה ממנה. למשל, לשקול אם ניתן לאפשר להם לעבוד בחיבור מרחוק מהבית בשעות העומס בכבישים, ולצאת למשרד כשעתיים-שלוש מאוחר יותר, כאשר הם מתפנים. אפשר ליישם תפישה זו גם בדרך חזרה, דהיינו, לאפשר להם לצאת מוקדם יותר ממקום העבודה ולהשלים את משימותיהם מהבית. בפועל, לכל עובד צריך לבנות תכנית אישית תפורה לצרכיו על פי "חוויותיו" בדרכים.  

 

 

כמובן שיש חסרונות בהסדרי עבודה גמישים, ובמרכזם מעבר חלקי לעבודה מהבית. מן הסתם עלולה להיווצר תחושת חשדנות כלפי השיטה, לא רק בקרב המעסיקים, אלא גם בקרב עובדים מסוימים. אלה עלולים לדאוג שמא ריבוי שעות העבודה מהבית יפגום בחיי המשפחה ובשעות הפנאי. קיים גם חשש שהסדר עבודה גמיש מסוג זה יפגע בסיכויי העובדים לבנות קריירה במקום העבודה, שכן הם עלולים להיתפש כפחות מחויבים לארגון וליעדיו.

 

על המעסיקים להבין שניתן להתמודד גם עם החסרונות והחששות, ועדיף להקדים ולעשות זאת כבר היום, שכן על פי כל המחקרים - הסדרי העבודה הגמישים יכבשו עוד ועוד מקומות עבודה והיקפם יצמח באחוזים ניכרים בשנים הקרובות.

 

המעסיקים שיחסכו מעובדיהם אינספור שעות מצטברות של ייסורים על הכביש יזכו בעובדים רעננים, ערניים וממוקדים יותר, שגם חשים תחושת סיפוק לאור הזדהות המעסיקים עם מצבם. המעסיקים שיתעלמו מן המצב הנוכחי בדרכים עלולים לקבל עובדים מרירים, מתוסכלים ועייפים, שהמוטיבציה שלהם תפחת באופן בולט.

 

מעסיקים שיתנו דוגמא אישית ויישמו את הגישה החדשה יגרמו לעובדים להאמין בגישה החדשה ובמעסיק. הם יוכיחו שאינם חושדים בעובדים או שופטים אותם, אלא שהם שווים להם וחולקים עמם את המצוקות האובייקטיביות ואת הרצון לפתור אותן.

 

  • ארז בוגנים הוא המשנה למנכ"ל חברת סינאל מלל פייוויי, המספקת פתרונות תוכנה לניהול העובד בארגון

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אייל טואג
ארז בוגנים
צילום: אייל טואג
מומלצים