שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    דו"ח ה-OECD: פקקי התנועה בתל אביב רק יחמירו, הפתרון הוא שימוש באגרות גודש

    על פי הדו"ח, ניתן להקיף את מרכז תל אביב בכמה טבעות של תשלום, ותרומת המיסוי לא רק תשפר את הכלכלה אלא גם תאפשר השקעה נרחבת בתחבורה ציבורית. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מתנגד לאגרת גודש, בטענה שאם יוטל כזה מס הציבור יקבל את הכסף בחזרה דרך הנחות ברישוי הרכב

     

    צפו: הפקקים מחריפים בעקבות נתיב פלוס    (צילום: חגי דקל)

    צפו: הפקקים מחריפים בעקבות נתיב פלוס    (צילום: חגי דקל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    עומסי התנועה במטרופולין תל אביב הם קשים, ובעתיד הקרוב הם רק יחמירו, מה שיפגע בפריון של ישראל וברווחת התושבים. לפיכך, הפתרון המיידי הנגיש ביותר לבעיה הוא שימוש באגרות גודש - כך קובע דו"ח של OECD (ארגון המדינות המפותחות) שפורסם היום (א'). הדו"ח ניסה לנתח את בעיית עומסי התנועה במרכז המדינה.

     

    סוגרים שבוע: סטטוס קוו במקום פתרון לפקקים

    הפתרון לפקקים עובר דרך הגמשת העבודה המאורגנת

    השיטה הסקנדינבית לפתרון בעיית הפקקים

     

    הפעלת אגרות גודש בתל אביב אינה רעיון חדש, ולמעשה אגף התקציבים במשרד האוצר מנסה לדחוף אותו לחוק ההסדרים הקרוב, בינתיים ללא הצלחה. מדובר בשיטה שמונהגת בהצלחה רבה בערים שונות באירופה, שם בעל רכב "נקנס" על כניסה למרכזי הערים בשעות העומס.

       (צילום: דנה קופל)
    פקק באיילון(צילום: דנה קופל)
     

    ההבדל העיקרי הוא שבמדינות אירופה קיימת תחבורה ציבורית ענפה ופעילה כמעט בכל ימות השנה, ואילו היישום של התוכנית בישראל נבלם פעם אחר פעם על ידי שרי התחבורה, בטענה שמדובר במס חדש שסתם יכביד על הציבור.

     

    מי שמתנגד למהלך הוא שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שמתעקש שאם יוטל כזה מס הציבור יקבל את הכסף בחזרה דרך הנחות ברישוי הרכב. האוצר שולל את האפשרות, מכיוון שאז המדינה תתגלה כאחת ש"מוציאה כסף מכיס אחד ומכניסה לכיס השני", זאת מבלי להעניש את בעלי המכוניות שגורמים לגודש.

     

    להערכת מחברי הדו"ח, הפעלת אגרת גודש תסייע מיידית לבעיה, זאת תחת מצב שלפיו רק 5% מהנהגים נדרשים לשנות בכלל את היקף השימוש שלהם ברכב, בין אם באמצעות תחבורה שיתופית (קארפול) או תשלום עבור אי כניסה לעיר (ניסוי "דרך ערך").

     

    ב-OECD טוענים שניתן להקיף את מרכז תל אביב בכמה טבעות של תשלום, וכי תרומת המיסוי לא רק תשפר את הכלכלה אלא גם תאפשר השקעה נרחבת בתחבורה ציבורית.

     

    ואכן, בדו"ח מצוין שהמהלך יישאר כקנס נטו אלא אם כן המדינה תשפר את איכות התחבורה הציבורית, תאפשר תחבורה של כלי רכב דו-גלגליים ותעביר המלצה לעיריות להעלות את תעריפי החניה בעיר, במטרה להפוך אותם לפחות כדאיים.

     

    המחקר הוזמן על ידי אגף תקציבים באוצר והוצג בכנס של פיוצ'ר מוביליטי.  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים