"לאחטה 2: המגדל השני בגובהו בעולם

דובאי, מאחורייך: המגדל השני בגובהו בעולם ייבנה בסנט-פטרבורג

הדמיות ראשוניות חושפות את תכנון המגדל השני בגובהו בעולם: "לאחטה 2" יהיה ספירלה צרה ומחודדת ויתנשא לגובה של 703 מטרים. המגדל שעוצב בהשראת "אנרגיה על כל צורותיה" יכלול 150 קומות, ותיבנה בו מרפסת התצפית הגבוהה ביותר בעולם - 590 מטרים מעל לפני האדמה

שני רחל פומס
פורסם:
ספירלת הענק של רוסיה: בשבוע שעבר נחשפו התוכניות למרכז "לאחטה 2" (Lakhta Centre II) – המגדל השני בגובהו בעולם שייבנה בעיר סנט-פטרבורג שברוסיה. ההדמיות הראשוניות שהתפרסמו חושפות תכנון אדריכלי שאפתני ויוצא דופן: מגדל צר בצורת ספירלה, מחודד בחלקו העליון, שיתנשא לגובה 703 מטרים. לשם השוואה, גובהו של הבורג' ח'ליפה בדובאי, שמאז פתיחתו ב-2010 ועד היום נחשב למגדל הגבוה בעולם, הוא 828 מטרים.
6 צפייה בגלריה
לאחטה 2
לאחטה 2
"לאחטה 2: המגדל השני בגובהו בעולם
(הדמיה: GAZPROM)
מאחורי "לאחטה 2" עומדת ענקית האנרגיה הרוסית "גזפרום" (Gazprom), ועל תכנונו אמונים האדריכלים הסקוטים טוני קטל (Tony Kettle) וקולין בון (Colin Bone) העומדים בראש משרד האדריכלים Kettle Collective. השניים מספרים באתר המשרד כי לגובהו של המגדל משמעות סמלית – 703 המטרים הם מחווה היסטורית לשנה בה נוסדה העיר סנט-פטרבורג – 1703.
6 צפייה בגלריה
בורג' ח'ליפה
בורג' ח'ליפה
עדיין הגבוה בעולם: הבורג' ח'ליפה בדובאי
(צילום: ShutterStock)
המרכז החדש יכלול משרדים ומקומות לינה שיתפרשו על פני 150 קומות. "גזפרום" פרסמה שבבניין החדש תהיה מרפסת התצפית הגבוהה ביותר בעולם בגובה 590 מטר, כ-35 מטר גבוהה יותר מזו של הבורג' ח'ליפה. בכדי להמחיש את גודלו, כתבו האדריכלים שמגדל לאחטה 2 "יתנשא מעל מגדל שנחאי (632 מטר) שהוא כיום המבנה השני בגובהו בעולם, ויגמד את מגדל ה-Shard של בריטניה (310 מטר) ויהיה בגובה יותר מכפול ממנו".
6 צפייה בגלריה
שארד ומגדל שנגחאי
שארד ומגדל שנגחאי
יגמד את מגדל ה-Shard (מימין) ויתנשא מעל מגדל שנחאי (משמאל)
(צילום: ShutterStock)
קטל הסביר בהודעה לעיתונות ש"המגדל נולד מתוך רעיון נועז, ועוצב בהשראת אנרגיה על כל צורותיה, החל בגלי אנרגיה בצורת סליל שנוצרים בחלל החיצון ועד ספירלות של אנרגיית גל". מכאן גם ההסבר לעיצוב הספירלי שנבחר. "התכנון הוא אסתטי ופונקציונאלי כאחד מכיוון שהוא יפחית כוחות רוח ניכרים שישפיעו על המבנה, ויצמצם את גודל האלמנטים המבניים שנדרשים בתוך הבניין".
6 צפייה בגלריה
לאחטה 2
לאחטה 2
"עוצב בהשראת אנרגיה על כל צורותיה"
(הדמיה: GAZPROM)
המשרד של קטל ובון שהוקם ב-2012 מתמקד בתכנון מגדלים חסכוניים באנרגיה, וזכה לאורך השנים במספר פרסים בתחום. לאחרונה אף קיבל הקולקטיב את פרס המלכה ליזמות לפיתוח בר קיימא (Queen’s Award for Enterprise for Sustainable Development) בפעם השנייה. הפרס מוענק למוצרים, שירותים וחברות מסחריות שמטיבות עם הסביבה, החברה והכלכלה.
קטל הבטיח שגם מרכז לאחטה 2 יתבלט בתכנון חסכוני ובר-קיימא. בגלל ראשוניות ההכרזה, עוד לא פורט הרבה על התכנון העתידי, אם כי באתר הקולקטיב נכתב כי המגדל יכיל בתוכו פתרונות אנרגיה חלוציים. "מרכז לאחטה החדש ישמש כתבנית לעיצוב בר-קיימא עבור פרויקטים של רבי-קומות אחרים בעולם. יהיה לו את הטוב ביותר בכל הקשור לתכנון צריכת אנרגיה מופחתת, תוך שילוב מרכז תוסס שישמש כלב של הרובע העסקי החדש בסנט-פטרבורג".

האח הגדול של סנט-פטרבורג

מגדל "לאחטה 2", כשמו, הוא המגדל השני שיזכה לשם זה. בנייתו של מרכז לאחטה המקורי בסנט-פטרבורג הושלמה בשנת 2018, וגם אותו תכנן קטל, כשעבד במשרד האדריכלים RMJM (ראשי תיבות של המייסדים Robert Matthew & Johnson Marshall). לאחר סיום העיצוב והבנייה של פנים המגדל, ישמש מגדל לאחטה כמטה של חברת "גזפרום".
6 צפייה בגלריה
מרכז לאחטה
מרכז לאחטה
מגדל לאחטה המקורי: 462 מטרים ו-86 קומות
(ShutterStock)
מגדל לאחטה המקורי מתנשא לגובה של 462 מטרים ובו 86 קומות. זהו המגדל הצפוני והגבוה ביותר שיש כיום ברוסיה וביבשת אירופה, הממוקם 12 קילומטרים ממרכז סנט-פטרבורג לחופי מפרץ פינלנד. צורתו של מרכז לאחטה הראשון קשורה אף היא למוטיב האנרגיה, כשהפוקוס הוא על אנרגיית המים. צורתו מושפעת מטבעם המשתנה של המים: חמש הפאות שמרכיבות אותו מתפתלות סביב עצמן ב-90 מעלות מהיסודות ועד לקצה שלו. פיתול זה הופך את מגדל לאחטה לאחד מהמגדלים המתפתלים הגבוהים בעולם.
6 צפייה בגלריה
מרכז לאחטה
מרכז לאחטה
מרכז לאחטה: אחד מהמגדלים המתפתלים הגבוהים בעולם
(ShutterStock)

בהדמיות למגדל "לאחטה 2" נראה הבניין כאלמנט בודד בתוך האוקיינוס. המראה הזה מבלבל מעט, אך למעשה הבניין יוצב בקצה של סנט-פטרבורג במיקום שטרם נבחר. למרות המראה העתידני, ב-Kettle Collective וגזפרום מבטיחים שהמגדל ישתלב בנוף של העיר ההיסטורית. "מרכז 'לאחטה 2' ממשיך את המסורות של סנט-פטרבורג, שכן מבצר פיטר ופול שנוסד על ידי פיטר הגדול בתחילת המאה ה-18, היה גם אחד הבניינים הגבוהים בעולם באותה תקופה", הסביר אלכסיי מילר, מנכ"ל תאגיד "גזפרום".
"על ידי יצירת גרעין למרכז מודרני מתפתח באזור מרכז לאחטה, לא נעשה רק צעד בכל תחומי הפיתוח העירוני, אלא גם נצליח לשמר את האזורים ההיסטוריים של סנט-פטרבורג בדיוק כפי שאנחנו מכירים ואוהבים אותם", אמר מילר. האדריכל טוני קטל הוסיף: "הפרויקט מדמה יצירה של סביבה אורבנית אנכית בצורת מגדל ספירלי בגובה 703 מטרים המסמל קשרים הדוקים להיסטוריה ולמסורת של סנט-פטרבורג: חדשנות ושאיפה לעתיד. הצריח האלגנטי יהפוך למוקד נוסף בקו הרקיע שנוצר על ידי ציוני דרך מתקופות שונות שהניעו לפיתוח העיר". ועדיין, אולי כדאי להתייחס להבטחות ולהצהרות הגדולות במידת מה של ספק, ולהמתין לתכנון מפורט יותר לאחר שייבחר האתר בו יקום המגדל.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button