ממשיכו של השאבי-שיק: כמיהה לנחמה ונוסטלגיה

ברוכים השבים: סגנון העיצוב שמחזיר אותנו הביתה

סגנון הקוטג'-קור (CottageCore), ממשיך דרכו של השאבי-שיק משנות ה-80, שוטף את הרשתות החברתיות ומהווה את הכמיהה והגעגוע לחיי הכפר הפשוטים. בחסות שנת הקורונה הוא מתעצם ומבקש להחזיר את החמימות והנחמה פנימה

פורסם:
הרבה ניתן לומר בגנות תקופת הקורונה, אך לצד הטלטלה החזקה שעברה האנושות בשנה האחרונה, קיימת גם מגמת התכנסות והערכה מחודשת של הדברים הקטנים והמשמחים שאפשר למצוא ביומיום. ההתכנסות הזו, במידה רבה, חיזקה את סגנון הקוטג'-קור (CottageCore), שמשדך בחן בין הטרנד הכפרי לרומנטי ומבקש להחזיר הביתה חמימות, נחמה ונוסטלגיה.
11 צפייה בגלריה
קוטג'קור
קוטג'קור
חיים חדשים לרהיטים קיימים ושימוש בחפצים בצורה אקלקטית
(עיצוב: אוסי טיילר. צילום: מאור מויאל באדיבות השטיח האדום)
שנים לפני שהאינסטגרם נשטף באימג'ים של בתים קטנים ורהיטי עץ בחסות הקוטג'-קור, הונחו היסודות בעזרת "סגנון האם" שלו - השאבי-שיק. סגנון השאבי-שיק פרץ לחיינו בשנות ה-80 של המאה הקודמת והציע מפלט רומנטי מהקווים המודרניים והמינימליסטיים שאפיינו את התקופה. במקום עיצוב מלוקק ומבריק, העדיפו רבים להשתמש בחפצים שליקטו במשך שנים ארוכות, ביניהם כאלה שעברו אליהם בירושה, ושניכרים בהם אותות הזמן. הסגנון הרומנטי-קיטשי עזר לחזק את הערך האקולוגי, בהציעו חיים חדשים לרהיטים קיימים, אפשרויות מחזור ושימוש בחפצים בצורה אקלקטית, כזו שאינה מאדירה את ערכו של הסט, ומאפשרת קיום גם לאלמנטים בודדים ושונים.
פאסט-פורוורד דרמטי לשנת 2020, פורסם ב"ניו-יורק טיימס" מאמר על ניצניו של הקוטג'-קור, זרם אסתטי שמקורו בסגנון הקולוניאליסטי, שסובב סביב רעיון החיים הפשוטים והרמוניה עם הטבע. הקוטג'-קור החל כסוג של ביקורת ותנועת-נגד אל מול הקפיטליזם, כמו גם רצון להימנע מעודף טכנולוגיה וניכור, ודרישה להימנע ככל האפשר מזמן מסך.
11 צפייה בגלריה
קוטג'קור
קוטג'קור
עיצוב כפרי בבית: מעין תחליף למה שנלקח בשנת הקורונה
(ירון בייקר וורד שני אדריכלות. צילום: עינת דקל )
אלמנטים אלה פרחו לתפארת בתקופה האחרונה בחסות מגפת הקורונה, בה אולצנו כולנו לחזור ולהתכנס בבתים. התנועה האסתטית הפכה לסגנון שבא לידי ביטוי גם בתחום עיצוב הבית. הכמיהה והגעגוע למשפחה המורחבת הביאו ליצירת מימד נוסטלגי בחללי הבית, לשילוב של ישן לצד חדש, ולהצגה לראווה של פריטים שונים בעבודת יד. כל אלה מבקשים לעטוף את השוהים בבית בחמימות, כמו תחליף למה שנלקח מאיתנו ולא מתאפשר עוד.
11 צפייה בגלריה
קוטג'קור
קוטג'קור
לשים את השלווה את ערכי הפשטות במרכז העיצוב
(עיצוב: קרן גנס. אדריכלית: ברוריה שקד אוקון. צילום: אסף פינצ'וק)
ה"גארדיאן" הבריטי העניק את הקרדיט על הסגנון לבני דור ה-Z שהביאו להתעצמותה של התנועה החזותית, מתוך רצון לשים את השלווה ואת ערכי הפשטות במרכז. הקוטג'-קור, כאלטרנטיבה לחיים האינטנסיביים, מבכר תפיסות עיצוב רומנטיות וכפריות מתוך רצון לחזור אחורה, לתקופות פשוטות ותמימות יותר.

אי-סדר וסלחנות כדרך חיים

הקוטג'-קור נחשב יותר לתנועה ולזרם מאשר לטרנד בשל הערכים המהותיים שהוא מייצג, ביניהם השמירה על הסביבה, צריכה מתונה וחכמה, וכן דאגה כנה לאנשים ורצון לחיזוק הקהילה. הוא מגולם היטב בתחומים רבים, כמו תחום האופנה, שבו מתאפיינים הבגדים במראה הכפרי עם בגדים רב-שכבתיים בעלי כיסים גדולים, שרוולים תפוחים, חולצות מכופתרות ושמלות בגזרות זורמות ונשפכות, שדומים לבגדי עבודות הבית שלבשו בשנות ה-50 של המאה ה-20. ההדפסים השולטים הם בדוגמת משבצות, פרחים, פסים, צמחים, חיות וחרקים, וכן אלמנטים עם תיפורים בולטים, תחרה, רקמות ושאר פריטים בעבודת יד, כמו כובעים סרוגים ותכשיטים.
11 צפייה בגלריה
קוטג'קור
קוטג'קור
רקמה והדפסי פרחים: הקוטג'-קור שם במרכז חמימות ונחמה ביתית
(צילום: ZARA HOME)
בעוד הסגר הראשון גרם לכולנו להבין שהשליטה אינה בידינו, אט-אט נפתחנו לרעיון שהחיים הפשוטים והמשעממים שנכפו עלינו אולי אינם דבר רע כל כך. שפע הזמן שעמד לרשותנו, אומנם בכפייה, הביא רבים למצוא מפלט והגשמה בתחביבים שאינם קשורים בקריירה ובכסף. אם להאמין לפידים ברשתות החברתיות, נראה כי כולם מנסים לגלות כישורים חדשים, ובין אפיית פוקאצ'ה לסריגה מספיקים גם לטפח את הגינה ולעסוק ברקמה.
האקלקטיות והבלאגן ששורר בבתים "האמיתיים", במיוחד כאשר החיים מתנהלים בתוכם, הביאו רבים "לחשב מסלול מחדש" ולעצב באופן שיחמיא לתחושת החיות ולאי-הסדר, ויסייע להשרות אווירה רגועה וביתית, גם בשעת משבר. ממש כמו סגנון השאבי-שיק, גם הקוטג'-קור סובב סביב עיקרון המפתח של נוחות מרבית בבית.
עניין ידוע הוא כי בכוחו של העיצוב להשפיע ישירות על מצב הרוח ולהשרות אווירה מרגיעה ומחזקת. באופן דומה, הסגנון מעניק תחושה של תנועתיות, של "אנשים שגרים בבית" מתוך גישה של בית שמותאם לדייריו, כזה שבו לא הכול צריך להיות מושלם ומדוקדק. בית שמשדר רוגע ושלווה ומכיל אלמנטים שמייצגים את השוהים בו, לצד נגיעות נוסטלגיות מהעבר. אלה מחזקים את תחושת השייכות והחיבור אל הבית ואל הדרים בו.
11 צפייה בגלריה
קוטג'קור
קוטג'קור
בכוחו של עיצוב להשפיע על מצב הרוח ולהשרות אווירה מחזרת ומרגיעה
(אדריכלות ועיצוב: שרה ונירית פרנקל. צלם: איתי בנית)
בנוסף, חומרים טבעיים, לצד פריטים שניכרים עליהם אותות הזמן, נחשבים למזמינים יותר ולעמוקים יותר בהווייתם מאשר פריטים חדישים שנחשבים לעיתים לחסרי נשמה. כשם שסגנון השאבי-שיק לימד כיצד לייצר, באופן מלאכותי, שכבות צבע מתקלפות ומהוהות, גם הקוטג'-קור מתהדר בפריטים ישנים עם גוונים וטקסטורות, עירוב של חומרים, הדפסים וגימורים שאינם מבהיקים, בורקים, מהוקצעים ועשויים מדי.

התאמה לרוח התקופה

כמו כל סגנון, גם הקוטג'-קור בועט ונושם ומותאם לרוח התקופה. נוכחותה של המגפה עוד מורגשת, ובצירוף החגים שעתידים להסתחרר עלינו בקרוב – רבים מבקשים את החמימות, את הרומנטיות ואת תחושת הביתיות והאותנטיות שמציע הסגנון. העזרה והערבות ההדדית שהתגלו לא פעם דרך הרשתות החברתיות, ובאו לידי ביטוי דרך רכישות מספקים מקומיים, ניכרים היטב בחומרי הגלם שמעצבים את הסביבה הביתית - החל מתוצרת חקלאית טרייה שמוצגת לראווה על שולחן האוכל, דרך פרחים טריים וכלה בצמחי בית. כל אלה על רקע גוונים ניטרליים וחמימים.
11 צפייה בגלריה
קוטג'קור
קוטג'קור
פרחים, צמחיה וגוונים רכים: סגנון הקוטג'-קור
(פרנקל אדריכלות ועיצוב. צילום: גלעד רדט)
11 צפייה בגלריה
קוטג'קור
קוטג'קור
כיום הנטייה היא לשלב את הסגנון לצד קווים מודרניים ונקיים
(עיצוב פנים: קרן ניב טולדנו. צילום: איתי בנית)
לא פלא, אם כן, שעבור רבים הקוטג'-קור מציע הרבה יותר מ"סתם" אסתטיקה – אלא אחריות קהילתית, לצד כלכלה מחושבת והתנתקות מהרגלי הצרכנות שהיו נהוגים בעבר, ביניהם גם תזונה מאוזנת בדגש על חומרי גלם טבעיים ופחות מעובדים.
עם כל האמור לעיל, סגנון הקוטג'-קור רחוק מלהיחשב כגיבוב פריטים מאולץ. המראות המשובחים שנגזרים מהאסתטיקה העיצובית הם עתירי-רבדים ושכבות ומציגים את האלמנטים בצורה חכמה, מתוכננת היטב ונטולת גימיקים. כיום הנטייה היא לשלב את הסגנון לצד קווים מודרניים ונקיים, על רקע של גוונים ניטרליים ודקורציה מינימליסטית, כדי למנוע עומס ויזואלי וקיטשיות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button