רק מוצרים מיוחדים ויוצאי דופן: "העולם בעצם לא צריך יותר מוצרים, כבר יש הכל"

מהגראז' לחנויות הכולבו היוקרתיות: הישראלי שהפך לשם החם בעולם עיצוב הבית

הוא התחיל לעצב מהבית כסטודנט לתואר שני שרק עבר לארצות הברית, וכיום - 16 שנה אחרי - המנורות, השרפרפים, הכריות והנרות הריחניים שלו נמכרים בחנויות יוקרה ב-65 מדינות בעולם. איך הפך אלעד יפרח מרחובות למעצב הראשי של מותג יוקרה אמריקאי בעל שם עולמי?

פורסם:
אם התמזל מזלכם לשוטט בין המדפים המפתים של בתי כלבו יוקרתיים כמו ניימן מרקוס האמריקאי או הרודס הבריטי, או אם החלפתם את השיטוט שם בגלישה באתר האופנה נט-א-פורטה, אולי נתקלתם במותג היוקרה L’objet. חרף שמו הצרפתי מדובר במותג עיצוב אמריקאי לבית, שמציע מגוון מוצרים מושקעים, החל בשרפרפים, כריות ומנורות וכלה בנרות ריחניים, קטורות וסבונים.
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
מותג אמריקאי בעל שם צרפתי שבראשו מעצב ישראלי: L'objet
(צילום: באדיבות L'objet)
מאחורי אותו מותג אמריקאי בעל שם צרפתי עומד דווקא מעצב ישראלי: אלעד יפרח (43), במקור מרחובות, שעבר לארצות-הברית לפני כמעט שני עשורים והגשים שם את החלום האמריקאי בגרסה היפה והמעוצבת ביותר שלו. עכשיו, יפרח סוגר מעגל, כשהמוצרים בעיצובו מוצעים לראשונה למכירה כאן בארץ, דרך האתר החדש NOOR ליבינג, שמייבא לארץ מותגי יוקרה בינלאומיים שווים במיוחד (ובהחלט לא זולים) שעד היום לא היו זמינים כאן.
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"נתתי ליצירה להוביל". אלעד יפרח
(צילום: באדיבות L'objet)
"למדתי בתוכנית מיוחדת ששילבה בין התוכנית לאדריכלות של הטכניון ובין עיצוב פנים בשנקר", משחזר יפרח את ראשית דרכו. "תמיד נמשכתי לאמנות ולעיצוב, וכשהתוכנית הזאת - שכבר לא קיימת היום - נפתחה, השילוב של שתי הזוויות האלה נראה לי מעניין מאוד. אבל בעצם למרות שלמדתי עיצוב, לא הייתי בטוח שאני רוצה לעבוד בתחום. ידעתי רק שאני רוצה להקים עסק משלי. לא ידעתי בדיוק איזה מין עסק, אבל ידעתי שאני רוצה להתנסות במגורים בארצות-הברית. אז הגשתי בקשה וקיבלתי מלגה ללימודי מִנהל עסקים כאן, באל. איי. זה היה בעצם תירוץ טוב להגיע לכאן ולראות איך זה מרגיש, ומשם הכל התגלגל".
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"רציתי ליצור משהו שיש בו סיפוק ויזואלי אבל גם סיפוק פונקציונלי"
(צילום: באדיבות L'objet)
התגלגל למותג שנמכר ב-65 מדינות ברחבי העולם. "אני אשקר אם אגיד שהייתה לי תוכנית שהמותג יגיע למקום שבו הוא נמצא היום. התגלגלתי עם זה. נתתי ליצירה להוביל, וזה גדל בצורה מאוד אורגנית".

הטיול הפנימי

הגדילה האורגנית של יפרח התחילה לפני 16 שנה, בדירה שלו בלוס-אנג'לס, בשעות הפנאי המעטות שהיו לו כסטודנט לתואר שני שגם עובד במשרד עיצוב פנים מקומי. "אחרי שעברתי לכאן, חברה עזרה לי להתקבל לעבודה במשרד לעיצוב פנים", הוא נזכר. "תוך כדי העבודה על פרויקטים, על עיצוב פנים ועל תכנון חללים התחילו להיוולד אצלי רעיונות למוצרים שרציתי וחסרו לי, שלא הצלחתי למצוא בשוק. התפתחה אצלי סקרנות לעיצוב של מוצרים, רציתי להבין איך הדברים האלה עובדים, ליצור משהו שיש בו סיפוק ויזואלי אבל גם סיפוק פונקציונלי.
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"התחלתי לעצב מתוך ידיעה שאני רוצה להגיע ללקוחות מאוד מסוימים"
(צילום: באדיבות L'objet)
"ככה נולד המותג. הוא התחיל בקטן והיה ממש ניסיוני. עבדתי מהגראז' שלי במקביל ללימודים ולעבודה במשרד, ולאט-לאט זה נבנה. גם הרעיונות שלי, הדברים שרציתי להביע, לקחו את הזמן שלהם. להוריד רעיון מהראש אל הנייר ומהנייר להפוך אותו למשהו תלת-ממדי זה תהליך. מעין מדיטציה שלקחה זמן, ובהתחלה לא היה לי ברור לאן אני לוקח את הכל. אבל אחרי שהתחלתי להראות את הדברים שיצרתי למעצבים אחרים ולקבל עליהם פידבקים חיוביים, קיבלתי אומץ להמשיך וליצור עוד. הבנתי שזה לא רק בראש שלי, שאני יכול לתרגם את הרעיונות שלי למשהו מוחשי שמדבר גם לאחרים, וזה נתן לי המון אומץ וכוח.
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
16 שנה אחרי העבודה בגראז': המותג של אלעד יפרח משווק ב-65 מדינות בעולם
(צילום: באדיבות L'objet)
"ככה התחלתי לעבוד, עם ידיעה שאני רוצה להגיע ללקוחות מאוד מסוימים, לבתי כלבו כמו ברגדורף גודמן, ברני'ז או הרודס בלונדון. משם התחלתי, ולמזלי היו כמה מוצרים שעיצבתי וזכו לאור הזרקורים בתחום, כי הם היו מיוחדים באותה תקופה. אז זכיתי לחשיפה בעיתונות ובעולם העיצוב, והתברגתי לבתי הכלבו הגדולים שסיפקו לי חלון ראווה לעולם. השתתפתי גם בתערוכות עיצוב בפריז, במילאנו ובניו-יורק שדרכן קיבלתי עוד חשיפה, וככה, בעבודה קשה ואִטית, בניתי למותג שם. זה מצריך המון סבלנות וחשיבה על בחירה של הפרטנרים הנכונים שיציגו את המוצרים, כי זה דבר אחד למכור מוצר אבל דבר אחר למכור אותו לאנשים הנכונים שמבינים את השפה שאתה מפתח, תומכים בה ורוצים להיות חלק בצמיחה שלך ושל המותג.
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"לגעת בכל חמשת החושים של מי שבא במגע עם המוצרים:
(צילום: באדיבות L'objet)
"היום לאובז'ה הוא בית עיצוב למוצרים לבית ולגוף שעוד מעט חוגג 16 שנה, ואני המעצב הראשי שלו. מובן שהיום יש גם צוות שעוזר לי, כי אנחנו מתעסקים בהרבה מאוד קטגוריות, והכל מסובך הרבה יותר ממה שזה היה בהתחלה".
לא מדובר במוצרים זולים במיוחד. מי הם בעצם הלקוחות שלכם? "אני חושב שהלקוחות שלנו הם לרוב אנשים שטיילו בעולם, ויש להם איזשהו מבט רחב יחסית על תרבויות שונות. הם מחוברים ומעריכים עיצוב טוב ואת מה שקורה כשעיצוב טוב פוגש חומר טוב ועשוי בעבודת יד בצורה אמנותית. אני מקווה תמיד להצליח לגעת בכל חמשת החושים של כל מי שיש לו מגע עם המוצרים ועם המותג, ליצור משהו שגורם למי שמשתמש בו להרגיש כאילו שהוא מטייל לאיזה מקום אחר בעולם, או שלוקח אותו למקום מסוים שיש לו משמעות בשבילו".
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
אובססיה לגלות דברים חדשים: מוצרי הבית של אלעד יפרח
(צילום: באדיבות L'objet)

כשהחומר היה בחיתולים

הרעיון של מסע בעולם וההשפעה ממקומות ותרבויות אחרים חשובים ליפרח במיוחד. "אני בעצמי מטייל המון בעולם ומקבל המון השראה מכל מיני תרבויות ומקומות שאני מגיע אליהם", הוא אומר. "יש לי אובססיה לגלות ולהיות במקומות חדשים, לחקור איך אנשים עושים דברים יומיומיים בצורה שונה מאתנו, או איך הדברים האלה נעשו בעבר. למשל, איך ערכו פעם שולחן, או איך נראה בתרבות אחרת הטקס של הבאת מתנה למישהו. מהמקומות האלה אני לוקח את הדגשים שעוזרים לי לצאת למסע של עיצוב קולקציה או מוצר מסוים.
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"מתעניין בתרבויות עתיקות ובגלגולים המודרניים שלהן". אלעד יפרח
(צילום: באדיבות L'objet)
"אני מתעניין במיוחד בתרבויות עתיקות ובגלגולים המודרניים שלהן. במקומות כמו סין, למשל, הומצאו הרבה מהחומרים שאנחנו משתמשים בהם עד היום. מעניין אותי לראות איך השתמשו בחומר כמו פורצלן, קרמיקה או נייר כשהוא עוד היה בחיתולים. יש משהו בראשוניות של החומר שאני מנסה להתחבר אליו. זה כמו לקלף הרבה שכבות מהבצל ולמצוא את התמצית שלו, לשאוב ממנה השראה ומשם לקחת הכל לכיוון אחר לגמרי, עם איזה טוויסט חדש".
עד כמה קשה להמציא בכל פעם משהו חדש? "האמת שזה אחד הדברים שאני הכי פחות אוהב בעבודה: את הלחץ למצוא מה הדבר הבא. לפעמים יש תחושה של מעין מעגל אכזרי שבמסגרתו אתה חייב בכל עונה לחדש, גם אם בא לך לקחת איזו הפסקה ולתת לרעיונות לבוא אליך, במקום להכריח אותם. מצד שני, תמיד יש עוד רעיונות, ותמיד יש דרכים להתחבר אליהם, רק שלפעמים הייתי מעדיף שיהיה לי יותר זמן לעשות את זה.
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"חפץ שעושה טוב על הלב - בשבילי זו הצלחה"
(צילום: באדיבות L'objet)
"בגלל שאני מטייל הרבה בעולם, נוסע להמון תערוכות ורואה כמה מוצרים נולדים בכל רגע, אני גם מרגיש מאוד מודע לזיהום שכל הייצור הזה מחולל. אני כל הזמן אומר לצוות שלי שהעולם בעצם לא צריך יותר מוצרים, כבר יש הכל. מה שכן צריך זה מוצרים שיש להם נשמה וצורך להתקיים, שמביאים לעולם משהו אחר שלא היה קיים קודם לכן. לייצר משהו שכבר קיים זה רק בזבוז וזיהום, אבל כשאנחנו מייצרים או מעצבים משהו שבאמת מחדש, שגורם לך להסתכל על חפץ או על שימוש מסוים בצורה אחרת, ושעושה טוב על הלב - בשבילי זו הצלחה. לפני שאני מתחיל לעבוד על מוצר או על קולקציה חדשים, אני שואל את עצמי אם באמת יש פה משהו מיוחד שעדיין לא קיים, ורק אם התשובה היא כן, אני באמת מוצא את הקול שלי ומרגיש טוב להוליד את זה לעולם".
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"שואל את עצמי אם באמת יש פה משהו מיוחד שעדיין לא קיים"
(צילום: באדיבות L'objet)
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"אני אף פעם לא באמת יכול לדעת איך משהו ייראה כשהוא יהיה גמור"
(צילום: באדיבות L'objet)
מה אתה אוהב בעבודה שלך? "אני חושב שאחד הדברים שאני הכי אוהב בעבודה שלי הוא שאני אף פעם לא באמת יכול לדעת איך משהו ייראה כשהוא יהיה גמור. אני מדמיין אותו בהתחלה, ואז הוא מקבל חיים משלו, עובר תהליך של עיצוב וייצור של אב טיפוס, ופתאום הוא מקבל נשמה משלו וגם עובר המון שינויים, כאלה שאפילו לא חלמתי עליהם או לא חשבתי שהם אפשריים. אני אמנם לא אבא, אבל לפעמים אני חושב שזה כמו אישה בהיריון שמדמיינת איך הילד שלה ייראה, אבל פתאום הוא נולד, והוא שונה ומהמם הרבה יותר מכל מה שהיא יכלה לדמיין".
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"אני אמנם לא אבא, אבל לפעמים אני חושב שזה כמו אישה בהיריון שמדמיינת איך הילד שלה ייראה"
(צילום: באדיבות L'objet)
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"מוצרים שאפילו לא חלמתי עליהם או חשבתי שהם אפשריים"
(צילום: באדיבות L'objet)
עד כמה השפיעה עליכם מגפת הקורונה? "היה לנו מזל גדול כי בעצם בשנה האחרונה הפכנו להיות עוד יותר רלוונטיים. ברור שבגלל שאנשים נמצאים יותר זמן בבית, הם שמים לב יותר מבעבר לעיצוב שלו, אבל זה מתבטא גם ברמה השימושית: אם לא הולכים למסעדות, אז פתאום אוכלים שלוש פעמים ביום בבית ומגלים שהזנחנו את סט הצלחות. זה קצת כמו שפעם היה להרבה אנשים חשוב שהארון שלהם יהיה מלא בפריטים נורא מעניינים שיבטאו את האישיות שלהם בכל פעם שהם יוצאים מהבית. היום אותו דבר קורה בתוך הבית עצמו, וזה משפיע באופן גורף על כל תחום העיצוב, ולשמחתי גם עלינו".
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
מנורות, שרפרפים וכלי בית יוקרתיים: L'objet
(צילום: באדיבות L'objet)
19 צפייה בגלריה
אלעד יפרח
אלעד יפרח
"הקורונה השפיעה באופן גורף על כל תחום העיצוב, ולשמחתי גם עלינו"
(צילום: באדיבות L'objet)

שלושת המומלצים של אלעד

ביקשנו מאלעד שיחלוק איתנו המלצות לכמה מעצבים ששווה לעקוב אחריהם.
1. קלי ביהן "מעצבת פנים שאני מעריץ! יש לה עין מיוחדת לחלל ולאינטראקציה עם אמנות". kellybehunstudio@
2. האחים האס "אמנים תאומים שאני מאוד אוהב לעבוד איתם. יש להם עולם דמיוני מטורף". thehaasbrothers@
3. דריס ואן נוטן "מעצב אופנה בלגי עם המון תוכן והיסטוריה בכל פריט שהוא מעצב". driesvannoten@
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button