חמישה וחצי טון של עץ משומש קיבלו חיים חדשים והפכו ל-52 רהיטים ואלמנטים בקומפלקס גני הפעוטות העירוני הראשון בתל אביב שבמגדלי מידטאון. את הפרויקט הייחודי יזמה עיריית תל אביב יפו והעיצוב בר-הקיימא הוא פרי שיתוף פעולה בין מפעיליו, מנהלי גני הילדים "פשוט גן" שברמת השרון, נינה ואיתי ברשדסקי, מעצבת הפנים אילת זיו וחברי סטודיו העיצוב MOLET.
ב-30 באוגוסט, אחרי שזכו במרכז שפרסמה עיריית תל אביב יפו להפעלת הגן, הגיעו הברשדסקים לחלל רחב הידיים שעתיד היה להכיל שלושה גנים לגילאי שנה עד שלוש. "הגענו למקום מהמם ומאוד מיוחד", מספר איתי ברשדסקי. "צריך להבין - יש בארץ 15 אלף גנים לגיל הרך שמספקים חינוך ל-80 אחוז מילדי ישראל, ומתקיימים כמעט כולם במבנים מאולתרים ובתנאים מאתגרים, מתחת לרדאר, בלי רגולציה ובעלויות הולכות וגדלות. הבעיה חריפה במיוחד בערים הגדולות והמבוקשות, שהנדל"ן בהן מאוד יקר.
"עיריית תל אביב יצרה מודל שלישי - בין הגנים המפוקחים לבין הגנים הפרטיים - שלא היה קיים בארץ: גן פרטי במבנה ובפיקוח עירוני הדוק, ועוד בלב ליבה של עיר בה קיימת מצוקת קרקע עירונית זמינה ומבלי שהיא מחויבת לכך על פי חוק. זה מעשה מהפכני". ההרשמה לגנים, למקרה שתהיתם, פתוחה לכל ילדי העיר ללא קשר לכתובת מגוריהם.
"גן ילדים חייב להיות חלל שמשדר חום"
קומפלקס הגנים נמצא בקומה השנייה של המבנה המקשר בין שני מגדלי מידטאון, מעל קומת המסעדות. "עולים לגן במעלית לא מעניינת ופתאום נכנסים למבנה ענק, עם מבואה, חלל משרדים ושלוש כיתות ששטח כל אחת מהן הוא כ-150 מ"ר", מסביר ברשדסקי. "בכל כיתת גן יש אזור לחניית עגלות, מחסן, מטבחון, שלושה תאי שירותים מרווחים עם כיורים מותאמים, חצר רחבת ידיים - חשבו על כל פרט. רק מה - הבניינים עצמם הם מאוד הייטקיים, עם קירות מסך ענקיים מזכוכית, הכל סופר פיין, אבל מאוד משרדי.
"בתפישה שלי גן ילדים חייב להיות הפוך מבחינה עיצובית - חלל שמשדר חום, כפריות, נוסטלגיה, סוג של קיבוץ. היה לי ברור שבחלל החדש והמדויק הזה חסרים חום ופשטות. ידעתי שלא יהיו בעיצוב לא פורמייקות ולא צבעוניות מיותרת, אין צורך להעמיס, וכנגר חובב הבנתי שהתשובה היא משטחי עץ ממוחזרים".
מיד עם כניסתם למידטאון בשיאה של מגפת הקורונה בישראל, ובמקביל לפתיחת הגן לילדי עובדים חיוניים במשק שרבים מהם ילדים של רופאים, פנו בני הזוג למעצבת הפנים אילת זיו, שעיצבה בעבר את אחד מהגנים שלהם. את תהליך העיצוב החלה זיו במיפוי זהותו של "פשוט גן", ורק אז יצאה לעיצוב עצמו. "אם נינה ואיתי מדברים הרבה על שקיפות מלאה בגנים שלהם, למשל, היה לי חשוב שהרעיון יקבל ביטוי בעיצוב, כך שמכל פינה אפשר יהיה לראות את כל מרחב הגן", היא מספרת.
בתהליך החשיבה על אפיון הגן ועיצובו, מצאה זיו מכנים משותפים רבים בין האמנה של תל אביב לאמנה של הגן. "הרעיון המשותף לגנים היה יצירת תחושה של שכונה עם רחובות, בתים וחצרות, ולא ויתרנו גם על עצים. זו דרך להכניס את החוץ פנימה, להאיר את הקשר בין המרחב העירוני למרחב הגן, וגם ליצור חלל מרגיע וחמים שנותן תחושה של בית. כמו תל אביב, שהיא כרך פועם, אבל יש לה את החצרות הקטנות והפינות שמהוות נקודות רוגע".
וילונות מסך נפרשים מהתקרה עד לרצפה, מצלילים את החלל, מאפשרים לשלוט בכמות האור הרצויה בכל רגע של היום, ומהווים מחיצה בין הגן לבין הנוף העירוני הרוחש מחוצה לו. בחצר גינת ירק, ארגז חול גדול, פינת חי שבה מסתובבות להן תרנגולות בחופשיות ופינת ג'ימבורי גדולה שתרם האמן שחר (פרדי) כסלו.
החיים החדשים של "רפסודת" העץ התעשייתית
"אחד הדברים שדיברנו עליהם כחלק מערכי הגן הוא המודעות לשמירה על הסביבה, המיחזור והשימוש החוזר - תפישות שיש להן מקום חשוב גם בחיי תושבי העיר ושהיה חשוב לנו להעביר בעיצוב". בחיפוש אחר אנשי המקצוע שמתחברים לחזון הנגרות מעץ שמקורו במשטחי הרמה, הגיעו ברשדסקי וזיו לסטודיו MOLET.
שמו של הסטודיו היפואי מסגיר את האני מאמין שלו - Module Your Palette, או במילים אחרות - משטח ההרמה, אותה "רפסודת עץ" תעשייתית, הוא פוטנציאל לאינספור אפשרויות, וכל אחד מוזמן לעוף דרכו עם החלום שלו. את הסטודיו הקימו ארי ליברזון, אלי סער ואסף עציון - אדריכל ושני מעצבים תעשייתיים שותפים לאמונה כי אפשר, ומאוד כדאי, לחשוב אחרת על מרחבי המחייה שלנו, לעצב ולתכנן אותם עם חומרים בשימוש חוזר.
"מעבר לסדנאות שאנחנו מעבירים, הרהיטים שאנחנו מייצרים, פרויקטי האדריכלות ועיצוב הרהיטים, אנחנו משתלבים בתוכניות החינוך של קרוב ל-30 גנים בתל אביב, בתי ספר ותיכונים ומלמדים על חשיבות המיחזור", מספר סער. "החלק הזה בעשייה של הסטודיו חשוב לנו מאוד משום שהוא מאפשר לנו להציג את יכולות החשיבה העיצובית שלנו, לקדם את רעיון הקיימות ולהראות שאין גבול לדברים שניתן ליצור ממשטחי ההרמה".
עיצוב האלמנטים של "פשוט גן מידטאון" וייצורם התבצעו ברובם בסטודיו שביפו. בכל כמה ימים הגיעו חברי MOLET להתקין אובייקטים מוכנים בחלל בתום שעות פעילות הגן. "מכיוון שהגן כבר פעל", אומר ברשדסקי, "הצוות של MOLET נאלץ להגיע רק אחרי חמש בערב ולעבוד אל תוך הלילה. הדבר איפשר לנו לבחון איך האלמנטים שהורכבו משתלבים בגן, ואם יש צורך – לעשות התאמות על המקום. התהליך היה של עיצוב תוך כדי שימוש, וכך גם הגננות יכלו לתרום לו".
"כשקיבלנו את העבודה", ממשיך סער, "פנינו למנהל האחזקה של מידטאון וביקשנו שבמקום לפנות את המשטחים המצטברים בבניין עם שאר הפסולת, יירכזו אותם עבורנו בחניון ואנחנו נאסוף אותם בכל פעם שנגיע לגן. במשך כמה שבועות העמסנו את המשטחים של מידטאון על המכונית שלנו, לקחנו אותם לסטודיו והשתמשנו בהם לבנייה".
250 משטחי הרמה מאתר הבנייה של מידטאון עברו באופן הזה תהליך "מחדוש" (אפסקיילינג), חזרו למחזור חיים נוסף והצילו מכריתה 23 עצים בני 20 שנה. "מבחינתו יש כאן אימפקט מדהים של מעגל הקיימות", מסכם סער.
רהיטי הגנים נלקחו בחלקם מקטלוג הסטודיו ועברו התאמה לגיל הרך. עמודים תומכים חופו בכפיסי עץ והפכו לעצים דוממים. אלמנט קיר, המזכיר את צורתו האיקונית של בית, מחזק את האפיון החזותי המשותף לשלושת הגנים, בעוד גוון צבע הקיר עצמו (תכלת-אפרפר מעושן, ורוד מעושן וצהוב פסטלי) מספק את הבידול החזותי. קורות האלמנט משמשות כבסיס לתליית מדפים מודולריים.
אוהל טיפי - הבית של קבוצת הקטנטנים - מפגיש בין משטח הרמה שעבר הסבה לבין מפרשי יאכטות שסיימו גם הם את תפקידם המקורי. בד האוהל, כמו עבודות טקסטיל אחרות בגן, נתפר בשיתוף פעולה עם kitepride, עסק חברתי תל אביבי התומך בנשים שיצאו ממעגל הזנות. בחצר הציבו MOLET את גדר פינת החי, ובימים אלה הם עובדים על ייצור מתקני משחק נוספים.
הכוונות הטובות, ובעיקר המעשים הטובים, הוכיחו את עצמם בעיצוב "פשוט גן מידטאון". באמצעים פשוטים ונגישים הצליחו ברשדסקי, זיו ו-MOLET לממש את החזון וליצור שלושה גנים חמימים ומזמינים, שמצליחים בשקט ויזואלי לחבר את העיר, שכונותיה ופינות החמד שלה לגן המתנשא מעליהן, ולהשרות אווירת רוגע בלב מגדלי הזכוכית וסביבתם ההומה ועמוסת הגירויים.