נמל עכו המשופץ

שמשיות מעץ ומגדל פעמונים: כך יראה השיפוץ של נמל עכו החדש

שיפוץ בעלות של 30 מיליון שקלים שיתחיל בחודשים הקרובים ועתיד להסתיים בתוך שנתיים, ישנה את פניו של נמל עכו וישלב בין צרכי אוכלוסיית הדייגים לתיירות. מתיחת הפנים תכלול שמשיות, במות ישיבה, מסלולי הליכה נוחים ומגדל פעמונים ייחודי. " אין צורך ב'שואו', הפרויקט לא מנסה לייצר תחרות לנוף של העיר העתיקה", מסביר האדריכל

שני רחל פומס
פורסם:
למרות היותו פנינה תיירותית מיוחדת שמושכת אליה מבקרים רבים, נמל עכו שלחופי העיר העתיקה לא מעוצב בצורה שהולמת את חשיבותו הציבורית. המקום, שמשמש כנקודת יציאה לאטרקציות תיירותיות מכיל בו גם דייגים מקומיים רבים שעוגנים במרינה. שיפוץ בעלות של 30 מיליון שקלים שצפוי להימשך כשנתיים, עתיד להפוך את הנמל לנקודת מפגש מרהיבה בין שני הפנים של המקום, המשקיפה אל מפרץ עכו.
6 צפייה בגלריה
נמל עכו
נמל עכו
נמל עכו המשופץ
(הדמיה: מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)
"לנמל עכו מגיעים מאות אלפי מבקרים בשנה מכל חתכי האוכלוסייה, אבל כיום המקום לא ערוך לכך ואינו מותאם לשהייה או הליכה נוחה. בנוסף, אין בו נגישות לנכים", מספר ל-ynet האדריכל אודי כסיף ממשרד האדריכלים "מייזליץ כסיף רויטמן" שעומד מאחורי התכנון החדש.
במסגרת עבודות השדרוג יינקטו מספר צעדים, כשהחשוב שבהם הוא הפיכת אזור שובר הגלים למרחב שמוקדש ברובו לטובת הולכי הרגל - כניסת כלי רכב תותר רק לרכבי תפעול ולכלי רכב מורשים. משטח הבטון הישן שמכסה את רצפת שובר הגלים, ירוצף מחדש באבן טבעית שמותאמת לסביבת הים ולהליכה נוחה. כך, תיירים ותושבים יוכלו ללכת בצורה רציפה עד קצה שובר הגלים ללא מכשולים.
לצד שביל ההליכה תוצבנה במות ישיבה מבטון, ושמשיות מרובעות עשויות פלדה ועץ יצלו על הבמות, ויאפשרו שהייה ממושכת על שובר הגלים. "עד היום אנשים טיפסו על הסלעים של שובר הגלים בצורה מאולתרת ומסוכנת", מסביר כסיף, "במות הבטון יאפשרו גישה הרבה יותר נוחה ובטוחה אל הנוף באמצעות מדרגות ורמפות שיאפשרו גישה לכולם".
כדי לעודד שהייה ממושכת במקום, מתוכננים לקום לאורך שובר הגלים שלושה ביתנים, שיתפקדו כקיוסקים ובתי קפה. בקצהו של שובר הגלים מתוכננת לקום אטרקציה חדשה - מגדל פעמוני רוח שיפיק צלילים נעימים לעובר והשבים. המגדל יתנשא לגובה של כ-9 מטרים ובו ימוקמו 4 פעמוני צינור שיפיקו צליל עמוק.
6 צפייה בגלריה
נמל עכו
נמל עכו
שמשיות, מקומות ישיבה וטיילת מרוצפת בנמל עכו החדש
(הדמיה: מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)
"הפרויקט הזה עובד על כל החושים", מסביר כסיף. "בדרך כלל חוש השמיעה באדריכלות מוזנח ולא מתייחסים אליו בתכנון. כאן, רצינו לגעת במבקרים בספקטרום רחב, לתת מקום לצלילים ולהרמוניה שנוצרת בין הרוח, התרנים של הסירות והפעמונים. הסאונד עצמו יהיה שונה כל יום, בגלל עוצמת הרוח. בגלל שהוא ימוקם בקצה המזח, יהיה המגדל נקודת ציון שמספקת נוף של כמעט 360, מעליו פעמון מצלצל".

בלי "שואו" מיותר

כסיף מסביר שהעיצוב החדש לא יגרום לשינוי פיזי מרחיק לכת בנמל, אלא יעשה שימוש בפוטנציאל הטמון במקום. "השיפוץ משתמש במה שיש ומתיישב על הקיים. פה ושם אנחנו 'מקלפים' ומחליפים שכבות. יש מקומות שאנחנו מוסיפים לקיים, כמו למשל עיבוי והגבהה של שובר הגלים", הוא אומר. "אנחנו נמצאים במקום קשה ביותר מבחינת איתני טבע - יש שם סערות, מליחות ואחוז גבוה של לחות באוויר. לכן ייעשה שימוש בחומרים עמידים ואיכותיים שלא יחלידו או יתפוררו. המקום יצטרך תחזוקה שוטפת, אבל לא ברמה היומיומית".
6 צפייה בגלריה
נמל עכו
נמל עכו
שימוש בחומרים עמידים ואיכותיים: נמל עכו החדש
(הדמיה: מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)
לדבריו של כסיף, הרעיון שעומד מאחורי התכנון הוא הרצון להשתלב בתוך העיר העתיקה ולא בהכרח לבלוט בנוף. "הפרויקט לא מנסה לייצר תחרות לנוף של העיר העתיקה ולאיכויות האדריכליות שיש מסביבו, כמו למשל מבנה חאן אל-עומדאן שנושק לו. אין צורך ב'שואו' ואטרקציות, המקום יפה ואטרקטיבי בפני עצמו. עם זאת, אנחנו כן רוצים להפוך אותו ליותר נוח ומוצל. בחגים המוסלמים והיהודים מבקרים בנמל עשרות אלפי אנשים ביום, ואנחנו מקווים שכולם יהנו מההתחדשות הזאת".

שומרים על הדייגים

אוכלוסיית הדייגים הפעילה שבמקום נלקחה גם היא בחשבון בתכנון הנמל החדש. עבור רשתות הדיג שפרוסות כיום על הרציפים, יוקמו מחסני ציוד שיאפשרו אחסון מסודר. בנוסף, יוקמו במקום שירותים ומקלחות יעודיים שישמשו את העוגנים בלבד. כך, מסביר כסיף, צפוי הנמל להיות מקום שיצור אינטראקציה בין תיירים ומבקרים מבחוץ לתושבי עכו ולקהילת הדייגים. "המקום הזה תמיד היה מפגש של ים ודיג, ואת הניחוח הזה אנחנו רוצים לשמר".
6 צפייה בגלריה
נמל עכו
נמל עכו
שומרים על קהילת הדייגים: "המקום תמיד היה מפגש של ים ודיג"
(צילום: גיל נחושתן)
פרויקט השיפוץ ימומן כולו מתקציב משרד התיירות הישראלי, דבר שמדגיש את חשיבות המקום לא רק ברמה העירונית. "מדובר בפרויקט לאומי לכל דבר ועניין", מדגיש מנכ"ל החברה לפיתוח עכו העתיקה, יובל פורת. החברה לפיתוח עכו העתיקה מובילה את הפרויקט ותהיה אחראית לתפעולו השוטף של המקום כשיוקם.
6 צפייה בגלריה
אז והיום: נמל עכו בשנת 1967 (משמאל) וכיום
אז והיום: נמל עכו בשנת 1967 (משמאל) וכיום
אז והיום: נמל עכו בשנת 1967 (משמאל) וכיום
(צילום: עידו ארז והאוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית, ארכיון דן הדני)
פורת מסביר שעל אף ההתחדשות של הנמל, נעשו מאמצים לשמור על הזהות המקומית הייחודית של המקום, שאוכלוסיית הדייגים היא חלק בלתי נפרד ממנו. "הנמל לא יהיה דומה לנמל שרואים כיום, אבל אנחנו לא מתכוונים לשנות את האופי של העוגנים בו. אין לנו אג'נדה כזאת, ומבחינה זאת הוא ישאר כמו שהוא".
לדבריו של פורת, הפרויקט אמור להתחיל בחודשים הקרובים, ולאחר חג הקורבן המוסלמי (עיד אל-אדחא) שמתרחש בסוף חודש יולי, במהלכו משמש הנמל חלק חשוב ומרכזי בחגיגות בעיר. הצפי לסיום, כאמור, הוא בתוך כשנתיים.
6 צפייה בגלריה
חוף הסוסים עכו
חוף הסוסים עכו
חוף הסוסים ברצועת חוף הדרומית של עכו
(צילום: מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)
"מייזליץ כסיף רויטמן" אחראיים גם על שיפוץ של רצועת החוף הדרומית של עכו. שיפוץ חוף הסוסים, לא רחוק מנמל עכו, הושלם ב-2018, ומשלב שביל הליכה ופינות ישיבה שמשקיפות לים, בסמוך לחומות עכו. "חוף ים נותן לעיר אוויר לנשימה", מסביר כסיף. "המרחבים שנפתחים אל האופק בלי שום בניין או הר שמסתירים, והאפשרות לראות קילומטרים קדימה מאוד משחררים ופותחים את הלב. ערים שנהנות ומשקיעות בחופי הים שלהן מעניקות לתושבים אפשרות לרווחה ורוגע שאין בערים צפופות בלי חוף ים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button