ה"נכון" לפי טראמפ: המבנה הניאו-קלאסי של מוזיאון פילדלפיה לאמנות

סורי, טראמפ: בוטל הצו הנשיאותי שאסר חדשנות באדריכלות המבנים הממשלתיים

ממשל ביידן ביטל את הצו הנשיאותי של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, שקבע כי על המבנים הפדרליים בארצות הברית להיות "יפים" ולציית לעיצוב אחיד בסגנון הניאו-קלאסי, כדי "לכבד את הציבור האמריקני ולשדר עוצמה". סגנון הבטון החשוף, המאפיין למשל את מטה ה-FBI, הוגדר ככזה שיש להתרחק ממנו. נשיא איגוד האדריכלים האמריקני: "החזרה של חופש העיצוב"

גל פרייליך
פורסם:
בארבע שנות כהונתו נראה שנשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, עשה כל שביכולתו כדי להשאיר לממשיכו הרבה עבודות ניקיון. בשבוע שעבר, ופחות מ-70 יום אחרי שאושרה, ביטל ג'ו ביידן את הצו הנשיאותי שהעביר טראמפ, שנקרא "להפוך את המבנים האמריקניים ליפים שוב" (Making Federal Building Beautiful Again).
כחלק מהמסורת הטראמפית שהלכה תדיר על החבל הדק שבין משטר טוטליטרי לדמוקרטי, ב-18 בצדמבר 2020 - שלושה ימים אחרי ההפסד לביידן - טראמפ העביר את הצו הנשיאותי שגורס כי על כל המבנים הממשלתיים בארצות הברית להיות "יפים" ולציית לעיצוב אחיד בסגנון ניאו-קלאסי. בסגנון זה בנויים למשל הבית הלבן ובניין הקפיטול.
6 צפייה בגלריה
הבית הלבן בוושינגטון
הבית הלבן בוושינגטון
הבית הלבן: סגנון אדריכלות ניאו-קלאסי
(ShutterStock )
בטיוטה שהודלפה לכלי התקשורת, ושעוררה את כעסם של אדריכלים אמריקניים רבים, נכתב כי על אדריכלות לייצג סימטריה ועוצמה, בדומה לזו שהונהגה במבנים ובמקדשים היווניים והרומיים. לפי הטיוטה, הסגנונות שיש להשתמש בהם לטובת מבנים פדרליים הם הסגנונות הגותיים והניאו-קלאסיים, וכן סגנונות היסטוריים הומאניים כמו סגנון הרומנסק והסגנון הספרדי הקולוניאלי. סגנון האדריכלות הברוטליסטי, המאופיין בבטון חשוף, זכה להתייחסות שלילית וככזה שיש להתרחק ממנו.
6 צפייה בגלריה
בניין הקפיטול בוושינגטון
בניין הקפיטול בוושינגטון
בניין הקפיטול בוושינגטון: סימטריה, עוצמה והקטנת האדם
(ShutterStock)
בצו עליו חתם טראמפ אומנם נכתב כי סגנונות אדריכליים שאינם מסורתיים לא "אסורים לשימוש", אך שיש "להבטיח כי כל המבנים הפדרליים מכבדים את הציבור האמריקני, ומייצגים את האידיאלים האמריקנים של יופי". עוד נכתב בפקודה כי על המבנים "לשרת את המשתמשים בהם, העם האמריקני", ותפקידם "לא להיות מוערכים בידי אדריכלים". עוד נכתב כי "אדריכלות צריכה לעורר הערכה, במקום מבוכה או דחייה".
6 צפייה בגלריה
עצרת בחירות ב הבית הלבן דונלד טראמפ ארה"ב
עצרת בחירות ב הבית הלבן דונלד טראמפ ארה"ב
הרע והמכוער על פי טראמפ: לא לברוטליזם, כן לניאו-קלאסיזם
(צילום: AP)
לשון הצו הנשיאותי, ככל הנראה, ביטאה את אותן "מבוכה ודחייה" שחש טראמפ עצמו אל מול סגנונות אדריכליים שאינם קלאסיים. ב-2018 התברר כי הנשיא סולד מבניין מטה ה-FBI בושינגטון, "בניין ג'יי אדגר הובר", שנבנה בסגנון ברוטליסטי בתכנונם של האדריכלים צ'ארלס מרפי וסטניסלב גלדיץ (1975), ואף כינה אותו "הכי מכוער בבירה". דוברות הבית הלבן לא הכחישה את ההתבטאות.
6 צפייה בגלריה
בניין מטה ה-FBI בוושינגטון
בניין מטה ה-FBI בוושינגטון
"הכי מכוער בבירה": בניין מטה ה-FBI בוושינגטון בסגנון הברוטליסטי
(ShutterStock)
עם הדלפתו של הצו הנשיאותי בשנה שעברה, פרסם ארגון האדריכלים האמריקני (AIA) תגובה חריפה במסגרתה הודיע הארגון כי הוא מתנגד בתוקף להחלטה להנהיג סגנון אחיד באדריכלות הפדרלית. "אדריכלות צריכה להיות מיועדת לקהילות שהיא משרתת ולשקף את המגוון העשיר של מקומות, גישות, תרבויות ואקלים המאפיינים את האומה שלנו", נכתב בהודעה. "אדריכלים מחויבים לכבד את עברנו, אך גם לשקף את ההתפתחות העתידית שלנו, ולהגן על חופש המחשבה והביטוי החיוניים לדמוקרטיה".
עם ביטול הצו, אמר נשיא ארגון האדריכלים, פיטר אקסלי: "ביטול הצו הנשיאותי בידי ממשל ביידן היא החזרה של חופש העיצוב. חופש זה הוא חיוני לתכנון מבנים פדרליים שמשרתים את הציבור, ומייצגים חברה בריאה, צודקת והוגנת".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button