כללי הברזל למגדל הביתי: מה שאסור לעשות לצמחי הבית

גידול צמחים בבית: 10 דברים שבחיים לא תעשו לצמחים שלכם

מתי כדאי להשקות? איך בוחרים צמח כראוי? ומה הקשר בין אורז לדשן ביתי? מומחה לגידול צמחי בית מסביר איך תעזרו להם לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר – ומה אסור למגדל הביתי לעשות

פורסם:
( צילום: שמוליק דודפור)
קרה לכם שניסיתם לגדל צמח בבית, נתתם לו אהבה, אור ומלא מים, אבל זה לא עזר והצמח שלכם פשוט נבל? מסתבר שאם תקפידו לעשות, או יותר נכון - לא לעשות, כמה פעולות פשוטות, תוכלו לעזור לצמחי הבית שלכם לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר. פגשנו את נמרוד עורף, מומחה לגידול צמחים ביתיים וביקשנו ממנו שיעשה לנו סדר אחת ולתמיד ויסביר לנו מה מומלץ שלא לעשות כדי לתת לצמחי הבית שלנו חיים משגשגים.
7 צפייה בגלריה
צמחי בית
צמחי בית
כללי הברזל למגדל הביתי: מה שאסור לעשות לצמחי הבית
(צילום: שמוליק דודפור)

1. בחיים לא אשקה צמח לפי ההנחיה שנתנו לי במשתלה

זה נשמע מוזר, נכון, אבל עורף טוען שאף אחד שלא נמצא אצלנו בבית לא יודע להגיד לנו מה קורה עם צמחי הבית שלנו. התנאים בין הבתים משתנים (מאחר שלא מדובר במעבדה או בחממה) והאחריות היא עלינו. לכן מה שאומרים לנו במשתלה האהובה עלינו לא בהכרח נכון לגבי הבית שלנו, ואף אחד מרחוק לא באמת יודע להגיד לנו מה מצב לחות הקרקע ואיך הצמח נראה. אז איך יודעים? עורף מציג כלל פשוט - תמיד נשקה את העציצים שלנו כשהאדמה יבשה. אם רטוב - לא משקים.
7 צפייה בגלריה
צמחי בית
צמחי בית
השקו את העציצים רק כשהאדמה יבשה
(צילום: Pexels)
איך נדע? נכניס את האצבע לתוך האדמה, כמה עמוק שאפשר, ואם היא יבשה נוסיף מים. אם היא רטובה נחכה שהיא תתייבש ואז נשקה שוב עד שהמים מטפטפים מחורי הניקוז. אגב, עורף מוסיף שבמקרה של סוקולנטים וקקטוסים המקרה אפילו עוד יותר קיצוני ושם מומלץ להשקות רק שהאדמה מתייבשת לחלוטין.

2. בחיים לא אשאיר את השתילים בעציץ שקיבלתי מהמשתלה

כדי שהשתיל בבית שלנו יגדל ויתפתח, אנחנו רוצים שתהיה לו מערכת שורשים גדולה וחזקה. הבעיה היא, שאם אנחנו משאירים אותו בעציץ שאיתו הוא הגיע מהמשתלה - לא יהיה לו מקום לגדול. אנחנו רוצים שהצמחים שלנו יממשו את מלוא פוטנציאל הגדילה שלהם, ולא להגביל אותם. "אנחנו רוצים לאכול מהירקות, אנחנו רוצים שנוכל להשתמש בעלים של צמחי התבלין ושהפרחים יגדלו. כדי שזה יקרה - נצטרך להעביר את הצמחים למיכל גדול יותר".
7 צפייה בגלריה
צמחי בית
צמחי בית
אל תשאירו את השתילים בעציץ
(צילום: שמוליק דודפור)

3. בחיים לא אשים בצל צמחים שרגילים לשמש

עורף מסביר שיש סביבת גידול מותאמת לכל סוג של צמח, ומאוד חשוב להקפיד על כך: "אם אני לוקח צמח שמתאים לגידול בשמש ואשתול אותו בצל - הוא יתחיל לגדול עקום כדי לחפש את האור, וההפך - אם אשתול צמח של צל בשמש - כל העלים שלו יקבלו כוויות והוא ישרף".
7 צפייה בגלריה
צמחי בית
צמחי בית
כוויות שמש על צמח
(צילום: שמוליק דודפור)

4. בחיים לא אקנה צמח שנמצא בשיא הפריחה שלו

כשאתם רואים במשתלה צמח בשיא הפריחה שלו, זה דווקא חיסרון. עורף מסביר למה: "לצמח שכולו פורח יהיה מאוד קשה להיקלט בסביבה החדשה בבית שלנו, משום שכל האנרגיה שלו כבר מופנית לפריחה, ומשם בבית הוא יתחיל לנבול".
עורף מעיד שהוא מעדיף לקנות צמח שיש לו ניצני פריחה ולא פורח בשיאו, כך שכשהוא יגיע לסביבה החדשה שלו אצלנו בבית, תהיה לו עוד אנרגיה להשקיע בהתבססות שלו בקרקע. כתוצאה מכך הקליטה בבית החדש תהיה לו קלה יותר ובמקביל יהיה לו עוד לאן להתפתח.

5. בחיים לא אבחר צמח עם מעט שורשים

כשעורף מגיע למשתלה הוא ממש מוציא את השורשים ובודק מה מצבם. "אני יכול לשלוף אותם ולראות אם השורשים מפותחים. אם הם לא מפותחים יהיה לצמח קשה להתבסס באדמה ובסופו של דבר הוא ימות".
7 צפייה בגלריה
צמחי בית
צמחי בית
מערכת שורשים מפותחת עוזרת לצמח להיקלט יותר טוב בבית החדש
(צילום: שמוליק דודפור)
עורף מסביר שחשוב ש"גוש" השורשים יהיה מספיק בשל וכך הקליטה שלו תעבור בצורה הרבה יותר טובה. איך יודעים עם גוש השורשים בשל או לא? "אני ממש יכול להפוך את העציץ ואז להרים אותו ולראות אם אני רואה שורשים בעיניים או לא. אם אין שורשים - הגוש יכול להתפרק לפני השתילה ואז אין שום סיכוי לצמח לשרוד".

6. בחיים לא אשקה את צמחי הבית שלי בלילה

עורף מסביר שכאשר משקים צמחים בלילה, לא מתרחש תהליך הפוטוסינתזה שבמהלכו מייצר הצמח לעצמו מזון. לדבריו, הצמחים בעצם הולכים לישון והאדמה נשארת רוויה, היא לא מתאדה או מנקזת את המים; "אז אם תשקו בלילה, אתם בעצם מטביעים את הצמחים שלכם וגם המזיקים בצמח מתרבים בגלל הלחות המוגברת, הם מאוד אוהבים להתרבות בתנאים האלה".

7. בחיים לא אגדל צמח בתוך עציץ בלי חור ניקוז

האם ידעתם ש-90 אחוזים מהצמחים מתים מעודף מים - ולאו דווקא ממחסור במים? "אם אני מגדל צמח בלי חור ניקוז אז הצמח שוחה בשלולית. עם יובש צמחים יודעים להסתדר, אבל עם עודף מים הם נחנקים, נרקבים ומתים", מסביר עורף.
7 צפייה בגלריה
צמחי בית
צמחי בית
לא לשכוח חור ניקוז
(צילום: שמוליק דודפור)

8. בחיים לא אמנע מלדשן את הצמח שלי

צמחים חייבים מים - אבל הם גם חייבים אוכל, והאוכל שלהם הוא הדשן שנמצא בכל תערובת שתילה. עם זאת, מצע השתילה מידלדל ומאבד את החומרים המזינים שבו תוך פחות מחצי שנה. לכן, אם העציצים שלכם נמצאים בביתכם מעל לחצי שנה, קחו בחשבון שהם רעבים וקנו להם תערובת שתילה חדשה או שתוסיפו להם דשן בעצמכם.
"הרבה אנשים לא יודעם שתוך שלושה חודשים עד חצי שנה האוכל נגמר והצמחים חיים על הרזרבה. לכן אם לא נתתם אוכל לצמחים שלכם בבית מעל חצי שנה, זה הזמן לעשות את זה". עורף מספר שיש כמה אפשרויות להאכיל את הצמחים": אפשר לקחת תערובת שתילה ולרענן אותה עם האדמה הקיימת, או לקחת דשן בשחרור איטי ופשוט לשים אותו בתוך המצע הקיים. עורף מוסיף טיפ למי שרוצה להיות חסכוני, אפשר גם לקחת שאריות מהמטבח ולהשרות אורז או קטניות אחרות ליום, ואת המים אחר כך לסנן ולתת לצמח, "זה אוכל נפלא עבורו".
7 צפייה בגלריה
צמחי בית
צמחי בית
נמרוד עורף
(צילום: שמוליק דודפור)

9. בחיים לא אנסה לייחר צמח עם פחות משני מפרקים

ייחורים הפכו לטרנד די פופולרי לאחרונה, ואולי גם בכם עברה המחשבה לנסות לייחר צמח בבית. כשאנחנו רוצים לעשות את זה ולרבות צמח שלקחנו מהשכן או ממקום אחר ולגדל אותו, אנחנו צריכים לדאוג לבחור בענף הנכון שאנחנו חותכים.
עורף מסביר שחשוב שבאותו הענף יהיו לפחות שני מפרקים - מפרק אחד מתחת לאדמה ומפרק אחד מעל האדמה. "מה שקורה זה שהמפרק שנמצא מתחת לאדמה יתחיל להשריש וזה שמעל האדמה יוציא עלים חדשים. אגב, אם יש אפשרות לבחור ענף עם שני מפרקים מתחת לאדמה ושני מפרקים מעל האדמה זה אפילו עדיף, אבל לעולם לא אבחר מתחת לשני מפרקים. ככה יש לצמח סיכוי טוב לגדול ולשגשג, בדיוק כמו במשתלה או אצל השכן - אצלנו בבית".

10. בחיים לא אבחר צמחים שלא מתאימים לאופי החיים שלי

אם אתם אנשים עסוקים מאוד ואורח החיים שלכם כולל פגישות ונסיעות רבות שמונעות מכם מלהיות בבית, או שסתם לא בא לכם לעבוד קשה בטיפוח האדניות שלכם - כדאי שתמנעו מלבחור צמחים שדורשים הרבה זמן ומאמץ בטיפול ובטיפוח שלהם. "אתאים את הצמחייה שאבחר לבית שלי, לאורח החיים שלי ולאופי שלי, כדי שאוכל לטפל בהם בצורה הכי נכונה ולא להתאכזב ולבזבז אנרגיה, כסף וזמן".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button