ממכולה תעשייתית לבית מגורים

"אין סיבה לשלם על 4 קירות 30 שנה משכנתא": בתי המכולות שמציעים אלטרנטיבה

זולים יותר, מהירים יותר וירוקים יותר: האם בניית בתים ממכולות תעשייתיות תשנה את מציאות המגורים בישראל? שניים מחלוצי התחום שצובר תאוצה בחרבי העולם מספרים על האתגרים והיתרונות, ומבטיחים שלא תרגישו את ההבדל בחורף. "הפתח ליצירתיות פה הוא עצום"

פורסם:
( צילום: אסף מגל. עריכת וידיאו: עידן לוי בוסתן)
את הדרך להתמחות בבניית בתים ממכולות התחיל אדיב כהן (39), הנדסאי אדריכלות בהכשרתו, לפני כשמונה שנים. "חיפשתי דרך לבלוט ולייצר משהו חדש, ונתקלתי ברעיון הזה", הוא מספר בריאיון ל-ynet. למרות החששות והספקות שהתלוו לעיסוק בתחום שנמצא בחיתוליו בישראל, כהן הקדיש את זמנו למחקר מדוקדק שבסופו התחיל בפרויקטים המסקרנים. את אלעד אלימלך (39), שכיום מסייע לו בניהול פרויקטי בניית בתי המכולות, הוא פגש כשתכנן לו בית שכזה.
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
ממכולה תעשייתית לבית מגורים
(צילום: אלעד אלימלך)
מאז, השניים עובדים יחד וממשיכים לקדם וליזום בניית בתי מכולות בכל רחבי הארץ, בין היתר כדי להציע אלטרנטיבה שפויה למשפחות צעירות שרוצות להקים בית במחיר סביר. את השניים פגשנו בבית מכולות שבנו בישוב יבנאל שבגליל התחתון, שמשמש כבית מגורים וכצימר. "אין שום סיבה לשלם על ארבעה קירות שלושים שנה משכתנא", אומר אלימלך, ומסביר שבנייה במכולות לעומת בנייה קונבנציונלית יכולה לחסוך מאות אלפי שקלים לבעלי הבית. החיסכון הזה, הוא מוסיף, יכול להפוך לגדול יותר המכולות נשארות חשופות, החלטה עיצובית בלבד שלא משפיעה על איכות הבנייה.
מעבר לשיקול הכלכלי, מסבירים השניים שמדובר בבנייה ירוקה יותר מזו הקונבנציונלית. הבחירה דווקא במכולות כחומר הבנייה מונעת משיקולים אקולוגיים - מכולות ששימשו ככלי לשילוח ימי מקבלות חיים חדשים בתור בית, במקום לעמוד יתומות וחסרות שימוש. "אם אתה בונה בית מבטון יהיו פילטות פחמן בייצור", מסביר אלימלך. "כאן אנחנו ממחזרים מכולות, שזה בדיוק ההיפך. בגלל זה הבנייה הזו נחשבת לסופר אקולוגית - אנחנו לוקחים משהו שבמקום שיהפוך לזבל, מקבל חיים של עוד 100 שנה".

מחצית מזמן הבנייה - אפשרויות בלתי נגמרות

"בבנייה במכולות יש הרבה טריקים עיצוביים שניתן לבצע בקלות", מודים השניים. מעבר ליכולת העיצובית שבה יכולים הדיירים להחליט איזה חלק מהבית החדש מציג לראווה את המכולות החשופות ואיזה לא, ניתן למשל להעמיד מכולה בזווית של תשעים מעלות ולייצר חלל גבוה, או ליצור קומה מרחפת באמצעות הצבת המכולות אלה על אלה. "הפתח פה ליצירתיות הוא עצום. זה שיא הכיף מבחינתינו לתכנן בתים מאתגרים ואחרים". לבסוף, הם מוסיפים שבנייה במכולות לעומת בנייה קונבנציונלית יכולה לחסוך כמחצית מזמן הבנייה שנדרש לבית עשוי מבלוקים.
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
כמו משחק טטריס: המכולות מוצבות אלה על אלה והופכות לבית
(צילום: אדיב כהן)
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
לבד מהממ"ד (משמאל) יסודות הבית עשויים כולם ממכולות
(צילום: אדיב כהן)
איזה יתרונות נוספים יש בבנייה עם מכולות? אלימלך: "היתרון בסוג הבנייה הזה הוא שהוא יכול להתחבר מעולה עם כל דבר קיים. אתה יכול לעשות הרחבה לבית, אתה יכול להגדיל בניין ולהוסיף לו קומה, ובעצם לעשות מה שאתה רוצה. חוץ מזה, הבסיס שלהן מאוד נכון לבנייה ועמיד בפני כל פגעי מזג האוויר - הן עטופות בחומר מיוחד ששומר עליהן מפני קורוזיה ומפני חלודה, והרצפה שלהן עשויה בדרך כלל מעץ ימי שאין לו בעיה עם לחות".
כהן: "חשוב להבין שבנייה ממכולות היא בנייה מודולרית. כשאני כמתכנן ניגש לתכנון של בית ממכולות, יש אלמנטים שצריך להתייחס למידות שלהם. עיקר האתגר, אני חושב, הוא ללמוד טוב את הקונטיינר ולהבין את החסרונות והגבולות שלו".
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
כך זה נראה אחרי: בית מגורים ממכולות
(צילום: אדיב כהן)
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
מבט אל חצר מדוקקת בבית מכולה
(צילום: ארנולד בר)
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
המראה התעשייתי של המכולה נשאר כאלמנט עיצובי בבית
(צילום: ארנולד בר)
זה נשמע קצת כמו לשחק טטריס. כהן: "זה מאוד דומה. אני למעשה עובד עם מודולים שכבר קיימים ועם מידות ופרופורציות שהן כבר 'בילט אין'. בנוסף, יש לי בעצם מניפה של אלמנטים שלא קיימת בבנייה אחרת. ברגע שלומדים את זה ומבינים איך להתמודד עם כל סיטואציה מבחינת האיטום, הבידוד והאיכות של המבנה, אפשר לרוץ ולשחק עם זה כמה שרוצים, אין מה לפחד".
ומה בנוגע לבידוד, לא קר בחורף וחם בקיץ? אלימלך: "עד היום כשהלקוחות מגיעים ומתעניינים, זאת השאלה הראשונה שעולה - אז אני רוצה לנפץ את המיתוס הזה - זה לא נכון. בעזרת בידוד נכון אתה כמעט ולא מרגיש ההבדל".
כהן: "ברגע שאנחנו מוסיפים בידוד לקיר אנחנו יכולים לבחור את איכות, צפיפות ורמת הבידוד. השוק כבר שופע בפתרונות טכנולוגיים מתקדמים שיכולים לגרום לפח להתנהג כמו קלקר".
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
אדיב כהן ואלעד אלימלך
(צילום: אסף מגל)
השניים מאמינים שבשנים הקרובות נתחיל לראות בישראל יותר ויותר אנשים שמחליטים לבנות בתים ממכולות, ולאט לאט נראה בתים כאלה בכל עיר ויישוב. פרויקטים חדשים, הם מאמינים, יובילו את הקהל להאמין יותר בשיטת הבנייה, ותעורר את המודעות לכך שאת בית החלומות בהחלט ניתן לבנות גם ממכולות.
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
המכולות מגיעות לאתר ונערמות זו על זו
(צילום: אדיב כהן)
9 צפייה בגלריה
בתי מכולות
בתי מכולות
בית מכולות שחושף את יסודות המתכת
(צילום: גל דרן)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button