משטחי עץ ישנים הפכו לרהיטים חדשים בבית הספר

קסם מעץ ממוחזר: עיצוב הפנים הידידותי לסביבה של בית הספר האנתרופוסופי

הרצון לייצר פינות לימוד שיתופיות במרחבים הפתוחים שמחוץ לכיתות, הוביל את בית הספר האנתרופוסופי הוותיק ברמת גן לפנות לסטודיו המתמחה בייצור רהיטים ממשטחי עץ ישנים. הספסלים המעוגלים, פתרונות האחסון והאלמנטים הקישוטיים מפיחים חיים חדשים במסדרונות ומוכיחים שמיחזור בהחלט יכול להיות יפה

פורסם: 15.12.21, 12:30
כשבית הספר "זומר", בית ספר אנתרופוסופי ותיק הממוקם ברמת גן, החליט לחדש את פניו, ההחלטה לפנות למעצבים של סטודיו MOLET, שמתמקד בייצור רהיטים בני קיימא ממשטחי עץ ישנים, הייתה כמעט מובנת מאליה. החיבור בין הסטודיו שפועל לחזק את ערך הקיימות והמיחזור לבית הספר שפועל בשיטה חינוכית ששמה דגש הן על חיבור לטבע והן על מלאכות יד, היה כמעט מתבקש – למעט נקודה בעייתית אחת: השיטה האנתרופוסופית מתייחסת גם למרחב ולסביבת הלמידה, ומדגישה את השימוש בקווים עגולים, מרגיעים וזורמים. הסטודיו, לעומת זאת, עובד עם עץ ממוחזר בעל זוויות חדות וקווים ישרים. אז איך מעגלים את המרובע?
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
משטחי עץ ישנים הפכו לרהיטים חדשים בבית הספר
(צילום: דפני דגן)
"אנחנו עובדים עם משטחי עץ שיש להם את הצורות הכי חדות וריבועיות שיש", מספר אלי סער, אחד משלושת השותפים ב-MOLET (יחד עם ארי ליברסון ואסף עציון). "הסגנון והקו העיצוביים שלנו נובעים מתוך החומר, אנחנו לא יכולים ולא רוצים לשנות אותו בכוח לצורות עגולות או אמורפיות. ובכל זאת, בגישה החינוכית שלפיה פועל ביתה ספר יש המון התייחסות למרחב הפיזי שבו הילדים לומדים ומתנהלים, ואחת הנקודות המשמעותיות – גם מבחינת השיטה וגם מבחינת ההשפעה על הפרויקט שלנו – היא שהכול חייב להיות מעוגל, בלי פינות חדות. בגלל הגישה הזאת קראנו לפרויקט הזה 'מקו לעיקול', ובכולו השתמשנו בקורות עץ ריבועיות, שיחד יוצרות צורות מעוקלות".
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
41 רהיטי עץ חדשים מ-670 קילוגרמים של פסולת עץ
(צילום: דפני דגן)
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
פינת ישיבה מעץ ממוחזר במסדרון בית הספר
(צילום: דפני דגן)
"התחלנו לעבוד על הפרויקט בקיץ האחרון", נזכר סער. "אחת מחברות הוועד המנהל של בית הספר פנתה אלינו וסיפרה שהם רוצים לטפל במסדרונות ובמרחבים שמחוץ לכיתות, ולהפוך גם אותם לפינות למידה, במידה רבה בגלל הקורונה שחייבה חשיבה מחדש על האופן שבו כיתות ולימודים צריכים להתנהל במרחב. השלב הבא, כמו בכל פרויקט עיצובי, היה מפגש במקום והיכרות עם בית הספר, הכוונות והצרכים שלו. בפגישה הזאת הכניסו אותנו לעולם של החינוך האנתרופוסופי, ושם גם הבנו את הצורך בקווים מעוגלים שהוביל לפיתוח הצורני של כל הפרויקט.
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
"הבנו את הצורך בקווים מעוגלים שהוביל לפיתוח הצורני של כל הפרויקט"
(צילום: דפני דגן)
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
מחיצה גבוהה ומעוגלת מספקת פרטיות ושקט בהמולת המסדרון
(צילום: דפני דגן)
"דבר נוסף שגילינו במפגש איתם הוא שהפנייה אלינו הייתה חלק מחידוש כללי של פני בית הספר, שבמסגרתו היו הרבה רהיטים ישנים שהם רצו להוציא מהמבנה. החלטנו לקחת אותם, לפרק ולהשתמש בעץ כחלק מהעיצוב של האלמנטים החדשים. ככה יצרנו חלק מהצורות המעוגלות, תוך שימוש בחתיכות עץ מרהיטים מעוגלים שאחרת היו עלולים להיזרק לפח". כך, יצרו בסטודיו 41 רהיטים חדשים מ-45 רפסודות עץ ישנות, שמהוות 670 קילוגרמים של פסולת עץ.
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
גם רהיטים ישנים שבית הספר רצה להיפטר מהם חודשו והפכו לאלמנטים בחלל
(צילום: דפני דגן)

יופי של יד שנייה

היבט נוסף ויוצא דופן של הפרויקט היה שילוב הצוות החינוכי ביצירת התוצרים המוגמרים. "מלכתחילה היה לנו ברור שחלק מהייצור של האלמנטים ייעשה יחד עם הצוות במסגרת סדנת נגרות", מספר סער. "אנחנו מתעסקים גם בפרויקטים אדריכליים, גם בסדנאות עיצוב ונגרות וגם בחינוך – והפרויקט המסוים הזה משלב את כל הצדדים של הסטודיו. ביום שלפני תחילת שנת הלימודים הגענו לבית הספר עם כלים, קרשים, משטחי עץ ושולחנות עבודה, ויצרנו יחד עם המורים שני ספסלים גדולים שהשתלבו בפינת ישיבה ועוד אלמנטים שמוקמו במרחבים שונים. אז היום, כשהמורים מסתובבים בבית הספר, הם רואים רהיטים שהם עצמם יצרו".
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט וצוות החינוך בבית הספר
סטודיו מולט וצוות החינוך בבית הספר
סטודיו מולט וצוות החינוך בבית הספר
(צילום: דפני דגן)
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
פינות הישיבה המעוגלות משתלבות בנוף העצים של בית הספר
(צילום: דפני דגן)
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
ספסלים ופינות למידה אינטימיות
(צילום: דפני דגן)
תהליך הייצור הסתיים באוקטובר, ובית הספר התחדש בספסלים גדולים, בארונות אחסון, בפינות למידה אינטימיות וקטנות עם מחיצות שמתנשאות לגובה של 1.80 מטר, וכן באלמנט קישוטי בתקרה של אחד המסדרונות. "מדובר במסדרון שמחבר בין שני חלקים של בית הספר והוא חשוך יחסית, נטול חלונות ומואר רק בתאורת פלורסנט", מספר סער. "לא הייתה אפשרות ליצור כאן עמדות למידה מלאות, אז במקומן בנינו מדפונים קטנים שתלויים מהקירות וניתן לשבת לידם.
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
ממירים את הערכים לעיצוב: שיתופיות וקיימות הופכים לרהיטים
(צילום: דפני דגן)
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
דרך להאיר את המסדרון החשוך המחבר בין חלקי בית הספר: אלמנט עץ בתקרה
(צילום: דפני דגן)
"על התקרה יצרנו סדרה של קשתות הפוכות בצורה של גל. בעצם מדובר בקורות אנכיות באורכים שונים שיורדות מהתקרה ותלויות לכל האורך המסדרון, כך שכשעומדים בכניסה למסדרון ורואים את המופע המלא של השכבות נוצרה צורה מאוד מעניינת, כמו של גלי ים, שגם יוצרת משחק של אור וצל ומרככת את תאורת הפלורסנט". גם במקרה הזה, האלמנט העיצובי מתקשר לפילוסופיה האנתרופוסופית שרואה בילדות "זמן חלום", ויוצר יחד איתה מרחב למידה ייחודי וקסום.
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
מימין יחידות האחסון החדשות בבית הספר, משמאל אלמנט העץ הגלי
(צילום: דפני דגן)
13 צפייה בגלריה
סטודיו מולט זומר
סטודיו מולט זומר
אלמנט העץ מרכך את התאורה ויוצר חמימות במרחב
(צילום: דפני דגן)

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.