מנסה להחליף את מגדל אייפל? מגדל "המשולש" בפריז

"חתיכה גדולה של גבינת ברי בשמיים": גורד השחקים שמרתיח את תושבי פריז

למרות קולות המחאה הנחרצים נגדו, העבודות להקמת גורד השחקים "המשולש" יתחילו בפריז בשבועות הקרובים. כשבנייתו תושלם, יהיה זה גורד השחקים הראשון שנבנה בשטח פריז מאז שנות ה-70 והמבנה השלישי בגובהו בעיר. "שערורייה. זה יהיה אסון כלכלי ואקולוגי. פריז היא לא ניו יורק", נכתב בעצומה נגד הבנייה

פורסם:
המגדל שישנה את קו הרקיע של פריז יוצא לדרך: 15 שנים אחרי שהוכרז תכנונו, העבודות להקמת גורד השחקים "מגדל המשולש" (Tour Triangle) בפריז צפויות להתחיל בחודש הבא. מבנה הזכוכית אדיר הממדים בצורת משולש יהיה גורד השחקים הראשון שנבנה בשטח פריז מאז 1973, וצפוי להיחנך בשנת 2026.
7 צפייה בגלריה
המשולש
המשולש
מנסה להחליף את מגדל אייפל? מגדל "המשולש" בפריז
(הדמיה: Herzog & de Meuron)
כבר בהדמיות שהציגו צמד האדריכלים זוכי פרס פריצקר שתכננו את המבנה, ז'אק הרצוג ופייר דה מרון, ניתן להבחין בחריגותו ביחס לסביבה הפריזאית הבנויה שמקיפה אותו, הן בגובהו והן בצורתו. המגדל, שעלותו היא 670 מיליון יורו, יכיל 42 קומות, יתנשא לגובה של 178 מטרים, ויכלול שימושים שונים כמו משרדים, מרכז כנסים, חנויות, מסעדות ובית מלון. לכשייבנה, יהיה המבנה לגורד השחקים השלישי ברשימה אחרי מגדל אייפל שגובהו 300 מטרים וישמור על תואר המגדל הגבוה בפריז, ואחרי מגדל מונפראנס (210 מטרים) שנחנך בתחילת שנות ה-70.
7 צפייה בגלריה
"קן הציפור": האצטדיון האדיר תוכנן בידי האדריכלים זוכי פרס הפריצקר ז'אק הרצוג ופייר דה מרון
"קן הציפור": האצטדיון האדיר תוכנן בידי האדריכלים זוכי פרס הפריצקר ז'אק הרצוג ופייר דה מרון
"קן הציפור": האצטדיון האדיר שתוכנן בידי האדריכלים זוכי פרס הפריצקר ז'אק הרצוג ופייר דה מרון
(צילום: ShutterStock )
"עיצבנו את המשולש עבור פריז ותושביה", מסרו שני האדריכלים בהצהרה משותפת. "מה שאנחנו הכי רוצים להשיג עם הבניין הזה הוא שיהיה פתוח לכולם ויכיל את כל הקהילה". השניים ידועים בזכות האצטדיון האולימפי שהקימו ב-2008 בבייג'ינג שנקרא "קן הציפור", ובזכות ה-"טייט מודרן" (Tate Modern) – תחנת כוח שהסבו למוזיאון לאמנות מודרנית בלונדון.

"אסון כלכלי ואקולוגי"

במבט על חזית המבנה מדובר במשולש זכוכית עצום, אך בסיסו הוא בצורת טרפז. כך, מסבירים באתר הפרויקט, תפיסת הנפח של המשולש משתנה בהתאם למיקום שממנו צופים במגדל. לפי האדריכלים, הצורניות הבלתי שגרתית נובעת מהרצון לצמצם את הצל שיטיל המבנה על בניינים אחרים ונמוכים ממנו, ובמקביל להרחיב את זווית הראייה בעבור הנמצאים בתוך המגדל. מכיוונים מסוימים, ניתן יהיה לראות את המשולש בשלמותו, בעוד בזוויות אחרות הוא ייראה כרצועה דקה.
7 צפייה בגלריה
המשולש
המשולש
גורד השחקים הראשון בפריז מאז 1973
(הדמיה: Herzog & de Meuron)
המבנה מתיימר להיות מצויד בשלל טכנולוגיות מקיימות שאמורות להקטין את צריכת האנרגיה שלו ולהפוך את הנוכחות שלו לפחות מזיקה. דוגמה אחת למשל היא חזיתות זכוכית כפולות, שכל אחת מהן תותאם לכמות החשיפה שלה לשמש. כך, כמות האור הטבעי הנכנס תפחית את השימוש בתאורה מלאכותית, אך החום שנכנס פנימה יהיה מועט יחסית וייתר את הצורך בשימוש במיזוג אוויר. נוסף על כך, אלף מטר של תאים סולאריים יפוזרו על גגות המבנה ויפיקו אנרגיה לתפעול המגדל.
באתר הפרויקט מבטיחים שלפחות כ-50 אחוזים מהנפחים שעשויים בטון יהיו מבטון דל פחמן, וכן 50 אחוזים מחזיתות האלומיניום יהיו עשויים אלומיניום ממוחזר. עם זאת, טענות רבות נגד המבנה גורסות כי הקמתו תהיה "אסון כלכלי ואקולוגי". קריסטין נדל, מארגון איכות הסביבה SOS Paris, הסבירה בריאיון למגזין טלגרף כי המגדל הוא "שערורייה".
7 צפייה בגלריה
המשולש
המשולש
"פריז היא לא ניו יורק". מגדל "המשולש" ברקע האייפל
(הדמיה: Herzog & de Meuron)
למרות היומרות האקולוגיות שבפי קברניטי הפרויקט, נדל מסבירה כי כמות הבטון שתידרש לבניית המגדל תהיה גדולה פי שלושה או ארבעה מכמות הבטון שנדרשת לבניין פריזאי טיפוסי וכי צורתו הלא רגילה תגביר את כמות האנרגיה שהוא יצרוך. באתר הארגון נפתחה בתחילת חודש נובמבר עצומה נגד הקמת המגדל, ובה פונים גם לראש העירייה אן אידלגו (Anne Hidalgo) ובכירים נוספים בטענה שהוא יפגע בעיר. בדף העצומה הם כותבים כי "מגדלים לעולם לא יהיו מבנים אקולוגיים, והמבנה הנוכחי - מזכוכית ופלדה - מציג סיכונים של השתקפות והחמרת החום העירוני שהשלכותיו אינן מוערכות".
7 צפייה בגלריה
המשולש
המשולש
"אסון אקולוגי": צורתו הלא רגילה של המגדל תגביר את כמות האנרגיה שיצרוך
(הדמיה: Herzog & de Meuron)
עוד נכתב בעצומה כי "פריז היא לא ניו יורק, הדבר מסכן את הסיווג שלה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. לא מגיעים לפריז כדי לראות את ההישגים האדריכליים של תחרות בינלאומית של בניינים גבוהים מאוד, אלא כדי להתפעל מההרמוניה העדינה והיופי של עיר אופקית שעוצבה במשך מאות שנים".

הציבור הפריזאי זועם

מגדל "המשולש" של הרצוג ודה מרון ייבנה בשדרות ארנסט רנאן (Av. Ernest Renan) ברובע ה-15 של פריז, אזור שמאופיין בבנייה מרקמית ונמוכה כיאה לכרך הציורי. מרבית מגדלי פריז מרוכזים ברובע העסקים "לה דפאנס", שנמצא מחוץ לכביש הטבעת המקיף את העיר, "בולוואר פריפיק".
הכוונות להקים מגדל רב-קומות דווקא בתחומי העיר עוררו תגובות נזעמות מצד הציבור הפריזאי עוד בראשית התכנון, אי שם בשנת 2008. על פי התכנון המקורי, בניית המגדל הייתה אמורה להסתיים כבר ב-2014, אך מאז חשיפתו ועד היום הפרויקט ידע מהמורות רבות שהובילו לעיכוב המימוש שלו, ביניהן מאבקים משפטיים, תקלות בהליך המימון ותגובות-נגד חריפות.
7 צפייה בגלריה
המשולש
המשולש
"גבינת ברי בשמיים": הציבור הפריזאי זועם על ההחלטה להקמת המבנה
(הדמיה: Herzog & de Meuron)
לבסוף אישרה מועצת העיר פריז ב-2015 את בניית המגדל למרות ההתנגדות הנחרצת מצד התושבים וארגונים שונים. עם זאת, העיכובים והדחיות נמשכו וגם התוכנית לסיים את הבנייה לקראת האולימפיאדה שתתקיים בפריז ב-2024 לא תתממש. בין היתר, מאמינים המתנגדים להקמת המבנה כי הפרויקט המאסיבי ישנה את פניו של הרובע ואת הנוף ההיסטורי של פריז. ישנה רתיעה מגובהו ומהפרופורציות המוגזמות של המגדל, שאינן תואמות את קנה המידה של האזור. הצורה החיצונית שלו זכתה לשלל כינויי גנאי, כמו "טובלרון ענק בשמי פריז". היסטוריון האמנות הצרפתי המפורסם דידייה רייקנר (Didier Rykner) אף כינה את המבנה "חתיכה גדולה של ברי בשמיים שאפשר לראות מכל מקום. אני מעדיף את הגבינה האמיתית".
7 צפייה בגלריה
המשולש
המשולש
ישתלב ברקע העיר הציורית? מגדל "המשולש" בפריז
(הדמיה: Herzog & de Meuron)
מתנגד נוסף למהלך הוא מי שעומד בראש הרובע ה-15, הפוליטיקאי הצרפתי פיליפ גוז'ון, שבו ייבנה המגדל השנוי במחלוקת. בריאיון, הצהיר גוז'ון כי הוא מתכוון לפעול למען דחיית הבנייה בטענה ש-"מבנה כזה אינו רלוונטי עוד לצרכים של עסקים בעקבות מגפת הקורונה".
למרות ההכרזה על תחילת הבנייה כבר בדצמבר הקרוב, נערכים מאמצים אחרונים לחסום אותו. העיתון Le Parisian חשף לאחרונה כי הפרקליטות הפיננסית הלאומית של צרפת פתחה בחקירה בעקבות טענות להעדפה מצד משרד ראש עיריית פריז לטובת חברת Viparis , החברה שמנהלת את האתר שבו ייבנה המשולש. החקירה יכולה להשפיע על עיכובים נוספים ודחייה של הפרויקט, דבר שמתנגדיו מקווים שיקרה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button