דומיננטית בחלל כרהיט גדול. קטיפה בעיצוב הבית

קאמבק מלכותי: הקטיפה חוזרת לעיצוב הבית

הבד הכבד שהתחיל את דרכו בבתי האצולה והמלוכה באירופה ועשה עצירה אופנתית בשנות ה-70, חוזר לחלונות הראווה ומגזיני העיצוב בעולם. כמה קטיפה זה יותר מדי ואיך משלבים את הבד הכבד בבית הישראלי?

פורסם:
חלק גדול מעיצוב הבית תלוי טעם אישי. לרוב רצוי להימנע מטרנדים ולהתאים את ה"תפאורה" הביתית לתושבי הבית, אך עם זאת, אי אפשר להתעלם כליל מהנעשה בחלונות הראווה, באינטרנט ובמגזיני העיצוב. הפעם, הבשורה לעונה הקרה ברחבי העולם היא קאמבק אופנתי שמגיע אלינו כל הדרך משנות ה-70 - בד הקטיפה הדרמטי והנעים למגע.
14 צפייה בגלריה
קטיפה בסלון
קטיפה בסלון
דומיננטית בחלל כרהיט גדול. קטיפה בעיצוב הבית
(צילום: גלעד רדט. עיצוב: שירלי דן)
הבד, ששמו הפך במרוצת השנים לשם נרדף למרקם המאוד מסוים שלו, שורד שנים רבות בזירת העיצוב אך כעת השימוש בו נמצא בתנופה של ממש. הבד מככב לאחרונה בחלונות הראווה כחלק מקולקציות טקסטיל של מעצבים מובילים ברחבי העולם - החל מבתי אופנה כמו ארמני, ולנטינו וגוצ'י וכלה במותגי עיצוב הבית דוגמת EDRA ו-BONTEMPI.
14 צפייה בגלריה
אנתרופולוג'י
אנתרופולוג'י
הטירוף של אנתרופולוג'י: הדומי קטיפה ושידת בר מרופדת בקטיפה
(מאתר anthropologie.com)
האינטרפרטציות והחידושים הם אינסופיים - החל בגבי מיטות מהודרים, דרך ספות, כורסאות, וילונות, כריות נוי ועד חיפויי פנים של ארונות. תופסת את העין במיוחד שידת הבר שהשיקה רשת העיצוב האמריקאית Anthropologie, שכולה מצופה ומרופדת בבד קטיפה והופכת ברגע לגולת הכותרת בכל חלל.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
רהיט שהוא סטייטמנט: קטיפה כאלמנט שתופס את המבט בחלל
(צילום: אליטה ליבינג, RENBY)

מחתרת הקטיפה

תאמינו או לא, השם "קטיפה" מתייחס לשיטת האריגה ולא מתייחס לבד מסוים. כך, קטיפה יכולה להיעשות מכל סיב שהוא, למרות שכשהוצגה לעולם אי שם בשנת 809 לספירה, יוצרה בלעדית ממשי ולאחר מכן מכותנה. המראה העשיר של הבד מתקבל בעזרת אריגה צפופה ואחידה בעזרת נול מיוחד, כשבסופו של התהליך "נקצרים" חוטי השתי בעזרת סכין ויוצרים פלומה קצרה ורכה. המלאכה המסורתית המאומצת וחומר הגלם היקר שבו השתמשו להפקתה, הפכה את הקטיפה ללוקסוס ממנו נהנו בעיקר משפחות אצולה ובתי מלוכה.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
המבחר אדיר: פרשנויות חדשות לשימוש בקטיפה
(צילום: שי אפגין לסטודיו יפרח בן צבי, בונטמפי קאזה לאליטה ליבינג)
ברבות השנים פותחו טכניקות יצור מודרניות שמאפשרות הפקה של קטיפה סינטטית במחירים עממיים, אך גם היום משהו בהיסטוריה ארוכת השנים שלה מעביר גלי נוסטלגיה במבט ראשון. הן בזכות התנועתיות שלה - שמאפשרת שינוי גוון תוך העברת יד על הפלומה הרכה - והן בזכות העמידות שלה והיכולת שלה לשמור על בידוד אקוסטי ותרמי, מצליחה הקטיפה להעביר חוויה דרמטית, מסתורית ואפילו תיאטרלית, שכן הבד פופולרי בשימוש בחדרי קולנוע ותיאטרון.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
הטקסטורה הנעימה מעניקה עומק לרהיט המרופד
(צילום: גדעון לוין, עיצוב פנים: נדיה רוייטבלט)
עם זאת, לא הכל חלומי בממלכת הקטיפה. זמינות הבד ואפשרויות הייצור הזולות הוזילו אותו מכל הבחינות, כך שעודף שימוש בו הופך לעתים לעדות לטעם רע ומוגזם. ועדיין, בשנים האחרונות הצליחה הקטיפה לטפס חזרה למעלה ולשנות את פניה מבד אתני ו"זקן", לבד בעל מראה מעודכן ומודרני שמפיח רוח חדשה-ישנה בבית.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
לא רק דרמטי וצועק: כיסא מרופד בקטיפה
(צילום: prat living )

מגע קטיפתי בחללי הבית

שם המשחק בשילובה של קטיפה בעיצוב הבית הוא איזון. כך, לרוב כדאי להפוך אותה ל"כוכבת הראשית" בחלל, ולהסתפק למשל בנציגות שלה דרך ספה בריפוד קפיטונאז' או בכורסה מרופדת בגוון מעושן. יותר מכך - יותר ויותר מעצבים מוכשרים מצוותים את הבד גם לחללים שאינם קלאסיים או אירופאיים במהותם, ומשלבים קטיפה בבתים בעלי אופי מודרני, כפרי ומחוספס. כמו תמיד, החוכמה היא במינונים. שילוב אלגנטי ועדין יהפוך קטיפה לרלוונטית אפילו בחלל צעיר, קליל ומאוורר.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
ספת קפיטונאז' דומיננטית מרופדת קטיפה תשתלב בכל סגנון עיצובי
(צילום: טולמנ'ס דוט)
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
קטיפה במראה "קליל" משולבת עם בדים מסוגים שונים
(צילום: שניר דיזיין)
ומה לגבי שילוב של קטיפה בבתים הישראליים, שסובלים מחום ומעדיפים גוונים נקיים ובהירים? ובכן, בד הקטיפה נחשב הרבה יותר נושם ואוורירי מאשר עור האהוד במיוחד על ישראלים, ומשולב לרוב בחללים ציבוריים למרות שאינו אידיאלי לקיץ המזרח תיכוני. קטיפה יכולה להשתלב במינונים מדויקים גם כבד האפלה או כסיומת לווילון "נשפך".
כאמור, הצורה הבולטת שבה מככבת קטיפה בבית היא בעיקר בצורת בד ריפוד לפריטי ריהוט כמו כורסאות, ספות וכיסאות. עם זאת, יותר ויותר מעצבים "מעזים" לעצב בעזרתה גם את מפתחי הבית, ואפילו לרפד באמצעותה קיר כוח בחדר השינה, למראה מהוקצע ויוקרתי.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
מאותגרי מטראז'? בחרו באלמנטים קישוטיים ונלווים
(צילום: prat living)
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
הדום קטיפה יכול להשתלב בחדר השינה או בסלון
(צילום: ג'פה סורנסן עבור הביטאט)
אותו אפקט "וואו" שקטיפה מסוגלת לייצר מתלווה לרוב לתחושה כבדה ומסתורית, ולכן לעצב באמצעותה בשפע בחלל מתאפשר רק בחללים גדולים דיים לשאת את אותה כבדות. בתים וידירות מאותגרי-מטראז' יוכלו להסתפק - אם לא ברהיט דומיננטי - בפריטים בסיסיים דוגמת כריות נוי, אהילים, הדום או כריבוליות שיכניסו את תחושת החמימות העוטפת ולא יעמיסו ויזואלית. בנוסף, שילוב בד הקטיפה לצד פריטי טקסטיל אחרים דוגמת כותנה ופשתן, יסייעו לשמור על מראה עדכני ולא מתאמץ.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
נגיעה של קטיפה בגוון פודרה בסלון
(צילום: רגב כלף, עיצוב פנים: נדיה רוייטבלט)
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
חללים גדולים ומלאי תעוזה: חיפוי קיר גב המיטה בקטיפה
(צילום: אלעד גונן. עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ)
מגע הקטיפה מקבל פרשנות אחרת, כשהוא "מוצמד" לסגנון אחר, פריט אחר, או לצד גימור אחר. לדוגמה, ספה בגוון ירוק-מרווה מעודן, לצד קירות פודרה או חמרה בהירים, ואביזרי קש - לחיזוק סגנון הבוהו-שיק; או ספה בגוון פודרה, על רקע פלטת גוונים בלבן-שבור, משטחי שיש עדינים וגימורים כמו רגלי מתכת או פריטי דגש בזהב מוברש – למראה מינימליסטי בסגנון הסקנדי-שיק. ספה עמוקה בריפוד קטיפה בגוון כחול רויאל עמוק, כיסאות מינימליסטיים עם רגלי מתכת וריפוד בגוון ירוק-אמרלד, והדום בגוון חמרה, בורדו-יין או סגול-מחשמל – יעירו את הבית מתרדמת החורף, ויבטיחו תחושת חמימות אסתטית.
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
הכל תלוי במינון: סגנון בוהו משולב בספה דו מושבית מרופדת קטיפה
(צילום: שניר דיזיין)
14 צפייה בגלריה
קטיפה
קטיפה
שילובים מפתיעים: ספה כפרית פוגשת קטיפה
(צילום: RENBY)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button