כיכר רבין העתידית: הבריכה האקולוגית תמוקם בכניסה לתחנה

הבריכה האקולגית בכיכר רבין תהפוך לתחנת רכבת: "כששמעתי על הפירוק זה עשה לי רע"

עשור לאחר הקמתה, הבריכה האקולוגית בכיכר רבין תיהרס. במקום יוקם שטח התארגנות לקראת בניית תחנה תת-קרקעית של הרכבת הקלה. "עצם העובדה שיש תלונות וכעס על הפירוק אומר שהיא מילאה את ייעודה", משתף האדריכל שיצר אותה. היי שלום ותודה על הדגים

שני רחל פומס
פורסם:
השינוי האדיר שעוברת תל אביב בעקבות תכנון הרכבת הקלה של גוש דן, יגיע בסוף החודש גם לאחד המונומנטים הידועים בעיר - כיכר רבין. הקו הירוק של הרכבת הקלה, שעתיד לחבר בין חולון, ראשון לציון והרצליה, יעבור לאורך רחוב אבן גבירול, ובכיכר תקום תחנה מרכזית ותת-קרקעית. הקמת התחנה צפויה להימשך כחמש שנים, ובשלב הראשון ייהפך כמחצית משטח הכיכר לאתר בנייה והתארגנות.
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין הדמיה
כיכר רבין הדמיה
כיכר רבין העתידית: הבריכה האקולוגית תמוקם בכניסה לתחנה
(הדמיה: נת"ע )
הכניסה הראשית לתחנה תמוקם היכן שנמצאת כיום הבריכה האקולוגית של כיכר רבין, אחת מהפינות היפות בתל אביב, שנושקת לרחוב הסואן ומהווה פיסת טבע ייחודית בתוך העיר הצפופה. שטח הבריכה יהיה גם הראשון בכיכר שייהפך לאתר התארגנות ובנייה של חברת נת"ע, האחראית על הקמת תחנות ומסילת הרכבת.
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
"הצליחה ליצור ממש עולם קטן משלה"
(צילום: אבי לוי )
"הבריכה הפכה להיות אבן שואבת מאז שהוקמה", מספר אדריכל הנוף שתכנן את הבריכה, ראש מחלקת ניהול פרויקטים באגף שיפור פני העיר (שפ"ע) בעיריית תל אביב, אבי לוי. "זה הפרויקט שאני הכי אוהב, הפרויקט שהכי השפיע וזה שהשליך גם הלאה. מדובר באלמנט בכיכר שלקח חלק מבוזבז ומושבת והפך אותו מהיום הראשון לאטרקציה. מעבר לאנשים, הבריכה גם מושכת אליה אנפות, שלדגים ושפיריות. היא הצליחה ליצור ממש עולם קטן משלה".
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
כיכר רבין כיום: פתוחה לרחוב אבן גבירול
(צילום: אבי לוי )
"כששמעתי על הפירוק של הבריכה זה עשה לי מאוד רע", מודה לוי כשנשאל על התגובות הקשות מצד הציבור נוכח הריסת הבריכה. "אבל אני מתנחם בכך שהיא צריכה לרדת לטובת פרויקט לאומי חשוב. הבריכה הייתה שם 10 שנים ובזכותה כולם יודעים היום מה זה בריכה אקולוגית. אין לי ספק שהיא עשתה שינוי תודעתי בעיר והשפיעה לטובה על המרחב הציבורי. עצם העובדה שיש תלונות וכעס על הפירוק בקרב הציבור אומר שהיא מילאה את הייעוד שלה".
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
"בזכותה כולם יודעים היום מה זה בריכה אקולוגית"
(צילום: אבי לוי )

מצלקת לנקודת חן

סיפורה של הבריכה האקולוגית בכיכר רבין מתחיל הרבה לפני הקמתה, עם תכנון העיר בסוף שנות ה-40 של המאה ה-20 בידי מתכנן הערים הסקוטי פטריק גדס. פרדס בן 50 דונם שהיה במקום יועד בידי גדס להפוך לכיכר ציבורית, והוא הפך בשנות ה-60 - לאחר בנייתו של בניין עיריית תל אביב - לכיכר המוכרת לנו כיום.
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
התמונה ההיסטורית שעל פיה תוכננה המזרקה בבריכה
(צילום ארכיון)
את הרעיון לבריכות נוי בכיכר, הגה ראש העיר דאז, מרדכי נמיר, שביקש למקם אלמנט מים ברוח הטאג' מאהל שבהודו. כך, ב-1965, הוקמו שתי בריכות מוכלרות בכיכר - האחת בחלקה הצפוני של הכיכר והאחרת בחלקה הדרומי. הבריכה שבחלק הדרומי הופרדה מרחוב אבן גבירול באמצעות קיר בגובה של מטר וארבעים והייתה פתוחה כלפי פנים הכיכר.
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
הבריכה ב-2010, לפני ניסור הקיר החוצץ בין הרחוב לכיכר
(צילום: אבי לוי )
בשנות ה-80 הבריכה הדרומית של הכיכר פסקה לעבוד, רוקנה וננטשה. "היא הפכה להיות מפגע וויזואלי בכיכר במשך הרבה שנים", מסביר לוי. "כל האזור של הבריכה שליד הפסל של תומרקין היה לא נגיש לציבור והיה שם פספוס. ב-2010 רצינו להפוך את הצלקת לנקודת חן. רצינו לייצר משהו רגוע מבחינה ארכיטקטונית, שישתלב וישב בתוך הכיכר ולא מעליה, שלא יתחרה בתשומת הלב של הכיכר והפסל".
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
עבודות הבנייה על הבריכה האקולוגית ב-2010
(צילום: אבי לוי )
כדי לחדש קשר עם הרחוב, נוסרו קירות הבטון והונמכו לגובה של ארבעים סנטימטרים, והבריכה המוכלרת הפכה לבריכה אקולוגית, שעל שפתה ניתן לשבת. "היה מאוד קריטי שאדם יוכל ממש להגיע עד לשפת המים, לשבת לצדה, ואפילו לדחוף אצבע ולהרגיש את המים", מסביר לוי. "רצינו לנצל את השטח המקורי ולהכניס פנימה אלמנט של מים חיים. יש משהו באלמנט של מים מתוקים שלא צריך לעשות כלום - אלא פשוט לתת לטבע להגיע בעצמו".
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
מבט מלמעלה על עבודות הבנייה של הבריכה האקולוגית
(צילום: אבי לוי )
בתהליך הקמת הבריכה, לפני שנפתחה לציבור, נשתלו צמחי מים, הוכנסו דגים, ובמרכז הבריכה שוחזר מבנה המזרקה לפי תמונות היסטוריות של הכיכר. "יש פה חיבור בין הבריכה המודרנית החדשה והאקולוגית למה שהיה פעם. מעבר לזה שזרימת מים מעניקה תחושה 'מיסטית', היא משפרת את איכות המים ומחמצנת אותם לטובת החיים בה".
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
התקנת מזרקת ה"עוגה" אחרי מילוי הבריכה בצמחייה. את המזרקה התקין צוללן
(צילום: אבי לוי )

"הכיכר תחזור לגדולתה"

שטחה של כיכר רבין יהפוך בקרוב לאתר עבודות הרכבת הקלה. באתר של חברת נת"ע ניתן לראות שככל שהפרויקט יתקדם, שטח העבודות יגדל אף הוא ו"ינגוס" מהכיכר הציבורית. בשלב הראשון של עבודות ייערך פינוי של התשתיות הקיימות כמו קווי מים, ביוב, חשמל ותקשורת. לאחר מכן יוקם שלד התחנה התת קרקעית, קופסת בטון אדירת ממדים מתחת לאדמה, ובהמשך תיתוסף המסילה ומערכות החשמל. במצב הסופי כשתושלם התחנה, מרבית השטח ישוב להיות כיכר עירונית למעבר ושהייה.
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין הדמיה
כיכר רבין הדמיה
מבט אל הבריכה האקולוגית העתידית, ליד הכניסה לתחנת הרכבת הקלה
(הדמיה: נת"ע )
בשבועות הקרובים, כאמור, ועם תחילת העבודות על התחנה התת-קרקעית, צפויה הבריכה האקולוגית האהובה להיהרס. "הכל יועבר לבריכות אקולוגיות אחרות בעיר, גם הדגה וגם הצמחייה", מבטיח לוי. שטח העבודה ילך ויגדל ככל שפרויקט הקמת התחנה יתקדם, אך השטח הנותר ינוצל לטובת הציבור. "בתקופת העבודות נעשה דברים שינעימו וינגישו את יתר הכיכר לטובת התושבים. נגדיל את שטח המדשאה, נוסיף כמות גדולה של עצים, נקים פינות ישיבה והצללות. הכיכר לא תלך לאיבוד".
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין הדמיה
כיכר רבין הדמיה
תחנת הרכבת העתידית בכיכר רבין
(הדמיה: נת"ע )
לוי מסביר כי בכיכר העתידית תקום בריכה אקולוגית. "בכיכר תהיה תחנה תת-קרקעית שירדו אליה במעליות. בפיתוח הסופי תהיה בריכה אקולוגית. אני עוד לא יודע אם אני אהיה זה שיתכנן אותה, אבל הכיכר תחזור לגדולתה, אפילו יותר". בהדמיות הכיכר של חברת נת"ע ניתן לראות שאלמנט הבריכה ימוקם דרומית יותר למקומו כיום, בכניסה לתחנה העתידית. עם זאת מנת"ע נמסר שההדמיות אינן משקפות את התכנון הסופי והוא יתואם ויוחלט בשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו.
12 צפייה בגלריה
כיכר רבין הדמיה
כיכר רבין הדמיה
כיכר רבין העתידית בלילה
(הדמיה: נת"ע )
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button