שקט ויזואלי ודגש על פונקציונאליות

העונה למינימליזם: סגנון העיצוב המיטיב והפשוט שכדאי שתאמצו

עוד רואים ב"מינימליזם" שם נרדף לבית קר ומנוכר? תחשבו שוב. עיצוב פשוט ופונקציונאלי המעדיף איכות על כמות יכול להיות רך וחמים בעזרת מחשבה, דיוק וחומרים נכונים. שוחחנו עם שלוש מעצבות פנים על סגנון העיצוב המוכר, שחוזר לבתים ברחבי העולם על רקע מגפת הקורונה ומשבר האקלים

לירון גונן
פורסם:
החיים בעולם כה עשיר בחפצים, סמלים וגירויים, הפכו לדבר מובן מאליו בשנת 2022. נדמה כי בלי לצאת באופן יזום לבקתה מרוחקת, חיי היומיום לא מאפשרים רגע או מרחב לשהות בהם ללא גירוי משמעותי. העומס המגיע מצבעים חזקים ומלאכותיים, מחפצים רבים וסינתטיים ומעודף דימויים וגירויים אינו דבר מיטיב עבור האדם, שלו צורך בסיסי בחיבור לטבע ובמרחב מוגן ומוכר.
יתכן שהרוויה הזו היא שהביאה לעלייתו המחודשת של הסגנון המינימליסטי, כזרם תודעתי וכדרך חיים. מינימליזם דוגל בפשטות מרצון ובהאטה טבעית, ומעדיף חוויות חיים מיטיבות על פני רכישה של חפצים. כך, יתאפשר לנו להתמקד במה שעושה לנו טוב ומעניק ערך לחיינו.
15 צפייה בגלריה
מאיה שינברגר
מאיה שינברגר
שקט ויזואלי ודגש על פונקציונאליות
(עיצוב: מאיה שינברגר. צילום: איתי בנית)
הזרם המינימליסטי שצובר תאוצה בשנים האחרונות, במיוחד לאור מגפת הקורונה ומשבר האקלים הגלובאלי, מתכתב גם עם סגנון עיצוב הבית המינימליסטי שמחזק את סגנון החיים המחושב והמודע. מה שהחל בשנות ה-50 המאוחרות של המאה העשרים עם זרם אמנות חדשני בניו יורק, והתבטא לאורך המאה העשרים באדריכלות נקייה של הסגנון הבינלאומי החפה מקישוטיות יתר, עושה קאמבק וזוכה לאהדה עולמית גדולה.
עם זאת, רבים עוד שבויים בביטוי המכליל "מינימליזם קר", ומקבילים בין הסגנון המעודד יצירת חלל שקט ונקי מחפצים לבין בית קר ומנוכר. הדואגים שבינינו ישמחו לדעת שישנה גם רכות וחמימות בסגנון עיצוב זה, הנקראת מינימליזם רך.
15 צפייה בגלריה
צחית תשובה
צחית תשובה
לא רק קר ומנוכר: שימוש בעץ ובטקסטיל ליצירת מינימליזם חם
(עיצוב: צחית תשובה. צילום: גדי יוסף)
15 צפייה בגלריה
לירון גונן
לירון גונן
דגש על חווית החלל באמצעות אור ואווירה
(עיצוב וצילום: לירון גונן)
"תכנון מינימליסטי נובע מאמונה בסביבת מגורים שיש בה שקט ויזואלי ואיזון", מספרת האדריכלית צחית תשובה, בוגרת בית הספר לאדריכלות במכון פראט (PRATT) שבניו יורק. "הימנעות מעיצוב יתר, או over design, היא מתוך מחשבה שהחיים שלנו גם ככה מאוד רוויים בעומס מכל הבחינות. המחשבה היא על הרגע שבו נכנסים הביתה, בתום יום עבודה, לאחר שעות של פקקים ולחץ, ומגיעים למקום שיש בו שלווה ותחושת שייכות עוטפת, רכה ונעימה. המטרה היא לייצר עיצוב משאפשר מנוחה, לעין ולנפש".

מינימליזם כדרך חיים

עד לפני מספר שנים, בית אקלקטי, מקסימליסטי ומעוצב למשעי היה סימן לשפע ולעושר. אך כיום, עם המודעות הגוברת לאיכות הסביבה ולצרכנות יתר, נדמה שהפחתה והפשטה של המרחב הביתי היא משהו להתגאות בו. ריבוי חפצים לא תורם לאיכות חיים ואף מגדיל את דריסת הרגל האקולוגית שלנו בעולם.
גם המעבר של רבים לשהייה ממושכת בבית תורם לחזרתו של המינימליזם. אם לפני מגפת הקורונה יכולנו "להתעלם" מכך שביתנו הפך למחסן עמוס כשבילינו שעות מחוצה לו, היום השעות הרבות בהן אנחנו מבלים בו מעמתות אותנו עם הבלגן. הציפייה מהמרחב הביתי להיות נעים ומיטיב נידונה רבות, וסביר להניח שחלקנו מצאו את עצמם עומדים נואשים אל מול ערמת חפצים ותוהים - למה זה בכלל ברשותנו? מתי קנינו את זה? רגע פשוט כזה בהחלט יכול לעורר בנו רצון לשינוי, ומינימליזם מספק אלטרנטיבה כדרך חיים וכסגנון עיצוב.
15 צפייה בגלריה
צחית תשובה
צחית תשובה
הימנעות מעיצוב יתר בבית מתוך המחשבה על עודף גירויים בסביבה החיצונית
(עיצוב: צחית תשובה. צילום: הגר דופלט)
אולי נדמה כי ערכים עיצוביים כמו פשטות וניקיון ויזואלי הם דברים קלים ליישום וביצוע, אך בעיצוב פנים מינימליסטי נדרשת עבודה סיזיפית ומדויקת בתהליך. לדבריה של מעצבת הפנים מאיה שינברגר, מינימליזם טוב הוא לא בהכרח כזה שניתן להקל בו ראש. "חשוב להדגיש שעיצוב מינימליסטי הוא לא עיצוב פשוט שניתן להשיג אותו בקלות, למעשה ההפך הוא הנכון. מינימליזם דורש השקעה וחשיבה עמוקה בתכנון מוקדם בכדי שהתוצאה תהיה אסתטית ולא תראה דלה וסגפנית".
15 צפייה בגלריה
מאיה שינברגר
מאיה שינברגר
הפרויקט של מאיה שינברגר מוצג בספר העיצוב The New Minimalist
(צילום: איתי בנית)
שינברגר היא גם אחת מ-25 מעצבי פנים ואדריכלים מרחבי העולם שמציגים פרויקטי עיצוב מינימליסטיים בספר העיצוב הבינלאומי החדש The New Minimalist, בעריכתה של העורכת הספרדייה דניאלה סנטוס קוורטינו. 25 המעצבים והאדריכלים המוצגים בספר, ביניהם שינברגר, מייצגים את זרם המינימליזם העכשווי שמרים את ראשו, המתמקד בעיקר בפתרונות פרקטיים ויצירתיים למקסום החלל.
15 צפייה בגלריה
מאיה שינברגר
מאיה שינברגר
"בית מינימליסטי שואף ליצור סביבת מגורים מאורגנת, שנוח לסדר ולנקות"
(עיצוב: מאיה שינברגר. צילום: איתי בנית)
בחירתה בסגנון מינימליסטי לעבודותיה, נובעת לדבריה מאמונה בפרקטיקה לאיכות חיים טובה. "בית מינימליסטי שואף ליצור סביבת מגורים מאורגנת, שנוח לסדר ולנקות אותה, שבה לכל פרט יש מקום ברור ומוגדר, הגיוני, חכם ויעיל, עם מרחב פרקטי ומרווח ועם פתרונות אחסון חכמים. המינימליזם הופך את הפחות ליותר ומעצים את חשיבותו של כל פריט בחלל".

פחות זה טבעי

שימוש בחומרים טבעיים וגולמיים הפך לאבן יסוד בזרם עיצובי זה. הבחירה בפשטות וניקיון של החומר האמיתי הופכת את הנוכחות שלו בחלל למשמעותית יותר. חומרים טבעיים אף יוסיפו לתחושה נעימה בחלל, כזו שתגרום לנו לחוש נעימות וחמימות, על אף מיעוט החפצים והפריטים במרחב.
"עיצוב מינימליסטי זה לא 'פחות'", מחדדת האדריכלית תשובה. "להיפך, זו בחירה מתוך שפע, בחירה מדויקת. איכות של חומרים תעשיר את החלל מבלי להעמיס עליו, ובמידה רבה תקבע את הטון החמים והרך".
15 צפייה בגלריה
צחית תשובה
צחית תשובה
אדריכלות ועיצוב מינימליסטיים כגישת חיים
(תכנון ועיצוב: צחית תשובה. צילום: איתי בנית)
15 צפייה בגלריה
צחית תשובה
צחית תשובה
בחירה מדויקת מתוך שפע. איכות חומרית תשפיע על החלל לטובה
(עיצוב: צחית תשובה. צילום: איתי בנית)
גם במקרה של שינברגר, שימוש בחומר גולמי וטבעי הוא חלק גדול מיסודות העיצוב. "שימוש בקווים נקיים בתכנון, עם שאיפה לחללים פתוחים, מצטרף לשימוש בחומרי גלם בצורתם הבסיסית, כמו עץ, מתכת, זכוכית ובטון, והעדפה לפלטת צבעים רגועה, מונכרומאטית וניטראלית עם גוונים כמו אפור ולבן. התוצאה מביאה ליצירת מרחבי חיים מרווחים, פרופורציונאליים ומאוזנים".
15 צפייה בגלריה
מאיה שינברגר
מאיה שינברגר
עץ, זכוכית, מתכת ובטון: פרויקט העיצוב של מאיה שינברגר
(צילום: איתי בנית)
המודעות הגוברת למשבר האקולוגי ולדריסת הרגל שלנו כחברה וכיחידים בעולם, תומכת ומחזקת את המינימליזם כגישה לחיים וכסגנון לעיצוב בתים. הלבשת בית מודעת מכירה בעובדה כי החפצים שמקיפים אותנו צריכים להיות פונקציונאליים, ייחודיים ומעטים. "בשנים האחרונות יוצאים יותר ויותר מחקרים בתחום אשר מצביעים על כך שסביבת מגורים חסרת סדר וארגון מגבירה תחושות של חוסר שקט, לחץ ומתח", מסבירה שינברגר. "מאידך, לסביבה מאורגנת וללא עודף של פרטים, יש השפעה הפוכה, מרגיעה ונינוחה".

לשחרר את המיותר

אם הכתבה הזו מעוררת בכם השראה ורצון לעשות מהפך כולל לבית, או לחילופין מעוררת סלידה או תחושת ניכור, דעו כי השינוי הוא תהליך פנימי וחיצוני כאחד. כאשר ננקה את הבית מחפצים מיותרים, נשחרר גם מעצמנו דברים הכובלים אותנו לעבר. שחרור חפצים מאפשר טרנספורמציה אישית וביתית ומיטיב עם איכות החיים.
15 צפייה בגלריה
יעל פרי
יעל פרי
הסתכלות מחודשת על מינימליזם אורבני
(עיצוב: יעל פרי. צילום: איתי בנית)
עבור מעצבת הפנים יעל פרי, היוצרת מינימליזם מודרני עכשווי ותעשייתי, הסוד טמון בכמיהה להפוך את המרחב האישי שלנו לנעים יותר. "עיצוב בסגנון מינימליסטי הוא אינסטינקט וצורך, ומתבסס על פשטות, שקט וניקיון. הדרך להתחיל היא פשוטה – למיין, לסנן, להפשיט את הבית מקישוטיות מיותרת ומשם לבנות תוצאה שמתאימה לצרכים ולרצונות האמיתיים".
15 צפייה בגלריה
יעל פרי
יעל פרי
להפשיט את הבית מקישוטיות מיותרת
(עיצוב: יעל פרי. צילום: איתי בנית)
15 צפייה בגלריה
יעל פרי
יעל פרי
"עיצוב בסגנון מינימליסטי הוא אינסטינקט וצורך"
(עיצוב: יעל פרי. צילום: איתי בנית)
עולה מדבריה של פרי שגם אם אין תקציב משמעותי להשקיע בעיצוב הבית, תמיד אפשר למיין ולסנן, פעולה שלא עולה כסף ומצריכה מאתנו רק זמן אותו נקדיש לבית ולעצמנו. תהליך זה בעצם מבקש מאיתנו להאט, ומתחבר לתנועת העיצוב האיטי שרואה במינימליזם חלק מהדרך לקשיבות (מיינדפולנס) ביומיום.
15 צפייה בגלריה
יעל פרי
יעל פרי
היגיון ופרופורציות שמתאימות לממדי האדם
(עיצוב: יעל פרי. צילום: איתי בנית)
תשובה מצטרפת לדבריה של שיבנרגר וקושרת את המינימליזם לתכנון במודעות קשובה. "עיצוב מינימליסטי יושב על תוכנית שיש בה היגיון ופרופורציות שמתאימות לממדים שלנו. הרוגע שעיצוב כזה יכול להשרות מתחיל במקצב בין העמודים והפתחים בבית, ומתבסס על כך שיש מקום לכל דבר ומקצב ברור סביב האדם. כשחללים מאורגנים באופן ברור ועטופים בחומרים מיטיבים, לתודעה שלנו נוח".

5 פעולות בדרך אל המינימליזם

הגדירו את הערכים החשובים לכם. שאלו את עצמכם – מה הייתי רוצה להשיג או לעשות בחיי שאני לא מתפנה אליו? המחויבות העמוקה שלנו להתחיל בתהליך היא הרצון בשינוי שיטיב עמנו ועם אורח החיים שלנו. בלי שנשים לב, ניכנס לתהליך של ניקוי פנימי וחיצוני, ועונת האביב היא בהחלט זמן מתאים לכך.
מיינו ומסרו חפצים מיותרים. נתינה היא דבר אקולוגי מאוד ומאפשרת יצירת מערכת שלמה של שימוש חוזר בחפצים. במקום לאגור בבית דברים שלא השתמשתם בהם שנים, שחררו אותם והעבירו הלאה. קיימת בשחרור חפצים תחושת סיפוק אדירה.
15 צפייה בגלריה
לירון גונן
לירון גונן
מיינו, מסרו והגדירו את הערכים החשובים לכם
(עיצוב: לירון גונן. צילום: שירן כרמל)
לפני שאתם קונים – עצרו וחשבו. היכולת להעריך חפצים ופריטים מבלי לרכוש אותם מתגמלת מאוד. במקביל, סיפוק מיידי מקניית פריט שקורץ לנו מהמדף מתפוגג די מהר, ולעתים קרובות החפת נשאר בבית ומעלה אבק. אם לא מדובר בפריט פונקציונאלי ונחוץ, רצוי שנחשוב פעמיים לפני שנרכוש אותו.
הגדירו מרחבי אחסון מספקים. בעיה מהותית בבתים בישראל היא העדר נפח אחסון טוב ומשמעותי. כאשר החפצים רבים יותר משטח האחסון הקיים, נוצרות ערמות של בלגן. בנוסף, שמירה על משטחים נקיים מחפצים, היא הסוד למינימליזם ויזואלי, וגם יהפוך שחרור חפצים לקל יותר.
15 צפייה בגלריה
לירון גונן
לירון גונן
משטחים נקיים מחפצים ושקט ויוזואלי
(עיצוב: לירון גונן. צילום: שירן כרמל)
הסתפקו במה שיש. לעתים נדמה כי אין אנו יודעים שובע כחברה מערבית צרכנית המוקפת בפרסומות 24/7. אבל, אם נפעל מתוך קשיבות, נבין כנראה שאנחנו מעדיפים חוויות חיים טובות מאשר עוד חפץ או פריט. הסתפקות במועט אינה סגפנות, אלא מהווה יכולת גבוהה של איפוק וקשיבות מודעת להלך הרוח שלכם.
לירון גונן היא מעצבת פנים ויוצרת תוכן, ובעלת סטודיו מיס גרות לעיצוב פנים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button