IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות

טוויסט באריזה שטוחה: איקאה חוגגת 80 עם קולקציה נועזת וגם שמרנית

הצורות נשארו זהות - אך כל היתר השתנה. איקאה מציינת 80 שנות פעילות עם קולקציה שהיא מחווה לעיצובים איקוניים מהעבר אך בצבעים עזים ומחומרים ידידותיים לסביבה. האם גם ב-80 השנים הבאות ייראו הבתים שלנו דומים?

פורסם:
ממש השבוע לפני 80 שנה "איקאה" נוסדה וקשה לדמיין איך היה נראה העולם בלי ענקית הריהוט השוודית ששלחה זרועות לכל העולם וגרמה לבתים רבים להיראות דומים. אולי אף דומים מדי. אם נודה על האמת, רובנו לא מכירים בתים נטולי פריטים של איקאה עד כדי כך שגם גדולי האדריכלים מודים שאין פרויקט שהם מסיימים ללא גיחה עם הלקוחות לאחד הסניפים.
ואיך בחרו לסכם בחברה 80 שנות פעילות? באותה דרך אופיינית שמשלבת מסורת, הקשבה ללקוחות ותזרים מזומנים. באיקאה אין בדרך כלל חגיגות גדולות, בהתאם לאופיו של מייסד החברה אינגוואר קמפארד ובהתאם לאופי המותג שמציע פתרונות נגישים ופשוטים. אז מה כן? קולקציה מצומצמת שהיא מחווה לדגמים מוכרים של המותג אך בצבעוניות שלא מאפיינת את המותג. מדובר בחגיגה שמרנית שכוללת בעיקר שליפה מהארכיון. אולי החברה התחילה עם רעיונות מקוריים וחדשניים אבל חגיגות ה-80 מסתמנות כללכת על בטוח.
8 צפייה בגלריה
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
פריטים מחודשים מקולקציית Nytillverkad האהובה
(צילום: IKEA MUSEUM)
עוד בנושא:
אותו עסק קטן ושכונתי שהקים הנער צעיר ואלמוני - אז בן 17 בלבד - גדל להיות אחד המיזמים החשובים, הבולטים והרווחיים בשוק הריהוט והאביזרים לבית בכל העולם. ואם להיות קצת יותר מדויקים: איקאה מיוצגת היום ב-62 שווקים שבהם 462 סניפים ובהם 231,000 עובדים. בנוסף, לפני שנתיים הושקה החנות הגדולה ביותר של איקאה שנמצאת במנילה שבפיליפינים כשהיא משתרעת על שטח של כ-70,000 מ"ר ששווים לכ-150 מגרשי כדורסל. ולכל זה תוסיפו 700 מיליון ביקורים פיזיים של לקוחות, 2.6 מיליארד ביקורים מקוונים ויותר מ-20 מיליון הורדות של אפליקציות החברה – וכל זה רק בשנה האחרונה.

בחזרה לעתיד: חוגגים עם קולקציה מיוחדת

איקאה דאגה במשך 80 שנות קיומה להתחדש ולהוביל, ובו בזמן לשמר ולחדש מוצרים איקוניים שחזרו להופיע בקולקציות החדשות שלה, לפעמים עם טוויסט עכשווי. באותה רוח, וכמחווה לעיצובים האייקוניים שלה לאורך השנים, בוחרים מנהליה לחגוג את 80 שנות פעילות הרשת עם פריטים מחודשים מקולקציית Nytillverkad האהובה ולכלול בה הפעם פריטי ריהוט, אביזרים לבית וטקסטיל לחדר השינה, במראה עדכני בעיקר מבחינה צבעונית וחומרית, בעוד שהצורניות נשמרה נאמנה למקור.
8 צפייה בגלריה
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
(צילום: IKEA MUSEUM)

בקולקציית החגיגות מופיעים הפריטים המוכרים עם טוויסט ססגוני של רהיטים ואביזרים העשויים חומרים חדשניים שנצבעו בגוונים רעננים. הקולקציה החדשה נועזת, בת קיימא ובעיקר – נוסטלגית. כך, מי שעקב אחרי איקאה עם השנים או גדל לצד פריטים של הרשת, יזהה פריטי עיצוב מהעבר שקיבלו עכשיו מראה עדכני. מי שקיווה שלרגל 80 שנות פעילות יושקו דגמים חדשניים שלא נראו בעבר - יתבדה ויקבל more of the same.
בחברה בחרו שלא להשיק קולקציה חדשה לגמרי אלא להציץ אחורה. 20 פריטים מתוך הקולקציה החדשה כבר נחשפו בשבוע העיצוב במילאנו באפריל השנה, והם יוצעו למכירה בסניפים בארץ ב-3 באוגוסט. אליהם הצטרפו פריטים נוספים שיושקו בו זמנית בסניפי איקאה בכל העולם בהמשך שנת 2023.

אותה גברת בשינוי אדרת

באיקאה משיקים מדי שנה כ-2,500 פריטים חדשים ומאידך יש בחברה ארכיון של אלפי פריטים שכבר הושקו במהלך השנים וזכו להצלחה מסחררת וכבר לא נמכרים ברשת. כעת חוזרים מעצבי החברה לעבר ודולים מתוך הארכיון פריטי עיצוב שעמדו לדעתם במבחן הזמן. כשהצורות נשארו זהות, באיקאה משחקים עם החומרים, הגוונים והדוגמאות ויוצרים סיפורים חדשים, אולי כדי להתאים לדור הצעיר שפחות מחפש פונקציונליות ופרקטיות ויותר מחפש סיפור מעניין.
זה בדיוק מה שבחרו לעשות עם קולקציית Nytillverkad המחודשת. כתגובה למה שעבר על העולם בשנים האחרונות, כולל הקורונה, חיפשו באיקאה דרכים להוסיף לפריטים גם צבע עז ואופטימי ודוגמאות שאנשים יאהבו לערבב ולהתאים, בסגנון מיקס אנד מאץ'.
כך למשל יושקו כריות עשויות כותנה ממוחזרת בהדפסי פרחים גדולים בשלל צבעי יסוד עזים (כחול, אדום, צהוב) וצבעים בהירים (תכלת, לילך, מנטה), ולצידם כריות נוספות ושטיחים מפוספסים בגוונים בהירים – גם הם עשויים כותנה ממוחזרת. עוד בתחום הטקסטיל, דוגמה איקונית צבעונית ושמחה שהוצגה לראשונה ב-1980 ככיסוי לספת ה-KLIPPAN המפורסמת והפופולרית תהיה זמינה עכשיו גם כהדפס בטקסטיל לחדר השינה, באביזרים למטבח, בבדים ובכיסויים לכריות נוהפריטים החדשים עוצבו מחדש בדגש על איכות הסביבה כשהמטרה היא, בין היתר, לענות על צורכי הלקוחות וכמיהתם לקיימות – עניין שעלה מתוך מחקריה של הרשת. מהתבוננות מקרוב בקולקציה החדשה עולה שהכל השתנה מאז יוצרו הפריטים לראשונה – מהחומרים והצבעים ועד שרשרת האספקה (אחת מגאוות הרשת), שיטות הייצור וגם החיים בבית והיחס לסביבה. הפרטים שיושקו מחדש עובדו הפעם באופנים ידידותיים לסביבה, כך מוסרים מהחברה, אם כי לקחת בחשבון את הייצור המסיבי (איקאה אחראית לשימוש ב-1% מהעץ בעולם), השינוע וכך הלאה.
יש קולקציות שנשענות על צבעוניות, על חומריות, על ערכים, על שיתופי פעולה עם חברות או מעצבים ידועים או על תמה מסוימת, והן נמצאות על המדפים לפרקי זמן קצובים. מעין קולקציות קפסולה שמפציעה מהר ונחטפת מהר
כך למשל כיסא נוח משנת 1971 שנוצר במקור עם מסגרת פלדת פחמן, מיוצר היום תוך שימוש בפלדה שהיא גם חזקה יותר וגם פולטת 50% פחות פחמן. אריזות הפלסטיק של הקולקציה הוחלפו במידת האפשר בנייר ובקרטון תוך מיקוד באריזה השטוחה שמקלה על השינוע ממקום למקום תוך שמירה על שלמותם של הפריטים – עוד מקור גאווה בולט של הרשת שמאמינה באריזות שטוחות ובהרכבה עצמית. כמחווה לעקרון הזה ולמוצר הראשון שיצר מייסד איקאה קמפארד באריזה שטוחה אי שם בשנת 1956 – חודש שולחן הקפה Lovet שהופיע לראשונה מעץ כהה ואילו עכשיו בגרסתו המחודשת נצבעה פלטת העץ הכהה בצבעים עזים של כתום, ירוק וכחול בציפוי לכה. עוד פריט ריהוט שיושק מחדש הוא שרפרף שחלקו העליון עשוי עץ אורן ורגלי המתכת שלו קיבלו גוונים עכשוויים, וכן גרסה נועזת וצבעונית של מתלה המעילים המפורסם של איקאה.
8 צפייה בגלריה
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
שולחן הקפה Lovet המקורי
(צילום: IKEA MUSEUM)

8 צפייה בגלריה
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
שולחן הקפה Lovet המחודש - 3 צבעים שמחים וציפוי לכה
(צילום: IKEA MUSEUM)

בהמשך להשקה הרשמית של הסדרה החדשה בחודשים הקרובים, יצאו פריטים נוספים עם קריצה לתקופת הדיסקו של שנות ה-80 ועיצוב בהשראת שנות ה-90. הגיחות המחודשות של פריטים מהעבר מאפשרות ללקוחות לרכוש גרסה מחודשת של פריט וינטג' נחשק שנסחר בתגי מחיר גבוהים למדי ולעיתים במחיר של פי 10 מהמחיר המקורי, שכן יש מסחר ער בפריטים מסוימים של הרשת מהעבר.
8 צפייה בגלריה
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
מחווה לשנות ה-80?
(צילום: IKEA MUSEUM)

8 צפייה בגלריה
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
גרסאות נועזות ושמחות של מתלה מעילים ופמוט איקוני
(צילום: IKEA MUSEUM)

קולקציות אופנתיות שנחטפות מהר

איך עובדת השיטה של איקאה? צוות קריאייטיב מצומצם אחראי על זיהוי מגמות עיצוביות ברחבי העולם ועל אפיוני חומרים וצבעים. אלו הופכים להוראות הפעלה פרקטיות שעוברות למעצבות ולמעצבים במחלקת הפיתוח, שמתרגמים אותן לכל אותם מוצרים שנמכרים במיליוני יחידות.
בכל שנה מציעה איקאה קולקציה חדשה, כשלצידה צצות אחת לחודשיים-שלושה קולקציות לווין מפתיעות, לרוב במהדורות מוגבלות או במסגרת שיתופי פעולה עם מעצבים ומותגים אחרים, שמאפשרת לחברה להישאר עם היד על הדופק ולהוביל טרנדים בינלאומיים, וגם לבחון את רצונו וטעמיו של הקהל המצביע בארנק. למעשה מדובר בקולקציות אופנתיות שנחטפות מהר בשל הנדירות היחסית שלהן, כשהמחיר נשאר תמיד נגיש ונוח, גם כשמדובר בשמות גדולים כמו סטודיו HAY, וירג'יל אבלו, טום דיקסון, מרימקו, בי אקרלו, כריס סטמפ, סבין מרצ'ליס, נאס"א, אדידס, לגו ועוד שורה ארוכה של שמות בולטים. כך יכולה הרשת להציע ללקוחות סדרות של מוצרים באמצעות ניסוי של רעיונות חדשים תוך נטרול הצורך לייצר מאות אלפי פריטים ממוצר אחד עד שברור שהוא נחשק בקרב הצרכנים. יש קולקציות כאלה שנשענות על צבעוניות, על חומריות, על ערכים, על שיתופי פעולה עם חברות או מעצבים ידועים או על תמה מסוימת (למשל חג המולד, קיץ, הלאווין ועוד) והן נמצאות על המדפים לפרקי זמן קצובים. מעין קולקציות קפסולה שמפציעה מהר ונעלמת מהר.
8 צפייה בגלריה
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
IKEA איקאה חוגגת 80 שנות פעילות
שרפרפים, ממוצרי היסוד של הרשת, עם טוויסט עדכני מבחינת חומרים וצבעים
(צילום: IKEA MUSEUM)

במבט קדימה, לעבר 80 השנים הבאות, נראה שאיקאה תמשיך לפעול באמצעות שינוי והתאמה רציפים, תוך יצירת חידושים וריגושים, חיזוי מגמות עתידיות - כך לפחות מבטיחים בחברה. ואם לצטט את מייסד החברה: "רוב הדברים עדיין ממתינים לביצוע". גם בזה מצטיינים בחברה – ביכולת לגרום לנו לחכות. בכל מקרה, הפעם הציפייה קצרה, קולקציית Nytillverkad לרגל 80 שנות איקאה תהיה זמינה בחנויות בארץ מ-3 באוגוסט.
לסיכום אומר ג'ון אברהמסון רינג, מנכ"ל קבוצת אינטר איקאה, כי "במשך 80 השנים האחרונות הייתה לנו הזכות להיות חלק מהבתים ומהחיים של כל כך הרבה אנשים – תפקיד שאנחנו רוצים להמשיך למלא באותה ענווה גם ב-80 השנים הקרובות".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button