בית חולים שניידר

"להעניק לילדים תחושה של בית": כך עוצבו חדרי החטופים בבתי החולים

מחדרי אשפוז לחדרים בסגנון ביתי עם מיטות נוער, ספפות, פופים, צעצועים ושטיחים - כך הפכו בשניידר ובספרא בתל השומר חללים בבתי חולים סטנדרטיים למותאמים לעטוף את השבים משבי חמאס. החטופים בפעימות הבאות ייקלטו בבתי חולים נוספים במרכז הארץ כדי לאפשר לכולם שהות רגועה ונעימה ככל האפשר

פורסם:
26 חטופים חזרו עד כה הביתה משבי חמאס, וההתרגשות של משפחותיהם ושל כל עם ישראל היא עצומה, לצד הצורך לעטוף אותם ולדאוג להם בימים הראשונים והמשמעותיים ביותר. לשם כך הוכשרו אזורים ייעודיים בבתי החולים לילדים, כשכל פרט קיבל דגש מיוחד.
הילדים, האימהות והנשים המבוגרות ששוחררו בפעימה הראשונה, ביום שישי האחרון, שוהים בימים אלו במתחם שעוצב במיוחד עבורם במרכז שניידר לרפואת ילדים. "המטרה של העיצוב הייתה להשרות אווירה רכה ונעימה עבורם ולהעניק להם תחושה של בית", אומרת עדי ריינזילבר, המנהלת האדמיניסטרטיבית של בית החולים שניידר. ריינזילבר אחראית על עיצוב המתחם וכן על הלבוש, התזונה, הליווי הרפואי והנפשי והביטחון של 13 החטופים שהגיעו לבית החולים בפעימה הראשונה.
המתחם ממוקם בבניין הזכוכית - בניין חדש בשניידר שנחנך לפני חצי שנה ותוכנן על ידי האדריכל אלון גוזלן מהמשרד יסקי מור סיוון. הבניין בן שבע הקומות מתפרס על שטח של 40 אלף מ"ר וכולל מחלקות אשפוז חדשות המאפשרות לילדים המטופלים ולהורים לשהות בחדרים אישיים או זוגיים. המטופלים הועברו למחלקות החדשות בשלבים שתוכננו מראש, כשהמחלקה האחרונה ששטחה 2,000 מ"ר הנמצאת בצד הדרומי של הבניין, הייתה אמורה להיות מאוכלסת בדצמבר עם מטופלים. בעקבות עסקת החטופים, הילדים והאימהות ששוחררו הם הראשונים לחנוך את המחלקה החדישה.
10 צפייה בגלריה
בית חולים שניידר
בית חולים שניידר
השבים שוהים בבניין חדש בשניידר, שנחנך לפני חצי שנה ותוכנן על ידי האדריכל אלון גוזלן
(צילום: דוברות שניידר)

"המתחם מעוצב ברמה מלונאית גבוהה – עם חללים גדולים ומוארים וחיפויי עץ שיצרו אווירה חמימה. חברת קזה תרמה לנו ספות ופינות המתנה עבור מתחם המשפחות המלוות המזכיר לובי של בית מלון. בנוסף, דלפק הקבלה עוצב עם פינות מעוגלות כדי ליצור תחושה של רכות", אומרת ריינזילבר.
10 צפייה בגלריה
מוכנים לילדים בכל גיל, מתינוקות
מוכנים לילדים בכל גיל, מתינוקות
מוכנים לילדים בכל גיל, מתינוקות
(צילום: דוברות שניידר)

10 צפייה בגלריה
בית חולים שניידר
בית חולים שניידר
דאגו לריח של כביסה נקייה, בגדים חדשים ושלל צעצועים וטקסטיל
(צילום: דוברות שניידר)

10 צפייה בגלריה
בית חולים שניידר
בית חולים שניידר
חללי יצירה במעין מועדון ילדים
(צילום: דוברות שניידר)

לדבריה, צוות בית החולים חשב על כל הפרטים הקטנים על מנת להעניק תמיכה לחטופים ובני משפחותיהם: "תלינו דגלי ישראל בדרך שמובילה לתוך המתחם בבית החולים ועל הקירות הפנימיים, על מנת שהילדים שחזרו יבינו שהם נמצאים בתוך ישראל. דאגנו גם לריח נעים ושמנו בכניסה מפיצי ריח שפיזרו ריח של כביסה נקייה. בכניסה לכל חדר תלינו על הדלת שלט עם שם המשפחה, ממש כמו בדלת כניסה לבית. בחדרים חיכו לילדים ולנשים בגדים נקיים וחדשים, נעלי בית ומגבות מפנקות, קליפסים וקוקיות לילדות, מוצרי היגיינה כמו שמפו ומרכך, גרביים ולבנים ושמיכת פליז שיוכלו להתכרבל איתה, על כל מיטה הונח דובי והענקנו במתנה צעצועים. התארגנו מבעוד מועד - רכשנו את הלבוש והאביזרים לפי המידות המתאימות, וכל פריט קופל וסודר בחרדת קודש".
10 צפייה בגלריה
בית חולים שניידר
בית חולים שניידר
רהיטים מגוונים המאופיינים ברכות ובצבעוניות של בית
(צילום: דוברות שניידר)

לצד העיצוב והאבזור, הייתה גם חשיבה על ההיבט הקולינרי: "חברת אמדוקס והשף מושיק רוט נרתמו והיו הראשונים להאכיל את הילדים. למחרת המסעדנית רותי רוסו והשף אסף גרניט דאגו לאוכל. הילדים והנשים קיבלו תפריט שממנו יכלו לבחור אילו מנות הם רוצים לאכול".
בבית חולים שניידר יש ילדים המאושפזים לאורך זמן, ולכן הוחלט להקים עבורם בית ספר וכיתות לימוד המאובזרות בפופים, משחקים וחומרי יצירה. "הילדים ששוחררו משבי חמאס צפויים אמנם להשתחרר בקרוב ולא ללמוד במתחם, אבל בינתיים כיתות הלימוד משמשות עבורם כמעין מועדון ילדים", מסבירה ריינזילבר, "לכיתת הלימוד הגיעה מורה ששיחקה עם הילדים ועשתה איתם פעילויות יצירה. בנוסף, טימי, הכלב טיפולי שיש לנו בשיתוף בית חולים בילינסון הגיע ושיחק עם הילדים. זה היה משעשע לראות ילדה בת שנתיים הולכת לצד הכלב הגדול הזה".
ריינזילבר אומת לסיכום כי "לילדים היה מאוד נעים להיכנס למתחם. אני רואה אותם מדי פעם רצים במסדרונות ומשחקים. הם מרגישים שהחדר בבית החולים הוא ממש כמו החדר הפרטי שלהם. אנחנו בני מזל שיכולנו להיות שם בשבילם בעת הזאת. זה מרגש מאוד ומשמעותי עבורנו. אנחנו ערוכים לקלוט חטופים נוספים. יש לנו צוות רפואי, עובדות סוציאליות ופסיכולוגיות, צוות אדמיניסטרטיבי ולוגיסטי שכולם רוצים להעביר מסר אחד לחטופים – שהם הגיעו הביתה".
10 צפייה בגלריה
מוכנים לילדים בכל גיל, מתינוקות
מוכנים לילדים בכל גיל, מתינוקות
בינתיים, מדווחים הצוותים, הילדים מרגישים בנוח בחדרים ובמסדרונות
(צילום: דוברות שניידר)

בשניידר מוצב בכניסה מיצב צבעוני גדול הכולל ברווזי אמבט צהובים בקנה מידה גדול ומרכך את הכניסה עבור כלל הילדים המאושפזים, כולל הילדים ששבו מהשבי בעזה. המטרה היא לעטוף ולספק לשבים נחיתה רכה לפני שימשיכו הלאה, והם מצידם לא ממהרים לעזוב את כתלי בית החולים על אף שמצבם הרופאי של רובם טוב. אפשר היה לראות את ההתאוששות של אחד הילדים, אוהד מונדר בן התשע, שאף חגג יום הולדת עם חברים בבית החולים וזכה לביקור של שחקני קבוצת הכדורגל האהובה עליו.
"התייעצנו עם המשפחות שלהם והתאמנו את המצעים לפי הטעם האישי שלהם. ניסינו להימנע מנראות של בית חולים"

פעימה שנייה, בית חולים אחר

אמש, אחרי עיכוב רב, שוחררו 13 חטופים נוספים במסגרת הפעימה השנייה. כולם, מלבד מיה רגב שנפצעה באורח בינוני והובהלה לבית החולים סורוקה, הגיעו לבית החולים לילדים ספרא במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.
10 צפייה בגלריה
בית החולים ספרא, שיבא תל השומר
בית החולים ספרא, שיבא תל השומר
מיטות רגילות ולא מיטות אשפוז
(צילום באדיבות דוברות שיבא)

10 צפייה בגלריה
בית חולים ספרא, שיבא, תל השומר
בית חולים ספרא, שיבא, תל השומר
בחדר יש חלל שינה ואירוח ואזור מפגש
(צילום באדיבות דוברות שיבא)

10 צפייה בגלריה
בית החולים ספרא, שיבא תל השומר
בית החולים ספרא, שיבא תל השומר
קומה מבודדת עבור השבים מבארי
(צילום באדיבות דוברות שיבא)

ענת מוסקוביץ, אחות ראשית בבית החולים לילדים ומי שאחראית על התאמת העיצוב לצורכי הילדים והמשפחות, מספרת לנו כי "המחלקה מבודדת משאר המחלקות וממוקמת בקומה 8 בבית החולים לילדים. יש בו גם אזורי zone של מנוחה ואירוח ויש חדרים אישיים לכל משפחה. רובם הגיעו אלינו כקבוצה מאוחדת מקיבוץ בארי אז היה לנו חשוב לאפשר להם להיות יחד או לבד, לבחירתם".
היא מוסיפה: "מאחורי עיצוב המתחם הייתה חשיבה של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים והעיצוב הותאם לצורכי הילדים והמשפחות. בתוך החדרים הושקעה מחשבה על הפעילות של הילדים או הנערים שהגיעו אלינו - בחדר יש חלל שינה ואירוח ואזור המאפשר שיחה עם המטפלים הרגשיים שלנו. עבור הילדים הקטנים יש אזורי משחק בחדר, ולבעלי הכלבים, יש פינה לכלב עם מזון, חטיפים ושתייה. רצינו שלילדים הקטנים תהיה אפשרות לחבק דמות רכה אז חיכתה להם בובת דובי. חשבנו על הצרכים שלהם בערב הראשון ובימים הבאים - התייעצנו עם המשפחות שלהם והתאמנו את המצעים לפי הטעם האישי שלהם. מחדר אשפוז הפכנו את החדרים לביתיים בזכות מיטות נוער במקום מיטות אשפוז, ספפות, פופים ושטיחים רכים. שילבנו ריהוט מעץ כמו שולחן נמוך, וכן תלינו וילונות בצבעים ניטרליים על מנת ליצור אווירה רגועה ונעימה. ניסינו להימנע מנראות של בית חולים".
מה הם ביקשו?
"הילדים נהנים מפינוקים שונים לפי הבקשה שלהם. היו כאלה למשל שביקשו שייק תות בננה ופנקיקיים. השף של בית החולים נהנה לבשל להם ולהכין להם את האוכל שהם רוצים, כמובן שהכל בהתאם לאישור הדיאטנים ואחרי בדיקה רפואית", אומרת מוסקוביץ.
"כולנו היינו במתח גדול וברכבת הרים עד שהם הגיעו. כשהם באו וראינו אותם בכינו מהתרגשות. הם פגשו את המשפחות שלהם ואת הכלבים שחיכו להם וזה היה מרגש מאוד. כל השבים וגם המשפחות שלהם מלווים עם אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, ועושים את זה בקצב שלהם יד ביד. ניכר שעברה עליהם תקופה לא פשוטה ומורכבת. אנחנו ערוכים לקבל שבים נוספים, רק שישובו במהרה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button