"תל אביב מלאה ביוצרים וביוצרות מדהימים, שאלנו את עצמנו למה לא פשוט לראות אותם בלייב", מספר היוצר יואש פלדש, העומד מאחורי המיזם המסקרן Working Class. "לא מדובר בסיור או בסדנה, אלא פשוט בצפייה באדם מוכשר עושה את עבודתו. לראות אדם אחר עובד זה לא רק כיף, אלא גם חוויה תרבותית עמוקה, המשלבת יצירתיות, טכנולוגיה ומסורת. לא סתם אנשים מהופנטים לתוכן כזה בטיקטוק ובאינסטגרם, זה פשוט מעניין ונגיש הרבה יותר ממוזיאון".
בבסיס המיזם של פלדש ושל שותפו יובל סער, מייסד מגזין פורטפוליו, הצעה מעניינת: להעביר כ־45-30 דקות של צפייה בנעשה מאחורי הקלעים של אחד או אחת מכ־20 יוצרים ממגוון תחומים, וכל זה תמורת 38 שקל בלבד. המבקרים שיירשמו מראש יוזמנו לבתי מלאכה, לחדרי חזרות, לחללי סטודיו, למפעלי ייצור ולסדנאות, ויהיו אפילו ביקורי צפייה במכון לרפואה משפטית באבו כביר ובמוזיאון הטבע על שם שטיינהרט ברמת אביב.
פלדש וסער מקווים שהזמני יצליח ויהפוך לקבוע ואולי אף יפרוץ לשוק העולמי. כרגע השניים נמצאים בקשר עם כמה עיריות בעולם, בהן ניו יורק ומדריד. הביקורים יהיו זמינים בשלב הראשון במשך עשרה ימים, עד 22 בפברואר, ביותר מ־20 מקומות, כשרבים מהם יפתחו לראשונה את שעריהם למספר מוגבל של מבקרים. המשתתפים יוזמנו להיחשף לחוויות מגוונות: מהכנת פרלינים בעבודת יד וייצור ביצי שוקולד, דרך נוכחות בסט של צלם האוכל דן פרץ ועד צפייה בפחלוץ של עופות במוזיאון הטבע או אפילו ביקור בחדר הניתוח ובמעבדות של המכון לרפואה משפטית.
8 צפייה בגלריה


לראות מקרוב עבודה בטקסטיל ליצירת ריהוט לבית. סטודיו knots של נטע טסלר
(צילום: תמוז רחמן)
אריגת שטיח או גילוף פמוט?
בין שלל הפעילויות יש כמה מעצבי מוצר מרתקים, ששווה לצפות בעבודתם מקרוב.
נטע טסלר, למשל, היא בעלת סטודיו KNOTS, ומתמחה בעיצוב רהיטים ובפיתוח טקסטיל לעיצוב הבית, בדגש על פריטים במראה של קשרים. טסלר מייצרת את כל הפריטים בעבודת יד, ובביקור בסטודיו שלה אפשר לראות איך היא קושרת חבלי ספוג ענקיים שאורכם כמה מטרים לפופים יפים, ואיך היא יוצרת את הספסלים הארוגים והצבעוניים, שהפכו לסימן ההיכר שלה. ניתן יהיה גם לראות את עבודת הפיתוח של קולקציית רהיטים חדשה, שהיא בהשראת פסיפסים.
טים אודר, בעל סטודיו ODER x ReDo, יציג למבקרים בניית גוף תאורה עשוי אוריגמי לסלון הבית, החל משלב חומר הגלם ועד המוצר הסופי. אודר משלב בסטודיו שלו בבית המכולות שבנמל יפו טכנולוגיה מתקדמת ואמנות מופשטת.
יניב מלץ, נגר אומן, עוסק בגילוף פמוטי עץ בשיטה מסורתית, והוא מתמחה בעיצוב, תכנון ובניית ריהוט ופריטי עץ מקוריים ועכשוויים. במהלך הביקור יוכלו המבקרים לראות את מלץ מעבד פריטי עץ צורני, ובראשם פמוטים, עם כלים ידניים, עד לתוצר המוגמר.
המעצבת תמי בן חנן מ־Teo Studio, מחזיקה אף היא בסטודיו בבית המכולות, והיא מתמחה באריגת שטיחי קיר. בימים אלו היא עמלה על אריגת שטיח קיר שיוצג בשבוע העיצוב במילאנו בחודש אפריל. בן חנן יוצרת את השטיחים בעזרת אקדח טאפטינג (Tufting Gun), טכניקה חדשנית לאריגה מסורתית. במהלך הביקור ולעיני הצופים אפשר יהיה לראות את המעצבת מותחת את הבד, מציירת סקיצה, מטפלת בחוטים ויוצרת משטחי אריג צבעוניים.
במקום מסך או קניון או עוד כוס קפה
המיזם נולד כדי לייצר חוויית בילוי מהירה, זמינה וכזאת שאינה תובעת מהמבקרים יותר מדי זמן או כסף. זו גם אופציית בילוי שאפשר לחוות לבד. "דמיינו שהתבטלה לכם פגישה במרכז תל אביב ויש לכם 'שעה להרוג', אז במקום לשתות עוד כוס קפה או לקפוץ לקניון, בעתיד תוכלו לשלוף את האפליקציה של working class בכל מיני ערים מובילות בעולם ולצאת להרפתקה", אומרים פלדש וסער.
בנוסף לחוויית המבקר, מדגיש פלדש, יש גם ערכים בעניין. מטרת המיזם היא לתמוך ביוצרים המקומיים ולייצר בעבורם ערוץ הכנסה נוסף. "בקרוב, כל אמן שירצה, יוכל להזמין קהל לסטודיו שלו, להרוויח את ההכנסות מהכרטיסים ולחשוף את עבודתו. "אנחנו רואים בזה כגרסה הפיזית והצד החיובי של אפליקציית onlyfans, שגם היא החלה בקידום אינטרנטי־ויזואלי של יוצרים עצמאיים".
המיזם מושק בינתיים בתל אביב־יפו, עם תוכניות להתרחבות לחו"ל, כשניו יורק נמצאת על הכוונת. "הצגנו את המיזם לעיריית ניו יורק, שרואה ב־Working Class עוד כלי במאבק במגפת הבדידות העולמית", אומר פלדש.