אסף ותיעד תפוחים מכל רחבי העולם: משמאל התפוח "נידזווצקיאנה" שמקורו בסין

לא צריך דבש: הפרויקט שמתעד את זני התפוחים המוזרים ביותר בעולם

למעלה מ-90 זנים של תפוחים מרחבי הגלובוס מתועדים בעמוד אינסטגרם ייעודי, שהופך החודש לספר שמוקדש כולו לפרי העץ. מה שהתחיל כחוויית טעימה מסעירה שעבר המעצב האחראי על הפרויקט בשוק איכרים בניו יורק, הפך לפרויקט מחקר חוצה יבשות בן חמש שנים שחושף את התפוחים המוזרים והמיוחדים בתבל

פורסם:
חידה לכבוד ראש השנה: הידעתם שקיימים בעולם למעלה משבעת אלפים זנים של תפוחי עץ? בחשבון אינסטגרם הולך ותופח המלווה בספר ייחודי שיוצא במהדורה מיוחדת החודש, מתעד המעצב והצלם יליד לונדון וויליאם מולאן (William Mullan) את זני התפוחים הנדירים, המוזרים והמיוחדים ביותר בעולם.
9 צפייה בגלריה
תפוחים
תפוחים
אובססיה לתפוחים: המעצב וויליאם מולאן הקדיש 4 שנים מחייו ל"ציד" תפוחים מיוחדים
(צילום מעמוד האינסטגרם @pomme_queen )
הפרויקט החל בשנת 2017 כאשר מולאן, שמגדיר את עצמו כחובב תפוחים, נתקל ב"פנינה ורודה", תפוח עץ מזן מיוחד שפותח באמצע שנות הארבעים בקליפורניה שבארצות הברית. כשנגס בתפוח הצהבהב, בו נתקל בשוק איכרים מקומי בעת לימודיו בניו יורק, הוא גילה להפתעתו את הליבה הצבעונית של "הפנינה הוורודה" – שצבעה ורוד עתיק עז ומכשף. חוויית האכילה היתה כה מפתיעה ומרגשת עבורו, שמולאן הרגיש שהוא מוכרח לצלם אותה. "הייתי צריך שהתמונה הזו תהיה קיימת בעולם האמיתי כדי שאוכל להסתכל עליה לנצח", סיפר מולאן בראיון שנערך עמו לניו יורק טיימס.
בעת ההיא שימש מולאן כמנהל בוטיק השוקולד הברוקלינאי Raaka, ולקח את אותה האסתטיקה שאפיינה את מוצרי השוקולד שפרסם אל האובססיה החדשה שלו. כך נוצר הצילום הראשון שלו, עם רקע קיטשי פסטלי ומתוק, שהפך בהמשך לפרויקט שלם שנקרא כיום Odd Apples, או בעברית – "תפוחים מוזרים".
מולאן המשיך לחפש, לחקור ולתעד תפוחי עץ מפתיעים ומיוחדים בשנים הבאות. בעמוד האינסטגרם שלו, לצד התצלום של כל תפוח, מפרט מולאן באריכות ציורית את שם הזן, את המיקום הגיאוגרפי והתרבות בהם טופח לראשונה, ורשמים של מולאן עצמו מטעמו של התפוח. על הפנינה הוורודה, למשל, הוא כתב בין היתר: "מדובר בתפוח קליפורני, אפילו לוס אנג'לסי מובהק. טעמו הוא חמצמץ, שילוב של אשכולית, אבטיח וסוכריה, ובשרו ורוד בוהק שגורם לך להרגיש כאילו אתה אוכל שלט ניאון". לאחר מכן, מפרט מולאן את התפוחים החביבים עליו מהזן ("יש לי חיבה דווקא לבשלים מאוד, בעלי המראה הדהוי ודמוי הרפאים, שבשרם נראה כמו צבעי מים שמזכיר פורצלן או משהו מהתקופה הוויקטוריאנית"). כשהוא מסיים לתאר את המראה ואת הטעם, על גווניו השונים, הוא מספר בהרחבה על פיתוח הזן ועל ההיסטוריה של גידולו.
9 צפייה בגלריה
תפוחים
תפוחים
תפוח "הפנינה הוורודה": הראשון שמולאן טעם ותיעד
(צילום: William Mullan, Hatje Cantz publishers)
9 צפייה בגלריה
תפוחים
תפוחים
אמיתי לגמרי: תפוח "ראסט גבשושי" שמקורו באנגליה
(צילום: William Mullan, Hatje Cantz publishers)
לאחר כשנה של חיפוש אינטנסיבי ונרגש של זני תפוחים להכיר, לטעום ולצלם, הצטרף לפרויקט התפוחים המעצב הגרפי האיטלקי-הקולומביאני בעל השם המפוצץ אנדריאה א. טרבוקו-קמפוס (Andrea A. Trabucco-Campos). השניים הכירו עוד בימי השוקולטרי בברוקלין, וטרבוקו-קמפוס התלהב מסדרת הצילומים שמאפשרת, באופיה הייחודי, להיחשף לזנים, טעמים ותרבויות שונות מרחבי העולם באמצעות פריט כל כך יומיומי כמו תפוח.
יחד, כצוות של מעצב וצלם, הם הפכו בשנת 2018 את התמונות והרשמים, שכללו אז 29 תפוחים ו-32 עמודים – לספר אמן צבעוני, פסטלי ומתקתק שנושא את שם הסדרה: Odd Apples. הספר יצא בהוצאה עצמית בפורמט של 23 על 28.5 ס"מ, וזכה לסיקור בכלי תקשורת מובילים באותה שנה. ההכרה והסקרנות הציבורית לא גרמה לצמד להפסיק בשיא, אלא רק דירבנה אותם להמשיך. מאז ועד היום הם תיעדו מעל ל-90 זני תפוחים שונים ומשונים מכל רחבי העולם, החל בתפוח החום "ראסט גבשושי" שמקורו באנגליה, דרך התפוח "אפי א'טוואל" השוויצרי בצורת הכוכב, וכלה בתפוח "נידזווצקיאנה" השחור שמקורו בסין. כולם הם תוצאות מחקר מדוקדק וחוצה יבשות שערך מולאן.
9 צפייה בגלריה
תפוחים
תפוחים
התפוח "אפי א'טוואל" בצורת הכוכב: תפוח נדיר שמקורו בשוויץ והתגלה בשנת 1600
(צילום: William Mullan, Hatje Cantz publishers)
9 צפייה בגלריה
תפוחים
תפוחים
תפוח "גרנדין". מולאן מתאר את טעמו כ"מרגריטה מתוקה"
(צילום: William Mullan, Hatje Cantz publishers)
באוקטובר הקרוב עתיד הספר שיצרו השניים לצאת במהדורה מעודכנת, שכוללת את התצלומים וההסברים של כל 90 הזנים שחקר מולאן, פרוסים על גבי 128 עמודים בכריכה קשה שעיצב טרבוקו-קמפוס בשפה צבעונית שמתכתבת עם הסגנון הצילומי. הספר יכלול גם פרינט מיוחד של אחד התפוחים הראשונים שצילם מולאן בסדרה.
9 צפייה בגלריה
תפוחים
תפוחים
כריכת הספר "תפוחים מוזרים" שיוצא במהדורה מורחבת החודש בהוצאת קאנץ הגרמנית
(צילום: William Mullan, Hatje Cantz publishers)
לקפיצה בהיקף הפרויקט צפויה גם קפיצה בתפוצה: אם הספר הראשון יצא בהוצאה עצמית בת 200 עותקים, הפעם "תפוחים מוזרים" יעלה כיתה, ויופץ תחת הוצאת הספרים הברלינאית Hatje Cantz Verlag, שנוסדה בשנת 1945 ועוסקת בספרי אמנות, עיצוב וארכיטקטורה. בכך מקווה הספר להצטרף לפנתיאון המכובד של השימוש באלמנט התפוח בתרבות האנושית: מהתפוח המורעל של שלגיה, דרך הפרשנות לעץ הדעת כעץ תפוחים, ועד למיתוג בהשראת התפוח שעומד מאחורי חברת הטכנולוגיה מהגדולות והמשפיעות בעולם, "אפל".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button