שחר פניני

מבית מבולגן לבית מאורגן: 5 טיפים לרגל יום סידור הבית הבינלאומי

קונים מלא דברים חדשים ומבואסים שהבית שלכם עמוס? זה אמנם לא נשמע לכולם כיף, אבל 14 בינואר הוא יום סידור וארגון הבית הבינלאומי, ולשחר פניני, מומחית בסידור בתים, יש 5 טיפים שידרשו מכם עבודה, אבל בסוף תגידו לנו תודה

שחר פניני
פורסם:
תארו לעצמכם יום המוקדש אך ורק לסידור מה שכבר נמצא בבית במקום יום המתמקד במציאת פריטים נוספים שכנראה כבר יש לכם (מיום הרווקים הסיני ועד בוקסינג דיי). תכירו את יום סידור הבית - יום המושפע דווקא מעקרונות הצמצום והפשטות. בניגוד לתרבות השפע שמתעסקת כל הזמן בהשוואות, בקניות ובחלומות, יום סידור הבית בולט בכך שהוא מעודד אותנו למצוא סיפוק בפחות, ובעיקר לארגן אותו כך שיטיב איתנו ולא יעיק. היום הזה סמלי כמובן אבל הציון שלו בלוח השנה הבינלאומי מאתגר אותנו להתמודד עם הניסיון למצוא אושר במה שיש. היום הזה מבליט את האמת שלעיתים קרובות כולנו מתעלמים ממנה והיא שמרחב מסודר ונקי מעומס יכול להוביל לחשיבה צלולה יותר ולחיים פשוטים יותר.
רוב הבתים מתנהלים בתוך בית עמוס בציוד מהעבר משולב עם פעולות אוטומטיות והרגלים ישנים, אך האם עצרתם פעם ובדקתם אם כל החפצים וההתנהלות שלכם מקדמים את החיים בבית או דווקא מעכבים אותם? נסו להיזכר בכל הפעמים שניסיתם למצוא בגד מסוים או חפץ ספציפי.
האם החפצים שאנחנו מכניסים לחיינו תורמים לנו או גורמים לנו להפסד? יום סידור הבית זו אמנם נקודת ציון סמלית, שככל הנראה מעידה על החשיבות של המונח סידור, אך אולי קודם לסידור הבית ראוי להתבונן דווקא באי הסדר ולהבין מהן הסיבות שבגללן הוא נובע.
7 צפייה בגלריה
בית מבולגן, יום הסדר הבינלאומי
בית מבולגן, יום הסדר הבינלאומי
תשנו פוקוס: מהצטברות של כמות להערכה של איכות
(צילום: trekandshoot, shutterstock)

7 צפייה בגלריה
בית מבולגן, יום הסדר הבינלאומי
בית מבולגן, יום הסדר הבינלאומי
מחקרים מראים שבית מבולגן מעלה את רמת הסטרס
(צילום: trekandshoot, shutterstock)

קחו השראה מהבית של סבתא וסבא

כדי להבין מאיפה הגיע לחיינו כל כך הרבה בלגן ועומס בבית בואו ניסע במנהרת הזמן לשנות ה-50.
במונחים של היום זה נראה כמו עידן פרה-היסטורי, אך מדובר בסך הכל ב-70 שנה. הבית של סבא וסבתא שלנו היה כנראה קטן יותר ומאוורר יותר, הם קנו הרבה פחות, בילו יותר שעות מחוץ לבית והייתה הרבה פחות תחרותיות.
היום, לעומת זאת, אנחנו קונים וקונים, ומדי פעם, במקום לעצור ולבדוק מה אפשר לשחרר, אנחנו בודקים איזה ארון חדש מתאים כדי לאגור בו את כל העומס שצברנו.
7 צפייה בגלריה
שחר פניני
שחר פניני
לקבוע מקום קבוע לכל פריט
(צילום: יפעת יוגב)

הפרדוקס של יותר רכוש = יותר עושר ואושר נתפס כדבר נורמלי - ככל שיש לנו יותר, כך נהיה מאושרים יותר, או לפחות כך אנו חושבים, אך למעשה הוא מייצר לנו מלכודת דביקה מאוד: הבתים שלנו מתמלאים בגדג'טים ובגימיקים שכל אחד מהם מבטיח לנו נתח של שמחה, פיסה של רוגע, אבל הכפייתיות הזו לצבור מובילה רק למרחבים עמוסים ולתשוקה מתמדת לדבר הטוב הבא.
באופן אירוני, אותם חפצים שאנו אוספים כדי להעלות את מצב רוחנו, עושים לעיתים קרובות את ההפך. מחקר תחת הכותרת The Clutter Culture שנערך באוניברסיטת UCLA בשנת 2012 מצא שהצורך שלנו לתגמל את עצמנו בצורה חומרית עשוי למעשה להגביר את הלחץ שלנו, בעיקר אצל אימהות. אותן אימהות ב-32 משפחות שהשתתפו במחקר השתמשו במילים כמו "בלגן", "לא כיף" ו"כאוטי" כדי לתאר את בתיהן.
אחת ממובילות המחקר, פרופ' Rena Repetti, בחנה את רמות הקורטיזול היומיות של משתתפי המחקר, המופרש במצבי דחק ולחץ. היא גילתה שיש קשר ישיר בין האופן שבו המשתתפים, (במיוחד אימהות) מתארות את חללי הבית שלהן לבין רמות הקורטיזול היומיות הגבוהות שלהן.
כלומר, ככל שנעמיס את בתינו ביותר רכוש, כך גם נעמיס את מוחנו, וניצור עול גדול על התנהלות חיי היומיום שלנו. האושר שאנחנו מחפשים ברכוש חומרי הוא חולף ומשאיר אותנו עם תחושת חוסר שביעות רצון וכמיהה לסיפוק אמיתי שלא ניתן לאחסן או להניח על המדף, בעוד הסיפוק שנוכל לקבל מבית מסודר ומאוורר - גבוה משמעותית ומשאיר את הכיס שלנו מלא.

פחות סטרס בעזרת רוטינה של כמה דקות בבוקר ובערב

יום סידור הבית אם כך, שמגיע כמו תזכורת עדינה ביומן, מבקש מאיתנו לעצור ולחשוב על העומס - לא רק בבתים שלנו, אלא גם בחיינו. זה יותר מקריאה לנקות ולסדר; זו הזמנה להתבונן פנימה בהרגלי הצריכה שלנו ולהגדיר מחדש מה באמת חשוב.
היום הזה הוא לא רק על סידור. הוא על מיון הרכוש שלנו ושאילת שאלות כמו - איזו מטרה הפריט הזה משרת? איזה ערך הפריט ההוא נותן? זו הזדמנות להתבונן בערכים האישיים שלנו ולבדוק אם הסביבה שלנו משקפת את האידיאלים האלה.
7 צפייה בגלריה
סידור מיטה, שחר פניני ברוטינת בוקר
סידור מיטה, שחר פניני ברוטינת בוקר
סידור מיטה, חלק מרוטינת הבוקר
(צילום: שחר פניני)

יום סידור הבית מעורר שינוי במיקוד - מהצטברות של כמות להערכה של איכות. הוא מבקש למצוא את היופי ואת הסיפוק בפשטות והבנה שלעיתים קרובות פחות הוא באמת יותר.
אני מזמינה אתכן, לקחת את ההזדמנות שמביא איתו יום סידור הבית, גם אם הסידור נמשך ליותר מיום אחד שנעוץ ביומן.
לצורך כך, הכנתי לכן חמש שגרות יומיות לשמירה על הסדר בבית. חשוב לי להדגיש, יצירת בית נקי מעומס אינה כרוכה במחוות גדולות. היא כרוכה בפעולות קטנות ויומיומיות.
הנה 5 שגרות שיכולות לעזור לשמור על סדר ופשטות בחיים שלכם:
1. החלטות רכישה מודעות
לפני שאתם מבצעים רכישה, שאלו את עצמכם אם הפריט נחוץ או שזה רק רצון אימפולסיבי. האם כבר יש לי פריט כזה בבית? איפה הוא יאוחסן והאם יצטרך לבוא על חשבון משהו אחר? עצירה פשוטה זו יכולה להפחית את הצטברות החפצים המיותרים.
2. "אחד נכנס, אחד יוצא"
החלטתם לרכוש פריט חדש? תתחדשו. אחד הכללים לשמירה על בית מסודר, הוא הוצאת פריט קיים מיד לאחר הכנסת הפריט החדש. עשו לכם כלל קבוע: עבור כל פריט חדש שנכנס הביתה, שחררו פריט ישן. התרגול הזה שומר שהחפצים שלכם יהיו בשליטה ומונע הצטברות של עומס.
3. רוטינת בוקר ולילה
הקצו כמה דקות בתחילת יום ובסוף יום לאיפוס ולסידור החללים המרכזיים בבית. סדרו את המיטה בבוקר, נקו משטחים כמו השיש והאי במטבח משאריות הכנת האוכל, הפעילו/רוקנו מדיח, הטעינו מכונת כביסה, פנו את אזור הכניסה לבית מתיקים וממעילים. הרוטינות הקבועות האלו כל יום יעזרו לכן לשמור שהבית יהיה מסודר ומפלס הבלגן יצטמצם משמעותית.
4. מצאו בית לכל פריט
הקצו מקום ספציפי לכל פריט בבית. כשלכל דבר יש מקום מוגדר, קל יותר לשמור על משטחים נקיים ולמצוא דברים כשבדיוק צריכים אותם.
5. אמצו שגרת מיון חפצים על בסיס קבוע
עברו על החפצים שלכן באופן קבוע והעריכו מחדש את הערך שלהם בחייכם. שגרה זו מעודדת סידור מתמשך ומבטיחה שתשמרו רק על מה שבאמת תורם לרווחה שלכם. בתקופה הזו יש הזדמנות להוציא מהבית ולתרום למפונים ולמי שאיבדו את כל רכושם – נצלו אותה כדי לשחרר פריטים שלכם למען אחרים.
7 צפייה בגלריה
שחר פניני
שחר פניני
לתרום בגדים וחפצים למען אחרים
(צילום: יפעת יוגב)

אימוץ חמש השגרות האלו זה למעשה אימוץ מהות יום סידור הבית לאורך כל השנה, כי ברור לכולנו שלא מדובר באירוע חד-פעמי בשנה. זוהי תפיסת עולם שיש לטפח אותה מדי יום. על ידי אימוץ מהותו לאורך כל השנה, אנו מתרחקים מצל העודף החומרי ומייצרים לעצמנו חיים פשוטים ומדויקים יותר.
הכוח האמיתי של היום הזה טמון ביכולתו לשנות את ההרגלים היומיומיים שלנו, ולהוביל אותנו לסגנון חיים מאורגן, שלו ומספק יותר.
7 צפייה בגלריה
יום הסדר הבינלאומי
יום הסדר הבינלאומי
הכל טמון ברצון לשנות הרגלים ישנים ולקנות פחות. יום הסדר הבינלאומי
(צילום: Kostikova Natalia, shutterstock)

בואו נשמור על רוחו של היום הזה, נמצא סיפוק בסדר שאנו יוצרים ובמרחב שאנו שומרים, וכך אולי נגלה את המהות האמיתית של האושר.
שחר פניני היא יוצרת תוכן בתחום הלייף סטייל ומומחית ליצירת בתים מאורגנים. היא חולקת באינסטגרם שלה טיפים לסידור הבית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button