ערן שפיגל, רותם בשרן, נעם פריזה

המילואימניקים שהשאירו מאחור עסקי עיצוב: "לקוחות כתבו לי 'אנחנו מאחוריכם'. זה מרגש"

ביומיום רותם, נעם וערן מעצבים ומוכרים רהיטים, אביזרי נוי ופריטים שימושיים לבית, אך המלחמה טרפה את הקלפים, והם עלו על מדים בצו 8 - כשהעסקים הבוטיקיים, חלקם חדשים, נשארו בעורף ללא מענה

פורסם:
להיות בעל עסק קטן בתחום העיצוב בארץ זה מראש עניין מאתגר, ובשעת מלחמה אפילו יותר. אבל מה קורה כשאתה מילואימניק שמגויס בצו 8 ומשאיר מאחור מותג עיצוב בוטיקי קטן? זו המציאות של כמה משרתי מילואים, שעזבו את העסקים הפרטיים שלהם מבלי לדעת מה יקרה איתם - ועוד בחודש הקניות שאמור להיות רווחי במיוחד - וכעת הם מרוכזים במטרה אחת, והיא לא הגדלת המחזור העסקי.

"שמתי את הקושי האישי על הולד"

רותם בשרן, הבעלים של מותג העיצוב Eva Metal Art המתמקד ביצירות מתכת לקירות הבית, חיכה לחודש נובמבר, הידוע כחודש הקניות והמבצעים. אך השנה, ניכרים אותות המלחמה והמציאות הכלכלית בעקבותיה. בשרן ואשתו חלי גויסו שניהם למילואים והם מנסים להחזיק את הפעילות עם כמה שניתן בשלט רחוק, על חשבון שעות השינה והאפטרים. בני הזוג הוצבו תחילה בצפון וכעת עברו לדרום, ושניהם משרתים כקצינים בחטיבת הנח"ל. בשרן אף התנדב לשרת למרות שהוא פטור עקב שתי פציעות עבר: אחת בשירות הסדיר, אז היה קצין לוחם בגדוד 931 בחטיבת הנח"ל, והשנייה כסגן מפקד פלוגה בגדוד.
9 צפייה בגלריה
מותג Eva Metal Art
מותג Eva Metal Art
החנות ביפו. סגורה כעת בשל המצב, אך אפשר לתאם הגעה
(צילום באדיבות Eva Metal Art)

"כקצין בצה"ל אני מרגיש מחויבות אישית להגן על המדינה שלנו. ברגע שהבנתי שאנחנו במלחמה שמתי את הקושי האישי שלי על הולד, אם בניהול העסק ואם מבחינה פיזית. למעשה, דבר אחד היה לנגד עיניי וזה מדינת ישראל. היא המדינה שלנו ואין לנו ארץ אחרת. אני לא יכול להפסיק לחשוב על הזוועות שהתחוללו ביום שבת 7.10 ועל החטופים שעד היום חלקם לא חזרו עדיין בשלום למשפחותיהם. אעשה ככל שביכלתי לעזור לצה"ל להחזיר את הביטחון למדינה ואת כל החטופים ללא הבדל דת, גזע ומין", אומר בשרן.
אשתו חלי היא עורכת דין בתחילת דרכה וגם היא לא היססה לרגע ב-7 באוקטובר. שניהם עזבו את הכל ועלו על מדים מבלי לדעת כיצד זה ישפיע על עתידם המקצועי ועל פרנסתם. "אין ספק שלהיות באופן יחסי קרוב לאשתי במילואים זה מעודד ומקל", אומר בשרן.
Eva Metal Art הוא מותג של יצירות עשויות ממתכת בחיתוך לייזר, בהן תמונות, שעונים, מתלים, מדפים ועוד - רובם ככולן בצבע שחור ובסגנון מודרני אורבני. העסק קיים חמש שנים ומאחורי השם שבחר עומד סיפור מעניין: "זה לא על שם האמא, הסבתא או בת הזוג, אלא דווקא על שם אווה, המורה שלי והאמינה ודחפה אותי", אומר בשרן, "הקמתי את העסק יחד עם השותף שלי, אמיר שהוא החבר ילדות, שלמשפחתו יש מפעל ייצור למתכת. גיבשנו את הרעיון, החלטנו להוציאו לפועל ובמשך השנים עיצבנו עיצובים ייחודיים ממתכת ושיווקנו אותם למאות לקוחות פרטיים, מעצבים ואדריכלים. יש ריגוש שקשה לתאר בליצור אומנות ולראות אותה מופצת בבתים, במשרדים ובפרויקטים. זה מכניס אנרגיות ושינוי עיצובי לחלל".
9 צפייה בגלריה
מותג Eva Metal Art
מותג Eva Metal Art
מותג על שם המורה האהובה
(צילום באדיבות Eva Metal Art)

9 צפייה בגלריה
מותג Eva Metal Art
מותג Eva Metal Art
קישוטי קיר ממתכת בחיתוך לייזר
(צילום באדיבות Eva Metal Art)

בימים כתיקונם ממוקם הסטודיו של המותג בשוק הפשפשים ביפו, אך לצערו, כרגע אפשר להגיע אליו רק בתיאום מראש. מה שנשאר פעיל בימים אלו, זה אתר האון-ליין שעובד עד כמה שאפשר רגיל ואף מציע הנחות ומבצעים.
"אני ממשיך לנהל את העסק במקביל לשירות המילואים. זה לא קל ולא משאיר לי הרבה שעות שינה, אך אני מאמין במה שאני עושה ויודע שהכל אפשרי"
"היציאה לאפטרים מאוד משתנה, היא קורית פעם בשבוע או ב-10 ימים למשך 48 שעות", מוסיף בשרן ומוסיף כי עבורו, 48 שעות האפטר חשובות מאוד והוא מנסה לנצל כל דקה פנויה לטובת העסק. "אני מצליח להמשך ליצור יצירות אומנות ולספק את כל ההזמנות ללקוחות בהקדם האפשרי", הוא אומר, "לאחר מכן, מה שנשאר מזמן האפטר, אני מנסה לחלק לטובת המשפחה והחברים". ההשלמות במשימות העסקיות באות לא אחת על חשבון שעות השינה שלו. הוא מודה שהוא מצליח לתמרן הודות לשיתוף פעולה עם העובדים שנשארו. את חלקם ניאלץ לצמצם ולהוציא לחל"ת, לאור המצב הביטחוני והכלכלי. "אני ממשיך לנהל את העסק במקביל לשירות המילואים. זה לא קל ולא משאיר לי הרבה שעות שינה, אך אני מאמין במה שאני עושה ויודע שהכל אפשרי. בנוסף, בניתי צוות של מעצבים ועובדים שתומכים בי בימים אלו ולוקחים על עצמם אחריות גדולה. גם אשתי, החברים והמשפחה נרתמים לעזור בכל עת ואין יותר מרגש מזה", הוא אומר.
בשרן מספר כי כמו כמעט בכל חנות בארץ, ובעיקר בעסקים הקטנים, גם הם הרגישו את הירידה החדה במכירות בתחילת המלחמה. "לאט-לאט אני מרגיש שהעם המרגש שלנו מתאושש וחוזר לחיות במציאות ההזויה שבה אנחנו נמצאים. בנוסף, אני מרגיש גם את התמיכה בעסקים ישראליים ואף בחלק מההזמנות לקוחות כתבו לנו 'עם ישראל חי' או 'אנחנו מאחוריכם'. זה מרגש אותי ברמה שקשה לתאר ורק מזכיר לי למה אני עושה את מה שאני עושה בימים אלו", הוא מוסיף לסיום ומספר כי במקביל למילואים, למשפחה ולניהול העסק הוא עובד גם על פרויקט הנצחה של המשפחות הנרצחות יחד איתם. "לאורך כל השנים הסטודיו תורם יצירות ונרתם כמעט לכל בקשה לעזרה לאוכלוסיות שונות. אני מאמין גדול באופטימיות וקארמה. כשעושים טוב מקבלים בחזרה כפול שתיים. זה בא מהבית, לאהוב את המולדת ולתרום לה גם כשקשה. אני רוצה להודות לעם המיוחד הזה על התמיכה ברגעים הקשים ולשלוח מסר ממני - אל תפסיקו לחייך לרגע, עם ישראל חי!"

"מבינים שהכל נעצר ויש לאנשים סדרי עדיפויות שונים"

חלק ממשרתי המילואים אף עזבו עסק חדש, שעוד לא הספיק להתבסס. זה המקרה של נעם פריזה בן ה-26 שהקים עם אשתו מיכל ועם שותף נוסף מותג רהיטים ממש לפני המלחמה. בני הזוג, שמתגוררים בשומרון, קראו למותג שלהם VIDA DESGIN רהיטים.
פריזה משרת ברצועת עזה מאז אותה שבת ארורה. עם חוסר הוודאות אם ומתי ייצא, אם בכלל, הביתה, הוא מנסה לנהל את העסק הטרי, המתמחה בייבוא רהיטים מהעולם ובעיקר מברזיל, בשלט רחוק ואון-ליין. "אנחנו חזקים עם הפנים קדימה כדי להחזיר את הביטחון והשקט למדינה שלנו ובפרט לתושבי העוטף", הוא אומר.
פריזה הקים את המותג מתוך רצון להביא לארץ סגנון ריהוט מודרני בקו קלאסי, ובין היתר אפשר למצוא פינות אוכל, שידות, קונסלות, מזנונים ועוד.
9 צפייה בגלריה
מותג הרהיטים החדש של נועם ומיכל פריזה
מותג הרהיטים החדש של נועם ומיכל פריזה
מותג הרהיטים החדש של נעם ומיכל פריזה
(צילום באדיבות VIDA DESGIN)

9 צפייה בגלריה
מותג הרהיטים החדש של נועם ומיכל פריזה
מותג הרהיטים החדש של נועם ומיכל פריזה
עוזרים גם למפונים לרהט דירות זמניות
(צילום באדיבות VIDA DESGIN)

9 צפייה בגלריה
מותג הרהיטים החדש של נועם ומיכל פריזה
מותג הרהיטים החדש של נועם ומיכל פריזה
עוד לא הספיקו לגייס עובדים או לפתוח חנויות וכרגע מוכרים און-ליין
(צילום באדיבות VIDA DESGIN)

בזמן שפריזה במילואים, תופסת את הפיקוד מיכל לצד שותפו אייל. "הבייבי הטרי עדיין לא הספיק להרחיב את מעגל העובדים, כי כמו המון דברים שנעצרו באוקטובר, כך גם נעצר תהליך הגיוס עובדים שהתחלנו בתחילת אוקטובר ופתיחה של חנויות פיזיות כך שכרגע יש רק אתר", אומר פריזה ומוסיף כי מיקום מחסני החברה בקיבוץ רוחמה שבדרום לא הוסיף לפעילות השוטפת והנינוחה של העניינים. ממש לא מזמן פונו תושבי קיבוץ רוחמה ואף לא הורשו לעבוד שם, עד שפיקוד העורף נתן את האישור שאפשר לחזור, אז המחסנים שוב פועלים וכך גם ההזמנות און-ליין.
"כמו בכל הענף בארץ, גם אצלנו יש ירידה ניכרת במכירות, אני קורא לזה 'הקפאה'. אנחנו מבינים שהכל נעצר ויש לאנשים סדרי עדיפויות שונים. עם זאת אנחנו מתרגשים לחזור לעבוד ולתת לעסק הזדמנות אמיתית להצליח. אנחנו מאוד מאמינים במוצרים שלנו ומשקיעים המון. לפני המלחמה כבר היו לנו כמה מכירות וקיבלנו פידבקים חמים מלקוחות מרוצים ומחכים כבר לפגוש לקוחות חדשים", הוא מוסיף.
כדי לשרוד את התקופה הם הציעו באתר מבצעים ואף מציעים עזרה ותרומות למפונים כדי שירהטו את בתיהם הזמניים. "ליבנו על המפונים. זו חוויה כזו מטלטלת רגשית ופיזית לעזוב ולפנות בית. זה לא פשוט, בטח ובטח בנסיבות מצערות שכאלו. אנחנו קודם כל שולחים חיבוק חזק וחם לכל המפונים באשר הם, ונשמח לעזור ככל שניתן. אנחנו מבטיחים לבוא לקראת כולם ולסייע במה שאפשר", אומר פריזה.

הלוחם שרוצה לשפר את העולם

גם ערן שפיגל, בן 47 מתל מונד, מכיר מקרוב את ההתמודדות של שירות מילואים במלחמה כחודש אחרי שהשיק עסק חדש בתחום העיצוב והקיימות. שפיגל, לוחם ביחידת הקומנדו מגלן, הקים אתר און-ליין לממכר אביזרים ידידותיים לסביבה, שהם גם מעוצבים ואסתטיים. אחרי שנים של עבודה כשכיר הוא פרש והחל במחקר ארוך ובהתנסות משפחתית ואישית שמטרתה – לצרוך ירוק יותר. "אני מאמין שעלינו להפחית את הזיהום בעולם ולצרוך חכם יותר", הוא מסביר. את הניסיון שלו הוא תרגם למחסנים בביתו ולאתר אי-קומרס בשם yooz (משחק מילים על המילה use, שימוש).
"בטיול משפחתי ברחבי ארצות הברית נפל לי האסימון לגבי נושא הקיימות. הבנתי שהעולם מתקדם ואילו אנחנו בארץ נמצאים הרחק מאחור בכל הנוגע למוצרים שאנחנו קונים הביתה, בראשם חד-פעמי ופלסטיק זול. לכן החלטתי להקים עסק שימכור מוצרים שימושיים ואיכותיים, שעומדים בכל התקנים ויהיו גם מעוצבים, בהם בקבוקי שתייה, קופסאות אוכל, כלים לפיקניק, מוצרי טיפוח, כלי אוכל והגשה ועוד. כולם עשויים נירוסטה איכותית, במבוק וסיליקון – או שילוב ביניהם", הוא מספר בשיחה.
9 צפייה בגלריה
מותג קיימות yooz
מותג קיימות yooz
מותג קיימות yooz. המטרה לקנות פחות
(צילום: איה וינד)

9 צפייה בגלריה
מותג קיימות yooz
מותג קיימות yooz
מיזם אקולוגי שהושק רק כחודש לפני המלחמה
(צילום: איה וינד)

בתחילת המלחמה הוא התנדב בחמ"ל אקספו של אחים לנשק, תרם מברשות שיניים מבמבוק, ארז ושינע ציוד. לאחר כמה ימים כבר עלה על מדים והצטרף ליחידה, אך השאיר את המיזם הטרי מאחור. פוסט בפייסבוק שהעלו חבריו קורא ללקוחות לתמוך בעסק הצעיר ולרכוש ממנו כדי להחזיק אותו עם ראש מעל המים.
אבל שפיגל אופטימי, גם לגבי העסק וגם לגבי עתיד כדור הארץ. המסר שלו הוא לקנות פחות אך חכם: "צריך לזנוח את החד-פעמי ולעבור לרב-פעמי אבל לא לפלסטיק זול ונחות. המוצרים שלנו נקיים מחומרים מזיקים לאדם והם עמידים לאורך שנים. אנחנו לא מעגלים פינה לגבי שום פרמטר – איכות, עיצוב או קיימות". לרגל השקת האתר מציע שפיגל 20% הנחה על מגוון מוצרים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button