מומחים לסידור ביתי תמימי דעים בנושא: הנטייה האנושית היא להתרחב ולהעמיס בחפצים, ככל שהשטח מאפשר זאת. זהו גם המקרה של משפחה בת חמש נפשות, שעברה מבית פרטי בן 240 מ"ר במושב, לדירת 110 מ"ר בבניין ברמת אביב. התוצאה - הרבה מטען עודף.
"זה היה מעבר לא פשוט מכל הבחינות", מספרת האדריכלית קרן אטלס דרור, שעיצבה את דירתה החדשה של המשפחה. "הם התגוררו בשטח מאוד גדול וצברו כמות לא נורמלית של חפצים וציוד, שכמוה לא ראיתי בכל 20 שנותיי כמעצבת", היא מודה. "אני אמנם מאסכולת 'מפרקי הבוידעם', ובעד להיפטר מכמה שיותר חפצים, אבל כאן התפקיד שלי היה אחר. בני בעלי הדירה ביקשו שאמצא פתרונות מקיפים ויצירתיים עבור האחסון".
מקסימום אזורי אחסון חכמים, כוכים ונישות, ומינימום בלאגן - זו הייתה המנטרה שעמה ניגשה אטלס דרור לעבודה. כחובבת אתגרים, לדבריה, מצאה המעצבת את הפתרונות המושלמים בדמות נגרות מותאמת אישית. "אני אוהבת אתגרים, וזה מבחינתי היה אתגר לא פשוט אבל מבורך. לשמחתי הצלחתי לשלב בין 'מוצרי מדף' לבין נגרות אישית ולהגיע לתוצאה שרציתי, ובסופו של דבר, לגרום לכולם להיות מרוצים".
פונקציונלי ודקורטיבי
הדיירים: זוג בשנות ה-50 לחייהם ושלושת ילדיהם. שני ההורים נמצאים רוב היום בבית, וביקשו להפוך אותו לחלל נעים ומכיל - מכל הבחינות - שכיף לשהות בו. "האב הוא מהנדס תוכנה שעבר לעבוד מהבית בעקבות משבר הקורונה, והאם היא מרפאת בעיסוק", מציינת המעצבת.
אטלס דרור מספרת כי התכנון המחודש של הדירה בת ארבעת החדרים עבור המשפחה בת חמש הנפשות היה לא פשוט. "שינינו את החלוקה והוספנו עוד חדר לשטח הנתון. לבעלי הבית היה חשוב שלכל אחד יהיה חדר משלו ויוכל ליהנות מפרטיות, בלי קשר לגודל החלל.
"היו המון צרכים ודרישות, וההחלטה הראשונית שקיבלתי הייתה לקחת קיר בכל חלל, ולהטמיע בו את אפשרויות האחסון. ליצור נישות דקורטיביות ופונקציונליות שלא ישתלטו ויקטינו את החלל הקטן ממילא", היא מסבירה. "בתכנון שכזה לא קיימים אזורים 'מתים'. שטחי אחסון יכולים להיות בכל מקום - מתחת למיטה, באמצעות ספסלים או בעזרת יחידות נגרות - אין גבול לפתרונות שאפשר למצוא".
בית חם
למרות שטחי האחסון הרבים, החלל הציבורי הוא מאוורר ומרווח. קיר לבנים ארוך שמשדר הומוגניות עיצוביתף רצפת פרקט במראה חמים, וגוונים בהירים ורכים שמותירים את המרחב מואר ומזמין. הקיר המרכזי שבסלון הוא יחידת נגרות מוקפדת שמצניעה שפע של מקום אחסון וכוללת נישות תצוגה עבור הספרים, הטלוויזיה ואפילו פסנתר.
"שמרתי על סגנון עיצובי נקי ומאופק, עם שימוש נרחב בצבע הלבן כרקע לחומרים כמו רצפת העץ והבריקים", מסבירה אטלס דרור. "מה שיוצר את האיזון האלגנטי זה בעצם השילוב בין חומרים תעשייתיים וכפריים לבין הצבע הלבן של הקירות והנגרות". עוד היא מסבירה כי שיטת האחסון המדויקת והמוקפדת הפכה מנטל לפתרון עיצובי מרהיב. "הארון הגדול הפך לאלמנט דקורטיבי עיצובי מרכזי, והחפצים מכניסים את האופי והנשמה אל תוך החלל".
פתרון אחסון נוסף ששומר על חלל אחיד והומוגני הוא אי גדול שנבנה בין הסלון למטבח, והורכב משני חלקים. חלקו האחד בגובה דלפק ואילו השני ממשיך אותו בגובה שולחן. "הלקוחות רצו שיהיה דלפק גבוה, עם שטח אחסון מתחתיו, וגם שולחן נפתח שיכול להתאים ל-15 איש", מסבירה אטלס דרור. "תכננתי שולחן ש'נכנס' בצורה חכמה לתוך הדלפק, רגל אחת צמודה ומוטמעת בתוך הדלפק כמו פאזל, ויש אפשרות לנתק אותו ולהוציא אותו כמו שולחן נוסף, ולהגדיל את השטח פי 3".
היא מוסיפה כי אמנם תכנון מיוחד בנגרות אישית גורר עלויות גבוהות יותר, אך כאשר מתכננים בצורה חכמה, אפשר בהחלט גם להוזיל עלויות. "במקרה של האי שילבתי מוצר מדף ועשיתי התאמות במעין 'קומבינה'. נעזרתי במנגנונים קיימים ויצרתי משהו לא סטנדרטי, שמעניק פתרון למה שביקשו הלקוחות, אבל בחצי המחיר", היא מסבירה.
נחבא אל הקיר
פתרונות האחסון הובילו את תכנון הפרויקט לכל אורך הדרך. "היה לי ברור שבפרויקט הזה אני לא עומדת לעצב מדפים תלויים עמוסים בציוד. המטרה שלי הייתה להעלים את הכל, ורק אז לבחור את מה שנרצה לחשוף", מסבירה אטלס דרור.
כך גם בשטח המטבח, שבו שולב מזווה מאחורי שתי דלתות, בנישה שמאחורי המקרר; בשידת הכניסה הארוכה שבה שטח אחסון רב; בגב המיטה הזוגית של ההורים, שמחליף את השידות המסורתיות לצד המיטה, וגם בארון קיר חדר השינה, שמכיל פינת עבודה נסתרת.
מהו תמהיל חפצים נכון בבית?
"אני חושבת שמה שבוחרים למקם בתצוגה צריך להיות בעל משמעות. צריכה להיות סיבה למה שמחליטים לחשוף ולהציג. הקו העיצובי שלי הוא נקי, ומבחינתי מה שלא צריך להיחשף יהיה בפנים. לרוב, מדובר ב-80 אחוז מהחפצים שצריכים להיות מוסתרים".
ומה בעינייך בכל זאת ראוי ל'חשיפה'?
"ספרים, דברים שמשתמשים בהם ביום-יום, אביזרים דקורטיביים, אלמנטים שמוסיפים לחלל מבחינה עיצובית ושאוהבים לראות מול העיניים. כל השאר – צריך להיות מוסתר".
היכן נמתחים הגבולות שלך בתכנון מקומות אחסון לחפצים רבים?
"לכל חלל יש את יכולת הקיבול שלו. התפקיד שלי הוא להנחות ולהציב את הגבולות כשצריך. לצורך העניין, לא אתפשר על עיצוב בשביל להכניס עוד אביזר בכוח".
הטיפים של קרן אטלס דרור לעיצוב מאוורר ולא עמוס:
- אם אתם נעזרים במעצבת או מעצב, מומלץ להכין מראש רשימה של כל הציוד שאתם מבקשים להעביר לבית החדש או לעיצוב המחודש. כדאי להפוך אותה למפורטת, כדאי לצרף תמונות ומידות. זה השלב שאולי יגרום לכם לחשוב מחדש על חלק מהפריטים ואולי לוותר על חלקם. "אני מאמינה שמה שלא היה בו שימוש בשנתיים האחרונות, כנראה כבר לא יהיה שימושי בעתיד", היא מסבירה.
- חשבו מראש אלו מהדברים הייתם שמחים להציג לראווה, אילו פריטים יגרמו לכם לחייך כשתראו אותם מולכם, ואלו חפצים שימושיים מחייבים שיהיו זמינים "בשלוף". אלו בלבד יהיו החפצים שאינם מוסתרים.
- זכרו שלכל חלל יש את יכולת ההכלה שלו. לנקות את החלל ולפנות אוויר לנשימה יטיב עם חלל הבית, ולא פחות חשוב מכך – עם הדיירים שבו.