מדריכות סיורי עיצוב בארץ. מימין לשמאל: אורנה מזור, ורד בן סימון, שירי לוינקוף ויצנר

נשים שמובילות סיורי עיצוב חושפות את הסיפורים מאחורי הבניינים והאמנים

היוצרות שהפכו למדריכות מספרות למבקרים בסיורים שלהן איך מעניקים חיים חדשים למבנים ישנים, מגלות איפה אפשר לספוג סטייל ולמצוא השראה ומפגישות עם בעלי מלאכה מרתקים, בהם שען, סנדלר ורצען

פורסם:
בשנים האחרונות נעשו סיורי עיצוב נפוצים יותר בארץ ובעולם, מתוך רצון להתעמק ולהכיר טוב יותר את הסיפורים שמאחורי הבניינים, החנויות והאנשים. סיורי העיצוב שמובילות ארבע הנשים שלפניכן מגוונים – יש כאלה שיפגישו אתכם עם יוצרים ובעלי מלאכה שיספרו לכם את סיפורם האישי, אחרים יפגישו עם מבנים ייחודיים, שווקים, חנויות בוטיק או גלריות. כך או כך, מדובר באפשרויות בילוי עם ערך מוסף, שיעניקו לא רק השראה אלא גם אסקפיזם.

המֵייקרים של חיפה: לחשוף את העיר למקומיים ולתיירים

איפה נערך הסיור: בעיר התחתית או בשוק תלפיות בחיפה.
המדריכות: שירי לוינקופף ויצנר, בעלת בלוג הלייף־סטייל החיפאי hey.fa.it, מרצה לעיתונות, אופנה וסטיילינג בשנקר, יזמה את הסיור עם ליאת ולדמן, צורפת חיפאית.
במילים שלהן: "המיזם נולד במטרה לחשוף את היוצרים המקומיים ואת העשייה שלהם, לצד היכרות עם טכניקות העבודה השונות, הסיפורים המרגשים ובעיקר מפגש אישי עם היוצרים", מספרת לוינקופף ויצנר. "ליאת ואני הבנו שחיפאים לא כל כך מכירים את העיר שלהם. העיר התחתית התפרסמה בשנים האחרונות, אחרי ששוקמה, כמקום לבילוי לילי, אבל העסקים הקטנים והיוצרים שנמצאים בה נותרו פחות מוכרים. יצרנו את הסיור במטרה להכיר למקומיים את האזור ואת מה שקורה בו בשעות היום. מאז שהתחלנו, לפני ארבע שנים, הפך הסיור למיזם תיירות: כיום יש לנו סיורים נוספים באזורים שונים של חיפה, כמו סיור אמנות קירות, אוכל ווינטג'. רוב המשתתפים מגיעים בכלל מחוץ לעיר".
הסיור כולל: קפה ומאפה, ביקורים בגלריות ובחללי סטודיו, בחלקם יש גם הדגמות של תהליכי יצירה, מפגשים עם יוצרים וסיפורים מעניינים.
למי מיועד: לחובבי עיצוב ואמנות. מומלץ מגיל 12.
מחיר: מ־149 שקל למשתתף. סיור נמשך כשלוש שעות.
סיפור מרגש שקרה בסיור: "בכל סיור קורה משהו מרגש במיוחד, אבל הנה אחד שלא אשכח: אבא שלי הגיע לאחד הסיורים ובמהלכו ביקרנו בעמותה שמפעילה מיזם טכנולוגי־חברתי בתחום האורתופדי ומדפיסה בתלת־ממד פרוטזות לילדים ממשפחות מעוטות יכולת. אבא שלי, שהיה אז מנהל האגף האורתופדי של שיבא, התרגש, יצר קשר בין בית החולים לעמותה, והטכנולוגיה אומצה", מספרת לוינקופף ויצנר.
8 צפייה בגלריה
סיורים בחיפה, ממקרים, שירי לוינקוף
סיורים בחיפה, ממקרים, שירי לוינקוף
מבקרים בבתי מלאכה של צורפים
(צילום: סם צורדקר)

8 צפייה בגלריה
שירי לוינקוף, סיור מייקרים בחיפה
שירי לוינקוף, סיור מייקרים בחיפה
להכיר את חיפה לחיפאים, ולאורחים מבחוץ. שירי לוינקופף ויצנר בחיפה
(צילום: סם צורדקר)

אדריכלות אקלקטית: שיק של שימור

איפה נערך הסיור: ברחבי תל אביב.
המדריכה: ורד בן סימון, מעצבת ומלבישה בתים, מעבירה סיורי עיצוב ואדריכלות מתובלים בהיסטוריה ברחבי תל אביב.
במילים שלה: "הגעתי לעולם הסיורים דרך תחום ההוראה. בשנת 2010 לימדתי עיצוב, ובסוף הקורס, כדי להמחיש את הפרקטיקה לצד התיאוריה, לקחתי את הסטודנטים שלי לסיור בשוק הפשפשים, שהפך למוצלח ומבוקש בקרב מעצבים וחובבי עיצוב", מספרת בן סימון, "ב־2013, כשהתחילו עבודות השימור בעיר וצצו בתי מלון חדשים, מצאתי את עצמי משוטטת וחוקרת את העיר. כך נולדו חמישה סיורים במרכז העיר".
הסיור כולל: כל אחד מהסיורים - "תל אביב באווירה פריזאית", "בין כיכר הבימה לכיכר דיזנגוף", "בין לילינבלום לנווה צדק", "פנינת הסוהו של תל אביב" ו־Rothschild Blvd by Night - מתמקד באדריכלות ישנה שעברה שימור ושדרוג. מבקרים במבנים מיוחדים שהוסבו לבתי מלון, מסיירים בגלריות ובחנויות, מכירים אנשים מיוחדים ושומעים את סיפוריהם.
למי מיועד: לחובבי אדריכלות ואמנות ולכל מי שרוצה להכיר קצת יותר מקרוב את תל אביב־יפו. הסיורים נערכים בקבוצות של 7-12 משתתפים.
מחיר: 220 שקל למשתתף. סיור נמשך כשלוש שעות.
סיפור מרגש שקרה בסיור: "פעם ערכתי סיור פרטי לאדריכל מארגנטינה שעוסק בשימור. היה מרגש מאוד להציג לו את עבודות השימור בעיר לפני ואחרי ולראות אותו מתפעל ממה שקורה בתל אביב".
8 צפייה בגלריה
ורד בן סימון במהלך סיור אדריכלות ושימור בתל אביב
ורד בן סימון במהלך סיור אדריכלות ושימור בתל אביב
ורד בן סימון במהלך סיור אדריכלות ושימור בתל אביב
(צילום: רחל מנדלוביץ, באדיבות המצולמת)

8 צפייה בגלריה
ורד בן סימון, סיורי עיצוב ואדריכלות
ורד בן סימון, סיורי עיצוב ואדריכלות
אחת התחנות בסיור "תל אביב באווירה פריזאית" - גלריית רהיטים מול מלון שעבר שימור
(צילום: ריקי בירנבוים)

הום-סטיילינג והשראה: דינמי, כמו תחום העיצוב

איפה נערך הסיור: דאון טאון תל אביב, אפ טאון תל אביב, נווה צדק ושוק הפשפשים ביפו. אפשר לבנות סיור פרטי לפי אזורים מועדפים, בדגש על גלריות או בתי מלאכה.
המדריכה: אורנה מזור, יזמית, מרצה ומעצבת רב־תחומית. הקימה את החוג ללימודי הום־סטיילינג ב"שנקר" ובעלת בית ספר ללימודי עיצוב.
במילים שלה: "הובלתי דרך העבודה בשנקר קבוצות של סטודנטים ומעצבים והם ביקשו שאערוך סיורים פתוחים. תחום העיצוב הוא דינמי, לכן אני כל הזמן משנה ומוסיפה מקומות חדשים. כשסיור מתחיל, המשתתפים לא יודעים איך הוא יסתיים, יש הפתעות במהלכו".
הסיור כולל: ביקור בחנויות בוטיק מעניינות ובגלריות נבחרות, מפגשים עם יוצרים, אמנים ומעצבים בסמטאות ציוריות ובחללים מעוררי השראה.
למי מיועד: לחובבי עיצוב ולמעצבים שרוצים לדעת איפה קונים, לאן הולכים ומאיפה מתחילים לחפש השראה. הסיור מיועד לקבוצות מוזמנות מראש או במסגרת סיורים פתוחים למינימום עשרה משתתפים.
מחיר: כ־250 שקל למשתתף. סיור נמשך כשעתיים וחצי.
8 צפייה בגלריה
הסיורים של אורנה מזור
הסיורים של אורנה מזור
פוגשים מעצבים ויצירות בסיורים שמשתנים בכל פעם. הסיורים של אורנה מזור ברחבי יפו ותל אביב
(צילום: מירב בן צור, נדיה דיאגילב)

מקצועות שנעלמים מן העולם: מנעל קרועה ועד מאבק ביבוא מסין

איפה נערך הסיור: ברחבי הארץ.
המדריכה: מיטל כץ, מפיקה ואשת תוכן ובעבר מעצבת אופנה.
במילים שלה: "לפני כעשור סיימתי פרק בחיי של 16 שנים כמעצבת אופנה, כי בשלב מסוים התקשיתי לעמוד מול היבוא הגואה מסין. רגע לפני הסגירה והחשש של מה יהיה הלאה, מצאתי בסטודיו נעל קרועה שהובילה אותי לסנדלר השכונתי. הוא סיפר לי שבעבר הייתה לו המון עבודה ותור ארוך של אנשים השתרך מחוץ לבית מלאכתו הקטן, והיום כבר אין איש", מספרת כץ. "המחשבה שיושבים אנשים מבוגרים שחלקם כבר מזמן בגיל הפנסיה, קשישים שהקימו את המדינה, לחמו במלחמות ישראל ופתחו עסקים קטנים שעתידים ממש בקרוב להיעלם אל דפי ההיסטוריה, לא הניחה לי. שנה שלמה הקשבתי להם ותיעדתי את סיפוריהם, ואז הקמתי את הסיור הראשון שלי וקראתי לו 'מקצועות שנעלמים מן העולם'".
הסיור כולל: ביקור אצל בעלי מלאכה המעביר את סיפורם של האחרונים בתחומם, כולל הדגמות. הסיורים נערכים בתל אביב וביפו, לצד סיורים באזורים כפריים בשרון ובעמק חפר. לאחרונה התרחב המיזם לירושלים, ובה מבקרים בבתים ישנים ומבני תעשייה של בעלי מלאכה ותיקים, המתמקדים בשיטות מסורתיות לעיצוב פריטי יודאיקה מכסף וזהב, ארונות קודש, ספרי תורה, פרוכות ושטריימלים. כמו כן מבקרים במפעל שיקומי לעיוורים שבו מייצרים מטאטאים ומברשות ופוגשים בוני כלי נגינה, סנדלר, יצרן נעליים, שען, רסטורטור ועוד.
סיור "אנשי האדמה" נערך באוויר הפתוח בשרון ומציג את סיפורה של המדינה דרך עיני החקלאים: חלבנים, דבוראים, מגדלי אצות, משמרי יערות, יצרני יין, בירה, שמן זית, שוקולד ועוד.
למי מיועד: לאנשים פרטיים (משפחות, חברים), חברות וארגונים, ויש גם סיורים פתוחים. אפשר לסייר ברגל או במיניבוס מפואר, לפי העדפה.
מחיר: 350-200 שקל למשתתף לסיור של כשלוש-ארבע וחצי שעות עם טעימות אוכל.
8 צפייה בגלריה
מיטל כץ, מקצועות שנעלמים מהעולם, סיור
מיטל כץ, מקצועות שנעלמים מהעולם, סיור
הסיורים של מיטל כץ נועדו להנציח מלאכות נכחדות ויוצרים ותיקים
(צילום: הדס אלדר)

8 צפייה בגלריה
מיטל כץ, מקצועות שנעלמים מהעולם, סיור
מיטל כץ, מקצועות שנעלמים מהעולם, סיור
ניסים בכר עובד עם קש בבית המלאכה הוותיק שלו בדרום העיר
(צילום: הדס אלדר)

סיפור מרגש שקרה בסיור: "יעקב היה שען אגדי שנולד לתוך המקצוע והמשיך את החנות שהקימו הוריו ב־1921, יחד עם אחיו דני. כשביקרתי עם קבוצות אצלו בזמן שעבר טיפולים רפואיים לא פשוטים, כולנו הרגשנו איך המפגש גורם לו לשכוח מהמחלה ולהיזכר בתקופות טובות יותר", מספרת מיכל מינסקי, מדריכה שעובדת במיזם, על יעקב שלמן ז"ל, שנפטר לאחרונה והיה חלק מהסיור במשך שנים. "המפגשים עם המבקרים גרמו לו להרגיש שיש ערך לידע שצבר בעבודה הזו במשך יותר מ־70 שנה, ליהנות ולצחוק ופשוט להיות בלב העניינים. בסיורים הוא התקשה להיפרד, יצא איתנו והמשיך לספר לנו מה קורה היום עם המבנים שבסביבה, מה הייתה האווירה בשכונת כרם התימנים הסמוכה לאחר מלחמת העצמאות, מה דעתו על עליית מחירי הנדל"ן ועוד".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button