דגם סינרגיה - הפורמייקה חוזרת ובגדול

הקאמבק של הפורמייקה: איך הפך הציפוי מהסבנטיז ללהיט עכשווי

הפורמייקה חוזרת, ובענק. במגוון צבעים, טקסטורות וגימורים ובטכנולוגיות ייצור מתקדמות, החומר עם התדמית הזולה הפך לאפשרות הלוהטת בעיצוב מטבחים

נעם פרל בשיתוף רבבה
פורסם:
תשכחו את כל מה שחשבתם על פורמייקה במטבח: זו כבר תקופה ארוכה שבה כשאומרים "פורמייקה", לא מדברים על אותו ציפוי אפרורי ומתקלף שאנחנו זוכרים מהמטבחים של פעם, אלא על חומר עמיד, אסתטי ומרשים שהפך בשנים האחרונות ללהיט בתחום עיצוב המטבחים.

10 צפייה בגלריה
תוכן שיווקי
תוכן שיווקי
פורמיקה נאנו בשחור לבן - מטבחי רגבה
(עיצוב: אפרת רז, צילום: אלעד גונן)


אז מה זה בדיוק פורמייקה? "פורמייקה היא שכבות של נייר אריזה שספוגות במלמין נוזלי, ומעליהן שכבה סופית וחיצונית שמעניקה את המראה המוכר", מסבירה דרורית קפלן, סמנכ''ל שיווק ופיתוח ברגבה. "את כל שכבות נייר האריזה כובשים יחד בחום גבוה ובלחץ רב וכך מתקבל לוח קשיח. העובי של הלוח יכול לנוע בין 0.6 מילימטר ל-2 מילימיטר, ובמטבחים העובי הנפוץ הוא סביב מילימטר אחד".
"כיום "פורמייקה" היא כבר שם קוד למכלול חומרי גימור שעובדים על אותו עיקרון כשהמשותף לכולם הוא חיקויים מדוייקים של חומרים אחרים. פורמייקה נוצרה במקור כחיקוי זול של משהו אחר ולכן יצא לה שם רע אבל כיום החיקויים הגיעו לרמה כל כך גבוהה שבהחלט אנחנו כבר לא בתחום ה"זול" לא במראה וגם לא במחיר. כתוצאה מכך בעשור האחרון יש פריחה מחודשת של הפורמייקה שמקבלת בנוסף דחיפה מהעובדה שהעולם מחבק חיקויים של חומרים אמתיים, כחלק ממגמות הקיימות הירוקות".
מה שיפה זה להסתכל על הפורמייקה כראי להתפתחות עיצוב המטבחים בארץ. את זה שהפורמייקה הייתה להיט בשנות השישים כולנו יודעים, אבל אפשר לראות את התפתחות הפורמייקה במטבחים גם כמדד לשינויים חברתיים, תרבותיים וכלכליים בישראל של המאה העשרים. "לאחר שנות החמישים הצנועות והפונקציונליות מאוד, שנות ארגז הלחם והסיפולוקס שבהן המטבח בדירות השיכון היה קטן וצבוע בצבעי שמן, שנות השישים והשבעים הביאו עימן לראשונה תחושה של עלייה ברמת החיים בישראל", מספרת קפלן.

10 צפייה בגלריה
מטבח כפרי מפורמייקה ומעץ. שנות ה-70
מטבח כפרי מפורמייקה ומעץ. שנות ה-70
פונקציונלי וצנוע. מטבח משנות החמישים
(צילום: באדיבות ארכיון רגבה)

כמו שאפשר לראות בתמונות ההיסטוריות, השיפור ברמת החיים הביא משב רוח רענן של פתיחות ומודעות לעיצוב הבית והמטבח - יותר חפצי נוי ואלמנטים דקורטיביים שלפני כן לא היו נפוצים. "בשנים הללו נכנסים לתמונה חומרים חדשים שמביאים איתם הבטחה לחיים נוחים ופוטוגניים יותר - פורמייקה בצבעים חיים הגיעה לשיאה בשנות השבעים עם צבעים עזים ואופטימיים כמו אדום וירוק".

10 צפייה בגלריה
שנות ה-70: מטבח פורמייקה עם משטח שיש וידיות עץ.
שנות ה-70: מטבח פורמייקה עם משטח שיש וידיות עץ.
שיא של צבעוניות עזה. מטבח משנות השבעים
(באדיבות רגבה)

ובשנות השמונים העליזות, איך לא, הישראלים פניהם מערבה ורוצים הכל "אמריקה", כולל המטבח, שמתחיל לקבל סממנים צפון - אמריקניים בגוני אגוז ודובדבן. "מי שידו אינה משגת, עושה שימוש בפורמייקה כדי לחקות עץ, אלומיניום ועוד", אומרת קפלן, ומספרת שאיכות הפורמייקה לא הייתה טובה, היא הייתה מתקפלת והופכת את המראה כולו להרבה פחות אסתטי. "זה היה הרגע שבו פורמייקה הפכה לשם נרדף למטבח זול".
בשנות התשעים והאלפיים, מגיעה תגובת הנגד לצבעוניות בדמות הלבן המינימליסטי, המבריק והנקי. במשך כמעט שני עשורים כל המטבחים בישראל הופכים לבנים. זו הייתה גם תקופה של שיפורים טכנולוגיים ולזירה נכנסים חומרים חדשים כמו פורמייקה לבנה עם קנט PVC בהדבקת לייזר, מה שמונע לכלוך והתקלפות ומעניק מראה חלק ואיכותי שאפשר יצירת חזיתות לבנות איכותיות. "האיכות השתפרה והמטבח הפך לעמיד ואיכותי. זו הייתה תקופה שבה הפורמייקה התחילה לחזור להיות מבוקשת בזכות גימורים טכנולוגיים חדישים כמו גימור 'נאנו- סופר מט' או גימור מבריק כמו זכוכית".

10 צפייה בגלריה
מטבחי רגבה. אדריכלית: נירית פרנקל
מטבחי רגבה. אדריכלית: נירית פרנקל
גימור נקי ולבן. שנות התשעים. אדריכלית: נירית פרנקל
(צילום: יעל אילן)

זה היה שיעור קצר בהיסטוריה, אבל מה קורה היום? "אז כמו שציינו כבר, בעשור האחרון הפורמייקה חוזרת למשחק ובגדול", אומרת קפלן. "בעיקר עץ, אבן ומתכות, רק שהפעם היא מגיעה בליווי טכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת לה לחקות חומרים בצורה מרשימה עד כדי קושי להבדיל בינה ובין המקור. טכנולוגיית סינכרונייז, לדוגמא, מטביעה בחומר ציור של עץ ומייצרת חומר גלם מאוד דומה למקור". הטכנולוגיות החדשות, בשילוב הדרישה לשמור על משאבי כדור הארץ והעובדה שהמחירים נמוכים ממחירי חומרי הגלם המקוריים, עוזרות לפורמייקה לחזור להיות פופולרית בשנים האחרונות.

10 צפייה בגלריה
מטבח בצפוי פורמייקה, מטבחי רגבה. עיצוב פנים: סטודיו דולו
מטבח בצפוי פורמייקה, מטבחי רגבה. עיצוב פנים: סטודיו דולו
ארונות מטבח בציפוי פורמיקה נאנו שחורה בגימור מאט עם הגנה נגד טביעות אצבע, בשילוב נישת עץ. עיצוב פנים: סטודיו דולו
(צילום: עוזי פורת)

חומר שפותח את הדלת למגוון רחב של אפשרויות

ההתפתחויות בתחומי החיים השונים הובילו גם להאצת התפתחויות טכנולוגיות, וכך גם בכל הקשור לפורמייקה. כך נולד מגוון רחב מאוד של אפשרויות - צבעים, גימורים, מראות וחומריות - שמאפשרים לכל אחד לבחור את המטבח שהוא מתחבר אליו.
אז אילו אפשרויות קיימות בעצם? "ראשית, אפשר לבחור פורמייקה חלקה בגוונים רבים", אומרת קפלן. "לאחר מכן מגיעים המרקמים והגימורים השונים, כשגם את רמת החספוס אפשר לבחור מבין כמה אפשרויות, בהן פורמייקה במרקם משי ופורמייקה במרקם קטיפה. כשהלהיט של השנים האחרונות הוא ציפוי בטכנולוגיית נאנו (nano tech) שמשווה לפורמייקה מגע קטיפה עמיד במיוחד ומונע טביעות אצבע. טכנולוגית הנאנו מתוקף הפופולריות שלה מביאה הרבה חיקויים זולים לשוק וחשוב לבדוק שמדובר ב nano tech המקורי".

10 צפייה בגלריה
מטבחי רגבה. מעצבת פנים עדי אדליס
מטבחי רגבה. מעצבת פנים עדי אדליס
מטבח של רגבה בגימור משי. גימור נקי וחלק. עיצוב פנים: עדי אדליס
(צלם: טל ניסים)

אפשרויות נוספות הן הפורמייקות שמחקות מראה של לוחות עץ טבעי. גם במחלקה הזו יש חידוש חשוב בדמות הטבעת צורות העץ על גבי תמונת הטקסטורה ובכך לאפשר תחושת עץ אמיתית לגמרי, גם הקנטים שבצידי הלוח מעתיקים את תמונת העץ לאורך ולרוחב והתוצאה מבלבלת אפילו את המומחים. סקאלה נוספת שאפשר לנוע עליה היא הסקאלה שבין מבריק ומט שמחכה את הלכות המשוות לעץ מראה סופי.

10 צפייה בגלריה
רגבה
רגבה
אפשר גם צבעוני. מטבח פורמייקה של רגבה
(צילום: שי אפשטיין)

עוד אפשרות היא פורמייקה מטאלית בגוונים שונים, המקנה למטבח כולו מראה היי-טקי ומודרני. המראה המתכתי (אם בכיוון המינימליסטי ואם בכיוון התעשייתי) נכנס לאופנה בגדול ולמי שמחפש חיקוי שלעתים עמיד יותר מהמקור - ימצא אותו בדמות פורמייקה שהוסיפו לה אלמנטים מתכתיים ונראית ומרגישה כמו מתכת אמתית.


10 צפייה בגלריה
מטבח בציפוי פורמייקה, מטבחי רגבה. עיצוב: ענבל אילון
מטבח בציפוי פורמייקה, מטבחי רגבה. עיצוב: ענבל אילון
ארונות מטבח בציפוי פורמיקה מבריקה, בשילוב אי מעץ. אפשר לבחור על הסקאלה שבין מבריק למאט. עיצוב: ענבל אילון
(צילום: גדעון לוין)

"תחום נוסף וחזק מאד הוא דמויי האבן והבטון למיניהם. הטכנולוגיות שמאפשרות הטבעת טקסטורות ומראה מט, מאפשרות חיקויים ששומטים את הלסת. טרנד הבטון החשוף השתלט גם כאן וחברות הפורמייקה הוציאו בשנים האחרונות קולקציות רבות של גווני בטון בפורמיקות, כשכל חברה מנסה גימיקים משלה, אפילו עד כדי חיקוי החלודה המבצבצת מידי פעם בבטון החשוף בעולם האמתי".

10 צפייה בגלריה
מטבח בציפוי פורמייקה, מטבחי רגבה. עיצוב פנים סתיו בן יעקב
מטבח בציפוי פורמייקה, מטבחי רגבה. עיצוב פנים סתיו בן יעקב
מטבח בציפוי פורמייקה נאנו בהירה. גימור מט נעים למגע עם הגנה נגד טביעות אצבע. עיצוב פנים: סתיו בן יעקב
(צילום: גלעד רדט)

"פורמייקה משתלבת היום עם כל חומר גלם אחר ומסייעת למחירי המטבח הסופי להיות שפויים. כמובן שלא רק המחיר מושפע, אלא גם האיכות והעמידות של המטבח מרוויחות מכך. למשל, פורמייקה שמחקה עץ טובה מעץ אמיתי שנשרט בקלות, קשה לניקוי ואין שום דרך להשיג את אותו גוון העץ כאשר נצטרך להחליף ולתקן דלת אחת. פורמייקה דמוית מתכת לא תישרט בקלות או תחליד כמו מתכת אמיתית פורמייקה דמוית אבן לא תישרט ותצהיב כמו אבן אמיתית".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button