"צבע טרי", יריד האמנות והעיצוב השנתי הענק שהפך כבר מזמן למסורת, חוזר למהדורה נוספת של תצוגה ושל מכירה של פריטי עיצוב ואמנות עדכניים. יריד "צבע טרי" מיצב את עצמו בעשור וחצי האחרונים כאחד האירועים הגדולים של האמנות והעיצוב המסחריים בישראל - כזה שמצביע על טרנדים חדשים, ועל יוצרים ויוצרות מבטיחים ששווה לשים עליהם עין. לצד עיריית תל אביב המעורבת במיזם, נותנת החסות הראשית השנה ליריד היא קבוצת הפניקס. בין החידושים השנה - חממת מעצבים צעירים שיציגו עבודות בדגש על קיימות ועל התנסות בחומרים חדשים.
השנה יתקיים האירוע מ-30 במאי עד 4 ביוני, והפעם בנמל יפו. מדי שנה מתקיים היריד בלוקיישן אחר, הפעם יחנוך היריד הססגוני את פתיחתם המחודשת של המתחמים מחסן 2 ומחסן 3 בנמל יפו, סיום לתקופה של כמה שנים שבה היו סגורים לצורך חידוש נרחב.
ביריד "צבע טרי" 2023 ישתתפו כ-25 תערוכות, ולצידן, מה שהפך לגולת הכותרת של היריד: חממת האמנים העצמאיים, שמנבאת בדיוק לא רע בכלל את הצלחתם של אמנים צעירים בשדה המסחרי. השנה ישתתפו בחממה יותר מ-40 אמניות ואמנים שמציגים עבודות מקוריות.
עוד בנושא:
לראשונה: חממה למעצבים צעירים
השנה תושק בפעם הראשונה בתולדות היריד חממת עיצוב בשיתוף טמבור והיא תוצג במחלקת העיצוב של היריד – "עיצוב טרי". החממה תשאף אף היא לסמן את המעצבות והמעצבים המבטיחים ואת השמות החדשים ששווה להתחיל לשנן, הפעם בשדה העיצוב. במסגרת חממת העיצוב ישתתפו שמונה מעצבות (שבע מעצבות ומעצב אחד ליתר דיוק), כשהנושא המאחד בין הפריטים שיוצגו ויימכרו הוא קיימות ושימוש בחומרים חדשים - נושא חשוב ואקטואלי בשדה העיצוב.
הכירו ראשונים את 8 המעצבות שיציגו בחממה
אחרי שהבנו את תהליך ההקמה ואת תהליך הבחירה לאור כל מכלול השיקולים, הגיע הזמן להציג את הנבחרת של החממה הראשונה ביריד.
יובל (קיילה) הראל: האגרטל המשתנה
יובל הראל היא מעצבת צעירה, שלמדה, חיה ועובדת בהולנד, ומתרגמת תהליכים גיאולוגיים לטכניקות של מלאכה. ביריד היא תציג את הפרויקט "טרה אלכמי" – מחקר שבוחן את הקשר שקיים בין חימר למתכת בטבע. היא תציג קולקציה של ואזות מקרמיקה, שבהן משולבת נחושת. כל ואזה מתוכננת להשתנות עם הזמן, כשהנחושת האדמדמה צפויה להתחמצן ולשוב לצבעה המקורי בטבע – טורקיז.
יובל (איבויה) הראל: חימר חרוש
כן, עוד יובל הראל, לא אותה אחת. בעבודתה, אוהבת הראל (המכונה איבויה) ליצור שילובי חומרים שאינם מובנים מאליהם, לרוב תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובאלגוריתמים דיגיטליים. בחממה היא תציג את "חימר חרוש", שעוסק במפגש בין ההתקדמות הטכנולוגית לבין הטבע עם הצגת כלים עשויים מעין "טבעי חדש". מדובר בקולקציה של כדים עם טקסטורה שנוצרה באמצעות מכונת CNC (מכונת כרסום ממוחשבת), שפועלת בגריעה בחומר, ומשמשת לרוב עבור תעשיות אחרות. בשיטה הזו נוצר מפגש טכנולוגי אחר עם החומר הקרמי.
נעה למדן: אגרטלים בצורת ירקות
נעה למדן, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, עובדת בזכוכית, ובשנים האחרונות מתמקדת בפיסול של אובייקטים מהצומח – בעיקר פירות וירקות. ביריד היא תציג אגרטלי-ירקות מנופחים מזכוכית. בין הירקות שהפכו השראה לאגרטלים אפשר למצוא גזר, סלק, סלרי ועוד. כל אגרטל הוא יחיד במינו, צבעוני ושובה לב.
יולי מרוז: גופי תאורה מקליפות של פירות
יולי מרוז, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ועם סיום לימודיה הקימה יולי את O Peel, סטודיו ליצירה סביב חומרים חיים, ובעיקר קליפות פרי. את הקליפות, שהופכות לפסולת בשימוש שלנו, הופכת מרוז למוצרים בעלי ערך ותפקיד חדשים בעולם, באמצעות טכניקות ששאולות מעולמות הטקסטיל: סריגה, כבישה, אריגה, תפירה ועוד. ביריד היא תציג גופי תאורה בעבודת יד המפיצים אור טבעי נעים ונושאים את השמות melon ו-2bloom שעשויים מקליפות של הדרים ושל מלונים, כמו גם קופסאות מקליפת אשכוליות.
כליל אתרוג: פטריות או לא להיות
כליל אתרוג, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, היא גם חובבת קולינריה. הפרויקט שלה הוא "ג'ארה" - כד קרמי אסתטי לגידול פטריות מאכל במרחב הביתי. הרעיון הוא לעלות למודעות נושאים רלוונטיים כמו מזון איטי (slow-food), גידול עצמי, קיימות וצמצום צריכת בשר. סביב הרכישה של הכד נבנית מעין קהילה של רכישת תפטירים לגידול על בסיס חודשי שבה מחליפים החברים טיפים, המלצות ורעיונות, ממש כמו קהילת מתכונים. ג'ארה מדגיש את החשיבות התזונתית והקולינרית של הפטריות בעולם.
לירי ספטון: כלים מקמח
לירי ספטון, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, חוקרת את הדמיון שבין קמח לבין אדמה. היא משתמשת בטכניקות של בניה באדמה ואז מחליפה את האדמה בקמח. הפרויקט ERETZ שיוצג ביריד משלב בין עולמות האפיה, הקרמיקה והבניה באדמה. הכלים מיוצרים במטבח הביתי, בתנור רגיל בחום של 100 מעלות. בשל המניפולציה המינימלית, הכלים מתכלים באדמה ומזיקים באופן מזערי לסביבה. בעבודתה היא משתמשת בחרסית ללא שריפה (בניגוד לקרמיקה), שיכולה לחזור ולשמש כחומר גלם תמידי.
סתו רג'ואן ליברמן: אביזרים מודפסים ב-3d
סתו רג'ואן ליברמן, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, מתמקדת בשילוב בין עבודה עם חומרים רכים וטקסטיל לבין טכנולוגיות של תלת ממד. ביריד היא תציג את "אאוטליין סטרוק" - שיטה לעיצוב וייצור של פריטים באמצעות הדפסת תלת ממד על קנבס. הקולקציה כוללת פריטי לבוש ואקססוריז לבישים לצד אלמנטים של הום סטיילינג.
זיו גנל: כלים בהשראת אדמה ושיניים
זיו גנל, בוגר המחלקה לעיצוב קרמיקה וזכוכית בבצלאל, יוצר בקרמיקה. הוא חוזר לתחום אחרי הפוגה בת שנים שבה פרש מעיצוב לטובת טכנאות שיניים. ביריד הוא יציג את "ואזות טקטוניות", פרויקט שבמסגרתו הוא מערבב סוגים שונים של חימר ומינרלים בעבודה עמלנית של קיפול, שמייצרת דימויים שמזכירים את האדמה, בנוף הישראלי. הכלים נעשו ללא שימוש בגלזורה או בצביעה.
את המהלך לבחירת המשתתפים בחממה הובילה טל גולני, בוגרת לימודי אמנות במדרשה ולימודי אוצרות בתוכנית לאוצרות בעיצוב בשנקר, שהצטרפה ליריד ב-2013.
"הקשר שלי עם סצנת העיצוב, המעצבים והמעצבות, נמשך לאורך כל השנה. אני מבקרת בתערוכות, מגיעה לביקורי סטודיו, משמשת להם כאוזן קשבת וכמקור להתייעצויות. מאז שאני אמונה על מתחם העיצוב אני מקפידה להיות כל הזמן עם היד על הדופק, להכיר את המעצבים והמעצבות הפעילים בארץ ואת הנושאים העכשוויים שבהם הם עוסקים", אומרת גולני.
איך נבחרו המעצבות והמעצב לחממה?
"חממת המעצבים השנה ביריד צבע טרי נערכת תחת נושא הקיימות. כדי לבחור את המשתתפים בה פנינו לעשרות מעצבים, צעירים וותיקים יותר, שידענו שעוסקים בתמה של קיימות, מיחזור, אקולוגיה, צמצום פסולת, מיחדוש ועוד – והצענו להם להגיש הצעות לחממה. הבחירה בנושא של קיימות היא טבעית והיא חלק מרכזי באג'נדה של טמבור. מדובר בנושא שבעשור האחרון רלוונטי בכל תחומי החיים, ומוביל גם ברמה העולמית חשיבה של מעצבים בכל מקום. היה חשוב לנו גם להמשיך את העלאת המודעות הזו וגם לתת אפשרות לפתח פרויקטים שיסייעו בשמירה על הערכים האלו", מספרת גולני.
איך גובשה נבחרת המציגות?
"קיבלנו עשרות הצעות, מתוכן בחרנו שמונה מעצבים שיקחו בה חלק. הבחירה הייתה לא פשוטה אך בחרנו את האופציות שנראו בעינינו הכי מדויקות", אומרת גולני, "שבע המעצבות והמעצב הם כאלה שהעיצובים והמוצרים שלהם כבר מפותחים, אבל עדיין לא בסדרי גודל שבהם הם נחשפים באופן מספק לקהל הרחב. הייתה חשיבות רבה בבחירה מגוונת של מעצבים שעובדים בחומרים שונים ובטכניקות שונות".
את חושבת שזה מקרי שרוב המעצבות שבחרתן הן נשים?
"אני שמחה לתת במה להרבה נשים, בעיקר לנשים בתחילת דרכן, אבל הבחירה הייתה לגמרי על סמך החדשנות, המקוריות והעניין של הפרויקטים. מין המעצב.ת לא היה שיקול. אבל זה תמיד כיף לקדם נשים צעירות. העובדה שבסופו של דבר נבחרו בעיקר מעצבות אולי מעידה על זה שלנשים היום יש הסתכלות רחבה יותר. הן מצליחות להתחבר לכאן ולעכשיו ולפתח מוצרים ועיצובים חדשניים ואקטואליים", מספרת לנו גולני בראיון.
מה התקוות שלך לגבי החממה ולגבי המשתתפות בה?
"השאיפה שזו תהיה נקודת זינוק עבורם לפתח את הסטודיו שלהם ואת המוצרים שלהם, לקבל חשיפה ומוטיבציה להמשיך לפעול ולגדול – עם משאבים מתאימים עבורם. לגבי החממה – אני מקווה שהפורמט הזה ימשיך לשנים הבאות וגם יגדל בכל פעם, כדי שנוכל ללוות פרויקטים גם בפיתוח שלהם וללוות אותם לאורך כל הדרך – עד התצוגה ביריד", מסכמת גולני.
על שיתוף הפעולה אומרת צביה אורנשטיין קסן, סמנכ"לית השיווק של קבוצת טמבור, כי "אנחנו מתרגשים מאוד מההשתתפות ביריד צבע טרי ובמיוחד מהחיבור למעצבים הצעירים והמבטיחים. העיסוק היצירתי של האמנים בחומר, כפי שבא לידי ביטוי בעבודות המוצגות בחממת העיצוב, מתכתב עם ערכי החברה ועם החזון שלה לקדם סביבות חיים מקיימות יותר".
עוד 10 תחנות חובה ב"עיצוב טרי"
לצד החממה, יוצגו ב"עיצוב טרי" עבודות עיצוב וריהוט של כ-40 מעצבים ומעצבות ממגוון רחב של תחומים: עיצוב מוצר, קרמיקה, נייר וזכוכית, רהיטים, גופי תאורה ועוד. ואם זה לא מספיק, במשך הימים הדחוסים והעמוסים של היריד, יתקיימו בו גם סיורים, הרצאות ואירועי שיח, כשאלו שממוקדים בעיצוב, יתמקדו אף הם, כמו החממה, בעיצוב ואדריכלות ירוקים המיטיבים עם הסביבה.
1. בעלות מלאכה: רהיטים גדולים וחפצי עץ
"בעלות מלאכה" הן צמד הנגריות ענת גלזר ודורון שי, שהחלו את דרכן המקצועית בנפרד, בהמשך שילבו כוחות, ומאז הן בלתי ניתנות לעצירה. גלזר סיימה קורס נגרות של משרד התמ"ת ולאחר מכן התמחתה בחריטת עץ, והיא בעלת תואר שני בעיצוב תעשייתי מבצלאל. שי סיימה קורס נגרות של משרד התמ"ת ולאחר מכן למדה נגרות מסורתית ב-Ecole Boulle בפריז.
הן ייצגו לא אחת בתקשורת את הכוח הנשי שקיים במקצוע הנגרות – גם אצלנו כאן במדור ב-ynet. "בעלות מלאכה" מתמקדות בנגרות-אמן ויוצרות פריטים שמשלבים נגרות מסורתית ועכשווית, ומיועדים להחזיק עשרות שנים ויותר. הקולקציה שתוצג ביריד מורכבת מרהיטים גדולים, וכן מחפצי עץ קטנים שמיוצרים מעצים שאינם מתאימים לבניית רהיטים, אבל שאותן תכונות שפוסלות אותם מכתיבות תהליך יצירה ייחודי וחד פעמי לכל פריט: כיוון הסיבים, הפיתולים, הסתעפויות הענפים ועוד.
2. ניר מאירי: גופי תאורה מאצות, כרוב ופטריות
הסטודיו של ניר מאירי, בוגר החוג לעיצוב תעשייתי בבצלאל ובוגר התוכנית למצטיינים של כתר פלסטיק, הוקם ב-2012 ומתמחה בעיצוב ובייצור של גופי תאורה יוקרתיים בישראל ובלונדון, עם לקוחות נחשקים כמו גוגל ומייקרוסופט. לצד פעילות מסחרית של ייצור גופי תאורה מחומרים סטנדרטיים כמו מתכות, חומרים אקריליים ועצים, עובד הסטודיו על יצירות תאורה אמנותיות ניסיוניות בחומרים כמו חול, אצות, מלח ים, פטריות ואפילו כרוב אדום(!). גם החומרים הלא שגרתיים האלו יכולים להפוך לפריט שימושי ומעוצב לבית.
3. סטודיו נחשון: רהיטים בהשראת אדמה מתפוררת
הסטודיו של המעצב תומר נחשון מקדם גם גלריה מסחרית צעירה וחדשה לעיצוב ולאירועי שיח ולהרצאות שממוקמת במתחם גן החשמל בתל אביב. הקולקציה של הסטודיו שתוצג ביריד "עיצוב טרי" מורכבת מיחידות אחסון וספריות, כסאות וכורסאות, שולחנות, גופי תאורה ואקססוריז. בין המוצגים המסקרנים: שולחנות סלון וצד המדמים תהליך של היסדקות והתפוררות של אדמה, כשכל שולחן הוא ייחודי ושונה מהשני.
4. דין מנשרוף: שטיחים עם וייב
מנשרוף בולט כדמות שונה קצת בנוף: הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית במוסררה, לעומת בוגרי מסלולי העיצוב של האקדמיות, ופתיחות הדעת ניכרת גם בתוצרים שלו. בתקופת הקורונה עבר מנשרוף מעבודה במדיום הדיגיטלי ליצירה ידנית וחומרית. הוא יציג ביריד "עיצוב טרי" שטיחים ייחודיים. מנשרוף עושה בעבודות שלו שימוש בטקסטיל ובחוטי צמר ככלי לאיור, והתוצאה מטריפה: פסיכדלית, יצירתית, צבעונית ומיוחדת מאוד על גבי שטיחים נעימים.
5. טסלר מנדלוביץ' + לינסקי דיזיין: אריחים גמישים
הסטודיו של טסלר + מנדלוביץ' של המעצבים אורלי טסלר ואיתמר מנדלוביץ', שהשתתף בעבר ביריד "עיצוב טרי", כולל שני בוגרי החוג לעיצוב טקסטיל בשנקר. צמד מעצבים המתמחים בפיתוח וייצור טקסטיל עץ המעובד למוצרי יוקרה לתחום הרכב, פנים, אדריכלות ואופנה. העיצובים שלהם מבוססים על גישת form follows material. המיזם שלהם מתמקד בייצור של אריחים המבוסס על עץ, שמייצרים מחומר קשה וחומר רך, עד ש"ננעל" מחדש לתוך הצורה שנבחרה והוגדרה לו. בשיטה הזו, מקבל העץ הקשיח תכונות של טקסטיל רך וגמיש, שניתן לפיסול ולעיבוד בצורות שונות, ובגימורים ובצבעים שונים. הפעם הם יציגו ביריד סדרת אלמנטים עשויים עץ בגימור מתכת אמנותית בביצוע של סטודיו לינסקי דיזיין. החיפוי במתכות כמו ברונזה, נחושת, פליז וברזל מעניקות למוצר אסתטיקה שונה וחדשה.
6. IT SPACE + מיקי מן: אינסוף אפשרויות לחיבור רהיטים
חברת ספייס איט מוכרת ומייצרת ריהוט משרדי כבר יותר מ-20 שנה. סטודיו fe של מיקי מן, מיקי מן, בוגרת האוניברסיטה הטכנולוגית TUDelft עם MA באדריכלות, הוא בית מחקר לעיצוב במתכת, שפועל כעשור. יחד הם יציגו סדרה של שולחנות לחללים מסחריים בשם MAKEWORKPLAY, המשלבים כדים כאבני-משחק שמאפשרות, יחד עם פלטות אלומיניום, אפשרויות אינסופיות לחיבור של רהיטים. הסדרת משלבת את כוחה של חברה מסחרית ואת איכויות העיצוב של סטודיו של מעצבת, והתוצאה יצירתית ושובת לב.
7. שאול כהן: דימויים ישראליים זעירים
שאול כהן זכה להצלחה ככוכב המיניאטורות שישראל לא ידעה שהיא צריכה. הוא יוצר – בהדפסת תלת ממד ובעבודת יד מוקפדת ומשלימה - מודלים מוקטנים וריאליסטיים להפליא של מבנים ושל אביזרים איקוניים מהרחוב וההווי הישראלי. מבניינים שהם העתק מושלם למקור רק בקטן (כולל דודי השמש, התריסים והמזגנים, וגם כולל הלכלכוך החינני) דרך פחי אשפה ירוקים, דוכני מפעל הפיס ועד סוכת המציל המיתולוגית. התוצאה, בדומה לקהל הישראלי, היא מורכבת, מצחיקה, חצופה ויחידה במינה.
8. גיא לבקוב: יצירה בלייב
הסטודיו של לבקוב, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT, מציג מחקר חומרי וטכנולוגי בקרמיקה, שמשלב בתוכו הדפסות תלת ממד – כלי חדש בעולמם האיטי של יוצרי הקרמיקה. ביריד יציג לבקוב "קראפט דיגיטלי", המשלב עולמות מלאכה עתיקים וחדשניים. כמו שקורה לעתים בקרמיקה, כשפגמים וניואנסים מהווים מפתח ליצירת עיצוב, מדפסת תלת ממד מותאמת אישית נבנתה במיוחד כדי לשבש את תהליך היצירה ולהשפיע על הצבע, המרקם והאופי שלו. את התהליך יוכלו המבקרות והמבקרים לראות גם בלייב בימי היריד.
9. גיא משעלי ורחלי בוקסנבוים: גופי תאורה מנירוסטה
משעלי ובוקסנבוים, זוג בחיים וביצירה, בוגרי החוג לעיצוב תעשייתי בבצלאל, החלו לייצר גופי תאורה לילדים בסדנה שלהם בתום סגרי הקורונה. מאז הם הספיקו לקבל תגובות נלהבות ולהשתתף ביריד "עיצוב טרי" לפני שנתיים. השנה הם יציגו קולקציה שמתמקדת במתכות כחומר הגלם העיקרי, בעיקר בנירוסטה, שמקבלת את הקווים הייחודיים והסגנון המעניין של הצמד.
10. ZING - רז ישראל ושיר הררי: כלים לא מושלמים
בפרויקט "זיכרון של נייר", משמש הנייר כתבנית ליציקות קרמיות, במקום תבניות גבס. המעצבות התעניינו ביצירה של תוצרים "לא מושלמים", בקריסה של החומר ובחוסר השליטה שנוצר בעבודה המשלבת בין הקרמיקה לנייר. הכדים השונים מהווים מפגש בין שני חומרים מוכרים – אחד מהם עדין ונעלם, והשני נשאר לאורך זמן.
זווית בינלאומית
חממת המעצבים העצמאים היא מיזם נוסף מיסודו של יריד צבע טרי. כבכל שנה, גם השנה ישתתפו בו יותר מ-40 אמניות ואמנים שיציגו גופי עבודות מלאים ומקוריים שנוצרו ברובם במיוחד לקראת היריד.
השנה תיבחר עבודה אחת או סדרת עבודות מתוך העבודות שיוצגו והן יזכו להיכנס לקולקציית ההדפסים העולמית של חברת הפוסטרים וההדפסים הדנית COLLECTIVE PAPER המשתפת פעולה עם היריד דרך חברת טולמנ'ס. לצורך כך יגיע במיוחד ליריד ג'קוב ג'אנסן כדי להתרשם מהמגוון ולבחור מה יודפס וייכנס לפורטפוליו של המותג.
לדברי ג'אנסן, "אנחנו תמיד מחפשים נקודות מבט רעננות לקולקציות שלנו, ולמרות שמכרנו את המוצרים שלנו בכל העולם במשך שנים רבות, אנחנו עדיין בתהליך של בניית קולקטיב גלובלי של אמנים. אנחנו אוהבים איך הרקע התרבותי של האמנים שלנו מעצב את העבודות ואיך כל אחד מהאמנים הבינלאומיים שלנו הופך לקול ייחודי שמעצב את האנסמבל הגדול יותר שהוא האוסף שלנו. אנחנו בהחלט יכולים לראות כמה התייחסויות ונושאים ייחודיים מאמנים ישראלים במסגרת יריד צבע טרי השנה. למרות שיש מגוון גדול וגם השפעה גלובלית בלתי נמנעת בכל סצנת אמנות כיום, אנו שמים דגש על חיבור מקומי".