חדר ילדים מרגיע להמחשה, אדריכלות ועיצוב פנים: שירלי דן

עיצוב הבית למשפחות עם ילדים אוטיסטים: כך בונים מרחב ביתי מותאם, בטוח ומאפשר

ממקום ישיבה קבוע סביב שולחן האוכל ועד מיטה עוטפת וצבעים רגועים - לרגל יום ההתרמה השנתי של העמותות אלו"ט ואותי למען אוטיסטים בישראל התקיים היום מפרטת רכזת ההנגשה ומובילת החדשנות בעמותה את העקרונות לעיצוב קשוב ומכיל

פורסם:
"הבית אינו המקום בו אתה חי, אלא המקום בו מבינים אותך" - כריסטיאן מורגנשטרן 1891

איך נראה בית שמותאם באמת לילדים אוטיסטים? למה פרטי עיצוב שנראים "תמימים" עלולים להקשות על ויסות חושי? איך עיצוב וארגון הבית יכול לעזור גם למי שחווה את העולם אחרת להרגיש מובן? ואילו התאמות פשוטות יכולות לשפר את הרווחה של כל בני המשפחה?
משפחות רבות מגלות שכאשר מעצבים את הבית מתוך הבנה של החוויה החושית , הקוגניטיבית והתקשורתית הייחודית של הילד, הבית הופך להיות מקום אשר מכיל את הצרכים של כולם. שינוי כזה לא רק מפחית עומס, אלא יוצר מרחב שמכבד שונות, מחזק מסוגלות ומשפר את איכות החיים המשפחתית.
בכתבה יוצגו עקרונות מרכזיים לעיצוב בית מותאם, דוגמאות ליישום בכל חדר, וטעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן.

הסביבה הפיזית כבסיס לרווחה ולביטחון

לילדים אוטיסטים יש לעיתים רגישות גבוהה לקולות, ריחות, אורות, טקסטורות ולחפצים מסוימים בסביבה. חוסר התאמה סביבתית עלול לייצר עומס חושי, להעלות חרדה ולהקשות על ויסות עצמי. לעומת זאת, סביבת מגורים בעיצוב מושכל יכולה להפחית לחץ, לאפשר מנוחה ולהגביר תחושת שליטה וביטחון. חוסר מודעות לסכנות עלול להוות מקור לדאגה ולהצריך השגחה אינטנסיבית של המשפחה. יצירת סביבה בטוחה ומותאמת תעזור לכולם להרגיש בטוחים ורגועים בבית.
העקרונות המרכזיים:
• בטיחות פיזית ורגשית - מרחב שמאפשר תנועה חופשית, מבלי לחשוש מפציעה או מגירויים פתאומיים או חדים מדי. חשוב לזהות גורמים מסכנים נפוצים בבית ולדאוג להתאמה שלהם מראש. חלק מהסכנות אינן "יוצאות דופן", אלא כאלה שנמצאות כמעט בכל בית ובמקרים של ילדים שמחפשים תנועה, מטפסים, בודקים גבולות או סקרנים במיוחד, הן דורשות תשומת לב מיוחדת. דוגמאות לסכנות כאלה יכולות להיות רהיטים שאינם מעוגנים לקירות, מרפסות גבוהות או גישה לכלים חדים.
• מרחבים שקטים - אזורים בעלי גירוי נמוך שמאפשרים "פסק זמן" מהעומס החושי והקוגניטיבי. אזורים רכים, מרופדים או כאלה שמאפשרים עיטוף והתכנסות. נקיים מגירויים חזותיים ושמיעתיים.
• סביבה המאפשרת בחירה ושליטה - היכן להיות, אפשרות לשלוט בתאורה דרך עמעום או מתגים פשוטים, אפשרות לבחור מה לראות או לשמוע. תחושת שליטה מפחיתה חרדה ומשפרת ויסות. עבור מי שלא תמיד מצליח לבטא את צרכיו במילים, האפשרות לפעול באופן עצמאי בתוך הסביבה היא קריטית: היא מיטיבה איתו, אך גם עוזרת לסובבים להבין אותו טוב יותר דרך הבחירות והפעולות שהוא עושה.
• ניבוי - באמצעות ארגון מרחבי התארגנות ברורים ונגישים בבית. מרחבים אלה מאפשרים לילד להבין מה עומד לקרות ולהתכונן בקצב שנכון לו. זה אינו "פתרון לבעיה", אלא דרך ליצור סביבה שמכבדת את הצורך הטבעי בניבוי ובהפחתת אי-ודאות. למשל, באזור הכניסה והיציאה מהבית אפשר לרכז פריטים כמו נעליים, תיק ומעיל. הסידור הזה הופך את הסביבה לשפה חזותית: הוא מרמז על השלב הבא ביום ומאפשר לכולם להבין, להתארגן ולנוע הלאה ברוגע. הוספת ספסל קטן או משטח ישיבה יוצרת מרחב נעים שעוזר לעבד את הרגע ולהיכנס לפעולה בקצב אישי.
• תמיכה תקשורתית - עבור אוטיסטים רבים התקשורת מושפעת מההתאמה בינם לבין הסביבה. כשהבית מציע אמצעי תקשורת חלופיים ונגישים, הוא מאפשר בחירה באופני התקשורת גם ברגעי שגרה וגם במצבי הצפה, חרדה או קושי בניסוח מילולי. זהו מרחב שמכבד את הדרך הייחודית של כל אחד לתקשורת.
אמצעי התקשורת יכולים להיות פשוטים: תמונות או סמלים של פעולות מרגיעות, חפצים אהובים, אפשרויות בחירה או בקשות. עבור מי שמצייר, כותב או קורא, לוח מחיק או מחברת זמינים יכולים להפוך לכלי משמעותי לביטוי עצמי. רבים מהבתים בוחרים ליצור "תחנות תקשורת" – מקומות קבועים ונגישים שבהם מרוכזים האמצעים האלו. למשל, על דלת המקרר, באזור הכניסה, או ליד שולחן העבודה. כך התקשורת הופכת לחלק טבעי מן הסביבה.
7 צפייה בגלריה
בית ברמת גן, עיצוב: אנה וייל
בית ברמת גן, עיצוב: אנה וייל
סלון עם איי שקט ובלי עומס ויזואלי. עיצוב: אנה וייל
(צילום: שי אפשטיין)

עקרונות פשוטים להנגשת הבית – מהסלון ועד חדר הילדים

הסלון: אזור חברתי עם "אי שקט" מוגדר. הסלון הוא לב הבית, אך הוא גם מקור לגירויים רבים.
כדי להנגיש אותו:
• הפחתת עומס חזותי – לבחור רהיטים בקווים נקיים, לצמצם חפצים גלויים, להשתמש בארונות סגורים.
• תאורה רכה – אור מתכוונן או מפוזר במקום תאורה לבנה חזקה, הימנעות מתאורה מרצדת ומזמזמת.
• פינת רגיעה – פינת ישיבה שקטה עם כריות כבדות, שמיכה מחבקת, או כיסא עומק. עבור ילדים צעירים, אפשר להכניס אוהל קטן ומעוצב שיהיה המקום השקט שלהם במרחב המשותף.
• שטיח מווסת – טקסטורה נעימה יכולה לסייע עבור חלק מהילדים, מומלץ להימנע מצבעים עזים או דוגמאות צפופות.
• מרחב תנועה - מרחב המאפשר להיות בתנועה מבלי להפריע להתנהלות של שאר בני המשפחה ותוך שמירה על בטיחות. המרחב הזה נבחר בהתאם להעדפות התנועה האישיות של כל אחד ויכול לכלול מיקום של טרמפולינה קטנה באחת הפינות, ערסל, נדנדה, קרש שיווי משקל, או מרחב פנוי וזמין שמאפשר תנועה חופשית.
7 צפייה בגלריה
פינת אוכל, עיצוב פנים: רעות מנור
פינת אוכל, עיצוב פנים: רעות מנור
בלי משטחים מבריקים ועם מקומות קבועים בפינת האוכל. עיצוב פנים: רעות מנור
(צילום: אורית ארנון)

פינת האוכל: התארגנות וארוחות רגועות

ארוחה עשויה להיות סביבה מציפה חושית, יש בה ריחות, טעמים, מרקמים, רעשים ואינטראקציות חברתיות. על מנת למתן את העומס הרב שנוצר בעת הארוחה, מומלץ לשמור על סביבה דלת גירויים באזור זה.
• משטחים חלקים ללא ריצוד חזותי, הימנעות ממשטחים מבריקים.
• מקום ישיבה קבוע – יכול לייצר סביבה ברורה, צפויה ובטוחה יותר. כמובן, שגם פה, כדאי לאפשר בחירה עצמאית של מקום הישיבה.
• מרחק מרעשי מטבח חזקים – אם אפשר, לוודא שמקום הישיבה אינו סמוך לתנור / מדיח.
• גישה לארונות – חשוב למנוע גישה לפריטים מסוכנים כמו כלי חד, חומרי ניקוי או תרופות. הדרך הפשוטה היא לאחסן אותם בארונות גבוהים או נעולים. כדי לשמור על מראה אסתטי, ניתן להשתמש במנעולים מגנטיים שאינם נראים מבחוץ ולהעדיף דלתות חלקות ללא ידיות – פתרון שמקנה תחושת סדר ובטיחות בלי לוותר על העיצוב.
7 צפייה בגלריה
הבית של עמית
הבית של עמית
חדר ילדים מרגיע עם מרחב תנועה וגוונים רכים ובהירים. עיצוב: עמית פרקש
(צילום: עוז מועלם)

7 צפייה בגלריה
רהיטים של שרית שני חי
רהיטים של שרית שני חי
גוונים בהירים, מונוכרומטיים או פסטליים. רהיטים בעיצוב שרית שני חי
(צילום: רוני כנעני)

חדר הילדים: מרחב מותאם לפעילות, מנוחה ושינה

זהו המקום האישי ביותר של הילד ולכן קריטי שהוא ירגיש בו בטוח ושולט. בהתאם לגיל הילד, מומלץ לשתף אותו בבחירות הנוגעות לחדר שלו.
• חלוקה לשניים:
1. אזור לפעילות ומשחק
2. אזור לשינה, מנוחה ורגיעה
• צבעים רגועים – גוונים בהירים, מונוכרומטיים או פסטליים.
• ארגון עם ויזואליות פשוטה – תיבות אחסון מזוהות בתמונות/ ציורים/ כיתוב (למי שקורא).
• מיטה "עוטפת" - אפשרות לסגירת המיטה באמצעות אוהל בד, וילון או מסגרת שמייצרת תחושת עטיפה.
• אפשרויות בחירה – מתן אפשרויות בחירה של שמיכה, תאורה נעימה, או פינה שקטה. גישה עצמאית למשחקים ופריטים משמעותיים, תאפשר בחירה עצמאית ואוטונומיה לצד אפשרויות מעשיות לוויסות, הרגעה ועיסוק.
• אפשרות להחשכה בשינה - חלק מהילדים זקוקים לחדר חשוך לחלוטין בעת שינה. מומלץ לוודא כי יש אפשרות להחשכה מלאה של החדר על ידי תריס או וילון.
• רעשים - רעשים שאינם נחווים כמפריעים, עשויים להוות מטרד רציני עבור חלק מהאנשים האוטיסטים. מומלץ לוודא תקינות של מזגן, מאוורר ומוצרי חשמל אחרים בחדר.
7 צפייה בגלריה
אוהל טיפי HOVLIG, איקאה
אוהל טיפי HOVLIG, איקאה
פריט אהוב - אוהל בד. אוהל טיפי HOVLIG, איקאה
(צילום: סטודיו איקאה)

7 צפייה בגלריה
תכנון ועיצוב: אדריכלית מירב גלן
תכנון ועיצוב: אדריכלית מירב גלן
מיטה עוטפת ותחושה מוגנת. עיצוב: מירב גלן
(צילום: עמית גרון, באדיבות ELLA DECOR)

חדר רחצה: תכנון שיכול למנוע מצוקה

• מניעת הדהוד – רצוי להוסיף פריטים סופגי קול (וילון/ שטיח רחצה).
• ניטרול תאורה מסנוורת – שימוש בתאורה לא ישירה ולא מרצדת.
• מיקום ברור של החפצים – חפצים מסודרים לפי שגרה קבועה מפחיתים אי-ודאות.
• אפשרות בחירה – גם בחדר האמבטיה חשוב לאפשר בחירה, במיוחד כשהיכולת להסביר מה נעים מוגבלת. בחירה בין אמבטיה למקלחת, סוג הסבון, טמפרטורת המים, קצב הפעילות או המגבת המועדפת – כל אלה מעניקים תחושת שליטה ומספרים לנו, בלי מילים, מה הוא צריך כעת. כשחדר האמבטיה מסודר באופן קבוע ונקי (ללא עומס של פריטים לא רלבנטיים), גם מי שמתקשה בעיבוד מידע או בהתמצאות יוכל למצוא בקלות את הפריטים הדרושים לו. סידור כזה מאפשר התארגנות רגועה, ותומך בביצוע רצף הפעולות בצורה עקבית ונוחה יותר.
לסיכום, עיצוב בית למשפחה עם ילד אוטיסט אינו "פרויקט שיפוץ", אלא דרך חשיבה על הסביבה כמאפשרת תקשורת, ויסות ורווחה. האתגר הוא למצוא איזון בין מרחב בטוח לכזה שמאפשר בחירה ואוטונומיה, זהו המפתח לעיצוב מותאם, לא מגביל. העיקרון הוא ליצור מצד אחד סביבה יציבה, צפויה ובטוחה, ומצד שני כזאת שמייצרת חופש בחירה, מסוגלות והבנה עצמית. הבשורה המשמחת היא שרוב ההתאמות אינן דורשות תקציבים גדולים אלא רגישות, תכנון, והבנה שהבית יכול להיות המקום שבו כל אחד מבני המשפחה מרגיש שהוא יכול להיות הוא עצמו.
רתם גל מישאל - מרפאה בעיסוק (M.Sc) ומנתחת התנהגות, רכזת הנגשה ומובילת חדשנות באלו"ט
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button