מרפסת מעוצבת עם סגירת זיפים

מהפנים אל החוץ: כך תהפכו את המרפסת לחלל פרקטי ומעוצב

תקופת הקורונה הפכה את המרפסת לדרישה בסיסית אצל מחפש הדירה הממוצע. אבל מה קורה כשהמרפסת נותרת ריקה רוב שעות היום בגלל הקִרְבָה לשכנים או השמש הקופחת? כך תוכלו, בעזרת עיצוב והצללה נכונים, להפוך את החלל החיצוני בבית למקום אינטימי, פרקטי ושנעים להיות בו

מיטל ר. פישמן
עודכן:
בשיתוף סומפי
ההסתגרות בבתים בתקופת הקורונה החזירה את הישראלים למרפסת. כי אם אין אפשרות לבית פרטי עם גינה גדולה, אז לפחות פיסה קטנה של מרחב חיצוני מאוורר. היום הדרישה הבסיסית של רבים ממחפשי הדירות בעיר היא בית עם מרפסת מרווחת.
7 צפייה בגלריה
מרפסת מעוצבת עם סגירת זיפים
מרפסת מעוצבת עם סגירת זיפים
מרפסת מעוצבת עם סגירת זיפים
(שגית בר-חן עיצוב פנים, צילום: מאור מויאל )
אבל לא מעט ישראלים מגלים מהר מאוד אחרי שהם עוברים דירה, שהמרפסת שלהם לא שימושית ושלא נעים להיות בה, בין אם בגלל קרבה יתרה לשכנים ובין אם בגלל השמש הקופחת רוב שעות היום. אבל לא הכל אבוד - בעזרת עיצוב והצללה נכונים, אפשר להפוך כל מרפסת, לחלל פרקטי, ירוק שכיף ונעים להיות בו ועם מקסימום פרטיות.
"החלל הציבורי בדירות ובבתים פרטיים הולך ומצטמצם", מאבחנת המעצבת שגית בר חן. "בדירות של 100 מ"ר מכניסים היום ארבעה וחמישה חדרים, וזה בא על חשבון החלל הציבורי המשותף. זו הסיבה שכדאי לנצל את המרפסת. המרפסת מגדילה את החלל הציבורי ונותנת תחושה שיש יותר מקום בבית".
אז מאיפה מתחילים? איך הופכים את החוץ לחלק בלתי נפרד מפנים הבית? בר חן מציינת שיש אינספור אפשרויות עיצוביות ופונקציונליות, אבל חשוב להתאים אותן לגודל המרפסת. "שטח מרפסת ממוצעת הוא 14-15 מ"ר, מרפסות גדולות הן החל מ-30 מ"ר".
7 צפייה בגלריה
מרפסת מעוצבת - נוף לים עם סגירת זיפים
מרפסת מעוצבת - נוף לים עם סגירת זיפים
מרפסת מעוצבת - נוף לים עם סגירת זיפים
(שגית בר-חן עיצוב פנים, צילום: מאור מויאל )
לפני כל החלטה עיצובית, מדגישה בר חן, חשוב לשמור על הבטיחות במרפסת. "רצוי לבחור ריהוט חוץ לא גבוה מידי, בייחוד אם המרפסת תשמש את הילדים למשחק. אם רוצים לשים במרפסת שמשיה גדולה, צריך לשים לב שיש לה בסיס יציב, אחרת כל רוח קלה עלולה להעיף אותה למטה או לשכנים. אפשר לקנות בסיסים שממלאים אותם במים כדי להוסיף להם משקל".

יוצאים לאכול בחוץ

הישראלים הם עם שאוהב לארח, ומכיוון שלעיתים החלל הציבורי בבית לא מספיק גדול גם לפינת אוכל וגם לפינת אירוח, יש מי שבוחר להעביר את שולחן האירוח למרפסת. "רוב המשפחות היום רוצות אי גדול במטבח, אבל הוא תופס הרבה מקום. אנשים שמשתמשים באי ביומיום ובפינת האוכל רק בשישי, שבת ובחגים, יכולים להעביר את פינת האירוח החוצה. ככה אפשר לעשות אי יותר גדול ומרשים. במקרה שמעבירים את פינת האירוח למרפסת, כדאי לבחור בשולחן נפתח שמיועד לחוץ".
7 צפייה בגלריה
(שיש שגב כרמל. צילום: אלעד גונן)
יש מי שבוחר ללכת רחוק יותר, ומעביר למרפסת גם את המטבח. כן - כולל ברז, גז ואפילו טאבון. "מדובר בטרנד שאפשר למצוא בעיקר במרפסות גדולות ובדירות גן. זו השקעה לא זולה, המחיר מתחיל ב-30 אלף שקל".
היתרון של מטבחי חוץ, אומרת בר חן, הוא שריח הטיגונים לא נישא ברחבי הבית ושהשומן של הבישולים לא נדבק לרהיטים. מטבחי חוץ, היא מדגישה, צריכים להיות עמידים, ולכן לרוב הם מחופים בגרניט פורצלן, כולל החזיתות. "הגרניט פורצלן הוא חומר עמיד שלא מתחמם, לא מתקרר וגם לא נשרט".

מה עם קצת פרטיות?

הבנייה בערים הגדולות הולכת ומצטופפת, והדרישה למרפסת בכל בית, בין היתר בבתים שעוברים תהליך של תמ"א, מביאה למצב שבו המרפסות של השכנים נושקות זו לזו. לפעמים יכולה להיווצר הרגשה כשאנחנו במרפסת, שהשכנים ממש גרים איתנו בתוך הבית.
אחד הדרכים לייצר פרטיות במרפסת היא לטפח גינה ירוקה. כדי להשיג את אפקט הפרטיות באמצעות הצמחייה, אומרת בר חן, אפשר לשתול שיחים, צמחייה מטפסת או עצי פרי. "גינה במרפסת נותנת פרטיות וגם ריאה ירוקה בתוך העיר. כדי שהגינה תישאר פורחת רצוי כמובן להשקיע בה. אפשר למצוא היום מערכות השקיה ודישון עצמיות לגינה".
7 צפייה בגלריה
פינת ישיבה נעימה עם צמחיה, מעין המשך של פנים הבית
פינת ישיבה נעימה עם צמחיה, מעין המשך של פנים הבית
פינת ישיבה נעימה עם צמחיה, מעין המשך של פנים הבית
(צילום: יוסי סדרי )

קרני השמש: אויב מספר אחד של המרפסת

השקעתם את מיטב כספכם בריהוט, בפינת אוכל ואפילו במטבח חוץ, אבל כשאתם יוצאים אחר הצהריים כדי לנשום אוויר ולשתות כוס קפה במרפסת המרווחת שלכם, השמש קופחת מעל ראשכם, והופכת את השהייה בה לבלתי נסבלת? לא מעט מרפסות בישראל נותרות ריקות רוב שעות היום כי השמש הישירה הופכת אותה לחלל שלא נעים ולא נוח להיות בו. השמש לעיתים הורסת גם את הריהוט, מפריעה להתנהלות בתוך הבית ואפילו שורפת את הפרקט בדירה.
עד לפני כמה שנים, הגגונים, המרקיזות וסוככי הזרועות היו פתרון הצללה פופולרי במרפסות. בשנים האחרונות, המרפסות בבנייני המגורים החדשים בישראל נבנים אחת מעל השנייה, ולא באופן מדורג, מה שמייתר את הצורך בהצללה ובקירוי עילי.
הקירוי שיוצרת המרפסת שמעלינו לא ממש פותר את בעיית השמש, מבהירה בר חן. שמש חודרת גם מהחזית ומהצדדים והיא עלולה להפוך את המרפסת לבלתי שימושית. לשם כך נולדו סוככי המסך, שהם מעין וילונות אנכיים מבד עמיד, הנגללים כלפי מעלה. "סוככי המסך הם פתרון אלגנטי למרפסת וגם לחצר. יש להם מראה נקי ומינימליסטי, הם מאוד קלילים, לא משתלטים או מכבידים וזורמים עם כל עיצוב", לדברי בר חן.
7 צפייה בגלריה
פינת ישיבה נעימה עם צמחיה, מעין המשך של פנים הבית
פינת ישיבה נעימה עם צמחיה, מעין המשך של פנים הבית
פינת ישיבה נעימה עם צמחיה, מעין המשך של פנים הבית
(צילום: יוסי סדרי )
"סוככי המסך משמשים לא רק להצללה, הם מספקים גם פרטיות מרבית ועמידים לגשם ולרוחות. התחושה עם סוככי מסך היא שהמרפסת הופכת להיות ממש חדר בפני עצמו", מוסיפה לירז לוי, מנהלת שיווק בחברת צללית סוככים.

סוכך מסך למרפסת – איך בוחרים?

יש כיום מגוון סוגים של סוככי מסך, מציינת לוי - סוככים שמופעלים ידנית על ידי מנואלה, סוככים עם כבלים בצדדים וסוככים עם מסילות ובתוכן רוכסן, "הסוג הזה נקרא זיפ והוא העמיד ביותר מבין כל סוככי המסך, כי הרוכסן מחזיק את הבד לכל האורך בתוך המסילה".
7 צפייה בגלריה
 סוכך זיפ
 סוכך זיפ
סוכך זיפ
(באדיבות צללית סוככים. צילום: יוסי סדרי)
סוככי המסך יכולים להגיע גם במגוון של סוגי בדים עמידים לתנאי חוץ. לוי אומרת כי רצוי לבחור בבד שעונה על הצרכים הספציפיים, בין אם זה פרטיות או בין אם זה הגנה מהשמש וממזג האוויר. "חשוב לבחור בבד שעמיד לתנאי חוץ, שמספק הגנה מקרני השמש UV. כדאי גם לברר מה אחוז הדהייה של הבדים בחשיפה ממושכת לשמש".
ישנם שלושה סוגים של בדים המתאימים לסוכך מסך: בד שמשונית, שהוא סוג של PVC. "זהו בד אטום לגמרי שמומלץ בעיקר למי שמחפש הגנה מפני הגשם. סוג הבד פחות אסתטי ונעים מבדים אחרים. סוג הבד השני הוא דראלון - בד אקרילי ארוג ויוקרתי שנעים למגע ומתאים למי שמחפש פרטיות כי הוא אטום, אם כי פחות מהשמשונית".
אם בחרתם בבד הדראלון, אומרת לוי, רצוי שתבקשו ממתקין הסוכך את בד הרשת של הדראלון. "זה בד מחורר בעל ציפוי מיוחד שמאפשר חדירה חלקית של אור ואוויר. הוא מונע סנוור ומאפשר החזרה גבוהה יותר של קרני השמש, כך שהבד מפחית טמפרטורות עד 10 מעלות במרפסת. הבד מתאים למי שמחפש פרטיות והגנה מפני קרני השמש, אבל לא רוצה שהמרפסת תהייה אטומה לגמרי לנוף שבחוץ".
7 צפייה בגלריה
אפשרות לבריכה על הגג עם סגירת זיפ
אפשרות לבריכה על הגג עם סגירת זיפ
אפשרות לבריכה על הגג עם סגירת זיפ
(צילום: יוסי סדרי )
ומה מבחינת השליטה בסוככים? לוי מציינת כי מרבית הלקוחות בוחרים סוככי מסך אלחוטיים שמופעלים על ידי שלט בטכנולוגיית רדיו. "סוככי מסך ידניים כמעט לא נמכרים כיום, וסוככים עם מפסקי קיר מצריכים חיווט בקיר עבור כל מפסק בנפרד - אחד לכל סוכך מסך. ברוב המרפסות, מתקינים שלושה סוככי מסך, אחד מכל כיוון, והכי נוח ויעיל לשלוט עליהם באמצעות שלט רב ערוצי שמאפשר הפעלה קלה, בין אם של כל מסך בנפרד או של כולם יחד בלחיצת כפתור".
גם המנוע הוא קריטריון שרצוי לקחת בחשבון בעת בחירת הסוכך. "ככל שהסוכך רחב יותר, צריך מנוע עם מומנט - כוח הרמה - גבוה יותר", מסביר חביב בן דוד, מנהל תחום שערים וסוככים בחברת סומפי, שמתמחה בפתרונות אוטומציה ובהפעלות חשמליות לבית. "חשוב לבחור במנוע איכותי, שקט וחזק שיכול להחזיק מעמד במקרים של רוחות חזקות".
בן דוד מציין כי יש היום מנועים בטכנולוגיית רדיו, שמגיעים עם פיצ'רים מיוחדים ובטיחותיים כמו בקרי עומס, שנעצרים כשיש מכשול וכך הם מונעים תקלות וקריעה של הבד. מנועים אלחוטיים מאפשרים גם הפעלה של סוככי המסך באמצעות טכנולוגיית בית חכם, כך שניתן להפעיל תרחישים לכל שעות היום במהלך השבוע, כולל שעון שבת".
"סוכך המסך הוא מאוד טרנדי היום כי הוא מתאים למרפסות הישראליות המקורות", מסכמת שגית בר חן. "הוא מעוצב ונוח לתפעול, הוא מקרר את החלל ויכול להגדיל את שטח הבית".
בשיתוף סומפי
פורסם לראשונה: 09:48, 21.11.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button