אחרי חיים שלמים בירושלים, החליטו קרן ואורי דלאל, ביחד עם ילדיהם, להעביר את מרכז חייהם לתל אביב. הם בחרו את ביתם החדש ושיפצו אותו, וקרן, חובבת הסטיילינג החלה להוסיף בהדרגה דקורציה בעזרת פריטי העיצוב שהיא אוספת. את כל התמונות שתלתה קרן בבית מציירת בתה המוכשרת נעה דלאל, קצינה בצה"ל.
לאחר הריהוט והאבזור הגיעה העת לשכבת הצמחים. אחרי כחצי שנה שקרן גידלה כמה צמחים בתוך הבית וראתה כי טוב, היא רצתה עוד. אז תכננו את כל הפינות שבהן נוכל להוסיף צמחים, קבענו יום לקניות ולשתילות והזמנו חומרים לשתילה. היה קיר אחד ריק בבית, כזה שאינו קיר הטלוויזיה, הספה או הכוננית, שאין לו שום פונקציה. הוא עומד ריק ובכל פעם שיורדים לסלון הוא ניצב בריקנותו וכמו ביקש לשמש רקע ליצירה חדשה. לקרן היה חזון עבורו, היא חזתה שהוא יהיה קיר הצמחים שלה.
קיר צמחייה ירוק - תוך כדי הרכבתו
(רינת טל)
מהו קיר צמחים? בדרך כלל התפקיד של הצמחים בעיצוב הבית הוא להחיות את כל השאר - להכניס נפח, חיים, טקסטורות, צורות אורגניות, לרענן, להדגיש ולעטר. כשאנחנו מדברים על קיר צמחים אנחנו לוקחים את הקיר הלבן בתור הקנבס הריק שעליו ניצור קומפוזיציה שלמה, בעיקר באמצעות צמחים, וגם מעט אביזרים אחרים.
אז איך עשינו זאת? התחלנו בתכנון ובאיסוף החומרים לקיר הירוק. החלטנו שהצמחים יעמדו מלמטה על ספסל ומלמעלה יהיו תלויים. בשלב הזה התלבטנו בין תלייה מענפים טבעיים ובין הצבת עציצים על מדפים. השתמשנו בתמונת הקיר העירום ועליה הלבשנו תמונות גזורות רקע של הפריטים המועמדים. אין צורך בתוכנות עיצוב מקצועיות - גם תוכנת הסרת רקע בפאוור פוינט תעבוד. יש כיום שלל אפליקציות בטלפון שיעשו את התכנון בלחיצת כפתור. כדי ליצור קיר צמחים הרמוני, נסו לשמור על קנה המידה של הפריטים ביחס למידות הקיר, והביאו בחשבון שהגוונים בתמונה לא משקפים נאמנה את המציאות.
12 צפייה בגלריה


קודם ליקוט ואחר כך הצבה. כדים ואגרטלים: Leelou Home, Bring It Home. מדפי עץ צפים: Bring It Home
(צילום: רינת טל)
בעזרת התכנון על המסך יכולנו להשוות ולבחור בין הפריטים שנשתמש בהם - אלו שצריך להכין מראש, לתלות ולהתקין. ההמחשה הפשוטה מספיקה כדי להמחיש לנו את מידות הפריטים הרצויים והמרחקים ביניהם, את ההבדל בין מדפי העץ הישרים מעשה ידי אדם ובין ענפים בצורות טבעיות, בין פריטים עבים וגסים ובין פריטים דקיקים ובלתי נראים, בין סוגי וגוני עץ שונים ועוד. עוד התלבטנו באמצעות ההמחשות אם להמשיך את הקומפוזיציה גם על הקיר הצמוד.
באותו הזמן אספנו פריטים שצריך לפרויקט הלבשת הקיר בצמחייה. קרן לקחה למסגור כמה תמונות מתאימות שהיו לה וחיכו זמן רב לפינה מתאימה. היא אספה אגרטלים ובקבוקי ייחורים, קנתה פריטי דקורציה לפי גוונים ועומק המדפים הנבחרים, שישלימו את התמונה שהלכה והתגבשה. את הפריטים שנערמו הוספנו גם כן להמחשה הדיגיטלית כדי לראות שהכול עובד. כעת גם ידענו אילו ממדים, נפחים וצורות של צמחים נרצה להביא.
כשהכול היה בידינו, נשאר לנו רק להניח הכול בפועל ולשחק עם הסידור הסופי. כדאי לשים לב להשאיר חללים ריקים בין הפריטים – כדי שהעין תקלוט את הצורות השונות, ולא ייווצר כתם אחד גדול ומקושקש. כדאי גם לשים אחד ליד השני פריטים וצמחים בגוונים שונים, שלא ייבלעו זה בזה אלא ידגישו זה את זה. והכי חשוב: זה לא צריך לצאת מושלם. זה לא ציור אלא משחק בין פריטים שאפשר להמשיך לעצב ולשנות באופן יומיומי.
האתגר הגדול של הקיר הנבחר של קרן הוא שזהו גם קיר המזגן. במקרה כזה חובה לוודא שתריסי המזגן מנשבים את רוח המזגן הרחק קדימה ולא למטה, על הצמחים, או להימנע משילוב צמחים אוהבי לחות.
קיר הצמחים שלי: סוקולנטים טרופיים
הקיר הזה הוא פנימי ולא בולט בבית, ורק עם הזמן והשימוש - התגלה בחשיבותו ובריקנותו. זהו הקיר הניצב שמול היושבים בסלון. שיטת העבודה פה לא הייתה תכנון מראש אלא איסוף והתגבשות איטית ומתמשכת. ראשון הגיע הספסל ועליו הלכו ונערמו חומרי העבודה, גם הענף שתלינו מעליו שימש מתלה לצמחים שנאספו. עד לרגע מסוים, שבו היה מספיק מבחר כדי לשחק איתו.
בזכות העומק של הפינה, יצרנו אותה כתלת־ממדית. ענף תלייה אחד בשכבה האחורית - צמוד לקיר, ואחד בשכבה הקדמית, תלוי מהתקרה. הענף האחורי מונח על שני מתלים בצורת ר' מברזל (המכונים ריישים) - את הריישים צבענו בלבן כך שייבלעו ברקע ולא ייראו. הענף הקדמי תלוי בעזרת כבלים דקים היורדים מטה מווים בתקרה.
הצמחים שנבחרו, רובם סוקולנטים טרופיים (כתבנו עליהם פעם פה בכתבה), מצטיינים בדרישת השקיה מועטה. אך בניגוד לרב הסוקולנטים – הם מתאימים לתוך הבית, כלומר, לתנאים של צל מלא. צמח אחר שמתפרץ לתוך התמונה הוא הפוטוס, הניצב על כוננית ספרים שמחוץ לתמונה וענפיו התארכו והשתלשלו מטה. משכנו אותם מהספרייה לאורך התקרה עד שיתלפפו סביב האהיל. שאר האלמנטים נבחרו בכוונה מחומרים טבעיים - אהיל קש, כדי חרס, ענף תמרים יבש, ענפי התלייה, וכן הספסל ומסגרות התמונות.
הבית של רחלי: מדירה בלי צמחים לדירה ירוקה
רחלי רמברנדט ומשפחתה מתגוררים בדירה בתל אביב עם חזית מערבית שטופת שמש. שלב הוספת הצמחים הגיע ביחד עם ההחלטה להזמין ספה חדשה ירוקה, ועם תמונות שחיכו לתלייה - ציורים של סבתה של רחלי, רות רמון. הצמחים, התמונות והספה יחד הכניסו צבעים חדשים לעיצוב הבסיסי שהיו ברובו בגוני אפור (רצפה, מטבח, וילונות וריהוט). האזורים המשותפים בבית מתרכזים בחלל אחד מלבני שכולל מטבח, סלון, פינת אוכל ופינת עבודה, וכיוון שהחזית המערבית בעלת החלון היא הצלע הארוכה של המלבן, נכנס אור בשפע ומוחזר היטב מהצלע הנגדית שאינה רחוקה.
מול הכניסה לדירה ניצב עמוד שהחלל סביבו לא מנוצל. אנחנו ניצלנו אותו כמובן לצמחים, שהשתלבו מכל צידי העמוד וגם נתלו על העמוד עצמו בעזרת מתלי ברזל של "פלנטר", המעוצבים ומיוצרים בישראל במיוחד לצמחים.
הזווית הבאה והמוקד המרכזי של הצמחים בבית היו פינת הסלון הדרום מערבית. אם בכניסה סביב העמוד שילבנו צמחים שייתנו כמה שיותר נפח ירוק, בפינה המרכזית כל צמח נבחר בזכות פיסוליותו הייחודית המקשטת את התמונה המיוחדת שיועדה לקיר הזה. שני גזעי דרצנה נבחרו אחד אחד ונשתלו יחד, פיקוס אודרי מקשט אותם ופיקוס תאילנדי למרגלותיהם. מעל, תלינו מהנמכת התקרה שלישיית סוקולנטים טרופיים בעציצים עם מאגרי השקיה עצמית, וכיוון שהם קרובים יותר הם נותנים עומק לקומפוזיציית הצמחים. הצמחים ממשיכים על הקיר המרכזי של הטלוויזיה על מדפים, על הקונסולה ועל ספסל שנשמר בדיוק למטרה הזו - הפיכתו לספסל צמחים.
לבסוף, מעל פינת האוכל בחרנו מדף מיוחד ולא עמוק מדי של המותג UMBRA, שיתחבר לציור השני הצבעוני וישתלב עם קיר הלבנים המיוחד בצבעי חול. המדף נבחר כך שיכיל קומפוזיציה קטנה של צמחים ודקורציה, כמו הדלועים המשתלבות עם הצהובים והכתומים שבציור. האגרטל על המדף הוא מאגר המים שממנו שותים שני העציצים בעזרת מערכת הידרוספייק.