אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד

"מי שהיה בעיצומו של תכנון בית - מבצע שינוי לאור המצב"

נהירה לממ"ד, תכנון חדר משפחה אינטימי וקרבה בין חדר ההורים לחדר הילדים הם חלק מהדרישות ממעצבים ומאדריכלים בעקבות המלחמה. איך משפיעה המציאות על עיצוב הבית הישראלי? שאלו וחזרנו עם תשובות

פורסם:
בצל אירועי השבת השחורה, חודשי הלחימה ופרוץ השנה האזרחית החדשה כינסנו לברר עם כמה אדריכלים ומעצבים איך ייראו הדירות והבתים שלנו. ספוילר: נראה שמעל הכל בולטת השאיפה ליצור סביבת מגורים אותנטית ומכילה, הכוללת אזורי התכנסות למפגשים אינטימיים משפחתיים, וכן עיצוב על טהרת החומרים הטבעיים והגוונים הבהירים.
רצף האירועים הבלתי פוסק בחודשים האחרונים אמנם מונע מרבים לבצע שינויים דרמטיים בבתים או להתחייב על שינויים מרחיקי לכת במגורים, בהנחה שיש מגורים ואתם לא מפונים כמובן, אך גורמים מקצועיים בתחום האדריכלות ועיצוב הבית מאמינים שהשינוי כבר כאן. נעשות התאמות ושינויים שהם תוצר של הלך הרוח והרצון להתאים את מרחבי המגורים למציאות העכשווית, ברובה לא יציבה, משתנה ועצובה.
"העיצובים שנראה בתקופה הקרובה יהיו לפחות בחלקם פחות דרמטיים", אומרת שלומית זלדמן, בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב פנים, "הקונטרסט הצבעוני והחומרי יתמתן ולפיכך האווירה בחללים תתפרש כרגועה יותר. ככלל, רבים מאלה שכבר היו בעיצומו של תכנון פרויקט עצרו לבצע חשיבה מחודשת ונראה שנוכח הנסיבות, הם שואפים לבצע שינויים בתכנון המקורי. כך למשל את הגוונים הכהים שכיכבו עד לא מזמן מחליפה סקלת צבעים על טהרת גווני הגרייז' (אפור ובז') והעץ הבהיר, שמטבעה הופכת את החללים למוארים. בגזרת הטקסטיל גובר השימוש בבדים טבעיים כמו פשתן, ואת ההדפסים הרועשים והצבעוניים יחליפו הדפסים ודוגמאות רגועים יותר. מטרת העל היא לייצר חללים משפחתיים, אותנטיים ומחבקים, שמעצימים ומחזקים את תחושת הביחד".
10 צפייה בגלריה
אדריכלות, תכנון ועיצוב שלומית זלדמן
אדריכלות, תכנון ועיצוב שלומית זלדמן
הגוונים הכהים הדרמטיים יוחלפו בבהירים. אדריכלות, תכנון ועיצוב שלומית זלדמן
(צילום: שי גיל)

זלדמן מוסיפה כי "הדגש הוא על יצירת חללים שמפעילים את הרגש ומאפשרים אינטראקציה מיטבית בין בני המשפחה. אנחנו רואים כיצד התפישה הזאת בא לידי ביטוי גם בסביבת החוץ, שם הנטייה היא לתכנן גינות פחות עשויות וכמה שיותר טבעיות וטבולות בירוק, בקווים פשוטים ובאווירה קיבוצית.
"בדומה למגמה שהתפתחה בתקופת הקורונה, שבה ועולה גם הדרישה לשלב פינות עבודה כחלק מהאגף הציבורי או בחדרי השינה. בגזרת התאורה, לצד התאורה הקונבנציונלית משולבות נקודות מאור קטנות ומרומזות באזורים אסטרטגיים, דוגמת מעברים ולאורך גרמי המדרגות", היא מסכמת.

קשר לילדים וממ"ד חובה

ינון בן דוד, בעל משרד לאדריכלות ועיצוב פנים, אומר כי מאז האסון שפקד אותנו רבים מהבונים מייחסים חשיבות מכרעת לפן המשפחתי וליצירת אזורים ייעודים לבילוי משותף ובין-דורי. "הנטייה היא לייצר פינות משפחה מודולריות שקולעות לצרכים של מבוגרים וילדים כאחד, ובשונה מהסלון הרשמי - מדובר באזור אינטימי יותר שמזמין רביצה, משחק וצפייה בסרטים. מעין חדר משפחה \ טלוויזיה. זהו החלל שעובד הכי הרבה שעות אחרי המטבח הביתי ועל מנת לעצב אותו בצורה האופטימלית יש לתת את הדעת על פתרונות אחסון למשחקים ולספרים, כך שעיקר המיקוד יהיה על פינת הישיבה עצמה שלרוב תכלול ספת רביצה מפנקת על מצע של שטיח רך ונעים", הוא אומר.
10 צפייה בגלריה
אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד
אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד
עיקר המיקוד על פינת הישיבה ועל חללים לכל המשפחה. אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד
(צילום: שי אפשטיין)

"בתוך כך מתקיים דיון ער על יצירת מרחב מגורים בטוח: כיצד ממשיכים לייצר מפתחים גדולים מבלי לוותר על תחושת הביטחון", מסביר בן דוד, "תפקיד המתכננים הוא לדייק ולמצוא את האיזון הנכון בין הפתוח לבין הסגור, ובד בבד לספק פתרונות טכנולוגיים שיענו על הצורך של להרגיש מוגנים. אזור נוסף שמעסיק את מי שמתכנן בית פרטי הוא אגף חדרי שינה, כך שמחד יאפשר אינטימיות, ומאידך ישאיר את הילדים קרובים להורים. המעצבים והאדריכלים ערים כעת יותר מתמיד לצורך של הילדים לחוש קרבה למבוגרים, בפרט בלילות אז צפים הפחדים. לכן נדרשת חשיבה יצירתית איך אפשר לשלב את שתי הדרישות שמזמנת לנו התקופה".
לגבי הבהלה לממ"ד מוסיף בן דוד: "הממ"דים קיבלו בחודשים האחרונים משנה חשיבות ובתפיסה התכנונית הנוכחית הנטייה היא לעצב אותם כחללים נוחים ופרקטיים במיוחד שישמשו את בני המשפחה בשגרה ובחירום, למקרה שיצטרכו לשהות בהם זמן ארוך. כדי לענות על צורך זה, הנטייה היא להשמיש אותם כחדר משחקים כיפי ונעים או כחדר אורחים מזמין".
מעצב הפנים ניצן הורוביץ מספר כי הוא חש שגוברת הדרישה ליצירת פינות אינטימיות שמוגדרות על ידי משרביות ופרטי נגרות, ובמילים אחרות – פחות אופן ספייס ויותר קוזי ספייס. "בהרבה בתים שבהם יש חללים גדולים כמו מבואות ומסדרונות הצלחנו ליצור פינות שיח ומשחק למבוגרים ולילדים, שם הם יכולים לשבת לדבר ולקרוא. אלו פינות שקטות והן כוללות מחיצות אווריריות, ספסלים, מחצלות או נדנדות מקרמה שתורמים לתחושה קרובה. בנוסף, ניכר שיש רצון לשמור ככל האפשר על קשר עין ואינטראקציה מיטבית גם בבתים שבנויים במפלסים ובקומות, ואת זה ניתן לעשות על ידי תכנון של קומות גלריה פתוחות או שימוש במעקות זכוכית שמהדקים את הקשר בין הקומות והאגפים", אומר הורוביץ.
10 צפייה בגלריה
סלון משני אינטימי, במקום אופן ספייס, תכנון ועיצוב: ניצן הורוביץ
סלון משני אינטימי, במקום אופן ספייס, תכנון ועיצוב: ניצן הורוביץ
סלון משני אינטימי, במקום אופן ספייס. תכנון ועיצוב: ניצן הורוביץ
(צילום: עודד סמדר)

10 צפייה בגלריה
תכנון ועיצוב: ניצן הורוביץ
תכנון ועיצוב: ניצן הורוביץ
קשר עין ואינטראקציה מיטבית גם בבתים שבנויים במפלסים ובקומות. תכנון ועיצוב: ניצן הורוביץ
(צילום: עודד סמדר)

צבעים שמחים או גוונים של אמא אדמה?

ליאת קדם, מעצבת פנים מ"סטודיו טולה", מסבירה כי "גוברת גם הדרישה לשלב אלמנטים צבעוניים שגורמים לאושר ולשמחה, ואת הצבעוניות הכהה והחומרים הקרים מחליפים אלמנטים בגוונים מקפיצים ולא קונבנציונליים כמו סגול, צהוב, חרדל וטורקיז - גוונים עם המון נוכחות. החוכמה היא ליישם אותם במינון הנכון. ההמלצה שלי היא להשתמש בהם במידה: לא לצבוע איתם את כלל הקירות במרחב, אלא להתמקד רק בקיר אחד או שניים. אפשר לשלב צבעים שמחים בטקסטיל צבעוני, בכריות ובכיסאות האוכל, באקססוריז, במסגרות לתמונות או בכל אלמנט אחר שאפשר להחליף יחסית בקלות. דרך נוספת להחיות את הקירות ולתת להם מנה הגונה של צבע היא על ידי מדבקות קיר אלגנטיות שאפשר להסיר בכל עת בקלות".
10 צפייה בגלריה
עיצוב: סטודיו טולה
עיצוב: סטודיו טולה
אלמנטים צבעוניים שמחים במקום צבעים קודרים. עיצוב: סטודיו טולה
(צילום: מאור מויאל)

10 צפייה בגלריה
פינת ישיבה אינטימית, עיצוב: עיצוב קרן ניב טולדנו
פינת ישיבה אינטימית, עיצוב: עיצוב קרן ניב טולדנו
פינת ישיבה אינטימית. עיצוב: קרן ניב טולדנו
(צילום: איתי בנית)

10 צפייה בגלריה
עיצוב: דנה אוברזון, טקסטיל: ELLA DECOR
עיצוב: דנה אוברזון, טקסטיל: ELLA DECOR
גוונים בהשראת הטבע. עיצוב: דנה אוברזון, טקסטיל: ELLA DECOR
(צילום: עודד סמדר)

10 צפייה בגלריה
עיצוב: גלית הירשפלד, טקסטיל: ELLA DECOR
עיצוב: גלית הירשפלד, טקסטיל: ELLA DECOR
רהיטים רכים במקום קשיחים. עיצוב: גלית הירשפלד, טקסטיל: ELLA DECOR
(צילום: שירן כרמל)

לדברי אלה שלומוב, בעלת Ella Decor בוטיק להלבשת הבית, התקופה שאנחנו עוברים היום משפיעה ותשפיע ביתר שאת על עיצוב הבתים שלנו כבר בעתיד הקרוב: "המצב ישפיע על הבחירות שלנו. כך למשל את המטבחים השחורים ומשטחי השיש הכהים שהורגלנו לראות יחליפו גוונים שאסוציאטיבית גורמים לאופטימיות כמו לבן ופסטל, למשל תכלת, ירקרקים למיניהם ואפרסק, שנבחר לצבע השנה 2024 על ידי ענקית הצבע פנטון.
10 צפייה בגלריה
דגש על צבעים ועל חומרים מהטבע, עיצוב: עיצוב קרן ניב טולדנו
דגש על צבעים ועל חומרים מהטבע, עיצוב: עיצוב קרן ניב טולדנו
דגש על צבעים ועל חומרים מהטבע. עיצוב: עיצוב קרן ניב טולדנו
(צילום: איתי בנית)

"את המרקמים הנוקשים יחליפו אלה הרכים - לא עוד ספות עור, אלא ריפודי בד, קטיפה ובוקלה שכבר איתנו כמה שנים. את הדוגמאות הגיאומטריות הרועשות יחליפו אלה השקטות בצבעוניות ניטרלית. נראה הרבה שימוש בפשתן ובטפטים טבעיים ארוגים מחומרים טבעיים כמו קש ובמבוק. השאיפה היא לחזור לאמא אדמה, למקורות ולטבע".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button