חלק מהתחרויות יתקיימו במרכז העיר, למשל סמוך למגדל אייפל - Tour Eiffel Stadium

שיא אולימפי בפריז 2024: בונים רק 2 מבנים חדשים מתוך 38 שיארחו את התחרויות

עוד לא ברור מה יהיו ההישגים הספורטיביים, אך המתקנים באולימפיאדה שתיפתח ב-26 ביולי כבר רשמו תקדים בזכות מיקוד כמעט רק בקיים. גם שני המבנים החדשים שייבנו במיוחד לאולימפיאדה הכי דמוקרטית יועדו לשימוש הציבור לאחר מכן

פורסם:
בעוד פחות מ-90 יום ייפתחו המשחקים האולימפיים ה-32 בפריז. זו תהיה הפעם השלישית שבה האולימפיאדה תתקיים בפריז ו-100 שנה בדיוק מאז אירוח המשחקים בעיר בשנת 1924. אירוח האולימפיאדה, אירוע הספורט הגדול בעולם, מצריך, כצפוי, בניית תשתיות ומתקני ספורט רבים, תהליך מורכב ויקר האורך שנים רבות. לפי הדיווחים, המארגנים הצרפתים עובדים לילות כימים כדי להשלים את הבנייה עד מועד טקס הפתיחה ב-26 ביולי, כי הם נמצאים כרגע בפיגור, אבל סביר להניח שיעמדו בסופו של דבר במשימה. לראשונה בהיסטוריה של המשחקים יתקיים טקס הפתיחה ברחבי העיר ועל נהר הסיין (ולא באצטדיון מסורתי), ומתקני ספורט רבים ימוקמו ברחובות ובכיכרות העיר ויורכבו בעזרת בנייה קלה לתקופת המשחקים בלבד, במטרה לחסוך במשאבים ולא לגרום נזק נוסף למשבר האקלים.
בדומה לערים אחרות שאירחו את המשחקים האולימפיים, גם בפריז יתפרסו מתקני הספורט השונים ברחבי העיר – חלק במרכז העיר, סמוך לאתרים מפורסמים כמו מגדל אייפל וכיכר הקונקורד, חלק בפרברים מחוץ לעיר, כמו ורסאי וסן-דני, ויהיו גם תחרויות שיתקיימו בערים נוספות בצרפת. בעקבות מסקנות מאירוח אולימפיאדות בעשורים האחרונים שגרמו להפסדים כלכליים גדולים (כמו שקרה באתונה ב-2004 ובריו דה ז'נרו ב-2016) וחוסר שימוש במתקנים לאחר סיום המשחקים, החליטה עיריית פריז להתמקד כמה שאפשר בשימוש במתקנים קיימים ולבנות מתקני ספורט חדשים רק אם אין ברירה או אלטרנטיבה אחרת. ואכן, על פי נתונים של הוועד האולימפי הבינלאומי, עיריית פריז מתכננת להשתמש בכ-70% מתשתיות הספורט הקיימות ברחבי המטרופולין, בכ-25% מתשתיות ארעיות שייבנו למשך כמה שבועות בלבד, ורק 5% מהמתקנים ייבנו מאפס. בעצם, מתוך 38 אתרים ומתקני ספורט רק שניים ייבנו במיוחד לטובת המשחקים האולימפיים.

10 צפייה בגלריה
Aquatic Center 1, Paris 2024. MGP Architectes - VenhoevenCS & Ateliers , אולימפיאדת פריז 2024
Aquatic Center 1, Paris 2024. MGP Architectes - VenhoevenCS & Ateliers , אולימפיאדת פריז 2024
מרכז המים החדש, אחד משני המבנים שקמו מאפס. הפנים עשוי מחומרים ממוחזרים שיוצרו כולם בצרפת
(Image by Proloog)

מרכז מים שישמש בעתיד ילדים משכבות חלשות

אחד המבנים שהוקמו במיוחד לכבוד האולימפיאדה הוא מרכז מים חדש (Aquatics Centre) שיארח את תחרויות השחייה האמנותית, כדור-מים וצלילה חופשית. המבנה החדש נבנה בסמיכות לאצטדיון הלאומי של צרפת, בפרבר סיין-סן-דני (Seine-Saint-Denis), וגולת הכותרת – לאחר סיום המשחקים במרכז יועבר המבנה לקהילה המקומית וישמש כמרכז ספורט עירוני שיארח גם תחרויות לאומיות ובינלאומיות בעתיד. הפרויקט, שיתוף פעולה בין משרד האדריכלים ההולנדי Venhoeven CS למשרד הצרפתי Ateliers 2/3/4, תוכנן בתפיסת עיצוב בר-קיימא הכוללת שימוש בחומרים סביבתיים, בעיקר מעץ, שאפשרו לייצר גג מעוקל הבנוי כולו מקורות עץ גדולות.
כמו כן רוב אביזרי הפנים עשויים מחומרים ממוחזרים ויוצרו כולם בצרפת במטרה להציג את המומחיות של המדינה בכל הנוגע לתכנון מקיים ולייצור חומרים סביבתיים. המבנה מכיל גם בריכת אימונים לצד חדרי הלבשה, קיר טיפוס מקצועי, מגרשי כדורסל וחדרי התעמלות. לאחר האולימפיאדה מתוכננת לקום מסעדה בשטח מרכז המים.
10 צפייה בגלריה
Aquatic Center 1, Paris 2024. MGP Architectes - VenhoevenCS & Ateliers , אולימפיאדת פריז 2024
Aquatic Center 1, Paris 2024. MGP Architectes - VenhoevenCS & Ateliers , אולימפיאדת פריז 2024
מרכז מים חדש. שיתוף פעולה בין משרד האדריכלים ההולנדי Venhoeven CS למשרד הצרפתי Ateliers 2/3/4
(Image by Proloog)

מארי ברסאק, מנהלת המורשת של הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים בפריז, ציינה כי האולימפיאדה הסיטה את ההתמקדות בבניית פרויקטים לצורכי המשחקים בלבד לעבר השפעה על חיי היומיום של תושבי הקהילה המקומית: "עבור קהילות מעוטות הכנסה בסיין-סן-דני, שם יותר ממחצית מהילדים הנכנסים לבית הספר התיכון אינם יודעים לשחות, משמעות הפרויקט הייתה שיפוץ בריכות למען הקהילה ומתן שיעורי שחייה בחינם לאחר משחקי האולימפיאדה".

ארנה חדשה מאלומיניום וצמחייה

המתקן השני שיוקם במיוחד לכבוד המשחקים הוא הארנה פורט-דה-לה-שאפל (Porte de La Chapelle Arena), שבה יתקיימו משחקי הבדמינטון והתעמלות אמנותית והיא תכלול כ-8,000 מושבים. מבנה הארנה נמצא בצפון פריז, בצמוד לכביש הטבעת של העיר (Boulevard Périphérique), באזור תעשייתי שעתיד לעבור התחדשות משמעותית בשנים הקרובות. הפרויקט תוכנן גם הוא באופן ידידותי לסביבה, כאשר 80% משטח הבניין יכוסה בצמחייה, והמבנה ישתלב בפארק ובגנים המקיפים אותו. החזית הראשית מצופה באלומיניום ממוחזר, ושאר חומרי הבניין ייבנו מעץ ומחומרים ידידותיים לסביבה. בדומה למרכז המים, גם הארנה עתידה לשמש לאחר האולימפיאדה כביתו החדש של מועדון הכדורסל העירוני של פריז ומרכז ספורט קהילתי המיועד לתושבי האזור. את הארנה תכננו משרדי האדריכלים הפריזאיים SCAU Architecture ו-NP2F, ועלותו מוערכת ב-125 מיליון אירו.
10 צפייה בגלריה
Arena Porte de la Chapelle, Paris 2024, אולימפיאדת פריז 2024
Arena Porte de la Chapelle, Paris 2024, אולימפיאדת פריז 2024
Arena Porte de la Chapelle. המתקן השני שיוקם במיוחד לכבוד המשחקים
(הדמיה: Mairie de Paris - SCAU & NP2F)

הגישה של פיזור התחרויות במרחב הציבורי ומתן אפשרות לכולם להשתתף במשחקים הם ללא ספק שינוי מהותי באופן שבו חושבים על האולימפיאדה


הכפר האולימפי ישמש דיור בר-השגה

מלבד אתרי הספורט, הפרויקט הנוסף שאינו מתקן ספורט ונבנה לצורך המשחקים הוא הכפר האולימפי שבו ישוכנו כ-14,000 ספורטאים, מאמנים ואנשי המשלחות הלאומיות. באופן סמלי, מי שהגה את הרעיון של הכפר האולימפי הוא ההיסטוריון הצרפתי וחבר הוועד האולימפי פייר דה קוברטן, הוגה חידושם של המשחקים האולימפיים בעת המודרנית, שכבר באולימפיאדת פריז בשנת 1924 חשב על בניית מגורים ייעודיים לספורטאים במקום השכרת חדרים בבתי מלון ברחבי העיר. הכפר האולימפי החדש ממוקם כשבעה ק"מ צפונית למרכז פריז, לא רחוק מהאצטדיון הלאומי של צרפת ובאזור יחסית מוזנח ועני. חלק מהמטרות המשניות של אירוח האולימפיאדה בפריז, וגם אחת הסיבות שבזכותן היא זכתה לארח את המשחקים השנה, היא הגישה התכנונית הדוגלת בהתחדשות עירונית לטובת השכונות החלשות במטרופולין על ידי בניית תשתיות ציבוריות חדשות ופיתוח סביבה מסיבי. הכפר האולימפי הוא נדבך משמעותי באסטרטגיה הזאת. לאחר סיום המשחקים ישמשו מגורי הכפר האולימפי את תושבי האזור כדיור בר השגה.
10 צפייה בגלריה
Olympic Village, הכפר האולימפי באולימיפאדת פריז 2024
Olympic Village, הכפר האולימפי באולימיפאדת פריז 2024
הכפר האולימפי יהפוך לפרויקט שיכון לשכבות חלשות
(הדמיה: Dominique Perrault)

10 צפייה בגלריה
Olympic Village, הכפר האולימפי באולימיפאדת פריז 2024
Olympic Village, הכפר האולימפי באולימיפאדת פריז 2024
הכפר האולימפי. יארח 14 אלף משתתפים ובסוף יעבור לשימוש הקהילה המקומית
(הדמיה: Dominique Perrault)

10 צפייה בגלריה
מפה של הכפר האוליפי, פריז 2024
מפה של הכפר האוליפי, פריז 2024
520 דונם ששימשו בעבר אזור תעשייה
(באדיבות Dominique Perrault)

הכפר בנוי על שטח של 520 דונם לאורך שפת הסיין הצפוני, אזור שהיה מורכב בעבר ממבני תעשייה וממחסנים. מבני המגורים תוכננו באופן קומפקטי ופונקציונלי עבור הספורטאים וכוללים, בין היתר, אזורי התעמלות ומכון כושר, חדר אוכל, בתי קפה, מרכזי מידע ושירותים נוספים. בנוסף, במסגרת ההתחדשות של האזור נבנו פארקים חדשים ומערכת תחבורה ציבורית מורחבת. את הפרויקט תכנן האדריכל הצרפתי המפורסם דומיניק פרו, שציין שהפרויקט "נועד לשפר את האינטראקציות עם הסביבה הקרובה והמטרופולין כולו על ידי התמקדות במה שכבר קיים".
כחלק מהגישה המרעננת של מארגני האולימפיאדה בפריז יהפכו כמה אתרים אייקוניים בפריז במשך תקופת המשחקים למתקני תחרות לכל דבר. מוזיאון הגראנד פאלה (Grand Palais) שנבנה במאה ה-19 לכבוד התערוכה העולמית יעבור הסבה למגרשי סייף וטאקוונדו; ברחבת הרחוב הראשי המוביל לארמון האינווליד (Avenue du Maréchal-Gallieni) יוקמו מגרשים ארעיים לתחרויות חץ וקשת, כדורעף חופים וכדורגל; ובכיכר הקונקורד (Place de la Concorde) המפורסמת יוקמו כמה מתקני ספורט פתוחים שישמשו לכמה מענפי הספורט החדשים ביותר באולימפיאדה כמו ברייקדאנס, סקייטבורד וטיפוס ספורטיבי. הגישה של פיזור התחרויות במרחב הציבורי ומתן אפשרות לכולם להשתתף במשחקים הם ללא ספק שינוי מהותי באופן שבו חושבים על האולימפיאדה, חווים אותה וצורכים אותה. בהנחה שהניסוי הזה בדמוקרטיזציה של המשחקים לטובת קהל עירוני יצליח – יש לקוות שבעתיד הוא ימשיך בערים הבאות שיארחו את התחרות.
10 צפייה בגלריה
Grand Palais, אולימפיאדת פריז 2024
Grand Palais, אולימפיאדת פריז 2024
מוזיאון הגראנד פאלה יעבור הסבה למגרשי סייף וטאקוונדו
(הדמיה: Mirco Magliocca)

10 צפייה בגלריה
Invalide, Paris 2024, אולימפיאדת פריז 2024
Invalide, Paris 2024, אולימפיאדת פריז 2024
בארמון האינווליד יוקמו מגרשים לתחרויות חץ וקשת, כדורעף חופים וכדורגל
(צילום: Guignard_Air-Images.net)

ואם כל זה לא הספיק, לראשונה בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים יתקיים טקס הפתיחה השנה בכמה מוקדים במרכז העיר ולא באצטדיון אחד סגור לפי מסורת האולימפיאדה. מצעד הספורטאים יתקיים לאורך נהר הסיין כאשר כל 160 המשלחות הלאומיות ישוטו על גבי סירות לאורך מסלול של כשישה ק"מ ממזרח העיר למערבה, עד התחנה האחרונה ברחבה שליד מגדל אייפל.
10 צפייה בגלריה
Pont Alexandre III - Triathlon, Paris 2024, אולימפיאדת פריז 2024
Pont Alexandre III - Triathlon, Paris 2024, אולימפיאדת פריז 2024
לראשונה יתקיים טקס הפתיחה בכמה מוקדים במרכז העיר ולא באצטדיון אחד. Pont Alexandre III
(הדמיה: Jean-Louis Bellurget)

יותר מ-10,000 ספורטאים עתידים להשתתף במצעד ולנופף לשלום לקהל שיוכל לצפות באירוע בחינם לאורך גדות הנהר, לאותם בני מזל שיצליחו למצוא מקום פנוי כמובן. לאחר מכן ייערך טקס הפתיחה עם הנאומים והמופעים ברחבה גדולה בכיכר טרוקדרו, שם יתקיימו שאר הטקסים והאירועים שיהיו גם הם פתוחים חלקית לציבור הרחב. וגם אם לא תצליחו להשיג מקום, כ-80 מסכי ענק שיפוזרו ברחבי פריז יאפשרו לצפות במשט הספורטאים ובטקס הפתיחה. המארגנים הצרפתים הצהירו כי הטקס יהיה "טקס הפתיחה המרהיב והנגיש ביותר בהיסטוריה האולימפית".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button