בית הספר Heinz Galinski, אדריכל: צבי הקר

קפיצה לברלין: מבנה בצורת מבוך ועוד 5 תחנות לחובבי אדריכלות ועיצוב

בית ספר בצורת ספר פתוח, מרכז קונגרסים בהשראת חללית ו"בונקר עכברים" ברוטליסטי הם רק חלק מההמלצות הפחות מוכרות ברחבי העיר הקוסמופוליטית שמשכה אדריכלים רבים ליצור בה

רופינה ולסקי
פורסם:
אפשר לחבר שירי הלל על האדריכלות של ברלין, על חוויית השיטוט בה, על הקסם החמקמק שלה, על השפע הוויזואלי. יש בעיר מאגר גדול של בניינים מעוררי השראה, ומתוך המגוון אני מבקשת להאיר בזרקור על קבוצה של בניינים פחות מובנת מאליה, ולכן אני נמנעת מציון מבנים ברלינאים שנטחנו עד דק, כמו אולם הקונצרטים הנודע של הפילהרמונית של ברלין (Berliner Philharmonie) שעיצב האנס שראון ב-1960, קוביית הזכוכית של הנויה נציונל גאלרי (Neue Nationalgalerie) שעיצב לודוויג מיס ון דר רוהה ב-1968 או כוורת יחידות המגורים שעיצב לה קורבוזייה בשכונת וסטנד ב-1958.
במקום זה נתמקד בשישה אוצרות אדריכליים שמומלץ לכל חובב אדריכלות להכיר בביקור הקרוב בברלין.

בית הספר על שם היינץ גלינסקי

אדריכל: צבי הקר
בפאתי יער גרונוולד שבמערב ברלין תכנן האדריכל הישראלי-גרמני צבי הקר, שהלך השנה לעולמו, מבנה שבמקור יועד להיראות כמו חמנייה. המטרה המוצהרת שלו הייתה לתת מתנה לילדי העיר. תוך כדי תהליך העיצוב והבנייה, שהתסיים ב-1990, שינה הקר את צורת המבנה למה שבמבט-על נראה כמו ספר פתוח, ובכך העניק משמעות למהות ולפונקציה של המקום כמוסד חינוכי לילדים, וסיפק דוגמה מופתית לארכיטקטורה הרואה בבניין היחיד סיפור שאותו יש לקרוא, לחשוף ולגלות טפח אחר טפח. בית הספר הוא מעין דינמיקה צורנית בפעולה, המתפתחת ומשתנה בהתאם לתנועת הילדים בתוכו. פנים המבנה מחופה בטון ועץ, מלא מסדרונות ומבוכים. לדברי המורים, אחרי שנים רבות הם עדיין מגלים כל הזמן פינות חדשות וסיפורים ומסלולים חדשים. בית הספר פועל כיום כבית ספר יסודי יהודי תחת ניהולה של ד"ר הילה שפורלסקי-אבידן, שמציינת לטובה את היתרונות שיש למבנה על הסביבה הלימודית.
כתובת: Heinz-Galinski-Schule, Waldschulallee 73, 14055 Berlin
8 צפייה בגלריה
בית הספר Heinz Galinski, אדריכל: צבי הקר
בית הספר Heinz Galinski, אדריכל: צבי הקר
בית הספר הוא מעין דינמיקה צורנית בפעולה, המתפתחת ומשתנה בהתאם לתנועת הילדים
(צילום: Zvi Heker Architect, Michael Kruger)

8 צפייה בגלריה
בית הספר Heinz Galinski, אדריכל: צבי הקר
בית הספר Heinz Galinski, אדריכל: צבי הקר
פנים המבנה מחופה בטון ועץ, מלא מסדרונות ומבוכים
(צילום: Zvi Heker Architect, Michael Kruger)

בית למקה

אדריכל: לודוויג מיס ון דר רוהה
רבים מכירים את התרומה שתרם מיס ון דר רוהה לברלין עם הגלריה הלאומית החדשה, קוביית הזכוכית המופתית המהווה דוגמה לקדימות הצורה ולשקיפות המבנה באדריכלות המודרנית. אך מעטים מודעים לווילה שעיצב הארכיטקט ההולנדי למשפחת למקה לפני שהיגר לארצות הברית, על סף מלחמת העולם השנייה. הווילה, הבנויה בצורת האות L, הושלמה ב-1933, וב-2011 הוסבה לגלריה ציבורית. המבנה מדגים מגמות מרכזיות באדריכלות המודרנית בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, על קו התפר שבין הבאוהאוס לסגנון הבינלאומי. הוא גם מספק דוגמה למגע של הארכיטקט הנודע לפני שהסב את הפרקטיקה שלו לעיצוב גורדי שחקים שסיפקו לעירוניות האמריקאית את האסתטיקה שלה. וילת למקה מוגדרת באמצעות חזית הבנויה מלבני הפחם האדום המזוהות עם עבודתו של ון דר רוהה, מגג שטוח, ומחלון קיר מזכוכית הנפתח לכר דשא נדיב. את הרהיטים עיצב ון דר רוהה עם בת זוגו לילי רייך, ואפשר לצפות בהם במוזיאון לאמנויות דקורטיביות בעיר.
כתובת: Haus Lemke, Oberseestraße 60, 13053 Berlin
8 צפייה בגלריה
Lemke House ברלין
Lemke House ברלין
וילה מודרנית מ-1933, שבנה האדריכל הנודע מיס ון דר רוהה. Lemke House
(צילום: Achim Wagner, shutterstock)

מרכז הקונגרסים הבינלאומי

אדריכלים: ראלף שולר ואורסולינה שולר-ויטה
מרכז הקונגרסים הבינלאומי הוא אייקון אדריכלי דמוי חללית, המספק דוגמה לאופן שבו העתיד נחזה בעבר, או לפחות ב-1979. בתקופה שנבנה היה מדובר בבניין היקר ביותר בגרמניה, עם עלויות של כמעט מיליארד מארק גרמני. מעבר להיבט התקציבי, זה היה בניין פורץ דרך בשל הרב-תכליתיות שלו: יש בו כ-80 אולמות, מבואות ומרפסות המיועדים למגוון רחב של אירועים והתכנסויות. פנים המבנה מזכיר גם הוא חללית. חדרי השירותים מעוצבים אף הם בהשראת עתידנות נוסח אמצע-סוף שנות ה-70 של המאה הקודמת. חלקים משמעותיים מהמבנה מכילים אסבסט, ולכן הוא הוגדר בשנים האחרונות כ"שחוק טכנית" ועתידו לוט בערפל ועדיין נתון בדיונים. לפני כשנה אכלס המבנה תערוכה בלתי נשכחת, שכמו חתמה את פעילותו, תחת הכותרת "מכונת השמש נוחתת לה לאיטה", המצטטת שיר מהאלבום הראשון של דייוויד בואי, מהדמויות המזוהות עם ברלין.
כתובת: ICC - Internationales Congress Centrum, Messedamm 22, 14055 Berlin
8 צפייה בגלריה
icc  ברלין
icc  ברלין
אייקון אדריכלי דמוי חללית. icc
(צילום: Noshe_ Nuno Cera)

8 צפייה בגלריה
ICC_Berlin
ICC_Berlin
דוגמה לאיך שהעתיד נחזה בעבר בשדה האדריכלות. הצצה פנימה
(צילום: Andreas_Gehrke)

מכוני המחקר לרפואה ניסיונית

אדריכלים: גרד ומגדלנה הנסקה
מכוני המחקר לרפואה ניסיונית מרוכזים במבנה אדריכלי אחד, ברוטליסטי, כהה וחמור סבר, שזכה מיד עם בנייתו ב-1965 לכינוי בונקר העכברים. המבנה, המזכיר שילוב של ספינת מלחמה, חללית ובונקר, שייך לאוניברסיטה החופשית של ברלין, וזה כשנה עומד ריק ומוכרז כמבנה לשימור. הבניין עצמו, למרות ייעודו החיובי כמקום לפיתוח תרופות וחיסונים, נחשב שנוי במחלוקת לתושבי העיר. הם רואים בו בניין מאיים, קודר ואפל בפנים ובחוץ. בשל כך הוא מופיע במרכז של לא מעט עבודות אמנות של אמנים עכשוויים, כמו האמן לותר המפל שיצר עבודת וידיאו ובה מככב הבניין.
כתובת: Mäusebunke, Krahmerstraße 6, 12207 Berlin
8 צפייה בגלריה
Mäusebunke, ברלין
Mäusebunke, ברלין
"בונקר העכברים" - המבנה הברוטליסטי Mäusebunke
(צילום: Mo Photography Berlin, shutterstock)

מזנון צ'יפרפילד

אדריכל: דייוויד צ'יפרפילד
המבנה מ-1998 ממוקם בקמפוס של משרד האדריכלים דייוויד צ'יפרפילד, וכמו רבים מעיצוביו הוא מאופיין בגישה ניאו-מודרניסטית החותרת להשיב ולהנציח ערכים של ניקיון צורני גיאומטרי ומונוליטיות חומרית נטולת קישוטיות. העובדה שהמזנון אינו רק הקנטינה של צוות עובדי המשרד, אלא פתוח לקהל, משמשת כעדות על הפתיחות והשקיפות של הגישה האדריכלית כלפי הסביבה העירונית והחברתית. צ'יפרפילד הבריטי חתום, בין השאר, על כמה מהמבנים המוזיאליים הידועים בגרמניה, ובפרט בברלין. המבנה עצמו, הממוקם ברובע מיטה האופנתי, מעוצב בטון חשוף ומנוקד באזורי אואזיס של עצי דולב. המזנון מציע לקהל הרחב קפה ועוגה של בוקר, כמו גם תפריט צהריים משתנה.
כתובת: Chipperfield Kantine, Joachimstraße 11, 10119 Berlin

מגדל איינשטיין

אדריכל: אריך מנדלסון
המגדל שהושלם ב-1921 הוא קלאסיקה מודרניסטית שלנצח תשמור על מראה טרי וחריג. זהו מצפה כוכבים בפארק המדע על שם אלברט איינשטיין בפוטסדאם, בצמוד לברלין, וחלק מפרוסיה ההיסטורית. מדובר במגדל שהמורפולוגיה שלו אורגנית, ולמעט בניינים ספורים נוספים, מייצג את השיא של מה שמתויג בספרי ההיסטוריה בתור אדריכלות אקספרסיוניסטית. את המבנה תכנן מנדלסון היהודי-גרמני, שאף היגר לארץ, ובה תכנן כמה מבנים בלתי נשכחים, בהם בית חיים ויצמן ברחובות ואת בית שוקן בשכונת רחביה בירושלים. את מגדל איינשטיין תכנן מנדלסון ביחד עם האסטרונום ארווין פינלי פרוינדליך, כשמהטרה המקורית הייתה לספק פלטפורמה לתצפיות שתתמוך בתורת היחסות של איינשטיין ותאשש אותה.
כתובת:Einstein Tower, Albert-Einstein-Straße, 14473 Potsdam
8 צפייה בגלריה
מגדל איינשטיין, תכנן אדריכל אריך מנדלסון
מגדל איינשטיין, תכנן אדריכל אריך מנדלסון
מגדל איינשטיין, שתכנן לפני כמאה שנה האדריכל אריך מנדלסון
(צילום: Claudio Divizia, shutterstock)

רופינה ולסקי היא יועצת אמנות ונדל"ן
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button