מכללת שנקר

בעקבות מחאת סטודנטים: בוטלה תערוכת הבוגרים לעיצוב תעשייתי במכללת שנקר

בצעד חריג ובעקבות ההחלטה שלא להציג עבודות גמר של מספר סטודנטים במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, החליטו הבוגרים הטריים שלא להציג עבודותיהם באופן קולקטיבי, ולפתוח תערוכת בוגרים עצמאית שיממנו מכספם

פורסם:
לראשונה לא תוצג תערוכת הבוגרים לשנת 2022 של המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר כנהוג. זאת בעקבות מחאת הסטודנטים לעיצוב תעשייתי שמסיימים את השנה הרביעית בלימודיהם במוסד. המחאה ניצתה בעקבות החלטה תקדימית של ראשת המחלקה, מירב פרץ, שלא להציג את עבודותיהם של שלושה בוגרים טריים של המחלקה בתערוכת הגמר המסורתית, ימים בודדים לפני פתיחתה המתכוננת.
6 צפייה בגלריה
מכללת שנקר
מכללת שנקר
מכללת שנקר
(צילום: David Shay, ויקיפדיה)
בעקבות הודעת ראשת המחלקה פנו הסטודנטים לגורמים שונים במכללה, בהם אגודת הסטודנטים, נשיא המכללה ודיקאנית המחלקה לעיצוב, אך משאלה לא שינו את ההחלטה החליטו הסטודנטים שלא להציג את עבודות הגמר שלהם בתוך בית הספר. כחלק ממחאתם, יממנו הבוגרים הטריים תערוכה אלטרנטיבית מכספם, שתכלול את עבודותיהם של כל הבוגרים, ותעלה במרכז קהילתי, סמטת שלוש 19 בתל אביב, ביום שלישי 20.7.22 בשעה 19:00.
יש לציין כי תערוכת הבוגרים המסורתית שמתרחשת בסוף השנה הרביעית ללימודי העיצוב, כוללת את כל הפרויקטים שעברו את תנאי הסף והגיעו לציונים הנדרשים - בהם גם אותם פרויקטים שהוחלט שלא להציג את עבודותיהם. "בעקבות החלטות ועדת פרויקטי הגמר בניהול ראשת המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, החליטו הסטודנטים הטריים שלא לקחת חלק בתערוכת הבוגרים. למרות שתערוכת הבוגרים אינה חלק מההליך האקדמי, ועל אף שכל הסטודנטים זכאים לתואר וסיימו את חובותיהם האקדמיות בציונים הנדרשים ומעבר לזאת, ראתה הוועדה במספר פרויקטים כבלתי ראויים לתצוגה בתערוכה, וכי תישלל זכותם של אותם סטודנטים להציג את עבודותיהם בתערוכת הבוגרים", נכתב בהודעה מטעם הסטודנטים.
6 צפייה בגלריה
בניין מכללת שנקר
בניין מכללת שנקר
תערוכת בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי לא תוצג במכללת שנקר
(צילום: אוראל כהן)
"אנו הסטודנטים מוחים בתוקף על החלטה זו, אשר בוחרת לצנזר פרויקטים ולהחביא אותם. אנו מרגישים שהתערוכה היא קודם כל שלנו. התערוכה מוגדרת כתערוכת בוגרים, בה מציגים בוגרי המחלקה הטריים, שגם אמונים על ארגונה ואוצרותה. אנחנו מעוניינים להציג תערוכת בוגרים, אך מעוניינים לעשות זאת יחד, כל בוגרי המחזור, ללא שום שיקול פוליטי תחת מסווה של סטנדרט עיצובי".

"בשנה שעברה פחדו לעשות משהו"

בשיחה עם ynet מסרו הסטודנטים: "ביטלנו את תערוכת הגמר בתוך המחלקה ולא נציג את עבודות הגמר שלנו. להחלטה שלא להציג את העבודות של חברינו לכיתה ימים ספורים לפני פתיחת התערוכה יש השלכות של המון זמן וכסף שכבר הושקעו. חשוב לציין שכולנו קיבלנו ציון עובר, הגשנו את עבודותינו וקיבלנו עליהן ביקורות אחרי שנה שלמה של הגשות ותיקונים. יש הגשות מנפות במהלך השנה ויש סטודנטים שלא הגישו – זה לא המקרה של העבודות המדוברות. ההחלטות האלה נעשו במפתיע, ללא אפשרות לערער וללא הסבר, אחרי שכל החובות האקדמיות כלפי הפרויקט הושלמו. לא היה שום שיקוף לדבר הזה לאורך השנה".
6 צפייה בגלריה
נדחה מתערוכת הבוגרים: כורסת חלון של הסטודנט רועי בן יהודה
נדחה מתערוכת הבוגרים: כורסת חלון של הסטודנט רועי בן יהודה
כורסת חלון של הסטודנט רועי בן יהודה
(צילום: רועי בן יהודה)
6 צפייה בגלריה
נדחה מתערוכת הבוגרים: אריח סבון של הסטודנט מתן סנסל
נדחה מתערוכת הבוגרים: אריח סבון של הסטודנט מתן סנסל
אריח סבון של הסטודנט מתן סנסל
(צילום: מתן סנסל)
"נעשה עוול לכמה מחברינו הסטודנטים, ואנחנו, כל השכבה, החלטנו לשבות ולא להקים את התערוכה, תערוכה שהיא שלנו. אנחנו משלמים עליה, מקימים אותה, אוצרים אותה – היא לא הליך אקדמי שאנחנו מקבלים עליו ציון", מסרו הסטודנטים. "חלק משכר הלימוד שלנו הולך למימון התערוכה וזה הפסד מכספנו, מדובר בסכום רב של אותם סטודנטים שלא יציגו ולא הולכים לראות את הכסף הזה בחזרה – כבר התחלנו להקים את התערוכה שהייתה אמורה להיפתח, הזמנו חומרים, ורק אחרי זה הודיעו לאותם סטודנטים שהם לא יכולים להציג בתערוכה, בלי שום יכולת לערער על כך. במשך כל השבוע האחרון פנינו וניסינו להגיע לפשרה, אפילו הצענו שהפרויקטים שלא נמצאו מתאימים מטעם הוועדה יוצגו מאחורי פרגוד או במתחם נפרד, אך שמענו לא אחר לא".
6 צפייה בגלריה
נדחה מתערוכת הבוגרים: עקלתון, כלי ציור של הסטודנטית אליה טל
נדחה מתערוכת הבוגרים: עקלתון, כלי ציור של הסטודנטית אליה טל
עקלתון, כלי ציור של הסטודנטית אליה טל
(צילום: איציק כהן)
6 צפייה בגלריה
נדחה מתערוכת הבוגרים: עקלתון, כלי ציור של הסטודנטית אליה טל
נדחה מתערוכת הבוגרים: עקלתון, כלי ציור של הסטודנטית אליה טל
עקלתון, כלי ציור של הסטודנטית אליה טל
(צילום: איציק כהן)
"ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי, מירב פרץ, נכנסה לתפקידה בשנה שעברה, והשתמשה בסעיף בתקנון פרויקט הגמר, המקנה את החופש להחליט מי הסטודנטים שעבודות הגמר שלהם עברו את כל הדרישות האקדמיות ולמעשה הוכרו כבוגרים, לא יציגו בתערוכת הגמר", מוסיפים הסטודנטים בריאיון. "בשנה שעברה זה הוביל לכך ששלושה פרויקטים הושמטו מתערוכת הגמר. הבוגרים בשנה שעברה פחדו לעשות משהו בנדון, ועכשיו זה הגיע גם אלינו".
ממכללת שנקר נמסר בתגובה:
"27 סטודנטים הגישו לאחרונה את פרויקט הגמר שלהם במחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר, ובכך סיימו בהצלחה את חוק לימודיהם והם זכאים כולם לתעודת בוגר האקדמיה. ברם, עם תחילת העבודה על תערוכת הבוגרים, אירוע חוץ-קוריקולארי שאינו חלק מחובותיהם האקדמיות, נתגלעו אי-הסכמות אוצרותיות בין המחלקה לסטודנטים הבוגרים, והם בחרו להציב תנאים להשתתפותם בתערוכה. תנאים אלה לא עלו עם ראיית המחלקה הכוללת ביחס לאוצרות התערוכה, נושא בו יש למחלקה חירות בקבלת החלטות אשר מטבע הדברים אינה זקוקה לאישור הסטודנטים. מכיוון שכך, ועם כל הצער הכרוך בדבר, לא תתקיים השנה תערוכת הבוגרים במחלקה לעיצוב תעשייתי. טקסטים וצילומים מקצועיים המתעדים את הפרויקטים עצמם יועברו בהמשך לכל המעוניינים במסגרת תיק העיתונות".
תגובת אגודת הסטודנטיות והסטודנטים בשנקר:
"המצב שאליו הגענו בעת הזו מורכב במיוחד, כאשר אחרי עבודה רבה על פרויקטי הגמר שלהם, הסטודנטים לא יזכו להנות מהבמה ומהחשיפה שבהצגתם בתחומי שנקר. אחרי דיונים רבים הן עם הנהלת המחלקה והן עם הסטודנטים, העלנו להנהלה הצעה לפיה סטודנטים מהכיתה יתגייסו לסייע לאלו שנבחרו לא להציג, כך שיגיעו לרמה הנדרשת. לצערנו בתגובה להצעה זו קיבלנו סירוב.
על כן, אנו תומכים בהחלטה של הסטודנטים בשנה ד' במחלקה לעיצוב תעשייתי להציג את כלל הפרויקטים מחוץ לקמפוס שנקר. ההחלטה להעמיד את ההצגה של כולם כתנאי לתערוכה, מעידה בעינינו על יחסי כבוד, קולגיאליות וחברות אמיתית בין המעצבים הצעירים ואנו מעריכים ומחזקים ערכים אלו. אנו פועלים כדי שתקרית דומה לזו לא תוכל לחזור על עצמה בגבולות שנקר, לטובת כלל הסטודנטים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button