האדריכלית צאלה סיון קנטר והאדריכל עמית בארי, שלכל אחד מהם סטודיו עצמאי, חוברים מעת לעת לפרויקטים משותפים. כמו זה של הבית הפרטי באחת הערים בגוש דן, שהם תכננו ועיצבו תוך התגברות על כמה אתגרים שצצו לאורך הדרך.
מדובר בבית בשטח כולל של כ-350 מ"ר ובו שלושה מפלסים: קומת קרקע שבה נמצאים החללים הציבוריים - סלון, מטבח, פינת אוכל ופינת משפחה וכן שלושה חדרי הילדים, חדר כביסה ושירות ושני חדרי רחצה. בקומה העליונה נמצאת סוויטת ההורים הכוללת חדר שינה, חדר רחצה, חדר ארונות ומרפסת עליונה פרטית רחבת ידיים. קומת מרתף תת קרקעית המשמשת לצורכי אחסון, לימודים, משחקים ופנאי עבור זוג הורים ושלושה ילדים (בן ושתי בנות בגיל בית ספר יסודי וחטיבת ביניים).
פתיחות לצד אינטימיות
"לבעלי הבית היו חשובים שלושה מאפיינים עיקריים: תחושת פתיחות מקסימלית של נוף שייראה מתוך הבית ובחצר האחורית; יחידת הורים נפרדת ואינטימית, עם פרטיות מקסימלית הן של חלל הפנים והן של שטחי החוץ הצמודים לה; פונקציונליות ופרקטיות לצד ניקיון חזותי – כמשפחה עם שלושה ילדים, ניתן דגש מיוחד לפתרונות אחסון שייטמעו באופן אורגני בקו העיצובי הכללי של הבית", מסבירים המתכננים.
ברחבי הבית שולטת פלטת צבעים אחידה יחסית, עם פרקט עץ, אלמנטים של נגרות בעיקר מעץ ובצבע לבן ורהיטים בגוונים של בטון, חום, לבן, שחור ועץ במינונים משתנים בהתאם לכל חלל. בחדרי הילדים יש נגיעות צבע אחרות, בהתאם לבחירה של כל אחד מהם. נגיעות של כחול וטורקיז משולבות ביצירות האמנות ובאקססוריז בבית, כשכל היתר מאופק ונצמד לפלטת הצבעים שנבחרה.
מסגרות דומיננטיות וטיח לבן
"היינו מעורבים בפרויקט מתחילתו ועד סופו ואחראים הן על האדריכלות והן על העיצוב – מהכנת החלופות לתכנון הבית מהיסוד ועד הפרטים הקטנים ועיצוב הפנים", אומרים בארי וסיון קנטר.
"מבחינה תכנונית, בחרנו לייצר סכמה של בית בצורת ח', המארגנת את השימושים ואת התנועה בבית סביב חלל כפול המהווה מעין ליבה, וממוקם במרכז הח'. הפונקציות בחלל זה הן ציבוריות וכוללות את כל מה שהמשפחה ביקשה להתנהלות יום-יומית, כמו פינת אוכל רחבת ידיים ופינת משפחה שפונות לחצר המרכזית של הבית ובשל כך מוארות מאוד. הליבה של פינת האוכל ופינת המשפחה מהווה נקודת חיבור בין החללים השונים, הפנים והחוץ והמפלס העליון והתחתון", אומרים האדריכלים, "פעולת חיבור זו מוחשית גם מקומת ההורים העליונה: גשר עילי מוביל ליחידת ההורים, כשמצידו האחד הוא משקיף לחלל הכפול המרכזי המשותף ולחצר, ומהצד השני – משקיף למרפסת ההורים העילית הפרטית".
האדריכלים בחרו לתכנן את הבית תחת התמה של מסגור – דהיינו יצירת בית שהמסגרות הפיזיות והקונספטואליות בו נוכחות בעיצוב המבנה. "המושג המרכזי שהתווה את השפה העיצובית היה מסגור – הדגשה והנכחה של קווי מבט. לשם כך, פיתחנו פרט של מסגרות המופיעות בכל חזיתות הבית, כשכל אחת מהן כמו מקפיאה תמונת נוף, בין אם עירונית ובין אם טבעית. המסגרות מקבלות ביטוי של נפח במסגרות בטון יצוקות ומחופות, הבולטות הן כלפי חוץ מתוך החזית של המבנה, והן לתוך חלל פנים הבית. הן יוצרות שפה ואלמנט מוביל בחלל", מסבירים סיון קנטר ובארי.
"כדי לבטא באופן מיטבי את הרעיון המרכזי של מסגור הנוף, פיתחנו פרט של מסגרות בטון תלת-ממדיות, המחופות לוחות אלון טבעי בפנים הבית, ולוחות פייבר צמנט עמידים דמויי עץ כלפי חוץ", הם מרחיבים על נושא המסגרות המאפיינות את הבית בחוץ ובפנים, "בחללים הציבוריים בקומת הקרקע הביטוי חזק במיוחד, שכן המסגרות מהוות לא רק אלמנט ויזואלי, אלא מקום שהייה וישיבה לכל דבר. בפינת המשפחה המסגרת משלימה את אזור הישיבה ומהווה מעין כוך אינטימי הפונה למקטע החצר הפנימית. לעומת זאת בסלון, המסגרת מעצימה את תחושת הפתיחות החזקה לשטח הציבורי, ומאפשרת חוויית התנתקות לצד השתתפות בסיטואציות חברתיות בדמות ספסל ישיבה נוסף בזמן אירוח. המסגרת הזו עוצבה כמקשה אחת יחד עם פריט הנגרות של הסלון, כספסל שמשמש גם כיחידת אחסון מינימליסטית. המסגרת גם אורזת בתוכה את צלוני ההצללה של הזיגוג, כך שמתקבל צלון חיצוני סמוי בתוך אלמנט עיצובי אחד".
"על מנת שלא לגרוע מהכוח של אפקט מסגור הנוף הדומיננטי או להתחרות בו, שאר העיצוב ברחבי הבית מבוסס על קווים נקיים, חומריות וצבעוניות מונוכרומטיות וצורניות מאופקת. הטיח הלבן מדגיש את המסגרות מחד, ומאידך מבליט את האיכות התלת-ממדית של הבית באמצעות משחקי האור והצל על פני מישורי החזית המשתנים לפי שעות היום ומיקום השמש", הם מוסיפים.
דגש על אור ועל נוף
"האתגר המרכזי בפרויקט היה לייצר תחושה של שטחי חוץ נדיבים לבית, בזמן שהצרכים הפרוגרמתיים אילצו אותנו לנצל את אחוזי הבנייה בקומת הקרקע למקסימום, על חשבון השטח הפתוח במגרש", אומרים האדריכלים, "הבנו שלשם כך אנחנו צריכים לנצל את הפתיחה הוויזואלית הרחבה לשטח הציבורי הפתוח שמבעד למגרש כאילו הוא באופן מסוים המשך ישיר של החצר עצמה. זה ניכר הן מתוך החצר אך בעיקר מתוך הבית. אתגר נוסף היה ליצור תחושת מרחב מרווח ביחידת ההורים, שלמרות מיקומה במפלס נפרד היא מוגבלת בשטחה הבנוי. בחרנו לייצר מרפסת עליונה שתרגיש כמו תוספת המשכית לחדר השינה הצמוד אליה. המרפסת תחומה בשלוש מדפנותיה, ולכן נחווית כמעין פטיו למחצה, הפתוח לנוף האורבני, אך שומר על פרטיות רבה".
סיון קנטר ובארי תכננו את הבית תוך דגש מיוחד על מיקומי פתחים ביחס לכיווני השמש. ההפניה העיקרית של החזית האחורית לדרום מאפשרת כניסה של אור טבעי בשפע דרך הפתחים הנדיבים שנפערו בה. עם זאת, מערכות צלונים מאפשרות מיסוך ושליטה בעוצמת האור.
בנוסף, החללים הציבוריים נהנים גם מחדירה של אור צפוני – הן מהחלון הארוך של גרם המדרגות והן ממרפסת ההורים העליונה, שמכניסה אור לתוך ליבת החלל הכפול.